For et års tid siden havde vi en tråd, hvor vi hver især tilkendegav vores synder, og fortalte hvilke store, berømte film, vi ikke havde fået set. Mange af os er forhåbenligt kommet et skridt videre. De fleste af os har sikkert hørt om nye klassikere, som de ikke har set. Derfor må det være på tide med en opdatering, så vi kan angre vores synder:
Hvilke kendte filmklassikere og berømte mesterværker har I endnu ikke fået set?
Jeg lægger ud med min skamfulde liste: Ferris Bueller`s Day Off Rosemary's Baby Goodfellas North by Northwest Invasion of the Body Snatchers Double Indemnity On the Waterfront Heavenly Creatures Mr. Smith Goes to Washington Annie Hall The Searchers 8½ High Noon The Wages of Fear The Battle of Algiers Smultronstället Fanny og Alexander The Conversation Barry Lyndon 12 Angry Men Dekalog The Grapes of Wrath Alfie Night and Fog in Japan Stranger than Paradise Battleship Potemkin Der Himmel über Berlin Solyaris La Passion de Jean D'Arc The Thing Stort set alt af R.W. Fassbinder, Eric Rohmer, Bunuel, Vittorio De Sica, de gamle Altman-film
Hvilke filmklassikere har du ikke fået set? Se evt. på IMDB top 250 eller andre lister for "inspiration".
Godfather Trilogy (jeg skammer mig) Once Upon a Time in the West A Few Good Men (kan citaterne men har aldrig set den) :-) The General The 10 Commandments Telemarkens Helte Avalon Firefly S1
Har dog købt allesammen, så de står bare og venter... :-)
Mangler derudover (fra min My Movies på imdb.com): 8½ (1963) Armée des ombres, L' (1969) Avventura, L' (1960) Bellissima (1951) Brigades du Tigre, Les (2006) Brutti sporchi e cattivi (1976) Dolce vita, La (1960) Gone with the Wind (1939) Heat (1995) The Insider (1999) Io non ho paura (2003) Léon (1994) The Maltese Falcon (1941) North by Northwest (1959) Notte di San Lorenzo, La (1982) Notti bianche, Le (1957) Novecento (1976) Oldboy (2003) Prima della rivoluzione (1964) Raging Bull (1980) Romanzo criminale (2005) Samouraï, Le (1967) Scarface (1983) The Sheltering Sky (1990) Sorpasso, Il (1962) Strada, La (1954) A Streetcar Named Desire (1951) To Kill a Mockingbird (1962) Uno bianca (2001)
Den er dog stærkt påvirket af at være huskeliste for italienske film som jeg skulle kigge efter da jeg var i Italien.
Det var dem jeg lige kunne komme i tanke om, men der er sikkert mange flere... :-)
Der er mange og det spøjse er jo at nu flere man ser, og jo flere instruktører man lærer at kende, jo flere film mangler man at se. :)
De film jeg lige umiddelbart mangler er bl.a. "Ran". Jeg er en kæmpestor Kurosawa fan, så det er lidt træls lige at mangle en af hans mest kendte. Desuden "Kingdom of Heaven" i DC udgaven, men den har jeg heldigvis lige lånt af en venlig med-admin, så den skal ses en af dagene.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Jeg nøjes med dem jeg har stående på hylderne og ikke har fået set endnu:
12 Angry Men All Quiet in the Western Front The Big Red One A Bridge too Far Cleopatra Le Grande Bleu The Ipcress File The Maltese Falcon The Man with the Golden Arm Mr. Smith goes to Washington Notorious Ran
Præcis.. jeg synes at det i stigende grad bliver svært at vælge hvad man skal købe på dvd og andre formater, ikke fordi udvalget er for småt, men simpelthen fordi det er helt vanvittigt stort.
Ja, jeg må jo også bryde sammen og tilstå at der er en del film jeg stadig mangler at se, som man nok allerede burde ha' set :
Adventures of Buckaroo Banzai, across the 8'th Dimension All Or Nothing Amores Perros Badlands Barry Lyndon Barton Fink Big Heat Boyz 'N The Hood Breakfast at Tiffany's Cinema Paradiso The Color Purple Dazed and Confused Days of Heaven Duel In The Sun Forbidden Planet The Green Mile The Hours Junnior Bonner Machinist The Messenger Mystery Train The Omega Man Ox-Bow Incident Paper Moon Red River Rush Shootist Soylent Green Sisters Sullivan's Travels The Tenant - (Eneste Roman Polanski film der ikke er blevet set) This is Spinal Tap Vampire's Kiss
Alt med John Cassavetes, men det blir der snart ændret på, for jeg regner med, at købe hans 5 disc box fra Criterion, næste måned. Har heller ikke set en eneste Federico Felinni film.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Så vidt jeg kan se, har jeg kun set 5-6 film af alle dem der er blevet nævnt indtil videre. Og det har jeg det helt fint med, der er altså andet i livet end film.
Nemlig.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
#1 mr gaijin 19 år siden
Hvilke kendte filmklassikere og berømte mesterværker har I endnu ikke fået set?
Jeg lægger ud med min skamfulde liste:
Ferris Bueller`s Day Off
Rosemary's Baby
Goodfellas
North by Northwest
Invasion of the Body Snatchers
Double Indemnity
On the Waterfront
Heavenly Creatures
Mr. Smith Goes to Washington
Annie Hall
The Searchers
8½
High Noon
The Wages of Fear
The Battle of Algiers
Smultronstället
Fanny og Alexander
The Conversation
Barry Lyndon
12 Angry Men
Dekalog
The Grapes of Wrath
Alfie
Night and Fog in Japan
Stranger than Paradise
Battleship Potemkin
Der Himmel über Berlin
Solyaris
La Passion de Jean D'Arc
The Thing
Stort set alt af R.W. Fassbinder, Eric Rohmer, Bunuel, Vittorio De Sica, de gamle Altman-film
Hvilke filmklassikere har du ikke fået set? Se evt. på IMDB top 250 eller andre lister for "inspiration".
#2 McPeter 19 år siden
Once Upon a Time in the West
A Few Good Men (kan citaterne men har aldrig set den) :-)
The General
The 10 Commandments
Telemarkens Helte
Avalon
Firefly S1
Har dog købt allesammen, så de står bare og venter... :-)
Mangler derudover (fra min My Movies på imdb.com):
8½ (1963)
Armée des ombres, L' (1969)
Avventura, L' (1960)
Bellissima (1951)
Brigades du Tigre, Les (2006)
Brutti sporchi e cattivi (1976)
Dolce vita, La (1960)
Gone with the Wind (1939)
Heat (1995)
The Insider (1999)
Io non ho paura (2003)
Léon (1994)
The Maltese Falcon (1941)
North by Northwest (1959)
Notte di San Lorenzo, La (1982)
Notti bianche, Le (1957)
Novecento (1976)
Oldboy (2003)
Prima della rivoluzione (1964)
Raging Bull (1980)
Romanzo criminale (2005)
Samouraï, Le (1967)
Scarface (1983)
The Sheltering Sky (1990)
Sorpasso, Il (1962)
Strada, La (1954)
A Streetcar Named Desire (1951)
To Kill a Mockingbird (1962)
Uno bianca (2001)
Den er dog stærkt påvirket af at være huskeliste for italienske film som jeg skulle kigge efter da jeg var i Italien.
Det var dem jeg lige kunne komme i tanke om, men der er sikkert mange flere... :-)
#3 filmz-bullettooth 19 år siden
#4 Benway 19 år siden
De film jeg lige umiddelbart mangler er bl.a. "Ran". Jeg er en kæmpestor Kurosawa fan, så det er lidt træls lige at mangle en af hans mest kendte. Desuden "Kingdom of Heaven" i DC udgaven, men den har jeg heldigvis lige lånt af en venlig med-admin, så den skal ses en af dagene.
#5 Patriarch 19 år siden
#6 filmz-Kadann 19 år siden
12 Angry Men
All Quiet in the Western Front
The Big Red One
A Bridge too Far
Cleopatra
Le Grande Bleu
The Ipcress File
The Maltese Falcon
The Man with the Golden Arm
Mr. Smith goes to Washington
Notorious
Ran
og de 3-4 Dreyer-film jeg har i samlingen.
#4 -
Præcis.. jeg synes at det i stigende grad bliver svært at vælge hvad man skal købe på dvd og andre formater, ikke fordi udvalget er for småt, men simpelthen fordi det er helt vanvittigt stort.
#7 NightHawk 19 år siden
Adventures of Buckaroo Banzai, across the 8'th Dimension
All Or Nothing
Amores Perros
Badlands
Barry Lyndon
Barton Fink
Big Heat
Boyz 'N The Hood
Breakfast at Tiffany's
Cinema Paradiso
The Color Purple
Dazed and Confused
Days of Heaven
Duel In The Sun
Forbidden Planet
The Green Mile
The Hours
Junnior Bonner
Machinist
The Messenger
Mystery Train
The Omega Man
Ox-Bow Incident
Paper Moon
Red River
Rush
Shootist
Soylent Green
Sisters
Sullivan's Travels
The Tenant - (Eneste Roman Polanski film der ikke er blevet set)
This is Spinal Tap
Vampire's Kiss
Alt med John Cassavetes, men det blir der snart ændret på, for jeg regner med, at købe hans 5 disc box fra Criterion, næste måned. Har heller ikke set en eneste Federico Felinni film.
#8 filmz-Kadann 19 år siden
#9 HonoDelLoce 19 år siden
Men Godfather-filmene og Reservoir Dogs..
Dog inkluderede en omfattende handel i BB i går bl.a. Godfather-trilogien, og Reservoir Dogs blev bestilt blandt 9 andre film hos dvdoo ..
Within a week, I'll be 4 movies less shameful..
#10 lagoni 19 år siden
Nemlig.