Det minder mig om en på Uni. Hun tog ca. 24 piller om dagen og kunne ikke forstå hvorfor hun havde det dårligt. Så er det man undrer sig over, hvordan hun har kunnet komme ind på Uni.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
Jeg er heldigvis ved at få det bedre med ben og ryg, hvilket efter sigende muligvis var en iskas nerve der havde sat sig pga. lidt skævhed i ryggen. Røngten billederne viste ikke noget alvorligt heldigvis, så løsningen på sagerne er en masse hvile og kiropraktor besøg.
Ville ønske jeg snart kunne komme til at træne igen, hader ikke at kunne være fysisk aktiv, men må hellere passe på.
#76 - jeg har også lige haft problemer med min iskiasnerve i højre lænd og smerter ned gennem hele højre bagben. Kan måske spare dig for fysioterapi med et par tips. Det var de tips jeg fik fra min fysio og de gjorde ikke rigtigt noget ved mig ud over det.
I mit tilfælde blev det værre når jeg lænede mig forover, mens det blev bedre når jeg lænede mig bagover. Jeg fik derfor at vide jeg skulle gøre følgende:
1. Flere gange dagligt sætte hænderne på det nederste af lænden, som hvis de skulle ned i en baglomme der bare sad ca. ved bæltehøjde. Derefter skal du støde fra og læne ryggen bagover uden at bøje benene. I mit tilfælde siger det knæk i de nederste ryghvirvler - på den gode måde - samtidig med at det lettede trykket på iskiasnerven.
2. Den vigtigste øvelse var dog denne. Læg dig flat på maven på en seng, briks, gulv, el.lign. Sæt hænderne ned som om du skulle lave armbøjninger, bare tættere ind mod kroppen, dvs. lige ved siden af din brystkasse. Derefter skal du løfte overkroppen bagover UDEN at løfte dine ben fra bæltestedet og ned. Det skal du gøre 10 gange. Den sidste gang skal du holde dig oppe, mens du tager en dyb indånding og puster alt luften ud. Idét luften ryger ud bukker man automatisk ryggen en lille smule ekstra tilbage.
Derefter skal du holde en kort pause og så igen i alt 3 gange. Dvs. 3x10 øvelser. Jeg fik at vide at jeg skulle gøre det hver ANDEN time(!) alle de timer jeg er vågen. Nåede aldrig op på at gøre det så meget, men det hjalp alligevel.
Du skal dog være opmærksom på at man bliver meget træt i ryggen, da det for mit vedkommende i hvert fald ikke var nogle muskler jeg bruger så meget til daglig. Derudover trækker man også smerten fra benet og tilbage op til iskiasnerven, hvorefter det dog forsvinder helt. Men jeg gik i hvert fald fra at have ondt i lænd og ben til bare at være lidt øm i begge lænde og lidt over dem.
3. Den sidste øvelse var ikke så specifikt på iskiasnerven, men mere for generelt at styrke ryggen. Det er den klassiske hvor man ligger fladt på maven og skiftevis løfter højre arm/venstre ben og venstre arm/højre ben kombinationerne. Det skal man gøre 20 gange, dvs 10xhver.
Men det er jo altså kun et forslag og det er nok ikke helt tosset også at snakke med en professionel. Tænkte det bare måske kunne hjælpe allerede, men ved jo ikke om det er helt det samme når det skyldes skævhed i ryggen. Mit skyldtes vidst bare en sløset holdning. :-) I mit tilfælde fik jeg også at vide af min læge at fysio ville være bedre til at løse det end kiropraktor, så det kan også være en idé.
#71 Martindan 19 år siden
#72 stefsims 19 år siden
Fibersprængt venstre lægmuskel
Smertende lændevirvler
Nakke med kraftige myoser
Venstre håndled med seneskedehindebetændelse.
Alt ophævet med en Dolol og senere 600 mg Ibuprofener taget sammen med 2 Panodil.
Underligt nok har jeg hovepine....
#73 davenport 19 år siden
#74 filmz-jonasgr 19 år siden
Så er det man undrer sig over, hvordan hun har kunnet komme ind på Uni.
'Cause I'm evil"
#75 Captain Vallo 19 år siden
Kan ikke tage mig sammen til noget som helst ...
then why is my arse
the perfect height for kicking?
#76 dolphinfriendly 19 år siden
Ville ønske jeg snart kunne komme til at træne igen, hader ikke at kunne være fysisk aktiv, men må hellere passe på.
#77 thomas040 19 år siden
Lidt nærsynet. Og nogle gange hold i ryggen...
Men det er intet i mod alle de psykiske ting jeg fejler. Men det var vist ikke det tråden handler om.
#78 McPeter 19 år siden
I mit tilfælde blev det værre når jeg lænede mig forover, mens det blev bedre når jeg lænede mig bagover. Jeg fik derfor at vide jeg skulle gøre følgende:
1. Flere gange dagligt sætte hænderne på det nederste af lænden, som hvis de skulle ned i en baglomme der bare sad ca. ved bæltehøjde. Derefter skal du støde fra og læne ryggen bagover uden at bøje benene. I mit tilfælde siger det knæk i de nederste ryghvirvler - på den gode måde - samtidig med at det lettede trykket på iskiasnerven.
2. Den vigtigste øvelse var dog denne. Læg dig flat på maven på en seng, briks, gulv, el.lign. Sæt hænderne ned som om du skulle lave armbøjninger, bare tættere ind mod kroppen, dvs. lige ved siden af din brystkasse. Derefter skal du løfte overkroppen bagover UDEN at løfte dine ben fra bæltestedet og ned. Det skal du gøre 10 gange. Den sidste gang skal du holde dig oppe, mens du tager en dyb indånding og puster alt luften ud. Idét luften ryger ud bukker man automatisk ryggen en lille smule ekstra tilbage.
Derefter skal du holde en kort pause og så igen i alt 3 gange. Dvs. 3x10 øvelser. Jeg fik at vide at jeg skulle gøre det hver ANDEN time(!) alle de timer jeg er vågen. Nåede aldrig op på at gøre det så meget, men det hjalp alligevel.
Du skal dog være opmærksom på at man bliver meget træt i ryggen, da det for mit vedkommende i hvert fald ikke var nogle muskler jeg bruger så meget til daglig. Derudover trækker man også smerten fra benet og tilbage op til iskiasnerven, hvorefter det dog forsvinder helt. Men jeg gik i hvert fald fra at have ondt i lænd og ben til bare at være lidt øm i begge lænde og lidt over dem.
3. Den sidste øvelse var ikke så specifikt på iskiasnerven, men mere for generelt at styrke ryggen. Det er den klassiske hvor man ligger fladt på maven og skiftevis løfter højre arm/venstre ben og venstre arm/højre ben kombinationerne. Det skal man gøre 20 gange, dvs 10xhver.
Du griner sikkert af det, men har forsøgt at tegne de to første øvelser i paint for at illustrere. ;-)
http://img151.imageshack.us/my.php?image=iskiashel...
Men det er jo altså kun et forslag og det er nok ikke helt tosset også at snakke med en professionel. Tænkte det bare måske kunne hjælpe allerede, men ved jo ikke om det er helt det samme når det skyldes skævhed i ryggen. Mit skyldtes vidst bare en sløset holdning. :-)
I mit tilfælde fik jeg også at vide af min læge at fysio ville være bedre til at løse det end kiropraktor, så det kan også være en idé.
God bedring. :-)
Mvh.
Dr. MC ;-)
#79 filmz-sanjo 19 år siden
#80 McPeter 19 år siden