Gravatar

#1 Guts 18 år siden

Hej Alle,

Jeg sidder med hovedet begravet i min Bachelor opgave for tiden. Og den omhandler Viral Markedsføring af spillefilm (med fokus på J.J. Abrams' projekt "Cloverfield"), og lige nu sidder jeg og skal se på det økonomiske aspekt indenfor denne form for markedsføring kontra den traditionelle form for markedsføring.
Og her er det jeg støder på problemer...jeg står og mangler nogle tal fra forskellige film og deres markedsførings omkostninger. Er der nogle heringe der kan hjælpe med at finde sådanne tal? Har prøvet at Google, men har ikke haft heldet. Håder der er andre der er mere heldige og gider at give mig besked.
"If you don't stand for something, you'll fall for anything"
Gravatar

#2 mr gaijin 18 år siden

Det kan være svært at finde. Så vidt jeg ved er amerikanske firmaer ikke forpligtet til at oplyse sådanne detaljer til offentligheden. Måske hvis du kontakter studierne selv og hører, om de vil oplyse dig det?
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#3 frahm-2 18 år siden

Jeg vil også sige at det kan være en ide at spørge distributørene, men de vil nok ikke oplyse det, med mindre det er en ældre film.
Jeg er igang med at skrive en lignende bachelor opgave og jeg har stødt på følgende bøger med disse oplysninger:

Movie Marketing af Tiiu Luuk (har en håndfuld film fra midt halvfemserne)
Marketing to Moviegoers af Robert Marich (har en hel liste med film fra omkring år 2000 - lidt før lidt efter)

Disse oplysninger er selvfølgelig for det Amerikanske marked, så jeg ved ikke om det kan bruges eller om det skal være dansk.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#4 Guts 18 år siden

Tak for svaret og bogforslagene.

Har planer om at kontakte forskellige distributører og høre dem ad. Men tvivler lidt på svaret.
Tallene behøver ikke nødvendigvis at være danske, da mit sammenligningsgrundlag hovedsalget drejer sig om det internationale marked.
Gravatar

#5 frahm-2 18 år siden

i så fald burde du sagtens kunne bruge disse bøger.
Du skulle vel ikke være faldet over nogle bøger der nævner noget om kommunikation gennem plakater og trailers, med mere end en halv side.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#6 filmz-vassago 18 år siden

Vi har jo på Filmz bragt en mindre artikel om distributionsomkostninger på danske film, hvor der er nogle få priseksempler på film i DK. Mit bud ville også være at kontakte nogle af selskaberne, og mindes at jeg tidligere har læst om f.eks marketingbudgetter i Variety.

"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#7 Guts 18 år siden

Takker for linket og idéen med at tjekke Variety. Det giver god bonus. Er faktisk en del artikler omhandlende emnet. *Bøjer og takker*

Har også bestilt den ene bog og håber at jeg kan nå at få den i tide. Men jeg kender desværre ingen bøger med bare lidt info om emnet. Men hvis artikler kan bruges kan jeg, efter Vassago's indlæg, VARMT anbefale Variety.

Skriv ny kommentar: