Gravatar

#11 icetea 17 år siden

Det er meget sjældent. En 10'er skal kun gives til det absolut bedste :D

Damn i har ratet mange film i forhold til mig, har nok haft en buger derinde nu ½ års tid, men kun ratet 154 film/serier :)

#0 Kun et par måneder siden du begyndte og allerede 880 :D? Crazy. Nu er der nok også mange film jeg har set, som jeg bare ikke har fået rated endnu, det må jeg til at få gjort :P.

Men, i mit tilfælde har jeg givet 8 10-taller, 7 af dem er serier :) (24, Alias, Angel, Dexter, Lost, Prison Break og Simpsons), af film er det kun Goldeneye der har fået et 10-tal. Der burde nok være flere film der skulle have haft 10, som jeg ikke lige har fået ratet. Så er rimelig hård ang.10-taller :)
Gravatar

#12 dyg 17 år siden

#11 - Rimelig hård angående 10-taller, og så får Goldeneye 10?! Something is rotten in the state of Denmark.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#13 filmz-Is 17 år siden

Jeg har brugt rigtig meeget tid på Imdb :-). Det er nok derfor jeg er nået så langt med mine stemmer.

Jeg synes heller ikke at Goldeneye er til et 10 tal, men den er åbenbart meget speciel for icetea, og sikkert også en af hans ynglings film, og det er da helt fint.
Folk er forskellige, og har ikke den samme filsmag. Hvis man tager et kig på iceteas bruger, kan man se at Action-film er noget af det han elsker mest - Goldeneye er action når det er bedst.
Så det er da meget forståeligt at han giver den 10. :-)
Gravatar

#14 frahm-2 17 år siden

Jeg har været på IMDB i over ti år (hvilket får mig til at føle mig enormt gammel, selvom jeg kun er 24). Jeg har også gjort det til en vane altid at slå en film op på imdb umidelbart efter jeg har set den.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#15 chandler75 17 år siden

Til gengæld har jeg givet et hav af 9-taller - 70-80 stk...
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#16 BN 17 år siden

Jeg bryder mig ikke om 10-skalaen. Jeg kan godt regne ud at karakteren 10/10 angiver at filmen ifølge anmelderen er perfekt på alle punkter, og at 1/10 udnævner filmen som en absolut bundskraber.

Men hvad står 3/10 for, set i forhold til 4/10? Og hvad er den konkrete forskel på 8/10 og 9/10? ... Ja, kort sagt: Hvad ligger der bag hver enkelt karakter?

For nu at belyse hvad jeg mener, så bruger jeg selv 6-skalaen ud fra følgende definition:

1 - Virkelig dårlig (læs: det rene bras)
2 - Dårlig, men med få lyspunkter
3 - middelmådig eller okay, for mange mislyde
4 - meget god, men ikke fuldstændig fri for mislyde/irritationsmomenter/mangler
5 - virkelig god, men mangler lige det der udefinérlige
6 - helt fantastisk, et sandt mesterværk

Hvordan kan man på tilsvarende måde udspecificere 10-skalaen?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#17 filmz-Bruce 17 år siden

#16 Jeg er også stor tilhænger af 10 skalaen, men er bevidst om, at Filmz og lignende er nødt til at have 6'eren, hvis de skal gøre sig forhåbninger om, at deres karakterer skal bruges i tidsskrifter og lignende.

Skal jeg give karakterer efter 6 skalaen, får flere film helt klart 6, selvom der er film med denne karakter, som indbyrdes ikke er "lige store mesterværker". Fra 8.3 på IMDB til 10.0 er der altså en bid vej, en for stor bid vej, og der er springet fra 9.0 til 10.0 velkomment hos mig.

Jeg har ikke behov for at udpensle med tekst, hvad de 10 niveauer betyder. Som du selv skriver mht. din egen 6-skala, så bruger du den ud fra din egen definition, altså din egen tekst for de 6 karakterer. Allerede her, differentierer man fra person til person, hvis man bruger tekst fremfor tal.

Jeg arbejder med %, et decideret % tal for, hvordan jeg personligt værdsætter en film. Ser jeg No Country for Old Men, så tænker jeg 88-90% og er ikke låst til enten virkelig god, eller helt fantastisk. Jeg "ser" blot et procenttal for mig og dette kan så rundes op eller ned til nærmeste 10%, eller man kan angive decimaltegnet på IMDB og få den helt præcise karakterangivelse med.

På samme vis, har jeg ingen problemer med de små karakterer, 2/10, 3/10 og lignende. Når jeg ser film som Perfect Stranger, Pathfinder og Number 23, så fiser 20-30% angivelsen direkte op på lystavlen. En langt bedre indikator for en films kvalitet end nogen subjektiv tekst kan forklare.

DVDVerdict har den optimale karakterangivelse, efter min ydmyge mening.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#18 BN 17 år siden

#17 - bruce:

Tak for din kommentar.

Mit problem (hvis man kan kalde det dét) er, at jeg ikke kan tænke i tal og procenter, når jeg skal bedømme en film. Jeg er nødt til at sætte ord på, og derfor har jeg med ord udpenslet eller defineret min egen brug af 6-skalaen.

Jeg bedømmer en film ud fra oplevelsen af den og ud fra hvor meget den rører og/eller fænger mig og suger mig ind i sit univers og får mig til at glemme verden udenfor. Desuden trækker det meget opad, hvis den har en ganske særlig/unik/original historie at fortælle. Hvis den gør dette og har dette og alt i den i øvrigt fungerer optimalt, uden at der er noget - plot, skuespil, dialog, fotografering, effekter, klipning og musik - der irriterer mig eller ødelægger helheds-oplevelsen eller -indtrykket, ja, så er filmen i mine øjne et mesterværk.

P.S. Jeg plejer at sige, at jeg ikke køber film, som jeg har givet mindre end 4/6, men ingen regler uden undtagelser:

En kombination af hensyntagen til min kones filmsmag og det at jeg synes, Matthew Perry besidder et veloplagt komisk talent (hans timing og sarkasme er ret god, omend hans virkemidler er lidt begrænsede), har fået mig til at købe den tyndbenede komedie 'Serving Sara', som jeg egentlig kun vil give 3/6 (d.v.s. "middelmådig - for mange mislyde").
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#19 icetea 17 år siden

#12 Hehe, synes bare den er virkelig genial. Og at man er Bond-fan gør nok også at den får et hak opad. Og at man yderligere synes Pierce Brosnan er fremragende :D

#13 Ja du må have brugt et par timer derinde ;]. og jep, du har vel ret :) Action-film er nok dem der får de højeste bedømmelser hos mig. Men det betyder ikke at jeg ikke synes mange andre film er gode ;)

#14 Det var da imponerende alligevel må jeg sige :) Efter jeg er begyndt at bedømme film derinde, er det egentlig også blevet en vane at man skal ind på imdb og give en karakter.

Jeg har nemmere ved at bruge en 10-skala, i forhold til 6-skalaen, hvor der selvfølgelig er større spring mellem karakterene, så synes det er nemmere at bedømme hvor en film ligger på 10-skalaen.
Gravatar

#20 Pytter 17 år siden

Jeg startede med at stemme på imdb, for lidt over et år siden.
Jeg har nu givet 343 film min stemme, heraf har jeg kun givet fire 10 taller, fireogtyve 9 taller og et hav af 7- og 8 taller. Jeg er dog blevet grovere med tiden. Jeg har tidligere haft givet tredive film karakteren 10, men nu synes jeg at jeg efterhånden har forstået skalaen. Jeg fortrækker den klart fremfor 6-skalaen.
Hvad skulle vi gøre uden film?

Skriv ny kommentar: