Fik langt om længe set Mulholland Drive i onsdags, fremragende film, der helt sikkert lige skal ses en gang eller sytten mere. Den var umiddelbart lidt lettere tilgængelig end jeg havde regnet med, omend der da helt sikkert var nogle scener, jeg slet ikke har forstået. Men det hjælper måske ved et gensyn.
Og i dag har jeg så set I am Sam. Dejlig film, med en velspillende Sean Penn. Den lille (frækkert?) Dakota Flanning var igen god. Hun virker ældre end hun egentligt er, hvilket jeg også mener var tilfældet i Taken.
Begge film kan naturligvis anbefales.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Noget bedre end 1'eren, det kan vi vist ikke komme uden om. Spøjse useriøse figurer som Jar Jar Bings glæder let og elegant i baggrunden, og historien får et noget bedre - og mere seriøst - flow. Romancen mellem Hayden Christensen og Natalie Portman så blottet for kemi at det er direkte grusomt at se på, noget skuffende. Hayden Christensen gør det egentlig generelt ret dårligt, den rolle virker så utrolig unaturlig for ham, hans små keglede person passer slet ikke ind her, og han trækker egentlig film noget ned synes jeg. 4/6
Jack N imponerede mig atter med sit brillante skuespil. Han er helt klart en af mine all-time fave's, og kan blive ved med at stråle.
Filmen var intelligent og rigtig spændene. Har nu også altid haft en forkærlighed for "clue-for-clue"-film. Man er så dejligt magtesløs når man bliver viklet ind i et narrativt edderkoppespind :D
Når man ser Chinatown mærkes det tydeligt, at det er godt håndværk. Roman Polanski fortjener en lille klapsalve med på vejen fra mig. Og, nu må jeg snart få taget mig sammen til at se The Pianist…
8/10
---------------
For en håndfuld dage siden viste de Notorious af Mr. Hitchcock på Sverige 4. Det var ved et rent tilfælge at jeg lige zappede forbi den. Den var heldigvis kun lige startet, så jeg nåede toget.
Det er altid rart at se en gammel klassiker, og er egentlig sur på mig selv for at jeg ikke får set nogle flere af dem. Jeg har især forsømt netop Alfred H. Så, jeg var en glad dreng da jeg så Notorious rulle over skærmen.
Filmen havde sin helt egen charme. Godt hjulpet på vej af Ingrid Bergman, som bærer en formidabel udstråling. Hitchcock bruger mediet rigtig godt. På trods af at den er sort/hvid, fornæmmer man en sælsom stærk æstetik i hans kunst. Var især vild med hans brug af skygger. Ingen tvivl om at jeg har fået blod på tanden for flere af hans film.
Til folk som ikke har set Notorious, og er vild med Alfred-drengen, så kan jeg med god samvittighed anbefale denne film.
8/10
"Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need."
Solid underholdning. Ganske morsom den første time, og Jim Carrey er som altid i storform, efter knap en time taber den dog pusten en del og ryger ind på det overbefolkede "romantisk komedie" spor som må køre igennem hjertet af Hollywood. Jim Carrey trækker filmen en hel del op, er man fan af ham vil man garanteret også finde den første time af den her film rigtig sjov, de sidste 35 minutters sukkersød romance bygget oven på tonsvis af kliché'er er dog ret svære at sidde tålmodigt igennem!
Sad lige og så Schindler's List i eftermiddags... Filmen tog lige en time længere end jeg huskede den, men den var stadig hamrende god og fik mig til at fælde en tåre i slutningen som sædvanlig. Det er bare en film der virker utroligt stærk på mig - hver eneste gang! Og så hjælper det også lige at have set Band of Brothers. Var ovre hos en god ven igår, hvor jeg havde lånt en projektor med. Så det var bare ti timers rendyrket krig - kun afbrudt af pizza og lidt øl. :-) Det er første gang jeg har set serien og jeg var dybt imponeret! På trods af vi sad fra 10-21 så kedede jeg mig ikke et eneste øjeblik. Følte overhovedet ikke det var en serie jeg sad og så - det var mere som én lang film. Man kommer alligevel til at kende personerne forholdsvis godt. Tror det er den bedste serie jeg nogensinde har set - fanstastisk flot filmen, godt skuespil og en tilpas portion humor iblandt al den død og ødelæggelse der naturligvis må være at finde i en skildring af slagene i 2. Verdenskrig. Synes dog også at det var utroligt opmuntrende at se hvordan de på intet tidspunkt tager side - selvom man følger de allierede soldaters kamp mod tyskerne der tabte krigen, så bliver alle parter alligevel skildret på godt og ondt og ingen bliver taget under vingen. Der er tværtimod flere gange hvor serien netop forsøger at understrege ligheden mellem mændene på hver side af fronten.
Nu har jeg været så smart bare at låne DVDerne af min far uden at have købt dem selv, men til jer der endnu ikke har set Band of Brothers så kan jeg absolut kun anbefale jer at købe den uanset hvad - I vil ikke fortryde det! (og hvis I gør, så vil jeg nok gerne købe mit eget eksemplar!!!) :-)
I går viste DR2 en fransk/russisk film ved navn Charmane af instruktøren Bartabas.
Havde ingen forventninger what so ever til den, andet en at se en noget anderledes film. Og, det var det så sandelig også. Den er helt unik på sin egen måde. Utrolig flot film rent visuelt! Og så bærer den en interessant menneskelig fortælling.
Et dejligt frisk pust til min liste over sete film...
7/10
-------------
#56 - Uhada. Sidder selv og drømmer mig tilbage til dengang jeg tog et Band of Brothers marathon sammen med 2 venner. Det er uden tvivl noget af de største filmiske oplevelser jeg har været ude for!
Og til dem som af en eller anden tragisk grund ikke har set serien, kan jeg som McP *capslock mode on* PÅ DET KRAFTIGSTE *capslock mode off* anbefale den!!! Den er nu nede på 269,95 kr.!
"Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need."
Så først Johnny To's "Breaking News" og jeg havde ikke store forventninger, men blev positivt overrasket. Udmærket action, kan godt li' de locations i Hong Kong man har filmet og der er et par imponerende sekvenser med lange kameraskud, som får en til at tænke på "hospitalsscenen" i Hard Boiled. Glimrende lyd (DTS 6.1)og billed.
Film: 7 af 10, DVD 8 af 10.
Derefter Special Edition af "Sympathy for Mr. Vengeance" og selvom jeg er stor fan af Chan wook-parks "Oldboy", havde jeg ikke regnet med at blive blæst væk endnu engang. Det blev jeg. Filmen er slet ikke i samme stil som Oldboy, selvom handlingen også baseres på hævn. Den er langsommere, ubarmhjertig og nådesløs, har ikke Oldboys humoristiske indslag, men Chan wook-parks fornemmelser for billed og lyd (DTS) fornægter sig ikke.
Film 8.3 af 10, DVD 9 af 10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Ti film fra hoften, som jeg har set i løbet af de sidste 2 uger:
1. Intolerable Cruelty Coen-brødrenes til dato svageste film. Den har da sine sjove øjeblikke, men generelt synes jeg, den var lidt småkedelig. Det skal lige tilføjes, at jeg aldrig bliver træt af at se på Zeta-Jones. Rating 3/6.
2. Paycheck Jeg er sku’ ved at være træt af Ben Affleck, han er efterhånden synonym med en dårlig film. Det var også total nedtur at se Uma Thurman i en så indholdsløs rolle oven på Kill Bill-filmene. Igen en småkedelig film!!! Rating 3/6.
3. Pirates of the Caribbean Et gensyn fordi svigermekanikken gerne ville se den. Generelt en ok film, det var nu 3. gang, jeg så den, så nu skal den stå lidt på hylden, inden jeg kan tåle at se den igen. Nu er jeg klar til fortsættelserne. Rating 4/6.
4. Old School Ganske underholdende komedie med Luke Wilson, Will Ferrell og Vince Vaughn, som et par fyre i 30-erne der starter en studenterforening og fyrer den af igen!!! Min første film med Will Ferrell, men bestemt ikke den sidste. Han er totalt wacko. Rating 4/6.
5. Mona Lisa Smile Månedens positive overraskelse. Jeg så den kun for konens skyld. Men den gik rent ind. Kan bedst beskrives som ”Døde Poeters Klub”, bare med piger. Er ikke så god som DPK, men god det er den. Rating 5/6.
6. The Last Samurai Et gensyn så den oprindelig i biffen. Det er en rigtig flot film, mange vil sikkert kalde den banal. Men alt det der ære-halløj går rent ind hos mig. Jeg er født i den forkerte tidsalder!! Naaa!!! jeg ville ikke kunne undvære flimmerkassen. Slutning stinker, men den formår heldigvis ikke at ødelægge helhedsindtrykket. Rating 5/6.
7. National Security Føj for en stinker!!! Kan Martin Lawrence ikke være sjov, uden at Will Smith holder ham i hånden? Denne film skal postes på ”Den sidste film du har set, der var ringe” Rating 2/6 og så er jeg endda meget flink!!!
8. Ghostbusters Jeg har svært ved at tro, at det var den film, jeg så i biffen, da jeg var knægt. Jeg huskede den som ganske underholdende, og det var lig’som derfor jeg købte den billigt hos Cd-wow. Men det var lidt af en skuffelse at se den igen. Jo den har da et par grin, men generelt kæmpede øjnene med at holde sig åbne. Her kan man måske tale om en film, der er blevet for gammel. Rating 2/6.
9. I, Robot Ok film, men sikkert hurtigt glemt igen. Jeg var dog vildt imponeret over robotten Sonny. Det er det flotteste, jeg har set siden Gollum. Rating 4/6.
10. Arven Det var på tide at jeg fik set den. Den levede bestemt op til sit rygte. Det er en utrolig god film med sublimt skuespil af Ulrich Thomsen. Rating 5/6.
Og nu skal jeg ind og se "A Tale of Two Sister" _______________
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
#51 dyg 20 år siden
Og i dag har jeg så set I am Sam. Dejlig film, med en velspillende Sean Penn. Den lille (frækkert?) Dakota Flanning var igen god. Hun virker ældre end hun egentligt er, hvilket jeg også mener var tilfældet i Taken.
Begge film kan naturligvis anbefales.
#52 ks 20 år siden
Noget bedre end 1'eren, det kan vi vist ikke komme uden om. Spøjse useriøse figurer som Jar Jar Bings glæder let og elegant i baggrunden, og historien får et noget bedre - og mere seriøst - flow. Romancen mellem Hayden Christensen og Natalie Portman så blottet for kemi at det er direkte grusomt at se på, noget skuffende. Hayden Christensen gør det egentlig generelt ret dårligt, den rolle virker så utrolig unaturlig for ham, hans små keglede person passer slet ikke ind her, og han trækker egentlig film noget ned synes jeg. 4/6
#53 coolflash 20 år siden
Jack N imponerede mig atter med sit brillante skuespil. Han er helt klart en af mine all-time fave's, og kan blive ved med at stråle.
Filmen var intelligent og rigtig spændene. Har nu også altid haft en forkærlighed for "clue-for-clue"-film. Man er så dejligt magtesløs når man bliver viklet ind i et narrativt edderkoppespind :D
Når man ser Chinatown mærkes det tydeligt, at det er godt håndværk. Roman Polanski fortjener en lille klapsalve med på vejen fra mig. Og, nu må jeg snart få taget mig sammen til at se The Pianist…
8/10
---------------
For en håndfuld dage siden viste de Notorious af Mr. Hitchcock på Sverige 4. Det var ved et rent tilfælge at jeg lige zappede forbi den. Den var heldigvis kun lige startet, så jeg nåede toget.
Det er altid rart at se en gammel klassiker, og er egentlig sur på mig selv for at jeg ikke får set nogle flere af dem. Jeg har især forsømt netop Alfred H. Så, jeg var en glad dreng da jeg så Notorious rulle over skærmen.
Filmen havde sin helt egen charme. Godt hjulpet på vej af Ingrid Bergman, som bærer en formidabel udstråling. Hitchcock bruger mediet rigtig godt. På trods af at den er sort/hvid, fornæmmer man en sælsom stærk æstetik i hans kunst. Var især vild med hans brug af skygger. Ingen tvivl om at jeg har fået blod på tanden for flere af hans film.
Til folk som ikke har set Notorious, og er vild med Alfred-drengen, så kan jeg med god samvittighed anbefale denne film.
8/10
#54 ks 20 år siden
Solid underholdning. Ganske morsom den første time, og Jim Carrey er som altid i storform, efter knap en time taber den dog pusten en del og ryger ind på det overbefolkede "romantisk komedie" spor som må køre igennem hjertet af Hollywood. Jim Carrey trækker filmen en hel del op, er man fan af ham vil man garanteret også finde den første time af den her film rigtig sjov, de sidste 35 minutters sukkersød romance bygget oven på tonsvis af kliché'er er dog ret svære at sidde tålmodigt igennem!
#55 ks 20 år siden
Fascinerende og tragisk, et ægte mesterværk. Mere behøver der ikke at blive set, se den hvis du ikke allerede har set den, den er simpelthen unik! 6/6
#56 McPeter 20 år siden
Det er første gang jeg har set serien og jeg var dybt imponeret! På trods af vi sad fra 10-21 så kedede jeg mig ikke et eneste øjeblik. Følte overhovedet ikke det var en serie jeg sad og så - det var mere som én lang film. Man kommer alligevel til at kende personerne forholdsvis godt. Tror det er den bedste serie jeg nogensinde har set - fanstastisk flot filmen, godt skuespil og en tilpas portion humor iblandt al den død og ødelæggelse der naturligvis må være at finde i en skildring af slagene i 2. Verdenskrig. Synes dog også at det var utroligt opmuntrende at se hvordan de på intet tidspunkt tager side - selvom man følger de allierede soldaters kamp mod tyskerne der tabte krigen, så bliver alle parter alligevel skildret på godt og ondt og ingen bliver taget under vingen. Der er tværtimod flere gange hvor serien netop forsøger at understrege ligheden mellem mændene på hver side af fronten.
Nu har jeg været så smart bare at låne DVDerne af min far uden at have købt dem selv, men til jer der endnu ikke har set Band of Brothers så kan jeg absolut kun anbefale jer at købe den uanset hvad - I vil ikke fortryde det! (og hvis I gør, så vil jeg nok gerne købe mit eget eksemplar!!!) :-)
#57 coolflash 20 år siden
Havde ingen forventninger what so ever til den, andet en at se en noget anderledes film. Og, det var det så sandelig også. Den er helt unik på sin egen måde. Utrolig flot film rent visuelt! Og så bærer den en interessant menneskelig fortælling.
Et dejligt frisk pust til min liste over sete film...
7/10
-------------
#56 - Uhada. Sidder selv og drømmer mig tilbage til dengang jeg tog et Band of Brothers marathon sammen med 2 venner. Det er uden tvivl noget af de største filmiske oplevelser jeg har været ude for!
Og til dem som af en eller anden tragisk grund ikke har set serien, kan jeg som McP *capslock mode on* PÅ DET KRAFTIGSTE *capslock mode off* anbefale den!!! Den er nu nede på 269,95 kr.!
#58 filmz-Bruce 20 år siden
Film: 7 af 10, DVD 8 af 10.
Derefter Special Edition af "Sympathy for Mr. Vengeance" og selvom jeg er stor fan af Chan wook-parks "Oldboy", havde jeg ikke regnet med at blive blæst væk endnu engang. Det blev jeg. Filmen er slet ikke i samme stil som Oldboy, selvom handlingen også baseres på hævn. Den er langsommere, ubarmhjertig og nådesløs, har ikke Oldboys humoristiske indslag, men Chan wook-parks fornemmelser for billed og lyd (DTS) fornægter sig ikke.
Film 8.3 af 10, DVD 9 af 10
#59 filmz-ataris 20 år siden
Ærger mig lidt over jeg ikke fik set den. Så lige lørdagsprogrammet her i morges i mangel af bedre og lagde mærke til den.
#60 wiseguy 20 år siden
1. Intolerable Cruelty
Coen-brødrenes til dato svageste film. Den har da sine sjove øjeblikke, men generelt synes jeg, den var lidt småkedelig. Det skal lige tilføjes, at jeg aldrig bliver træt af at se på Zeta-Jones. Rating 3/6.
2. Paycheck
Jeg er sku’ ved at være træt af Ben Affleck, han er efterhånden synonym med en dårlig film.
Det var også total nedtur at se Uma Thurman i en så indholdsløs rolle oven på Kill Bill-filmene. Igen en småkedelig film!!! Rating 3/6.
3. Pirates of the Caribbean
Et gensyn fordi svigermekanikken gerne ville se den. Generelt en ok film, det var nu 3. gang, jeg så den, så nu skal den stå lidt på hylden, inden jeg kan tåle at se den igen. Nu er jeg klar til fortsættelserne. Rating 4/6.
4. Old School
Ganske underholdende komedie med Luke Wilson, Will Ferrell og Vince Vaughn, som et par fyre i 30-erne der starter en studenterforening og fyrer den af igen!!! Min første film med Will Ferrell, men bestemt ikke den sidste. Han er totalt wacko. Rating 4/6.
5. Mona Lisa Smile
Månedens positive overraskelse. Jeg så den kun for konens skyld. Men den gik rent ind. Kan bedst beskrives som ”Døde Poeters Klub”, bare med piger. Er ikke så god som DPK, men god det er den. Rating 5/6.
6. The Last Samurai
Et gensyn så den oprindelig i biffen. Det er en rigtig flot film, mange vil sikkert kalde den banal. Men alt det der ære-halløj går rent ind hos mig. Jeg er født i den forkerte tidsalder!! Naaa!!! jeg ville ikke kunne undvære flimmerkassen. Slutning stinker, men den formår heldigvis ikke at ødelægge helhedsindtrykket. Rating 5/6.
7. National Security
Føj for en stinker!!! Kan Martin Lawrence ikke være sjov, uden at Will Smith holder ham i hånden? Denne film skal postes på ”Den sidste film du har set, der var ringe” Rating 2/6 og så er jeg endda meget flink!!!
8. Ghostbusters
Jeg har svært ved at tro, at det var den film, jeg så i biffen, da jeg var knægt. Jeg huskede den som ganske underholdende, og det var lig’som derfor jeg købte den billigt hos Cd-wow.
Men det var lidt af en skuffelse at se den igen. Jo den har da et par grin, men generelt kæmpede øjnene med at holde sig åbne. Her kan man måske tale om en film, der er blevet for gammel. Rating 2/6.
9. I, Robot
Ok film, men sikkert hurtigt glemt igen. Jeg var dog vildt imponeret over robotten Sonny. Det er det flotteste, jeg har set siden Gollum. Rating 4/6.
10. Arven
Det var på tide at jeg fik set den. Den levede bestemt op til sit rygte. Det er en utrolig god film med sublimt skuespil af Ulrich Thomsen. Rating 5/6.
Og nu skal jeg ind og se "A Tale of Two Sister"