#1 Det behøver du ikke fortælle dem om - men derfor bliver de jo nok ikke nødvendigvis super glade for det! Det er dig selv, der skal informere dem, og en ny arbejdsplads må end ikke spørge til eventuelle graviditeter.
Du behøver ganske rigtigt ikke fortælle din arbejdsplads noget som helst om at du skal være far, men jeg antager, at du gerne vil holde orlov, i forbindelse hermed og det skal de altså have at vide. Reglerne følger i øvrigt ikke af funktionærloven, men af lov om fleksibel barselsorlov, og hvis du skal have dagpenge undervejs, af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel.
Fædre skal med 4 ugers varsel meddele det forventede tidspunkt, hvor de i givet fald vil holde de 2 ugers fædreorlov. Senest 8 uger efter fødslen skal det meddeles, hvorvidt du vil udnytte den del af barselsorloven, der ligger efter 14. uge og i givet fald hvor meget.
#4 Jeg ville sige det hurtigst muligt. Min erfaring er, at det altid er bedst at spille med åbne kort. Det bliver blot sværere og sværere at skulle fortælle som tiden går.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Ikke fordi det gør nogen forskel (nu hvor du har sagt det), men jeg vil da lige understrege, at hvis du ikke har tænkt dig at holde orlov, har du ingen pligt overhovedet til at fortælle dem om barnet, det er kun hvis du har tænkt dig at holde orlov pga. ungen.
Men i og med du skal, så er det bare om at få meldt det hurtigst muligt, så de kan planlægge efter det, og det er så også det du har gjort. Kvinder er i øvrigt normalt meget forstående ang. graviditeter :)
#1 filmz-Dennis 20 år siden
Jeg har fået nyt job fra 01-02-06 og skal være far igen den 15-06-06. MEN jeg har ikke fortalt den nye arbejdsplads noget om det.
Er der nogen der ved hvordan reglerne er for sådan noget?
Hjælp vil virkelig blive værdsat.
#2 putandtake 20 år siden
#3 myggen 20 år siden
Fædre skal med 4 ugers varsel meddele det forventede tidspunkt, hvor de i givet fald vil holde de 2 ugers fædreorlov. Senest 8 uger efter fødslen skal det meddeles, hvorvidt du vil udnytte den del af barselsorloven, der ligger efter 14. uge og i givet fald hvor meget.
#4 filmz-Dennis 20 år siden
Jeg har ikke rigtigt spekuleret i det med orlov, men jeg vil selvf. gerne have mine 14 dage.
Men hvis jeg forstår jer ret, kan jeg godt vente med at sige det, til jeg bliver ansat.
Hvad med det rent moralske?. Ville i ringe og sige det inden man starter, eller ville i vente?
#5 filmz-Bruce 20 år siden
#6 filmz-Kadann 20 år siden
#7 filmz-Dennis 20 år siden
Det tog hun meget positivt.
Endnu en gang tak for hjælpen, nu kan jeg holde jul med god samvittighed.
- det bliver nu meget interessant at arbejde under en kvinde.
#8 filmz-Bruce 20 år siden
Og det er ALTID interessant at "arbejde under en kvinde" ;)
#9 filmz-Dennis 20 år siden
#10 myggen 20 år siden
Men i og med du skal, så er det bare om at få meldt det hurtigst muligt, så de kan planlægge efter det, og det er så også det du har gjort. Kvinder er i øvrigt normalt meget forstående ang. graviditeter :)