Har du i øvrigt set DFIs BD-udgivelse af Die Gezeichneten og Glomdalsbruden? Jeg håber, at MoC så småt bliver ligeså glade for Dreyer på det blå medie, som de er blevet med Pasolini. Mikaël og Vampyr er iblandt mine yndlingsudgivelser.
#13220 Det er nok lidt en smagssag og en gammel vane. Den originale premiere var i Paris, men den nuværende mest hele kopi er - hvis jeg husker rigtig - en dansk fra DFI. Så egentlig er den danske titel måske den mest korrekte på nuværende tidspunkt.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
#13221 Ikke endnu men de skal da erhverves på et tidspunkt. Mikaël gik vist helt ud af print, så vidt jeg husker, så det er jo ikke umiddelbart så lovende. Jeg så gerne Vampyr på BD. Det er ikke min favorit-Dreyer, men sammen med Jeanne d'Arc er det nok den af hans film, jeg har set flest gange.
Edit: Mikael er tilbage igen, kan jeg se (omend til en noget pebert pris). Godt jeg fik købt min, inden det gik helt amok.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Det er ikke helt sandt. Filmen blev vist i Palads, København den 21. april 1928, men først den 25. oktober i Marivaux, Paris. Ikke blot mellemteksterne, Dreyer selv havde kreeret, blev udeladt, men selve filmen blev nedskåret og delvist censureret af Louis-Ernest Dubois.
Om MoCs udgivelse afspejler den danske version, kan aldrig vides med sikkerhed, men med 20 fps og danske mellemtekster, er det umiddelbart det tætteste, vi kommer på en definitiv version.
#13221 Ikke endnu men de skal da erhverves på et tidspunkt.
Filmene er mildt interessante, men hvis man er Dreyer-fan (hvilket jeg stærkt går ud fra, du er), er udgivelsen et must. Specielt Die Gezeichnete er interessant, fordi det er en af de få Dreyer-film, hvor han behandler antisemitismens destruktive væsen direkte.
Benway (13223) skrev:
Mikaël gik vist helt ud af print, så vidt jeg husker, så det er jo ikke umiddelbart så lovende.
Edit: Mikael er tilbage igen, kan jeg se (omend til en noget pebert pris). Godt jeg fik købt min, inden det gik helt amok.
Ja, det var godt nok lidt pebret. Men det er en formidabel film!
#13224 Ok, jeg huskede den franske som den første. Så er "Jeanne d'Arcs lidelse og død" vel egentlig det mest korrekte. Det er jo helt efter bogen, at kendte stumfilm næsten altid har en vildt kaotisk historie bag sig, fordi de lokale klippede i dem uden den mindst omtanke.
Pécuchet (13225) skrev:
Filmene er mildt interessante, men hvis man er Dreyer-fan (hvilket jeg stærkt går ud fra, du er)
Det er vist for sent at melde fra så jo absolut. :)
#13221 Pécuchet 13 år siden
Har du i øvrigt set DFIs BD-udgivelse af Die Gezeichneten og Glomdalsbruden? Jeg håber, at MoC så småt bliver ligeså glade for Dreyer på det blå medie, som de er blevet med Pasolini. Mikaël og Vampyr er iblandt mine yndlingsudgivelser.
#13222 Benway 13 år siden
#13220 Det er nok lidt en smagssag og en gammel vane. Den originale premiere var i Paris, men den nuværende mest hele kopi er - hvis jeg husker rigtig - en dansk fra DFI. Så egentlig er den danske titel måske den mest korrekte på nuværende tidspunkt.
#13223 Benway 13 år siden
#13224 Pécuchet 13 år siden
Det er ikke helt sandt. Filmen blev vist i Palads, København den 21. april 1928, men først den 25. oktober i Marivaux, Paris. Ikke blot mellemteksterne, Dreyer selv havde kreeret, blev udeladt, men selve filmen blev nedskåret og delvist censureret af Louis-Ernest Dubois.
Om MoCs udgivelse afspejler den danske version, kan aldrig vides med sikkerhed, men med 20 fps og danske mellemtekster, er det umiddelbart det tætteste, vi kommer på en definitiv version.
#13225 Pécuchet 13 år siden
Filmene er mildt interessante, men hvis man er Dreyer-fan (hvilket jeg stærkt går ud fra, du er), er udgivelsen et must. Specielt Die Gezeichnete er interessant, fordi det er en af de få Dreyer-film, hvor han behandler antisemitismens destruktive væsen direkte.
Ja, det var godt nok lidt pebret. Men det er en formidabel film!
#13226 Benway 13 år siden
Det er vist for sent at melde fra så jo absolut. :)
#13227 rockysds 13 år siden
#13228 Kruse 13 år siden
Løvernes Konge (BD)
Fra Planet Video:
The Raid (BD)
#13229 Skeloboy 13 år siden
http://www.impactminiatures.com/minis/big/HausienM...
og
http://www.impactminiatures.com/minis/big/Greebo_T...
#13230 Åkepool 13 år siden
The Expendables - BD.
Og Phineas og Ferb til drengene.