#59: Var det ikke DigiBeta, som der står på hjemmesiden?
Ikke at det nødvendigvis garanterer en visning af høj kvalitet.
Niks! De havde forsøgt at skaffe en 15mm-kopi fra Tyskland, men da de opdagede, at den var uden undertekster, måtte de forsøge sig andetsteds. Forgæves. Og derfor blev løsningen den engelske DVD-udgave. Dumt! Især fordi filmen næppe mister meget af sit virke uden undertekster.
Og idag fortsætter mit uheldige PIX-karma: Guy Maddins "Keyhole" blev aflyst pga. tekniske problemer. Øv! Hvis Sokurovs "Faust" i aften også overskygges af problemer, dropper jeg sgu nok PIX næste år...
Niks! De havde forsøgt at skaffe en 15mm-kopi fra Tyskland, men da de opdagede, at den var uden undertekster, måtte de forsøge sig andetsteds. Forgæves. Og derfor blev løsningen den engelske DVD-udgave. Dumt! Især fordi filmen næppe mister meget af sit virke uden undertekster.
Jeg er fuldkommen uforstående over for deres brug af den type medier - uanset årsagen. Det er utroligt, at de med god samvittighed kan finde på at smække en dvd i afspilleren - og vel at mærke stadig tage fuld pris for forestillingen. Det var aldrig sket på Natfilmfestivalen. Jeg husker hvert fald ikke, at de på lignende måde har skuffet publikum med visninger i markant dårligere kvalitet end forventeligt.
Det ville klæde CPH PIX-festivalen med fastsatte rammer for, hvilket kvalitetsniveau publikum som minimum kan forvente, hvad visninger angår. Trods de digitale kopiers indtog, forekommer kvaliteten mig at være dalet væsentligt siden 35 mm-filmenes storhedstid.
Jeg er fuldkommen uforstående over for deres brug af den type medier - uanset årsagen. Det er utroligt, at de med god samvittighed kan finde på at smække en dvd i afspilleren - og vel at mærke stadig tage fuld pris for forestillingen.
Ret skal være ret: de informerede publikum om omstændighederne inden forestillengens begyndelse og tilbød pengene retur. Men når dette sker fem minutter før startskuddet, i foyeren, tager man publikums aften og forventning som gidsel. Hvem har mulighed for at omlægge planer med så kort varsel. At størsteparten så reagerer med "hvad er forskellen?", står værten med god smag i munden og kan gnidningsfrit fortsætte. Latterligt er det dog, at man alligevel betaler 80 kr. pr. person, når den samme kopi af filmen kan erhverves for 15 kr. på Strøget 100 meter borte. Hvorfor kan man ikke bare være ærlig og sige, at oplevelsen ikke kan stå garant for intentionen, og hvorfor vil man overhoved lægge navn til sådan et produkt? Hvor er stoltheden og kærlighed til kunsten??? I Dagmar i dag, da "Keyhole" måtte aflyses, fik man en fribillet retur - en fribillet til PIX, som kørte på sidste dag. Hvordan kan de forvente, at der er andre film, der tillokker, eller at publikum overhoved har tid til at se senere forestillinger? Pengene tilbage, tak!
Ahem... I den mere positive ende kan jeg ånde lettet op over visningen af "Faust" i Grand i aftes. Lækkert billede og tilpas høj lyd. Desværre var filmen en værre rodebutik, og Sokurov synes at have totalt misforstået Goethes tekst. Jeg vil dog lade tvivlen komme ham til gode og afvente min egentlige dom til næste gennemsyn, når jeg forventningsafstemt på forhånd.
#64 Hmmm skidt. Rigtig skidt :( Jeg synes godt nok, jeg har hørt om mange trængsler på årets PIX. DVD på et stort lærred til en festival ... det lyder i mine ører fuldkommen sort. Så hellere en totalt slidt 35mm kopi.
Men på et selvisk plan, så tager det lidt af pinen af, at jeg slet ikke har deltaget i år. Jeg har kun set Deep Blue Sea fra årets program (ikke den med hajen!) ... og det var hjemme :)
Det var lige netop dét, det var. "Også Dværge..."-DVD'en er så ringe, at transferet udelukkende består af sort og hvid, blottet for mellemtoner. Det er sgu lidt kedeligt, når de eneste træk, der afslører et ansigt, er pupillerne og næseborene.
#64 Hmmm skidt. Rigtig skidt :( Jeg synes godt nok, jeg har hørt om mange trængsler på årets PIX. DVD på et stort lærred til en festival ... det lyder i mine ører fuldkommen sort. Så hellere en totalt slidt 35mm kopi.
Men på et selvisk plan, så tager det lidt af pinen af, at jeg slet ikke har deltaget i år. Jeg har kun set Deep Blue Sea fra årets program (ikke den med hajen!) ... og det var hjemme :)
De har også nogen gange fx sidste år været nødt til at vise Beta Cam (http://en.wikipedia.org/wiki/Betacam) kopier, men hvis det er tilfældet må man jo bare sørge for at det sker i mindre sale, hvor det ikke betyder så meget. Vigtigst er jo også at få gode titler til festivallen ;)
#Highland Park - Sent svar, men de sidste dage har været noget travle, og jeg har ikke rigtig haft tid bag pc'en. Jeg tror nok, det var, i hvert fald mht. Owen Land-filmen. Smith'erne lignede også film. Noble-delen af programmet var naturligvis ikke. Fik du set programmet?
Er ligesom Jannik lidt træt af Dagmar i dag. Måtte også sidde forgæves til "Keyhole". Spurgte så om "House of Tolerance" ville spille til tiden lige efter, og det regnede de da med. Da den så skulle i gang, var der denne gang noget i vejen med projektøren (kunne de ikke have tjekket dette, da der jo alligevel ikke blev vist noget i salen i det tomrum hvor Keyhole skulle have spillet). Forestillingen blev 20-25 min. forsinket, så jeg ikke ville kunne nå at se "Salome" i Cinemateket, hvis jeg blev og så "House of Tolerance". Hvilket jeg gjorde - og filmen var det værd - men ærgrer mig over en 4-films dag blev en 2-films dag, og at det kun blev to Bene-film i løbet af PIX.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
De har også nogen gange fx sidste år været nødt til at vise Beta Cam (http://en.wikipedia.org/wiki/Betacam) kopier, men hvis det er tilfældet må man jo bare sørge for at det sker i mindre sale, hvor det ikke betyder så meget. Vigtigst er jo også at få gode titler til festivallen ;)
Ok, der er jeg nok så snobbet, at jeg i såfald foretrækker at vente lidt på den digitale udgave eller en premiere :)
#61 Highland Park 12 år siden
Ikke at det nødvendigvis garanterer en visning af høj kvalitet.
#62 JannikAnd 12 år siden
Og idag fortsætter mit uheldige PIX-karma: Guy Maddins "Keyhole" blev aflyst pga. tekniske problemer. Øv! Hvis Sokurovs "Faust" i aften også overskygges af problemer, dropper jeg sgu nok PIX næste år...
#63 Highland Park 12 år siden
Det ville klæde CPH PIX-festivalen med fastsatte rammer for, hvilket kvalitetsniveau publikum som minimum kan forvente, hvad visninger angår. Trods de digitale kopiers indtog, forekommer kvaliteten mig at være dalet væsentligt siden 35 mm-filmenes storhedstid.
#64 JannikAnd 12 år siden
Ahem... I den mere positive ende kan jeg ånde lettet op over visningen af "Faust" i Grand i aftes. Lækkert billede og tilpas høj lyd. Desværre var filmen en værre rodebutik, og Sokurov synes at have totalt misforstået Goethes tekst. Jeg vil dog lade tvivlen komme ham til gode og afvente min egentlige dom til næste gennemsyn, når jeg forventningsafstemt på forhånd.
#65 Richard Burton 12 år siden
#66 JannikAnd 12 år siden
#67 Takfornu 12 år siden
#68 rockysds 12 år siden
Er ligesom Jannik lidt træt af Dagmar i dag. Måtte også sidde forgæves til "Keyhole". Spurgte så om "House of Tolerance" ville spille til tiden lige efter, og det regnede de da med. Da den så skulle i gang, var der denne gang noget i vejen med projektøren (kunne de ikke have tjekket dette, da der jo alligevel ikke blev vist noget i salen i det tomrum hvor Keyhole skulle have spillet). Forestillingen blev 20-25 min. forsinket, så jeg ikke ville kunne nå at se "Salome" i Cinemateket, hvis jeg blev og så "House of Tolerance". Hvilket jeg gjorde - og filmen var det værd - men ærgrer mig over en 4-films dag blev en 2-films dag, og at det kun blev to Bene-film i løbet af PIX.
#69 Richard Burton 12 år siden
Ok, der er jeg nok så snobbet, at jeg i såfald foretrækker at vente lidt på den digitale udgave eller en premiere :)
#70 Takfornu 12 år siden