Gravatar

#21 chandler75 22 år siden

Ja, jeg var vist den første der fik klemt en dansk film ("Pusher") ind... Derudover ville "Festen" være et godt bud.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#22 Morbid 22 år siden

#14 - Ja det må man sige :)

#21 - Breaking the Waves er vel også en dansk film ! :)
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#23 inflector 22 år siden

Pusher er også forrygende :)
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#24 Corgan 22 år siden

Her er så mine bud, efterfulgt af 3 små kommentarer til hver film. Disse 3 kommentarer er hvad jeg lige tænker på når titlen bliver nævnt:

01: Magnolia - 1999

-utrolig velstruktureret
-fantastisk skuespil
-smuk musik

02: The Sixth Sense - 1999

-fantastisk steming
-rigtig god plot-twister
-godt skuespil (lækkert at se Willis i en anderledes og mere krævende rolle)

03: Forrest Gump - 1994

-utrolig flot og fængende historie
-Hanks leverer igen varen
-god brug af special effects

04: Fight Club - 1999

-rigtig fed stil
-original historie
-god plot-twister

05: Thin Red Line - 1998

-god fokus på selve personerne i stedet for den store krig
-fantastisk score
-smuk

06: Toy Story 2 - 1999

-bedre en sin fremragende forgænger
-meget sjov
-god dybde og originalitet i karaktererne

07: Saving Private Ryan - 1998

-skræmmende realistisk
-utrolig flot skuespil
-flotte scener

08: The Crow - 1994

-kult film
-nyskabende for sin tid
-flot dystert miljø

09: Silence of the Lambs - 1991

-flot samspil mellem Hopkins og Foster
-intens opbygning
-uhyggelig stemning

10: Se7en - 1995

-flot dystert miljø
-god plot-twister
-fremragende skuespil

.
Gravatar

#25 filmz-derb 22 år siden

Natural born killers too. Enestående film. Har i hvert fald ikke nogen film lavet på den samme måde.
Snakker selvfølgelig om Directors Cut.
filmz.dk - din reklamesøjle på nettet.
http://derb.dk
Gravatar

#26 Tylerdurden 22 år siden

Romeo & Juliet (WOW!!! Sjældent har en film gjort så meget indtryk på mig. Jeg ELSKER den!!!)

Se7en (For mig, en af de mest perfekste film nogensinde lavet.)

Usual Suspects ("The Greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world, he didn't exist." Behøver jeg at sige mere...?)

Reservoir Dogs (Det tog mig noget tid at blive vild med den, men jeg må bukke under og tilstå: Den er genial.)

Fear and Loathing in Las Vegas (Måske den film jeg har set flest gange. Jeg elsker den det er og bliver en af mine alltime yndlingsfilm)

Titanic (Jeg har set denne film 7 gange i Imperial. Der er noget helt specielt over den, som jeg ikke kan forklarer.)

La Vita É Bella (Den lukkede mine øjne op for udenlandske film. Den gør mig bare i godt humør hvergang jeg ser den.)

Magnolia (Jeg er vild med den måde den bygges op på og så er skuespillet fantastisk, især fra Tom Cruise.)

Fight Club (Hint, se mit bruger navn, behøver jeg at sige mere?)

Silence of the Lambs (Jeg er total opslugt fra start til slut, en af den bedste fil nogensinde lavet!)
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#27 El vez 22 år siden

Ghost In The Shell, 1995
- En af de bedste anime film til dato, den første anime film der blev udgivet i vesten samtidig med hjemlandet Japan. Denne film åbnede virkelig mine øjne for genren og er stadig blandt mine absolutte favoritter.

Miller's Crossing, 1990
Barton Fink, 1991
The Hudsucker Proxy, 1994
Fargo, 1996
The Big Lebowski, 1998

- Hvis man skal nævne gode film fra 90'erne kommer man ikke uden om Coen brødrene, der spytter den ene fantastiske film ud efter hinanden.

Se7en, 1995
Fight Club, 1999

- Fincher er også en af mine favoritter, hans sans for spænding og flotte dunkle billeder er helt emminent.

The Ring, 1998
- The Ring var med til at sætte nye standarder for gyserfilm, hvor vesten i 90'erne var oversvømmet med mainstream teenage slashers, fandt nogle japanere på at genskabe de psykologiske gysere med stor succes. Naturligvis med pre-, sequels og amerikanske remakes til følge.

Pusher, 1996
- Den bedste danske film i mine øjne.

Resevoir Dogs, 1992
Pulp Fiction, 1994

- Quentin Tarantino er et af 90'ernes helt store navne. Det lykkedes ham med disse to titler alene, at etablere sig som en af verdens bedste instruktører - med rette.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#28 Tylerdurden 22 år siden

Tillæg til #26
La Vita É Bella (Den lukkede mine øjne op for udenlandske film.)

Med det mener jeg jo selvfølg ikke amerikanske film.
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?

#29 22 år siden

Det er sgu en svær liste at sammensætte ... og om et par dage kommer jeg i tanke om endnu flere films, som sikkert er bedre, vigtigere, federe end dem her:

Wild at Heart (1990)
Hamlet (1990) - Franco Zefirelli's Hamlet, der gav Mel Gibson et gennembrud som andet end "Lethal Weapon"
Leon (1994)
12 Monkeys (1995) - En af Brad Pitts fedeste roller
Things to do in Denver, When You're Dead (1995)
Trainspotting (1996)
Contact (1997) - Godt fortalt science fiction
The Fifth Element (1997)
Fight Club (1999)
Gravatar

#30 coolflash 22 år siden

Spændene opgave... Håber du at du har begrænset dig til noget overskueligt, da der jo er nok at tage fat i.

Tror faktisk alle dem jeg har tænkt på er blevet nævnt... Vil i stedet lige prøve at uddybe nogle af dem som jeg mener har sat sine dybe spor i 90´erne.

Går ud fra at du trækker psyko-sociale analyser ind i din opgave og perspektiverer til vort kære samfund, osv osv.

Pulp Fiction har selvf. haft uendelig stor betydning for film i 90´erne. Men da du selv beskæftiger dig med "Tarantino Revolutionen" vil jeg lade den være.

Matrix-fænomenet afspejler i den grad 90´ernes postmodernistiske mentalitet, og føder måske overgangen mellem 90´erne og det nye årtusinde. Eksistens-filosofi og popkultur smeltede sammen til et dynamisk produkt som piller ved alt lige fra samfundskritiske problemstillinger, debat om vor frie vilje samt forholdet mellem denne klodes organismer. Den sprang grænser, så at sige...

Se7en lejede med 90´ernes moral/etik. Et helt basalt spørgsmål som "hvor går grænsen for hvad der kan vises i biffen?" rejste sig eksempelvis. Fincher havde med denne film rejst spørgsmål om hvad der er rigtigt og forkert i et accelererende moderne samfund. Med John Doe som banefører...

Film som Ghost in the Shell (som El Vez nævner) og Akira (ved godt den er fra 1988, men man skal jo selvf. altid se en tidsalder som noget flydende, og ikke isolerer den i en sort/hvid kasse) er også vigtige, da det blev et slags boost for interessen for det Asiatiske filmmarked. Anime og asiatisk pop-kultur generelt manifesterer sig i vesten.

Ach, stopper her. Der er så meget at tage fat på :) For dybere og alternativ info kan jeg henvise til en spændene side:

http://metaphilm.com/index.php

Pøj pøj med opgaven...
"Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need."

Skriv ny kommentar: