En af mine venner skriver i øjeblikket om brug af klassisk musik i nyere film. Hun leder mest efter film, der er forholdsvist kendte, som bruger klassisk musik på en anderledes måde.
I øvrigt så jeg lige du skrev "bruger klassisik musik på en anderledes måde" - så er Platoon et endnu bedre eksembel end først antaget.
Men mesteren i brug af klassisk musik i film var jo Kubrick - men de bedste af hans er ældre end hvad du søger. Men ellers har både 2001 og A Clockwork Orange fantastik og meget anderledes brug af klassisk musik. Eyes Wide Shut men jeg ved ikke om man kan sige 'på en anderledes måde' - det er nok mere traditionelt.
The Shining er måske også et fint eksembel. Brugen af Ligeti og Penderecki er måske værd at se på... det var ret bemærkelsesværdigt den gang, omend mere oplagt end f.eks. valg af musik i 2001 og Clockwork.
Appropos Penderecki så blev hans nok mest berømte værk "Threnody to the Victims of Hiroshima" brugt under krigsscenen i Children of Men mener jeg. Den film har også andre klassiske stykker i bla. Håndel og Mahler, men jeg husker ikke lige hvor og hvordan de bruges.
#1 mr gaijin 17 år siden
Kender I nogle gode eksempler?
#2 Michael Andersen 17 år siden
#3 PredatorX 17 år siden
#4 Patriarch 17 år siden
#5 mr gaijin 17 år siden
Tak for eksemplerne indtil videre :)
#6 Patriarch 17 år siden
Men mesteren i brug af klassisk musik i film var jo Kubrick - men de bedste af hans er ældre end hvad du søger. Men ellers har både 2001 og A Clockwork Orange fantastik og meget anderledes brug af klassisk musik. Eyes Wide Shut men jeg ved ikke om man kan sige 'på en anderledes måde' - det er nok mere traditionelt.
The Shining er måske også et fint eksembel. Brugen af Ligeti og Penderecki er måske værd at se på... det var ret bemærkelsesværdigt den gang, omend mere oplagt end f.eks. valg af musik i 2001 og Clockwork.
#7 Patriarch 17 år siden
#8 Æsop9000 17 år siden
#9 davenport 17 år siden
#10 Patriarch 17 år siden
Super godt bud! Fed brug, og desuden også ret 'anderledes'...