Hvis det var ordet "piver" der virkede provokerende, så beklager jeg da. Men at et job er godt betalt, betyder altså en del i min bog, da det er den tid jeg sælger til en given arbejdsgiver, og hvor jeg ikke ser min familie fx. Jeg kender en folkeskolelærer, der var ligeglad med konflikten (personligt - ikke fagligt, forstås.) da det kom til løn, da hun får over 18k udbetalt, hvilket stemte godt overens med den alm. løn. Det synes jeg da er en udmærket aflønning, til et arbejde med 3½års uddannelse, der oven i købet giver mulighed for efteruddannelse og dygtiggørelse i arbejdsforholdet. Udenom folkeskoleregi har jeg selv været underviser i godt 13 år, men er først de senere år blevet aflønnet tilsvarende mine kvalifikationer.
Men uden om selve lønnen, så synes jeg da at lærerfaget er blevet for overset i de sidste ca. 15-20 år. Der er ikke længere den prestige i at undervise børn og unge, som der var da jeg gik i skole. Man havde oven i købet respekt for sin lærer! I et interview jeg hørte i går med en finne, fortalte han at i Finland er en skolelærer sidestillet med fx. advokat osv. - Det samme i Tyskland også, men der er uddannelsen så også næsten dobbelt så lang, og de sidste 2 år er man i en slags lære, så man lærer at formidle det tillærte.
Bundlinjen er, at jeg da er helt på lærernes side i det her, da et arbejdsforhold skal være bæredygtigt for både arbejdsgiver og arbejdstager. Og lige præcis dette fag, er et af dem der skal forme fremtidens voksne, så det er et vigtigt område.
Håber det var lidt mere uddybende?
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Klart, helt enig :) Jeg valgte i hvert fald ikke læreruddannelsen for lønnens skyld, men fordi jeg føler for faget, og synes det er utroligt vigtigt og spændende, at være med at "danne" de unge.. Men som det ser ud nu tror jeg ikke på at, jeg kan levere et undervisningsniveau som jeg kan stå inde for.. Så jeg overvejer kraftigt min fremtid inde for dette fag, og det er med kun et år tilbage på uddannelsen... :(
I admire its purity. A survivor... unclouded by conscience, remorse, or delusions of morality.
Men Davenport, denne her konflikt har jo slet ikke handlet om løn. Lærerne har ikke krævet lønforhøjelser, lærerne har slet ikke ønsket denne konflikt. Regeringen og KL har lavet aftalt spil, så lærerne ikke har haft en chance. Bagefter prøver de at få det til at se ud som om, at de er meget overbærende overfor lærerne ved at give dem en lønforhøjelse. Det er jo helt ude i hampen.
Jeg har I fire uger ikke måtte komme på min arbejdsplads og gøre det, som jeg kan lide, nemlig at undervise. I stedet har jeg været tvunget til at stå på gader og stræder tale lærernes sag, og også til at tage et lån, som skal tilbagebetales over de næste 4 år, for at få løn i næste måned.
Som Colocho tror jeg også, at en reducering af min forberedelse også må betyde en forringelse i kvalitet af den undervisning jeg står med til daglig. Der bliver især snakket om at skære ned på forberedelsen til de praktisk-musiske fag. Jeg har selv både musik og billedkunst, og jeg bruger bestemt ligeså meget tid på at forberede til disse fag, som jeg gør i både dansk og engelsk.
Jeg ELSKER mit job, men har godt nok ikke følt meget "kærlighed" tilbage det sidste stykke tid, hvor KL (og til dels regeringen) har nedgjort lærerfaget og valgt at se bort fra undersøgelser, eksperter og lærernes egne ord. Jeg har i de sidste fire uger oplevet at få tilråb som "Fuck jer!", "Skrid dog tilbage til dit arbejde!" og "Jeg håber, at polakker overtager jeres job!". Jeg har skulle forsvare mig selv og mit erhverv overfor familie, venner og fremmede, som mener, at de skal have en mening om mit job og min arbejdstid. Da regeringsindgrebet så kom i torsdags, var det som at blive slået til jorden, og ja, så reagerede jeg nok ikke så godt, da jeg så dit indlæg (i #43157).
Nu glæder jeg mig dog til at komme tilbage til noget der ligner en normal hverdag, og jeg glæder mig til at se min 7. klasse igen.
Jeg ser dog ikke frem til alle de besparelser som regeringen nu trækker ned over folkeskolen, og jeg ser bestemt ikke frem til den heldagsskole som regeringen barsler med, og som besparelserne på lærernes arbejdstid skal betale.
Og så lige en rettelse til dit indlæg - læreruddannelsen er en 4-årig uddannelse.
Hvis du kan tage lidt pis, så får du hurtigere betalt pengene tilbage med lønstigningen ;D
Jeg er helt på jeres side, efter at have læst op på lektien (pun int.) Jeg har selv et ønske om at blive folkeskolelærer, men har desværre ikke råd pt. Som underviser ved jeg at det er utrolig vigtigt at forberede sig. I mit fag og med min viden, er det dog en anderledes sag, da hver dag er meget forskellig, og man kan have en 43årig kvinde, der er blevet overfaldet med en kniv af sin søn, og så tager vi lige den, uden forberedelse. Jeg er glad for at alle i lærere kan komme tilbage mandag, og jeg ved at det er noget i brænder for, for ellers havde i ikke valgt den vej i arbejdslivet. (Husk nu at veje Tolkien over Brönte!!! ;))
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Lad mig starte med at sige, at jeg er helt enig i, at ændre så markant på lærernes arbejdstidsregler. Jeg er også enig i, at det hele konflikten er blevet fuldstændig overdrevet med KL lockout. Ligeledes så er der heller ingen tvivl om, at det lærerne som har rykket sig mest i forhandlingerne.
Nå det så er sagt, så må jeg også tilføje at lærerne og i særdeleshed lærernes formand har opført sig hamrende dumt i den her konflikt. Det er ikke nogen hemmelighed, at regeringen ønsker at indføre en heldagsskole, og det kan umiddelbart kun lade sig gøre, hvis der bliver ændret markant på lærernes arbejdstidsregler. Fra starten af satte KL hælene i, og det var tydeligt, at de ikke havde tænkt sig at gå på kompromis med deres krav om arbejdstidsregler. Et socialdemokratisk medlem af KL har været ude og støtte op om Kl's krav, ligesom at finansministeren også har udtalt sig negativt om lærernes arbejdstidsregler. Så kald det aftalt spil, men det er i hvert fald ikke noget, som er blevet skjult særlig godt.
Derfor er det også ufatteligt, at lærernes formand ikke har kunnet se hvilken vej vinden blæste. Lærerne ville miste deres nuværende arbejdstidsregler, og det er uanset hvad eksperter og undersøgelser siger. Dette burde lærernes formand, Andres Bondo Christensen, have set, og uanset hvor uretfærdigt man måtte synes det er, så burde man have indset, at de arbejdstidsregler var tabt. Havde man gjort det, og accepteret det i forhandlingerne, så kunne lærerne have fået væsentlig flere ting igennem i forhandlingerne, som kompensation for tabet af deres arbejdstidsregler, end de har fået ved et regeringsindgreb.
Når det ikke er gået op for Anders Bondo Christensen, hvordan den reelle situation så ud, så burde nogle af hans medlemmer have set det, og ikke blive så chokeret, da de så indholdet i regeringsindgrebet.
Jeg siger ikke jeg er enig i regeringsindgrebets indhold. Jeg siger blot at man fra lærernes side skulle have gennemskuet det, og handlet anderledes, så de havde fået noget mere ud af det.
#43161 elwood 12 år siden
Texts from superheroes
Yep den er i sjove indlæg tråden også, men en del folk kigger ikke forbi den er min erfaring.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#43162 colocho 12 år siden
Nu er løn ikke alt, så havde man nok fundet et andet fag, til at starte med...
#43163 davenport 12 år siden
Jeg kender en folkeskolelærer, der var ligeglad med konflikten (personligt - ikke fagligt, forstås.) da det kom til løn, da hun får over 18k udbetalt, hvilket stemte godt overens med den alm. løn. Det synes jeg da er en udmærket aflønning, til et arbejde med 3½års uddannelse, der oven i købet giver mulighed for efteruddannelse og dygtiggørelse i arbejdsforholdet.
Udenom folkeskoleregi har jeg selv været underviser i godt 13 år, men er først de senere år blevet aflønnet tilsvarende mine kvalifikationer.
Men uden om selve lønnen, så synes jeg da at lærerfaget er blevet for overset i de sidste ca. 15-20 år. Der er ikke længere den prestige i at undervise børn og unge, som der var da jeg gik i skole. Man havde oven i købet respekt for sin lærer!
I et interview jeg hørte i går med en finne, fortalte han at i Finland er en skolelærer sidestillet med fx. advokat osv. - Det samme i Tyskland også, men der er uddannelsen så også næsten dobbelt så lang, og de sidste 2 år er man i en slags lære, så man lærer at formidle det tillærte.
Bundlinjen er, at jeg da er helt på lærernes side i det her, da et arbejdsforhold skal være bæredygtigt for både arbejdsgiver og arbejdstager. Og lige præcis dette fag, er et af dem der skal forme fremtidens voksne, så det er et vigtigt område.
Håber det var lidt mere uddybende?
#43164 the_paki_don 12 år siden
#43165 colocho 12 år siden
Klart, helt enig :) Jeg valgte i hvert fald ikke læreruddannelsen for lønnens skyld, men fordi jeg føler for faget, og synes det er utroligt vigtigt og spændende, at være med at "danne" de unge.. Men som det ser ud nu tror jeg ikke på at, jeg kan levere et undervisningsniveau som jeg kan stå inde for.. Så jeg overvejer kraftigt min fremtid inde for dette fag, og det er med kun et år tilbage på uddannelsen... :(
#43166 Herrguth 12 år siden
Jeg har I fire uger ikke måtte komme på min arbejdsplads og gøre det, som jeg kan lide, nemlig at undervise.
I stedet har jeg været tvunget til at stå på gader og stræder tale lærernes sag, og også til at tage et lån, som skal tilbagebetales over de næste 4 år, for at få løn i næste måned.
Som Colocho tror jeg også, at en reducering af min forberedelse også må betyde en forringelse i kvalitet af den undervisning jeg står med til daglig.
Der bliver især snakket om at skære ned på forberedelsen til de praktisk-musiske fag. Jeg har selv både musik og billedkunst, og jeg bruger bestemt ligeså meget tid på at forberede til disse fag, som jeg gør i både dansk og engelsk.
Jeg ELSKER mit job, men har godt nok ikke følt meget "kærlighed" tilbage det sidste stykke tid, hvor KL (og til dels regeringen) har nedgjort lærerfaget og valgt at se bort fra undersøgelser, eksperter og lærernes egne ord.
Jeg har i de sidste fire uger oplevet at få tilråb som "Fuck jer!", "Skrid dog tilbage til dit arbejde!" og "Jeg håber, at polakker overtager jeres job!". Jeg har skulle forsvare mig selv og mit erhverv overfor familie, venner og fremmede, som mener, at de skal have en mening om mit job og min arbejdstid.
Da regeringsindgrebet så kom i torsdags, var det som at blive slået til jorden, og ja, så reagerede jeg nok ikke så godt, da jeg så dit indlæg (i #43157).
Nu glæder jeg mig dog til at komme tilbage til noget der ligner en normal hverdag, og jeg glæder mig til at se min 7. klasse igen.
Jeg ser dog ikke frem til alle de besparelser som regeringen nu trækker ned over folkeskolen, og jeg ser bestemt ikke frem til den heldagsskole som regeringen barsler med, og som besparelserne på lærernes arbejdstid skal betale.
Og så lige en rettelse til dit indlæg - læreruddannelsen er en 4-årig uddannelse.
#43167 MMB 12 år siden
#43168 davenport 12 år siden
Jeg er helt på jeres side, efter at have læst op på lektien (pun int.)
Jeg har selv et ønske om at blive folkeskolelærer, men har desværre ikke råd pt.
Som underviser ved jeg at det er utrolig vigtigt at forberede sig. I mit fag og med min viden, er det dog en anderledes sag, da hver dag er meget forskellig, og man kan have en 43årig kvinde, der er blevet overfaldet med en kniv af sin søn, og så tager vi lige den, uden forberedelse.
Jeg er glad for at alle i lærere kan komme tilbage mandag, og jeg ved at det er noget i brænder for, for ellers havde i ikke valgt den vej i arbejdslivet.
(Husk nu at veje Tolkien over Brönte!!! ;))
#43169 Pécuchet 12 år siden
Reader, I ignored him.
#43170 Verbal 12 år siden
Lad mig starte med at sige, at jeg er helt enig i, at ændre så markant på lærernes arbejdstidsregler. Jeg er også enig i, at det hele konflikten er blevet fuldstændig overdrevet med KL lockout. Ligeledes så er der heller ingen tvivl om, at det lærerne som har rykket sig mest i forhandlingerne.
Nå det så er sagt, så må jeg også tilføje at lærerne og i særdeleshed lærernes formand har opført sig hamrende dumt i den her konflikt. Det er ikke nogen hemmelighed, at regeringen ønsker at indføre en heldagsskole, og det kan umiddelbart kun lade sig gøre, hvis der bliver ændret markant på lærernes arbejdstidsregler. Fra starten af satte KL hælene i, og det var tydeligt, at de ikke havde tænkt sig at gå på kompromis med deres krav om arbejdstidsregler. Et socialdemokratisk medlem af KL har været ude og støtte op om Kl's krav, ligesom at finansministeren også har udtalt sig negativt om lærernes arbejdstidsregler. Så kald det aftalt spil, men det er i hvert fald ikke noget, som er blevet skjult særlig godt.
Derfor er det også ufatteligt, at lærernes formand ikke har kunnet se hvilken vej vinden blæste. Lærerne ville miste deres nuværende arbejdstidsregler, og det er uanset hvad eksperter og undersøgelser siger. Dette burde lærernes formand, Andres Bondo Christensen, have set, og uanset hvor uretfærdigt man måtte synes det er, så burde man have indset, at de arbejdstidsregler var tabt. Havde man gjort det, og accepteret det i forhandlingerne, så kunne lærerne have fået væsentlig flere ting igennem i forhandlingerne, som kompensation for tabet af deres arbejdstidsregler, end de har fået ved et regeringsindgreb.
Når det ikke er gået op for Anders Bondo Christensen, hvordan den reelle situation så ud, så burde nogle af hans medlemmer have set det, og ikke blive så chokeret, da de så indholdet i regeringsindgrebet.
Jeg siger ikke jeg er enig i regeringsindgrebets indhold. Jeg siger blot at man fra lærernes side skulle have gennemskuet det, og handlet anderledes, så de havde fået noget mere ud af det.