Vi har alle vores ynglings film. Men hvis du kun havde instrueret en film (allerede produceret) - hvilken ville du så ønske det skulle være - gerne med fyldig argumentation?
Skud fra hoften og det nemmeste, ville være at sige "Citizen Kane" pga. Orson Welles fremragende brud med konventionerne og nyskabelser i næsten hvert klip filmen igennem.
Men nej. Det må blive "2001". Jeg er ave over, hvad Kubrick har formået i denne film og synes de første 30 minutter er det smukkeste og vigtigste portrætteret på film. Det ene klip, hvor vores forfæder bruger en knogle som redskab og derefter kaster det op i luften og der skiftes over til et rumskib er jo en metafor uden lige. Og at bruge Strauss' "An Der Schönen Blauen Donau" er kirsebæret på toppen.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#2 Måske en rettelse. Jeg mener at Kubrick brugte "Also Sprach Zarathustra" i starten med benet. "An Der Schönen Blauen Donau" blev først brugt senere i filmen.
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
once upon a time in the west, skulle jeg instruere en film, måtte det gerne være en cowboyder film :) - men er også i den grad fascineret af velfungerende gysere.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
#1 jessup 20 år siden
#2 filmz-Bruce 20 år siden
Skud fra hoften og det nemmeste, ville være at sige "Citizen Kane" pga. Orson Welles fremragende brud med konventionerne og nyskabelser i næsten hvert klip filmen igennem.
Men nej. Det må blive "2001". Jeg er ave over, hvad Kubrick har formået i denne film og synes de første 30 minutter er det smukkeste og vigtigste portrætteret på film. Det ene klip, hvor vores forfæder bruger en knogle som redskab og derefter kaster det op i luften og der skiftes over til et rumskib er jo en metafor uden lige. Og at bruge Strauss' "An Der Schönen Blauen Donau" er kirsebæret på toppen.
#3 filmz-Munk 20 år siden
- Steve Carell
#4 jessup 20 år siden
#5 filmz-Bruce 20 år siden
#6 filmz-Kiwwy 20 år siden
Så kunne vi slippe for de stribede badedragter XD
#7 filmz-Munk 20 år siden
Ser bare spørgsmålet som hvilken film man mener man kunne have gjort bedre..
- Steve Carell
#8 lyspunkt 20 år siden
Måske en rettelse.
Jeg mener at Kubrick brugte "Also Sprach Zarathustra" i starten med benet. "An Der Schönen Blauen Donau" blev først brugt senere i filmen.
#9 filmz-vassago 20 år siden
#10 filmz-Bruce 20 år siden