Gravatar

#1 kasper0204 15 år siden

Hej Filmz'er!

Ganske enkelt søger jeg bøger om manuskriptskrivning. Hvor man lærer helt fra bunden, og slutter af med alt den viden der skal til, for at udvikle et "ordentligt" manuskript (hvor fantasien og fortællingen, som man personligt sidder inde med, egentlig er det eneste, der mangler).

Basisviden, begreber, opstilling - alt hvad der hører til! Jo mere detaljeret beskrivelser osv. er - jo bedre! (Altså gør det ikke noget, hvis det måske kan virke reet tørt. Min interesse er STOR!).

Det kunne være alletiders med en grundlæggende manuskript-bibel på dansk.

Bøger på engelsk er også i søgelyset.

Kom frisk med gode bud - de må selvfølgelig også meget gerne være til at erhverve rundt omkring.

Mvh.
Kasper
Gravatar

#2 Thomsen 15 år siden

Bente Clod: "Skriv en film" og Tine Breum: "Film - fortælling & forførelse 2" er vistnok de eneste dansksprogede bøger om manuskriptskrivning til film. Jeg har ingen anelse om, hvorvidt de er noget værd.

En udførlig gennemgang af den lineære filmdramaturgi ud fra et analytisk perspektiv (men samtidigt en god indføring i, hvordan især amerikanske spillefilm ofte er bygget op) kan findes i Peter Harms Larsen: "De levende billeders dramaturgi - bind 1: Fiktionsfilm"

På engelsk er der bl.a.:

Robert Mckee: "Story"

Linda Seger: "Making a Good Script Great"
Linda Seger: "Creating Unforgettable Characters"

Syd Field: "The Screenwriter's Workbook"

Jeg vil nok anbefale at starte med Peter Harms Larsens bog (der udspringer af et dramaturgikursus på DR) og Robert McKees "Story". Den sidste bog er noget nær et standardværk på engelsk.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#3 Twister 15 år siden

Peter Harms Larsen: "De levende billeders dramaturgi - bind 1: Fiktionsfilm"
er en udemærket bog, men jeg mindes ikke der står så meget om manuskriptskrivning i den? (jeg kan selvfølgelig tage fejl).
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#4 Thomsen 15 år siden

Derfor skrev jeg også, at de to andre er de eneste bøger om emnet på dansk. ;-)

Harms Larsen lægger vægt på det analytisk-dramaturgiske og er en rigtig god introduktion til, hvordan en (kanonisk) filmhistorie er bygget op. Dramaturgi er nu engang hjørnestenen, hvis man vil skrive til film.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.

Skriv ny kommentar: