Gravatar

#43011 Skeloboy 12 år siden

HonoDelLoce (43009) skrev:
Hehe..

Jeg sad også hele ritualet igennem og tænkte, at nu manglede vi bare et jomfruoffer og lidt blod-drikkeri. Sidstnævnte kom selvfølgelig - havde helt glemt, at den "tradition" stadig blev fulgt (selvom det selvfølgelig er light-udgaven med vin og menu-chips).

Jeg deltager nu gerne i de kirkelige ritualer, fordi man kan ikke rigtig tillade sig andet over for sine venner og familie. Men synes altid, det er noget pis(og er selvfølgelig heller ikke medlem af folkekirken).
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#43012 HonoDelLoce 12 år siden

Jamen, jeg tog da også "gladeligt" med i kirken ved en barnedåb - det samme, når familie eller venner skal giftes, konfirmeres og what not.

Det pisser mig bare helt af, når jeg så bagefter finder ud af, at ingen af forældrerne tror på nogen gud, men holder barnedåb fordi "det er tradition"...

Seriøst? Engang havde vi også tradition for at brænde hekse på bålet (selvom der for nyligt er blevet sået tvivl om hvor meget det egentlig har fundet sted).

En navngivningsfest fungerer fint ud lige så fint. Vi fejrer, at et barn er kommet til verden og har fået sig et navn, begaver forældrerne og barnet og hygger os sammen. Vi spares for at blive trukket igennem en gudstjeneste, der åbenbart er obligatorisk, når man er til barnedåb om søndagen og er derfor i meget bedre humør til resten af arrangementet.

It's a win-win-situation, what's the problem?

Nåh ja, jeg er da måske lidt mere irriteret over det, end jeg burde være. Men jeg har bare nok at se til for tiden, og at sidde i halvanden time og høre på en ualmindeligt snøvlende præst lukke gas ud omkring død og genopstandelse, det var bare overhovedet ikke med i min idé om en optimalt brugt søndag formiddag.

Nåh ja - præsten drog i øvrigt paralleller mellem det, at en indvandrer kæmper for dansk statsborgerskab og et barn, der bliver døbt. Doesn't get much more stupid than that!
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#43013 Muldgraver 12 år siden

HonoDelLoce (43006) skrev:
det hele er fis, og stod det til mig, så afskaffede vi hele lortet, så folk fandt ud af, at meningen med deres liv skal findes i netop livet...

Men er sådan en definition af mening ikke lige så udefinerbart mystisk og/eller i sin rodløshed intetsigende som den (institutionaliserede?) religiøsitet du anfægter?

Hvis kirken for et menneske kan fungere som medium til meningen med livet, udtrykke meningen i et sprog så at sige, er det så ikke fint, konstruktivt endda? Nogle kirker, samt mange af kristendommens "grundbøger", har et ganske flot sprog for livets mangfoldighed og menneskets muligheder for at forholde sig til livet på en ganske harmoniserende vis.

Hvad jeg egentlig er blevet nysgerrig omkring, er hvordan du så "let" kan afskaffe en mening for andre uden at pege på en selv?
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#43014 Skeloboy 12 år siden

HonoDelLoce (43012) skrev:
Det pisser mig bare helt af, når jeg så bagefter finder ud af, at ingen af forældrerne tror på nogen gud, men holder barnedåb fordi "det er tradition"...

Sådan er det mange, der har det med. Både med dåb, bryllup, begravelse etc. Der burde arbejdes meget mere med verdslige ritualer, for jeg kan sagtens se, at man gerne vil have et ritual til visse begivenheder i livet.

Muldgraver (43013) skrev:
Hvis kirken for et menneske kan fungere som medium til meningen med livet, udtrykke meningen i et sprog så at sige, er det så ikke fint, konstruktivt endda?

Jo, det er helt fint - problemet er, at det er i en folkekirke. Er ganske imod ideen om en folkekirke. Og den særstatus religion har i verden.

Muldgraver (43013) skrev:
Hvad jeg egentlig er blevet nysgerrig omkring, er hvordan du så "let" kan afskaffe en mening for andre uden at pege på en selv?

Fordi der ingen mening er ;) - og det er et kort svar, for ellers starter vi bare en lang debat :)
Gravatar

#43015 Muldgraver 12 år siden

Angående institutioner som går mere op i magt(misbrug) end religiøsitet, er vi vel ikke uenige med ret mange om, at en sådan institution er selvmodsigende og netop ikke handler om religiøsitet.

Men du finder jo mening i (eller du tillægger det i det mindste en betydning), at der ingen mening er ? Vi behøver såmænd ikke havne i en lang diskussion. Jeg undrer mig bare over, at også du som hævder af meningsløshed kræver, at andre også skal mene sådan :)
Gravatar

#43016 Skeloboy 12 år siden

Muldgraver (43015) skrev:
Jeg undrer mig bare over, at også du som hævder af meningsløshed kræver, at andre også skal mene sådan :)

Det har jeg ikke hævdet. Det generer mig ikke, at folk er religiøse - i det omfang, at det kun er en personlig affære. Det vil sige: missionærer, kreationister, der bremser videnskaben, politikere, der lader sig lede af Gud, krige og terror i religionens navn osv., der siger jeg stop. Og jeg prøver heller ikke at "omvende" folk til ateismen - er faktisk ofte irriteret over mine venner, der konstant laver ateistiske beskeder på FB.
Gravatar

#43017 the_paki_don 12 år siden

Skeloboy skrev:
er faktisk ofte irriteret over mine venner, der konstant laver ateistiske beskeder på FB.

Ateistiske beskeder på Fernet Branca kan fandeme også gå over gevind...
Gravatar

#43018 Muldgraver 12 år siden

Det har du ikke hævdet, nej; på baggrund af dit udsagn om ingen-mening og din antipati overfor Folkekirken kom jeg til at blande et par ting sammen. Jeg beklager.

Og måske vi faktisk er ret enige angående Folkekirken, men jeg ved også, at der stadig er flere, som ikke blot får noget personligt ud af nogle af kirkerne, men også gennem diakonalt arbejde i kirken får givet ud af deres overskud. Men det kunne de måske nok finde andre kirker til end lige Folkekirken, såfremt den ikke længere var. Og det er den nok heller ikke indenfor relativt kort tid. Der lukkes og sammenslås i hvert fald en del kirker og mange melder sig ud, så mon der går så længe endda.
Gravatar

#43019 Wangsgaard 12 år siden

HonoDelLoce (43006) skrev:
Jeg stod uden for kirken og fik en smøg efter ritualerne var overstået, og en bloke kom hen og sagde "det var godt nok en tung én i dag - men det er jo tradition"

hvortil jeg måtte svare

"for en som mig, som ikke tror på nogen form for gud, så er der ikke stor forskel på det, der lige er foregået derinde, og f.eks. Scientology eller Moon-bevægelsen. Så er det sådan set lige meget, om man tilbeder billede af en mand på et kors, en gylden ko, en sten eller en stjerne - det hele er fis, og stod det til mig, så afskaffede vi hele lortet, så folk fandt ud af, at meningen med deres liv skal findes i netop livet..." (eller noget ca. i den retning).

Tror ikke, det var sådan en slags samtale, han forsøgte at sætte i gang med en vildt fremmed. Han gik i hvert fald pludselig målrettet over mod en flok mennesker :D

Fedt svar!!!

Hvilket stadigvæk minder mig om jeg er medlem af folkekirken...jaja ved godt det er nemt at melde sig ud. Det kommer på min to-do liste efter specialet
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#43020 Skeloboy 12 år siden

Muldgraver (43018) skrev:
Men det kunne de måske nok finde andre kirker til end lige Folkekirken

Kirkerne vil jo stadig være der, den eneste forskel er bare, at de ikke har en lovmæssig status som Folkekirke. Selvfølgelig skal staten stadig bruge penge på at bevare en stor del af kirkerne, for de fleste er bygninger af historisk værdi.

Skriv ny kommentar: