Tror jeg umiddelbart ikke du vil synes når du har set den. Kan jeg selvfølgelig ikke vide, men jeg synes bestemt hun fungerede og solgte både tiden og emotionaliteten i den film.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Nej, jeg har ikke set Changeling. Har hørt folk sige hun er god i den, men kan ikke rigtigt få mig selv til at synes at hun passer ind i en film der skulle foregå i 30'erne sådan som hun ser ud... Synes det er et kæmpe fejl-cast og er overbevist om at der er mange andre skuespillerinder der ville have kunnet gøre det mindst ligeså godt.
For det første synes jeg det er ret trist, at du bedømmer hendes optræden uden at have set hende i filmen. Derudover er hendes optræden sindssygt fantastisk, og hvis hun havde vundet en Oscar for den, havde jeg ikke brokket mig. Jeg går jo heller ikke ud og siger Robert De Niro er en lorteskuespiller, hvis jeg kun har set ham i film efter år 2000.
"Godt skuespil". Intet er mere varieret og flydende for mig. Hver periode har sine egne stilarter og nogle formår at sætte sig ind i den tids "tankegang", med moral, etik og værdisæt så anderledes fra den tid man er vokset op i, eller befinder sig i og nogle vil affeje alt efter deres egen fødselsdato + 7 år, som værende "dårligt skuespil".
Der er leveret fantastisk skuespil af Maria Falconetti i Dreyers Passion of Joan of Arc i 1928 og Louise Brooks i Pandoras Box i 1929. Af Charlie Chaplin og Buster Keaton og forskellen alene i den tid mellem drama og komedie, stumfilmsudtryk og stunts, er enorm.
Dernæst følger talefilmene med bl.a. Peter Lorre i M i 1931, James Cagney, Edward G Robinson og Humphrey Bogart i de gamle gangster film. Den store Hollywood guldalder med Cary Grant, James Stewart og Henry Fonda som formåede at excellere indenfor alle genrer. De store damer som Kathrine Hepburn, Bette Davis, Ingrid Bergman, Elizabeth Taylor. En amerikaner formår at træde lidt udenfor, både som instruktør og stor skuespiller. Orson Welles.
England begyndte at træde i karakter indenfor film med teater skuespillere, der havde baggrund i den klassiske Shakespeare tradition. Laurence Olivier, Sir John Gielgud, Alec Guiness, James Mason og ....
I guder, jeg kan fortsætte uden at komme ind til substansen. Det er svært, nærmest umuligt, uden at lave en decideret afhandling ud af det.
Personligt sætter jeg pris på godt skuespil uden hensyntagen til at kigge på en films produktionsår. Godt skuespil kan erkendes på mange måder. At man suges ind i fortællingen og ikke bemærker, at der er tale om skuespil. Eller at skuespillerens præstation er så unik, så kompliceret og så individuelt skræddersyet, at man allerede fra skuespillerens første ord, bliver bjergtaget. Sådan har jeg det med Laurence Olivier i en del af hans roller.
Well, jeg holder her og gjorde nok ingen klogere :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
For det første synes jeg det er ret trist, at du bedømmer hendes optræden uden at have set hende i filmen. Derudover er hendes optræden sindssygt fantastisk, og hvis hun havde vundet en Oscar for den, havde jeg ikke brokket mig. Jeg går jo heller ikke ud og siger Robert De Niro er en lorteskuespiller, hvis jeg kun har set ham i film efter år 2000.
Det kan du have ret i, men jeg har aldrig brudt mig om hende og altid fundet hende kraftigt overvurderet. Det er jo ikke fordi jeg ikke har set andre film med hende, men hun har ikke én eneste gang leveret hvad jeg ville kalde godt skuespil indtil videre og så har jeg vel ret til at være skeptisk. Bevares, noget af det skyldes unægteligt at hun netop har været i mange mere eller mindre intetsigende actionfilm, men alligevel.
Jeg har lovet min søster at se 'Girl, interupted' som jeg har lånt af hende. Der siger hun at hun skulle være ganske god, så må jeg jo se om jeg så hopper på Changeling derefter. :-)
Min pointe er, at selv de bedste skuespillere har lavet lort, og derfor er det meget muligt, du bare har set de forkerte roller med hende. Hun vandt jo en Oscar for Girl, Interrupted og blev nomineret til en for Changeling.
#11 Collateral 13 år siden
Tror jeg umiddelbart ikke du vil synes når du har set den. Kan jeg selvfølgelig ikke vide, men jeg synes bestemt hun fungerede og solgte både tiden og emotionaliteten i den film.
#12 Bruce 13 år siden
#13 Åkepool 13 år siden
#14 MMB 13 år siden
For det første synes jeg det er ret trist, at du bedømmer hendes optræden uden at have set hende i filmen. Derudover er hendes optræden sindssygt fantastisk, og hvis hun havde vundet en Oscar for den, havde jeg ikke brokket mig. Jeg går jo heller ikke ud og siger Robert De Niro er en lorteskuespiller, hvis jeg kun har set ham i film efter år 2000.
#15 Bruce 13 år siden
Der er leveret fantastisk skuespil af Maria Falconetti i Dreyers Passion of Joan of Arc i 1928 og Louise Brooks i Pandoras Box i 1929. Af Charlie Chaplin og Buster Keaton og forskellen alene i den tid mellem drama og komedie, stumfilmsudtryk og stunts, er enorm.
Dernæst følger talefilmene med bl.a. Peter Lorre i M i 1931, James Cagney, Edward G Robinson og Humphrey Bogart i de gamle gangster film. Den store Hollywood guldalder med Cary Grant, James Stewart og Henry Fonda som formåede at excellere indenfor alle genrer. De store damer som Kathrine Hepburn, Bette Davis, Ingrid Bergman, Elizabeth Taylor. En amerikaner formår at træde lidt udenfor, både som instruktør og stor skuespiller. Orson Welles.
England begyndte at træde i karakter indenfor film med teater skuespillere, der havde baggrund i den klassiske Shakespeare tradition. Laurence Olivier, Sir John Gielgud, Alec Guiness, James Mason og ....
I guder, jeg kan fortsætte uden at komme ind til substansen. Det er svært, nærmest umuligt, uden at lave en decideret afhandling ud af det.
Personligt sætter jeg pris på godt skuespil uden hensyntagen til at kigge på en films produktionsår. Godt skuespil kan erkendes på mange måder. At man suges ind i fortællingen og ikke bemærker, at der er tale om skuespil. Eller at skuespillerens præstation er så unik, så kompliceret og så individuelt skræddersyet, at man allerede fra skuespillerens første ord, bliver bjergtaget. Sådan har jeg det med Laurence Olivier i en del af hans roller.
Well, jeg holder her og gjorde nok ingen klogere :)
#16 MMB 13 år siden
Hehe, lol. :P
#17 Collateral 13 år siden
#18 McPeter 13 år siden
Det kan du have ret i, men jeg har aldrig brudt mig om hende og altid fundet hende kraftigt overvurderet. Det er jo ikke fordi jeg ikke har set andre film med hende, men hun har ikke én eneste gang leveret hvad jeg ville kalde godt skuespil indtil videre og så har jeg vel ret til at være skeptisk. Bevares, noget af det skyldes unægteligt at hun netop har været i mange mere eller mindre intetsigende actionfilm, men alligevel.
Jeg har lovet min søster at se 'Girl, interupted' som jeg har lånt af hende. Der siger hun at hun skulle være ganske god, så må jeg jo se om jeg så hopper på Changeling derefter. :-)
#19 MMB 13 år siden
Min pointe er, at selv de bedste skuespillere har lavet lort, og derfor er det meget muligt, du bare har set de forkerte roller med hende. Hun vandt jo en Oscar for Girl, Interrupted og blev nomineret til en for Changeling.
#20 McPeter 13 år siden
Men mine forventninger er stadig lavere hos en skuespiller som jeg endnu ikke har set performe godt i andre film. :-)