#880 Det tænkte jeg nok, men jeg var komplet lost efter at have set slutningen og det hjalp ikke engang at gense slutningen med det samme igen. Det ville have frustreret mig så for meget til at kunne sove godt i nat.
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
#883 - men det bliver filmen jo ikke anderledes af;)
Kubrick har ikke genskabt bogens vision, men bygget sin egen ud fra bogen.
Jeg må hellere få set den igen, for jeg opfatter den stadig som en af de mest overvurderede film, der er lavet. Teknisk interessant, men ellers røvkedelig
Hans forståelse af filmen bliver anderledes, hvis han læser bogen. I bogen fremgår det mere eksplicit, hvad der sker i slutningen. Selvom man kan tolke filmens slutning som man vil, kommer man ikke udenom, at det er den samme som i bogen. Bogen blev skrevet sideløbende med filmen, og til trods for begges værkers forskelle (især sideplottet med HAL), er historien i overordnede træk stadig den samme.
Skeloboy (884) skrev:
Jeg må hellere få set den igen, for jeg opfatter den stadig som en af de mest overvurderede film, der er lavet. Teknisk interessant, men ellers røvkedelig
Jeg synes til gengæld, at det er Kubricks bedste film sammen med "Barry Lyndon". :)
Tak for hjælpen alle sammen :D. Nu vil jeg lige gå og spekulere lidt over den de næste par dage, inden jeg ser den igen i weekenden. Bogen venter jeg med til sommerferien, hvor der er mere tid. I aften står den på A Clockwork Orange.
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
#885 - men er filmen og bogen tænkt som et samlet værk eller er det to værker?...det skal lige siges, jeg går ind for en benhård adskillelse af bog og film...man skal aldrig tænke på bogen, når man ser en film...men det kan jo være 2001 er tænkt sådan.
Antlion (885) skrev:
Hvilke Kubrick-film foretrækker du da?
Alle andre undtagen en;), men her er de prioriteret.
5/6 Clockwork Orange Lolita Dr. Strangelove The Killing Spartacus Paths Of Glory Full Metal Jacket Ondskabens Hotel
Clarke found himself in an odd situation during the writing of this book. Revisions going both ways... from screen to book and book to screen.
Det endelige manuskript var altså et resultat af samarbejdet mellem Clarke og Kubrick med udgangspunkt i Clarkes novelle "The Sentinel". Clarke skrev efterfølgende bogen "The Lost Worlds of 2001", hvori han detaljeret beskriver arbejdsprocessen. Den rummer desuden novellerne "The Sentinel" og "First Encounter".
In The Lost Worlds of 2001, Clarke supplies a great deal of fascinating background to the making of 2001. If you have heard that Clarke and Kubrick spent two or three years writing the script and ever wondered why it took them so long, then this book is for you. The Lost Worlds of 2001 illustrates quite clearly why Clarke and Kubrick made their various choices, and an interesting evolution as a result. The book shows us the background work, and to me, this background is about equivalent to the standard science fiction film or an average science fiction book. Taking the next step (or call it a leap if you wish) past that standard or stereotypical speculation catapulted 2001 into its place of lasting fame. That makes the material contained in The Lost Worlds of 2001 intrinsically of less interest than as a comparison with what it was to become.
I found that to be especially the case with the last fifty or so pages. Here Clarke gives the various versions of what the astronauts (plural in the first version, and then Bowman by himself in the second two) find when they go through the Star Gate. These passages seemed tedious to me, because of repetition as well as the poor speculation. When Bowman goes through the Star Gate onscreen, no one can really say what is going on. And when he is travelling across the "alien landscape" (as I think of it in my mind, but that is not necessarily true), there are no recognizable features that have been constructed by the monolith-makers or other aliens. In the three versions provided in The Lost Worlds of 2001, Clarke continually falls into the trap of letting a three-million year old civilization (a minimum of three million years mind you -- the monolith seemed advanced enough when Moon-Watcher first started using tools at its behest three million years in our past) create things like buildings and transportation systems that are recognizable to the mind of the twenty-first century human. The gap would simply be too large for any kind of credible comprehension on the part of Bowman, and Clarke certainly recognizes this -- that is why these excerpts didn't make it to the final cut. As Clarke rather cogently states the problem: "Our ultimate solution now seems to me the only possible one, but before arriving at it we spent months imagining strange worlds and creatures and cities, in the hope of finding something that would the produce the right shock of recognition. All of this material was abandoned, but I would not say that any of it was unnecessary. It contained the alternatives that had to be eliminated, and therefore first had to be created" (189).
Many sections of the book show a three step transition, from the roughest drafts to the book version as written by Clarke to the movie version as directed by Kubrick. For example, here we have the story of the alien named Clindar who teaches Moon-Watcher how to use tools. Clarke's book version has the monolith teaching Moon-Watcher, while the movie compresses the scene yet further. Clarke gives a few details about the process of these changes, and about the impingement of reality on their speculation. 2001 was being developed during the heated space race of the mid-60s. Clarke justifies the flashforward of three million years directly into space by saying: "We did not have to educate the public, as the headlong rush of astronautical events did it for us" (77). In that sense, everything worked out for 2001 as perfectly as could be imagined.
#881 neran 14 år siden
Det tænkte jeg nok, men jeg var komplet lost efter at have set slutningen og det hjalp ikke engang at gense slutningen med det samme igen. Det ville have frustreret mig så for meget til at kunne sove godt i nat.
#882 Lord Beef Jerky 14 år siden
Og linket skal skrives ud i et... Filmz er bare uenig med dig i, at dette kan lade sig gøre.
#883 Antlion 14 år siden
Det hjælper også markant at læse bogen.
#884 Skeloboy 14 år siden
Kubrick har ikke genskabt bogens vision, men bygget sin egen ud fra bogen.
#885 Antlion 14 år siden
Hans forståelse af filmen bliver anderledes, hvis han læser bogen. I bogen fremgår det mere eksplicit, hvad der sker i slutningen. Selvom man kan tolke filmens slutning som man vil, kommer man ikke udenom, at det er den samme som i bogen. Bogen blev skrevet sideløbende med filmen, og til trods for begges værkers forskelle (især sideplottet med HAL), er historien i overordnede træk stadig den samme.
Jeg synes til gengæld, at det er Kubricks bedste film sammen med "Barry Lyndon". :)
Hvilke Kubrick-film foretrækker du da?
#886 Bony 14 år siden
#887 neran 14 år siden
#888 Skeloboy 14 år siden
Alle andre undtagen en;), men her er de prioriteret.
5/6
Clockwork Orange
Lolita
Dr. Strangelove
The Killing
Spartacus
Paths Of Glory
Full Metal Jacket
Ondskabens Hotel
4/6
Barry Lyndon
Eyes Wide Shut
3/6
Rumrejsen 2001
Killer’s Kiss
#889 Highland Park 14 år siden
Det er ikke helt korrekt. Filmen var færdig før bogen udkom - Clarke arbejdede på den sideløbende med filmmanuskriptet:
Det endelige manuskript var altså et resultat af samarbejdet mellem Clarke og Kubrick med udgangspunkt i Clarkes novelle "The Sentinel". Clarke skrev efterfølgende bogen "The Lost Worlds of 2001", hvori han detaljeret beskriver arbejdsprocessen. Den rummer desuden novellerne "The Sentinel" og "First Encounter".
#890 MOVIE1000 14 år siden