Med Michelangelo Antonioni, Bergman og Altman (ikke helt i liga med de andre men en af de største i USA de sidste 30 år)borte hvem af de store instruktører er så tilbage?
Det overrasker mig faktisk at Bernardo Bertolucci kun er 65 år - han har lavet meget lort, men er stadig en contender som en af de større instruktører - Il Conformista, Last Tango in Paris, Novecento m.fl.
65 år er lidt ungt men derfra og op efter hvem skal nævnes?
Clint Eastwood, 77 år. Har udviklet sig til en bedre og bedre instruktør med årene. Med værker som "Unforgiven", "Mystic River", "Million Dollar Baby", "Flags of Our Fathers" og "Letters From Iwo Jima" på cv'et hører han, IMO, ind under kategorien, store instruktører.
Den mand dør aldrig! Ingen får goe gamle Dirty Harry til at stille træskoene.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Nagisa Oshima ("In the Realm of the Senses", "Merry Christmas Mr. Lawrence", "Cruel Story of Youth") er 75.
Kaneto Shindo ("Onibaba", "Naked Island") betragtes også som en af de store indenfor japansk film, og han har skrevet et manuskript til en film, der udgives i år. Han er 95.
Ichikawa Kon ("Burmese Harp", "Tokyo Olympic") er stadig aktiv, men hans nye film er ikke så meget værd. Han er 91.
Eric Rohmer er endnu en stor fransk nouvelle vague-mand, der stadig er aktiv. Han er 87.
Det er spænende at høre hvem der bliver betragtet som sværvægtere men jeg synes hverken Sidney Lumet, Sydney Pollack eller Clint Eastwood høre til blandt de (helt) store - de er et par klasser under dem i #1 - men de vil da blive savnet.
Jeg elsker Woody, men betragter ham som en liga under de for nyligt døde.
#1 jessup 18 år siden
Det overrasker mig faktisk at Bernardo Bertolucci kun er 65 år - han har lavet meget lort, men er stadig en contender som en af de større instruktører - Il Conformista, Last Tango in Paris, Novecento m.fl.
65 år er lidt ungt men derfra og op efter hvem skal nævnes?
#2 Yoda 18 år siden
Sydney Pollack 73 år (1934)
Clint Eastwood 77 år (1930)
Ridley Scott 70 år (1937)
#3 NightHawk 18 år siden
Den mand dør aldrig! Ingen får goe gamle Dirty Harry til at stille træskoene.
#4 Yoda 18 år siden
Ken Loach 71 år (1936)
Claude Chabrol 77 år (1930)
Jean-Luc Godard 77 år (1930)
#5 lagoni 18 år siden
#6 filmz-bullettooth 18 år siden
#7 mr gaijin 18 år siden
Kaneto Shindo ("Onibaba", "Naked Island") betragtes også som en af de store indenfor japansk film, og han har skrevet et manuskript til en film, der udgives i år. Han er 95.
Ichikawa Kon ("Burmese Harp", "Tokyo Olympic") er stadig aktiv, men hans nye film er ikke så meget værd. Han er 91.
Eric Rohmer er endnu en stor fransk nouvelle vague-mand, der stadig er aktiv. Han er 87.
#8 jessup 18 år siden
Jeg elsker Woody, men betragter ham som en liga under de for nyligt døde.
Jeg er enig i både Rohmer og Oshima.
#9 jessup 18 år siden
#10 mr gaijin 18 år siden