#1 19 år siden

Når de medvirkendes navne ruller over skærmen i starten af en film, ser man ofte, at for så vidt angår den sidste skuespiller, der præsenteres, nævnes karakteren også, således:

Actor X
Actor Y
Actor Z as Dr. Jones

Hvorfor?
Gravatar

#2 filmz-bullettooth 19 år siden

jeg ved det ikke... men mit bud ville være, at det er for at give lige netop denne skuespiller lidt ekstra credit, ude at skulle have ham/hende op på forreste række med de store navne. Har også set det i forbindelse med at rimelige kendte skuespillere har en lille birolle eller cameo i en film, så står der også gerne "as" for at fremhæve de er med, men ikke har en hovedrolle...hmmm!! som sagt så ved jeg det ikke helt.
--------- for rent ---------
Gravatar

#3 Zelle 19 år siden

Jeg vil give bullettooth ret. Mener også det generelt er for at fremhæve denne person, ofte netop fordi det er en lille rolle men en kendt skuespiller. Du kan også se det nogle gange hvis der er flere kendte i små roller, at der kommer with ... and ... as...
"We're on an express elevator to hell - going down!" - Aliens
Gravatar

#4 chuck 19 år siden

#2 Tror dit bud er rigtigt
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#5 HonoDelLoce 19 år siden

Har i i øvrigt lagt mærke til, at man i den der.. Ehm.. Melrose Place? tror jeg det var/er.. Altid lige får at vide i credits, at Heather Locklear var Special Guest Star..

EDIT: Tjekkede lige IMdB og så, at det blev hun krediteret som i 6 sæsoner..

Hehe.. Så prøver man altså virkelig at holde på en tredjerangsskuespillerinde..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#6 Martindan 19 år siden

Kevin Spacey as Lex Lurger mener jeg da der stod under Superman returns credits...

det er da ikke en lille rolle.
for cryin' out loud......
Gravatar

#7 Zelle 19 år siden

Nej okay, men det er måske fordi at Brandon Routh (er det ikke det han hedder?) står først og ukendt, hvorimod Kevin Spacey er en stor stjerne. Jeg skriver også det ofte er for at fremhæve i små roller. Udover det er det så bare for at fremhæve i alt almindelighed.
"We're on an express elevator to hell - going down!" - Aliens

#8 19 år siden

Det I foreslår er også mit eget bud. I andre tilfælde kan det være for at fremhæve karakteren og ikke skuespilleren; den slemme skurk, den karismatiske professor el. lign.

Ud over at jeg synes, at "as"-fænomenet virker lidt fjollet, så kan de fremkomne forklaringer ikke forklare alle tilfælde.

Jeg husker fx. i Stephen King-fimaltiseringen Sometimes They Come Back http://www.imdb.com/title/tt0102960/ at man som sidste skuespiller præsenteres for "William Sanderson as Carl Mueller". Da skuespilleren er helt ukendt, forestiller man sig, at det er fordi karakteren så er en ond bagmand, der sidder og trækker i alle trådene. Men det en fuldstændigt ligegyldig, lille rolle som en sølle taber.

Jeg kan ikke lige komme på andre eksempler, men jeg synes i hvert fald ofte, at det virker temmelig åndsvagt.
Gravatar

#9 filmz-CAADK 19 år siden

Istedet for at starte en ny tråd kan vi vel fortsætte på denne måde. Hvorfor står der 3 bogstaver under fotografen ? er det hvilket selskab han er fra, eller hvad for en måde han har filmet på?

Alfred: Know your limits, Master Wayne
Bruce: Batman has no limits
Gravatar

#10 rasser 19 år siden

Er det ikke oftest klipperne det staar efter?

Fx A.C.E. som jeg mener er en slags forening for editors.

Skriv ny kommentar: