Gravatar

#13701 doom WAD 12 år siden

Collateral (13700) skrev:
Jeg vil gerne eje mine film

Jo forstås, kan som sagt sagtens sætte mig ind i det.

Jeg "lider" faktisk af præcis det samme selv f.s.v.a. musikfiler. Jeg kunne ALDRIG finde på at bruge fx Spotify. Det skyldes dog mest, at streamingtjenesterne simpelthen ikke udbyder musik, der er så underligt som jeg hører / de versioner jeg vil ha'.

Men det er netop følelsen af at ville eje filmen, som jeg tænker indenfor nogle få år måske ikke er så stærk, som dengang muldvarpen dansede flittigt op af lommen. Altså det er sgu kun en disk (som kan blive ridset, hvis man er uheldig) og en papæske.

Jeg fortryder da ikke et sekund, at jeg købte CD'er, for så kunne man jo gå hele livet i gennem uden at eje noget, for det er helt sikkert, at de fleste opfindelser har en levetid, ogo boy jeg haft meget glæde af mine CD'er (som jeg jo i øvrigt stadig råder over; bare i et andet format.) Men de havde altså også en levetid på 25 år total.

Men lige præcis filmskiver; her er det jo så åbenlyst, at The Grim Reaper allerede står og rusker i havelågen, vil jeg mene?
Gravatar

#13702 Collateral 12 år siden

Som jeg ser det kan de to ting (streaming og fysiske udgivelser) fint leve side om side.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#13703 doom WAD 12 år siden

Collateral (13702) skrev:
Som jeg ser det kan de to ting (streaming og fysiske udgivelser) fint leve side om side.

yes but for how long...
Gravatar

#13704 Collateral 12 år siden

Doc Doom (13703) skrev:
yes but for how long...
Så længe der bliver lavet lækre blu-ray udgivelser og der er nørder som mig der ønsker at købe deres film og få lidt ekstra med.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#13705 Slettet Bruger [542720246] 12 år siden

Doc Doom (13699) skrev:
Når jeg ser denne lange tråd flimre forbi forum-listen, så har jeg tænkt over, om alle jer, der bruger jeres spareskillinger på Blu-Ray osv, ikke er bange for, at I ret hurtigt kommer til at stå med en samling, hvoraf størstedelen kan hentes på en streamingtjeneste i samme kvalitet? Jeg er klar over, at man endnu ikke kan hente film i Blu-Ray kvalitet på fx Netflix, og at udbudet er begrænset. Men det er vel kun et spørgsmål om (ret begrænset) tid. Jeg gearede personligt filmkøb ned for vel 2 år siden, og i i hvert fald 1 år har jeg ikke købt en eneste. Jeg ser de nye film i biografen, som er en hyggeoplevelse med venner eller konen, eller jeg finder en klassiker fra samlingen. Ellers begrænset jeg mig til hvad der sendes i TV eller på Netflix. Dette er ikke ment som en provovokation, og I behøver ikke komme med den der med "Jamen jeg vil bare eje mine film og sådan er det bare" osv, for jeg kan sagtens sætte mig ind i den tanke; jeg havde faktisk selv ret svært ved at slippe den, da jeg selv er - om ikke en decideret samler - så en systematisator-type. Blu-Ray ræset stod jeg dog aldrig på, da jeg fra starten tænkte, at det ville blive ret kortlivet; og jeg må indrømme, at jeg slet ikke kan fatte dem, der har nyerhvervet allerede ejede DVD'er på Blu-Ray. Jeg tror jeg har måske 10 Blu-Rays, som jeg købte for en formue af nysgerrighed, da det blev lanceret, og jo det er da flot, men jeg var ALDRIG fristet til at erhverve allerede ejede DVD'er.

Er I ikke bange for, at I inden for et par år kommer til at ærgre jer over, at I blev ved at kaste penge efter film så længe? Jeg har til sammenligning netop solgt min cd-samling, som jeg vel har brugt 60.000 kr. på, for nogle få tusinde kroner. (Min store mint condition LP-samling med mange rarities holder jeg dog fast i.)

Nej, jeg er ikke bange for at stå med en samling, der kan hentes på en streamingtjeneste, fordi det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre et godt stykke tid fremover. Hvis man slår info til på ens PS3 fx., kan man se hvor meget data der pumpes igennem systemet, når man afspiller en BD og det er ikke unormalt, at det ligger på en dataoverførelse omkring de 30-50 Mbit, hvilket primært skyldes et lossless lydspor. Billedkvaliteten er også langt højere på en BD end på streaming - billedet kommer nok med, men den store showstopper for mig, er lydkvaliteten. På nuværende tidspunkt kan man ganske enkelt ikke levere så god lyd på streaming og det andet problem er, at den almindelige borger er ligeglad, så forsvinder BD, ryger den gode lyd med - det samme som man ser med overgangen fra vinyl og cd til iTunes mv.

Dertil kommer, at man jo ikke ejer filmen, men kun lejer den, når man bruger fx. Netflix, så beslutter rettighedshaveren sig for at trække filmen, kan man ikke se den, hvilket også kan være et problem - det sker ofte på Netflix.

Jeg kommer dog ikke til at ærgre mig over at købe film.

1. Jeg har fornøjelse af dem, så længe formatet holder ved og jeg har kørt BD siden 2007, hvilket snart er seks år og selvom streaming bliver større og større, vil der sandsynligvis være behov for BD i en eller anden form, i et stykke tid endnu. Mit håb er, at det bliver et entusiastformat på linje med laserdisc og det format levede i over 30 år.

2. Det er bare penge - næsten alt hvad vi køber, holder ikke evigt, så skal man overveje om et produkt holder evigt, hver gang man køber et, så får man jo aldrig købt noget. :) Det samme kan jo siges om elektronik fra tv, over computere, til køleskabe, fordi hvad nu hvis man køber et køleskab og der kommer et nyt om et halvt år, som bruger 3% mindre strøm, det sparer jo på elregningen. :)

3. Så længe mediet lever og man kan få et bd-drev til sin computer, er der altid mulighed for at lave en backup til ens computer og uden kvalitetstab. Der vil altid være mulighed for at konvertere sådan en fil fra ét format til et andet, hvis tiderne ændrer sig og harddiskplads er ikke ligefrem et problem - en 3TB harddisk koster 900 kr. og hvis en BD-film i gennemsnit fylder 30 GB plads, er der alligevel plads til ret mange på én disk. :)
Gravatar

#13706 doom WAD 12 år siden

Ok, godt svar. Så meget betyder lydkvaliteten dog ikke for mig.
Gravatar

#13707 Slettet Bruger [542720246] 12 år siden

Doc Doom (13706) skrev:
Ok, godt svar. Så meget betyder lydkvaliteten dog ikke for mig.

Det er jo oss' en smagssag, men selv med stereo, oplevede jeg markant lydforskel mellem dvd-formaterne og de lossless formater på BD, hvilket faktisk fik mig til at opgradere til surround.
Gravatar

#13708 doom WAD 12 år siden

Jeg har det modsat - jeg har altid haft surround, og det synes jeg giver god effekt selv v en alm tv film
Gravatar

#13709 Kruse 12 år siden

Fra Planetvideo:

Win Win (BD)
21 Jump Street (BD)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#13710 misuma 12 år siden

The Yellow Sea

4/6

Edit - Whops!
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?