Om tre timer skal jeg forsvare eksamensprojekt og min præsentation er dømt til at gå galt. Vores produkt var middelmådigt, rapporten ringe og min disposition er ikke engang færdigskrevet. Hvorfor kan jeg aldrig være på forkant med tingene og for en gangs skyld opleve hvordan det føles at "own'e" en eksamination?
Jeg er kun på 2. semester, så jeg bærer over med mig selv og overbeviser mig om, at jeg nok skal blive "bedre til at studere". Men problemet er at jeg er for dårlig til at strukturere mit studie. Føles arbejdsmængden overvældende falder jeg i et hul, bliver dvask og doven, og mister al motivation.
Det jeg egentlig har brug for at nogle generelle fifs, som jeg kan afprøve under mine tre sidste kurser inden sommerferien. Planer, eksamensforberedelse, forberedelse til forelæsninger osv. Hvad som helst, der har hjulpet jer andre studerende.
Jeg læste engang en artikel om at elever der drak et glas vand umiddelbart før eksamen, klarede sig bedre end de normalt ville have gjort. Ellers har jeg ingen råd, for jeg har det nøjagtigt som dig. :)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Jeg ved godt det her er et typisk fif - men det har hjulpet mig meget i forhold til mit studie. PLANLÆG! Når du går i gang med et projekt eller en opgave så, sæt dig ned og lav en tidsplan for hvornår de forskellige dele skal være lavet. Det vigtigste herefter er jo så at overholde de deadlines du sætter for dig selv - og husk at hvis du bryder dem, så bør der være en straf i den anden ende.
Sørg også for at gør det klart for dig selv hvornår opgaven er færdig - jeg har læst sammen med flere der ikke kan lægge tingene fra sig og derfor altid sidder i sidste øjeblik og stadig skriver på opgaven. Find ud af med dig selv hvad dine krav til opgaven er.
Med hensyn til studiet generelt er det altid en god ide, at hvis man har problemer med læse mængden, så lav en studiegruppe. Del læse stoffet op og brug tid på at fremlægge det for hinanden i gruppen. Derved kan man også få nogle gode diskutioner omkring hvad der virkelig er vigtigt i teksten.
Hvis man i forvejen har lidt svært ved at overskue tingene, så husk at lade vær med at tage munden for fuld. Vælge et emne/område som du ved du har styr på når du skal skrive et projekt. Selv om du kan stoffet, vil man oftest kunne finde nye vinkler at sætte på. De gange jeg har følt virkelig at "own'e" en eksamen, har været de gange hvor jeg virkelig har været inde i det stof jeg skulle op i. Der vil selvfølgelig altid være fag, som ikke er ens stærke side og derfor er svære at komme igennem.
Og så er det generelt en god idé at finde en studiegruppe med andre end ens bedste venner, hvor man ofte kan komme til at sidde og hyggesnakke. Desuden er det bedst, hvis dem man er i gruppe med tænker helt anderledes end én selv. Så er chancen for at man får alle facetterne med langt større.
Man skal jo så selvfølgelig også kunne arbejde godt sammen - det er lige det at finde balancegangen.
Det er i hvert fald noget der har hjulpet mig.
Er du god til at tage noter i forelæsningerne? Hvis ikke - så find et system der kan hjælpe dig til at følge med og få det relevante skrevet ned. Da jeg gik fra håndskrevne noter til noter taget i Onenote blev jeg en meget bedre studerende.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Tak for de gode svar indtil videre. Også tak til bony :)
Jeg tror I har fat i noget rigtigt med hensyn til en god studiegruppe. Min nuværende er ikke specielt god - vi er gode venner alle fire, men jeg er tit utilfreds med hvordan arbejdet bliver gjort. Sidste gang vi lavede et stort projekt knoklede jeg røven i laser, for at sige det mildt, mens en anden fra gruppen freeloadede hele vejen igennem. Jeg tror ikke han kom med én eneste god tilføjelse til projektet. Desværre er jeg en for flink fyr til at sige noget til ham. Specielt fordi vi har kendt hinanden siden gymnasiet og et mindre møgfald eller anden udstillelse af min utilfredshed måske kan sætte venskabet på spil. Jeg må håbe på at han dropper ud, men hvis det ikke sker, må jeg prøve at finde en ny læsegruppe.
Jeg kan se, at jeg til sommer har en mundlig eksamen på 20 min. uden forbederelse. Det bliver min død hvis jeg ikke får struktureret det kursus ordentligt. Som tiany siger må jeg lave en tidsplan, og som Kalle siger må jeg finde et notatsystem der hjælper mig til forelæsningerne.
Jeg glæder mig helt til at komme i gang og afprøve jeres mange fifs, prøve at lave en plan, have mere gåpåmod, give den en ordentlig skalde og for håbentlig få et mere tilfredsstillende studie og den vej bedre resultater.
Jeg har ikke lige tid til at skrive mere lige nu. Jeg smutter op til eksamenslokaet hvor mine medstuderende hænger ud.
Især når jeg har rigtig meget at læse, tager jeg ud på skolen og finder et semi-roligt sted at læse. Der giver jeg mig så en tidsperiode hvor jeg skal læse og kan så holde 5 minutters pause efter det. Det virker så meget bedre derude hvor der ikke er noget tv og internet. Lyder simpelt, men jeg burde ha' taget mig sammen for et par år siden, jeg har godt nok været meget bagud fordi jeg har svært ved at koncentrere mig om det kedelige stof.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
#6 Det optimale ville være at have et kontor et sted på universitetet. Ellers har jeg i denne læseferie overvejet at tage på Statsbiblioteket (århus) for at få ro, men det blev aldrig til noget. Jeg bliver også tit distraheret når jeg sidder på mit værelse, så jeg tror du har ret i at det er en rigtig god idé at have et sted, hvor man ved med sig selv at her arbejdes der. Ikke noget med liiige at surfe nettet, se fjernsyn, lave lidt mad, spille musik eller lave andre overspringshandlinger.
Jeg fik forresten 4 i dag. Jeg er bare glad for at det er overstået :) Gotta hate mundtlige eksaminer.
Det kan være en god dag at lave nogle faste rutiner. F.eks at sige fra det her tidspunkt til det tidspunkt der studerer jeg, derefter holder jeg fri. Det er vigtigt at adskille det at studere og så holde fri. Så slipper man også for at blive irriteret fordi man ikke har lavet noget.
Stop med at læse/skrive mere når du ved hvad du skal skrive næste efter. Har du f. eks. skrevet et afsnit og du ved hvad du vil skrive i/om det næste afsnit så stop og fortsæt med det næste dag. Derved er du parat til at fortsætte den pågældende dag uden at skulle tænke på hvordan du kommer videre. Der kan nemlig tit ske det at hvis man ikke ved hvordan man skal fortsætte så udskyder man det.
Det er derfor også godt at lave en disposition inden man begynder at skrive. Det letter også lidt af presset.
Når man så læser er det en god ide altid at læse kapitlet færdig og ikke stoppe midt i det. Prøv også at lave et kort resume, når du har læst kapitlet. Det gør det nemmere at huske og du kan altid lige kigge resumeet igennem hvis du er i tvivl om hvad kapitlet handlede om.
Og for nogle kan afslappende musik også være en god ting.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
#8 - tillykke med bestået :) Mht kontor, så tror jeg ikke jeg vil få lavet nok der. Jeg har brug for en lille smule støj, for ellers begynder jeg lynhurtigt at kede mig. Bare de få mennesker der går på en halvøde gang og lidt rengøringsfolk er nok.
Som #9 siger, så er dispositioner altid en god ide. Jeg er selv pivringe til det og har aldrig haft nogen øvelse, så jeg hader opgavetid. Jeg har kun gjort det når jeg er blevet 'tvunget' (fx bachelor) og der har det så hjulpet meget. Endnu en ting jeg skal tage mig sammen til :)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
#1 christianhg 16 år siden
Jeg er kun på 2. semester, så jeg bærer over med mig selv og overbeviser mig om, at jeg nok skal blive "bedre til at studere". Men problemet er at jeg er for dårlig til at strukturere mit studie. Føles arbejdsmængden overvældende falder jeg i et hul, bliver dvask og doven, og mister al motivation.
Det jeg egentlig har brug for at nogle generelle fifs, som jeg kan afprøve under mine tre sidste kurser inden sommerferien. Planer, eksamensforberedelse, forberedelse til forelæsninger osv. Hvad som helst, der har hjulpet jer andre studerende.
#2 Bony 16 år siden
#3 tiany 16 år siden
PLANLÆG!
Når du går i gang med et projekt eller en opgave så, sæt dig ned og lav en tidsplan for hvornår de forskellige dele skal være lavet. Det vigtigste herefter er jo så at overholde de deadlines du sætter for dig selv - og husk at hvis du bryder dem, så bør der være en straf i den anden ende.
Sørg også for at gør det klart for dig selv hvornår opgaven er færdig - jeg har læst sammen med flere der ikke kan lægge tingene fra sig og derfor altid sidder i sidste øjeblik og stadig skriver på opgaven. Find ud af med dig selv hvad dine krav til opgaven er.
Med hensyn til studiet generelt er det altid en god ide, at hvis man har problemer med læse mængden, så lav en studiegruppe. Del læse stoffet op og brug tid på at fremlægge det for hinanden i gruppen. Derved kan man også få nogle gode diskutioner omkring hvad der virkelig er vigtigt i teksten.
Hvis man i forvejen har lidt svært ved at overskue tingene, så husk at lade vær med at tage munden for fuld. Vælge et emne/område som du ved du har styr på når du skal skrive et projekt. Selv om du kan stoffet, vil man oftest kunne finde nye vinkler at sætte på.
De gange jeg har følt virkelig at "own'e" en eksamen, har været de gange hvor jeg virkelig har været inde i det stof jeg skulle op i. Der vil selvfølgelig altid være fag, som ikke er ens stærke side og derfor er svære at komme igennem.
#4 Kalle Ferm 16 år siden
Man skal jo så selvfølgelig også kunne arbejde godt sammen - det er lige det at finde balancegangen.
Det er i hvert fald noget der har hjulpet mig.
Er du god til at tage noter i forelæsningerne? Hvis ikke - så find et system der kan hjælpe dig til at følge med og få det relevante skrevet ned. Da jeg gik fra håndskrevne noter til noter taget i Onenote blev jeg en meget bedre studerende.
#5 christianhg 16 år siden
Jeg tror I har fat i noget rigtigt med hensyn til en god studiegruppe. Min nuværende er ikke specielt god - vi er gode venner alle fire, men jeg er tit utilfreds med hvordan arbejdet bliver gjort. Sidste gang vi lavede et stort projekt knoklede jeg røven i laser, for at sige det mildt, mens en anden fra gruppen freeloadede hele vejen igennem. Jeg tror ikke han kom med én eneste god tilføjelse til projektet. Desværre er jeg en for flink fyr til at sige noget til ham. Specielt fordi vi har kendt hinanden siden gymnasiet og et mindre møgfald eller anden udstillelse af min utilfredshed måske kan sætte venskabet på spil. Jeg må håbe på at han dropper ud, men hvis det ikke sker, må jeg prøve at finde en ny læsegruppe.
Jeg kan se, at jeg til sommer har en mundlig eksamen på 20 min. uden forbederelse. Det bliver min død hvis jeg ikke får struktureret det kursus ordentligt. Som tiany siger må jeg lave en tidsplan, og som Kalle siger må jeg finde et notatsystem der hjælper mig til forelæsningerne.
Jeg glæder mig helt til at komme i gang og afprøve jeres mange fifs, prøve at lave en plan, have mere gåpåmod, give den en ordentlig skalde og for håbentlig få et mere tilfredsstillende studie og den vej bedre resultater.
Jeg har ikke lige tid til at skrive mere lige nu. Jeg smutter op til eksamenslokaet hvor mine medstuderende hænger ud.
#6 lagoni 16 år siden
#7 BN 16 år siden
Huske at give os fortsættelsen! :-) Nu er man jo helt nysgerrig efter at vide, hvordan det så er gået.
#8 christianhg 16 år siden
Jeg fik forresten 4 i dag. Jeg er bare glad for at det er overstået :) Gotta hate mundtlige eksaminer.
#9 filmz-jonasgr 16 år siden
Stop med at læse/skrive mere når du ved hvad du skal skrive næste efter. Har du f. eks. skrevet et afsnit og du ved hvad du vil skrive i/om det næste afsnit så stop og fortsæt med det næste dag. Derved er du parat til at fortsætte den pågældende dag uden at skulle tænke på hvordan du kommer videre. Der kan nemlig tit ske det at hvis man ikke ved hvordan man skal fortsætte så udskyder man det.
Det er derfor også godt at lave en disposition inden man begynder at skrive. Det letter også lidt af presset.
Når man så læser er det en god ide altid at læse kapitlet færdig og ikke stoppe midt i det. Prøv også at lave et kort resume, når du har læst kapitlet. Det gør det nemmere at huske og du kan altid lige kigge resumeet igennem hvis du er i tvivl om hvad kapitlet handlede om.
Og for nogle kan afslappende musik også være en god ting.
'Cause I'm evil"
#10 lagoni 16 år siden
Som #9 siger, så er dispositioner altid en god ide. Jeg er selv pivringe til det og har aldrig haft nogen øvelse, så jeg hader opgavetid. Jeg har kun gjort det når jeg er blevet 'tvunget' (fx bachelor) og der har det så hjulpet meget. Endnu en ting jeg skal tage mig sammen til :)