Genialt! Selvom jeg mere til Stravinsky, er denne koncert perfekt. Flere af hans værker stræber for meget efter den Borodin'ske og Tjajkovskij'ske storslåethed, men denne, Op. 30 og mange af præludierne er mesterlige.
Stravinsky? Bryder mig egentlig ikke så meget om hans allerstørste stykker, mere Ragtime for 11 instrumenter, hans Tango-fortolkning, hans "Ebony Concerto" og andet af den slags. Altså hans synteser af klassisk med andre genrer, især jazz. Den her syntese er, når den udføres bedst, fantastisk fordi den bevarer det komponerede i det klassiske og karakteren/dissonansen fra jazzen. Denne syntese synes jeg man kan høre hos Prokofiev, Stravinsky, Kapustin og også lidt Bartok. Man forestiller sig ofte at jazz skal improviseres og det har været ret ærgeligt for den vestlige musiks udvikling, f.eks. med tanke på udskejelser som free jazz. Nej jazz skal også indgå i kompositioner og forstås i sin historiske sammenhæng og meget få komponister har formået rigtig at indfri de muligheder jazz gav til musikkens videre udvikling. Mit yndlingseksempel på god komponeret jazz er Herbie Nichols:
[url= Nichols - Love, Gloom, Cash, Love [/url]
[url= Nichols - Infatuation Eyes [/url]
[url= Nichols - Wildflower[/url]
[url= Nichols - Sunday Stroll[/url]
Thelonious Monk:
[url= Monk - Ruby, My Dear [/url]
[url= Monk - Round About Midnight [/url]
[url= Monk - I Love You (Sweetheart Of All My Dreams)[/url]
og Frank Zappa:
[url= Zappa - Twenty Small Cigars[/url]
[url= Zappa - Little Umbrellas[/url]
Af og til også Sun Ra.
Antlion (2267) skrev:
Random off-topic: Jeg kan se, at du er gået fra Lou Reed til Nathanael West i valg af signatur. "Street Hassle"'s episke størrelse til side, er det nu alligevel et fornuftigt valg. :)
Hehe, ja, jeg elskede simpelthen den sætning da jeg læste Miss Lonelyhearts og har selv tilføjet "russisk" fordi det var det jeg tænkte på. Bakunin og Kropotkin og sådan nogen. Har du forresten læst Day of the Locust og hvad syntes du om den?
#2271 Antlion 14 år siden
Velsagtens det sidste gode stykke musik, jeg kommer til at høre i aften.
#2272 Collateral 14 år siden
#2273 Wangsgaard 14 år siden
#2274 Fellaheen 14 år siden
Stravinsky? Bryder mig egentlig ikke så meget om hans allerstørste stykker, mere Ragtime for 11 instrumenter, hans Tango-fortolkning, hans "Ebony Concerto" og andet af den slags. Altså hans synteser af klassisk med andre genrer, især jazz. Den her syntese er, når den udføres bedst, fantastisk fordi den bevarer det komponerede i det klassiske og karakteren/dissonansen fra jazzen. Denne syntese synes jeg man kan høre hos Prokofiev, Stravinsky, Kapustin og også lidt Bartok. Man forestiller sig ofte at jazz skal improviseres og det har været ret ærgeligt for den vestlige musiks udvikling, f.eks. med tanke på udskejelser som free jazz. Nej jazz skal også indgå i kompositioner og forstås i sin historiske sammenhæng og meget få komponister har formået rigtig at indfri de muligheder jazz gav til musikkens videre udvikling. Mit yndlingseksempel på god komponeret jazz er Herbie Nichols:
[url= Nichols - Love, Gloom, Cash, Love
[/url]
[url= Nichols - Infatuation Eyes
[/url]
[url= Nichols - Wildflower[/url]
[url= Nichols - Sunday Stroll[/url]
Thelonious Monk:
[url= Monk - Ruby, My Dear
[/url]
[url= Monk - Round About Midnight
[/url]
[url= Monk - I Love You (Sweetheart Of All My Dreams)[/url]
og Frank Zappa:
[url= Zappa - Twenty Small Cigars[/url]
[url= Zappa - Little Umbrellas[/url]
Af og til også Sun Ra.
Hehe, ja, jeg elskede simpelthen den sætning da jeg læste Miss Lonelyhearts og har selv tilføjet "russisk" fordi det var det jeg tænkte på. Bakunin og Kropotkin og sådan nogen. Har du forresten læst Day of the Locust og hvad syntes du om den?
#2275 misuma 14 år siden
Rival School - Used For Glue
K's Choice - I'm Not An Addict
#2276 colocho 14 år siden
#2277 Skeloboy 14 år siden
[url= selv stået op til: Dimension Zero - Murder Inn[/url]
#2278 Collateral 14 år siden
Efter at have set "Lost Highway" i går har jeg fået et mindre NIN lytteflip.
#2279 Muldgraver 14 år siden
#2280 Hr. Nielsen 14 år siden