Jeg har selv tabt mig 25 kg. et nemt tillægsråd selvom det allerede går godt er: ikke at spise noget som helst i intervallet 4 timer inden du går i seng - det er ikke et sulteråd men sundt. Ikke sulten i seng og ikke stop mæt - der er ingen grund til at fylde benzin på tanken hvis du alligevel skal sove.
Det lyder som noget jeg har læst i en selvhjælpsbog :)
#10 Good choice :) Som der er nogle eksperter der siger, der er ikke noget som hedder slankekur. Det er en livsstilsændring. Det er noget Elvis godt kunne have haft brug for at vide i sin tid.
Jeg fik i øvrigt at vide, af en norks kollega, at procentdelen af overvægtige i Norge var gået fra 17% til ca. 22-23 % af befolkningen (mellem 18-65 år) i løbet af mener jeg de sidste knap 10 år.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
Den vigtiste ændring har sådan set været at jeg (næsten) altid nu kun spiser én portion. I "gamle" dage spiste jeg næsten altid to tallerkenfulde mad - i hvert fald til aften. Og som der også bliver skrevet så er det dumt at fylde så meget på dunken om aftenen. :-)
Forsøger selvfølgelig også at spise lidt anderledes og sundere, men de fleste er tingene er faktisk ikke svære at overholde. Har skåret kraftigt ned på kartofler, pasta, ris og lyst brød - og selvom jeg egentligt holder utroligt meget af dem alle, så er det ikke så svært at undvære. I stedet spiser jeg mere kød og grøntsager og det er jo ikke dårligt. :-)
Jeg tabte mig 13 kg forholdsvis nemt egentlig og jeg spiste da en masse pasta, kartofler mv. Jeg spiste bare ikke så meget slik, drak en masse vand og løb en lille tur af og til. Tror de første 6 kg var væk på 2-3 måneder.
Når jeg nu skriver 'forholdsvis nemt', så er det egentlig lidt en sandhed med modifikationer. Det tog en uges tid, så havde jeg vænnet mig til mere sund mad og mindre slik, men når jeg prøver det samme nu (nok et halvt til et helt år siden jeg tabte mig), så er det fuldstændig umuligt. Dengang begyndte jeg da jeg havde besluttet mig for at jeg ville skifte studie, så var meget mere afslappet og havde ikke så meget jeg skulle nå som nu. Da jeg begyndte egentlig at skulle lave noget på mit nye studie, faldt jeg hurtigt i 'usund mad'-vanen igen. Det er nok vigtigere at spise sundt når man har travlt for at have overskud, men det er nu fantastisk dejligt med en chokoladebar når man skal slappe af eller lidt McDonalds-mad når det skal gå hurtigt :)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
for at svare på #1s spørgsmål: ingenting, en lettere forkølelse/katte allergi.
mht at spise før man går i seng: det kan jeg ikke se noget galt i: kalorier forbrændt > kalorier indtaget for at man taber sig, og så er det i mine øjne lidt lige meget hvilken række følge det sker i.
#13 jeg ville nok udskifte de simple kulhydrater med mere komplekse fuldkornsbørd, fuldkornspasta, brune ris osv) istedet for at udskifte dem med mere kød og grøntsager. 60% af ens kost skal bestå af kulhydrater, 25-35% fedt og resten protein (samt 25-35 g fibre).
#14 - det skal ses i forhold til hvor mange timer man er inaktiv om aftenen. Jeg ved ikke hvad du har af arbejde, arbejdstider osv. - men hvis du er hjemme kl. 18 og ikke laver motion,først går i seng kl 02.00 og ikke har atlethisk sex - så hjælper det ikke meget. Jeg siger heller ikke at kiloene rasler af, af den årsag alene - men det giver en naturlig sult om morgenen og er med til at give et stabilt spisemønster over dagen. Derudover så betyder det ikke at fordi man ikke skal have noget at spise de næste 4 timer så gælder det om at tanke op som om man ikke skulle have noget at spise de næste 4 dage.
Man behøves ikke tænke så meget over de kulhydrater - skær ned på alt hvad der kan laves mel af - ris,majs, kartofler og selvfølgelig div. brød uden korn. Til aften spis 3-4 forskellige grøntsager hvor ris, kartofler osv. kun består af 1/3 - 1/4 af mængden - det med et bjerg af pasta, ris og kartofler med 3 ærter ved siden af giver ingen mening i forhold til at leve sundt. Majs er kun et problem for de fleste mht færdigretter.
#16 Jeg forstår slet ikke hvorfor du mener at indtaget af kulhydrater skal være så højt...? Kulhydrater skal netop begrænses, hvis man har tænkt sig at tabe sig. Hvis man fodrer sig selv med kulhydrater, som forbrændes før fedt, kommer man aldrig i gang med fedtet og det man egentlig skal smide. Det er ikke uden grund at bl.a hvidt brød og ("hvid") pasta skal begrænses.
Desuden er ens forbrænding lavest om aftenen, ligesom det er højest om morgenen (derfor bedst at fedtforbrænde en 30 min - 1 time efter man er stået op, på tom mave) så det giver mening ikke at spise mindre end fire timer før man skal i seng, alt afhængig af hvordan ens program/livsstilsændring er skruet sammen. Omvendt hvis man fordeler sine måltider til seks mindre måltider (eller tre måltider og tre protein drikke/barer/packs om man vil) om dagen med ca. 2-3 timers mellemrum, har man en konstant forbrænding gennem hele dagen.
jeg har et meget afslappet forhold til kulhydrater, derfor ser jeg det ikke som et problem, hvis bare man forbrænder flere kalorier end man indtager. hele den bølge med at kulhydrater er onde (atkins osv) kan jeg slet ikke forholde mig til, og i bund og grund er det bare en måde at sulte sig selv på mens man spiser.
#11 jessup 19 år siden
Det lyder som noget jeg har læst i en selvhjælpsbog :)
#12 filmz-jonasgr 19 år siden
Jeg fik i øvrigt at vide, af en norks kollega, at procentdelen af overvægtige i Norge var gået fra 17% til ca. 22-23 % af befolkningen (mellem 18-65 år) i løbet af mener jeg de sidste knap 10 år.
'Cause I'm evil"
#13 McPeter 19 år siden
Forsøger selvfølgelig også at spise lidt anderledes og sundere, men de fleste er tingene er faktisk ikke svære at overholde. Har skåret kraftigt ned på kartofler, pasta, ris og lyst brød - og selvom jeg egentligt holder utroligt meget af dem alle, så er det ikke så svært at undvære. I stedet spiser jeg mere kød og grøntsager og det er jo ikke dårligt. :-)
#14 filmz-Bruce 19 år siden
#15 lagoni 19 år siden
Når jeg nu skriver 'forholdsvis nemt', så er det egentlig lidt en sandhed med modifikationer. Det tog en uges tid, så havde jeg vænnet mig til mere sund mad og mindre slik, men når jeg prøver det samme nu (nok et halvt til et helt år siden jeg tabte mig), så er det fuldstændig umuligt. Dengang begyndte jeg da jeg havde besluttet mig for at jeg ville skifte studie, så var meget mere afslappet og havde ikke så meget jeg skulle nå som nu. Da jeg begyndte egentlig at skulle lave noget på mit nye studie, faldt jeg hurtigt i 'usund mad'-vanen igen. Det er nok vigtigere at spise sundt når man har travlt for at have overskud, men det er nu fantastisk dejligt med en chokoladebar når man skal slappe af eller lidt McDonalds-mad når det skal gå hurtigt :)
#16 caks 19 år siden
mht at spise før man går i seng: det kan jeg ikke se noget galt i: kalorier forbrændt > kalorier indtaget for at man taber sig, og så er det i mine øjne lidt lige meget hvilken række følge det sker i.
#13 jeg ville nok udskifte de simple kulhydrater med mere komplekse fuldkornsbørd, fuldkornspasta, brune ris osv) istedet for at udskifte dem med mere kød og grøntsager. 60% af ens kost skal bestå af kulhydrater, 25-35% fedt og resten protein (samt 25-35 g fibre).
#17 jessup 19 år siden
#18 jessup 19 år siden
#19 dolphinfriendly 19 år siden
Desuden er ens forbrænding lavest om aftenen, ligesom det er højest om morgenen (derfor bedst at fedtforbrænde en 30 min - 1 time efter man er stået op, på tom mave) så det giver mening ikke at spise mindre end fire timer før man skal i seng, alt afhængig af hvordan ens program/livsstilsændring er skruet sammen. Omvendt hvis man fordeler sine måltider til seks mindre måltider (eller tre måltider og tre protein drikke/barer/packs om man vil) om dagen med ca. 2-3 timers mellemrum, har man en konstant forbrænding gennem hele dagen.
#20 caks 19 år siden
jeg har et meget afslappet forhold til kulhydrater, derfor ser jeg det ikke som et problem, hvis bare man forbrænder flere kalorier end man indtager. hele den bølge med at kulhydrater er onde (atkins osv) kan jeg slet ikke forholde mig til, og i bund og grund er det bare en måde at sulte sig selv på mens man spiser.