Gravatar

#1 filmz-maban 22 år siden

Jeg er i den heldige situation at jeg fået lov til at vise Star Wars på mit ”skole/arbejde”.

Filmen bliver fra den originale trilogi, jeg er ikke helt sikker på hvilken… måske The Empire strikes back?

Men ”problemet” er at jeg først skal fortælle lidt om HVORFOR vi skal se filmen… nogen der har nogle gode ideer til hvad der vil være relevant at fortælle…

Jeg skal tage udgangspunk i at det er uheldige sjæle der aldrig har set SW før.
Haps!
Gravatar

#2 filt 22 år siden

Hvis de aldrig har set filmene før, så vis dog Sar Wars.
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
Gravatar

#3 davenport 22 år siden

Der er jo en ganske god historie gennem SW, om at forfølge sine mål uanset hvad. (Også selvom det ikke virker som om de er opnåelige.)
Luke er jo en ildsjæl, der efterlader det kendte liv, og drager ud på en rejse, han ikke ved hvor ender.
Så handler de også om venskab på trods af forskelligheder, oprindelse og personlighed.
Det handler om at bruge teknikken på en god og optimal måde (Rebels) i forhold til at udnytte teknikken (Empire).
Der er mange ting i den genre, du kan retfærdiggøre, at i skal sidde og se fed filmz..

God fornøjelse, og fortæl hvordan det gik..
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#4 filmz-phalanx 22 år siden

maban en tale om historien eller om skabelsen af filmen?
This is the one thing we didnt want to happen - Christopher Morris
Gravatar

#5 inflector 22 år siden

Ja du kan også tale om den indflydelse filmene har haft på hvordan man fremstiller film idag. Du kan f.eks. komme ind på hvor betydningsfuld musikken var for filmen eller effekterne for den sags skyld.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#6 filmz-Kadann 22 år siden

Og hvor inspireret Lucas er af "almindelige" eventyr. Det er en klassisk kamp mellem det gode og det onde, hvor sværd er udskiftet med lyssværd, riddere er udskiftet med Jedi osv.

Alt i Star Wars er jo symboler på noget fra enten eventyr eller den virkelige verden. Når en Star Destroyer f.eks. bliver skudt ned, så "synker" den, ligesom et skib ville gøre, til trods for at den ikke burde gøre det i rummet.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#7 The Insider 22 år siden

Noget som næsten ingen Star Wars fans ved er, at Apocalypse Now og Star Wars faktisk er baseret på det samme 'premise'. Instruktør Francis Ford Coppola, Apocalypse Now klipper Walter Murch og George Lucas har været hjertevenner i adskillige årtier, og Lucas havde oprindeligt planer om at lave en film om kampen mellem de Nordvietnamesiske tropper og USA. Men krigen var knapt nok overstået, så Lucas kunne ikke tage hul på opgaven endnu, så han tog sin historiens mest essentielle elementer - den lille minoritets store sejr over det store, kolde samfund, og satte det ind i et fantastisk fremtidsmiljø, hvor han stadig kunne få sin pointe frem, uden dog at stød nogen. Flere år senere tog Francis Ford Coppola Lucas' idé op, og kombinerede den med elementer fra Joseph Conrads klassiske roman "Heart of Darkness" og *puff*! ... Apocalypse Now.

Så hvis du kan komme lidt på Vietnam, og striden mellem det store, magtfulde totalitære samfund (Imperiet/USA) og de små, ivrige rebeller (Rebellerne/Nordvietnam) vil dine lærere måske være mere forstående overfor din afgørelse om at vise Star Wars i klassen. Så skulle du nok vise den første af filmene.
War. War never changes.
Gravatar

#8 DarkLight 22 år siden

Og Voilá, så står den på Battlefield Vietnam i Computer-timerne. Din dag er reddet :D
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#9 filmz-maban 22 år siden

tak for alle de gode svar, heh jeg tror mere jeg skal tale om post og pre production, ehm jeg tror at jeg vil tale om de horder at fans efter 20+ år.

men især skal jeg tale om mit valg... hvorfor vil jeg se f.eks The empire strikes back istedet for return of the jedi...

nogen der ved om jeg kan finde nogen konkrete beviser for at Star Wars er med til at sætte præg på nutidens film? effekter, lyde osv.

et spørgsmål som, hvorfor kan alle genkende darth vader efter 20 år?

Phanlanx: har du mulighed for at tage dine film med?
Haps!
Gravatar

#10 filmz-maban 22 år siden

jeg har tænkt på det... jeg ved ikke hvorfor, men jeg tænkte mere på anden verdens krig :)
Haps!

Skriv ny kommentar: