Men helt seriøst...hvilke instruktører skal man være opmærksomme på her? Jeg vil nemlig gerne følge lidt med i det hele. Så kom gerne med forslag til dem, der skal tjekkes ud. Og bare for at indsmævre lidt, så behøver det ikke være danske eller engelske
Dem, jeg selv er opmærksomme på: Bela Tarr, Theo Angelopoulos, Michael Haneke, Dardenne-brødrene, Kieslowski, Herzog, Jean-Jacques Annaud, Emir Kusturica, Jean-Pierre Jeunet, Kassovitz, Gasper Noe, Alejandro Amenabar
Favoritten af dem er nok Kusturica eller Bela Tarr...
Paulo Sorrentino. Med Consequences of Love, L'Amigo De Famiglia og sidst Divo, er han med til at kickstarte italiensk film. Flottere inkorporering af billeder skal man lede længe efter.
Ham kunne man næsten have regnet ud du ville komme med...og nu har du fablet så meget om Consequences at jeg blev nødt til at købe den...samt L'Amigo De Famiglia...:)...og de er bestilt fra Play
Nu har du jo allerede sagt Herzog som slet og ret er den bedste nulevende instruktør i mine øjne, men ellers så er Pedro Almodóvars film er jo altid værd at se og ligeledes er François Ozon spændende selvom hans sidste film ikke var helt vellykket. Så er der jo bestemt også Mike Leigh og Ken Loach som begge har mange fremragende film bag sig.
Jeg ville også have sagt Carlos Reygadas pga. den sindssygt smukke "Stille lys", men jeg har opdaget på imdb, at han er mexicaner. Jeg havde ellers overbevist mig selv om, at han var spansk af en eller anden grund.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
#3 Sådan :) Prøv også Fabián Bielinsky. Han nåede kun to film, men man spåede ham en stor fremtid, efter hans sidste film, El Aura. Men desværre, en alt for tidlig død.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Nu tager jeg lige hele Europa først...ville egentlig helst koncentrere mig om iranske og afrikanske film lige nu, men de er enten ikke udgivet på DVD eller utrolig dyre...
Jeg vil lige nævne den italienske instruktør Gabriele Salvatores' film "Io non ho paura" (aka. "Jeg er ikke bange" eller "I'm not scared"), som jeg synes er en fremragende film. Har dog ikke set andre af hans film.
I anledning af en fremragende europæisk filmuge så jeg muligheden for at sparke fornyet liv i denne herlige tråd.
For et par dage siden valfartede jeg til hovedstaden for at opleve Guldpalmevinderen Laurent Cantets Human Resources i Cinemateket, og det har jeg mildest talt ikke fortrudt. Trods en handling, der på papiret så lidet indbydende ud, og et ensemble bestående af ukendte skuespillere, er Human Resources en aldeles fremragende film. Cantet formår at opbygge en inciterende stemning ud af uspændende dialog og monotont støjende maskiner, og tematikken rammer i mine øjne hovedet på sømmet. Det handler om sønnen, der med imponerende hast stiger op ad den lokale fabriks hierarki, mens faren på 30. år bestyrer en af fabrikkens maskiner. I takt med at sønnens sociale mønsterbrud kommer mere og mere til udtryk, begynder kærligheden mellem far og søn at knirke og deres interne forståelse at smuldre. Det fører en række ubarmhjertigt hjerteskærende scener med sig.
I går stod den så på endnu et fransk familiedrama, Et juleeventyr af Arnaud Depleschin, og heller ikke i dette tilfælde var moneterne givet forgæves ud. Selvom handlingen sine steder er mere springende, end hvad godt er, og behandlingen af de mange temaer forekom mig en anelse ufokuseret, er filmen bestemt en biografbillet værd. Specielt skuespil og fotografi imponerer.
Det hører givetvis under What We Saw-tråden, det her, men det korte af det lange er, at Depleschin og Cantet begge er filmmagere, der efter min bedste overbevisning bør holdes øje med fremover. :)
#1 Skeloboy 16 år siden
Men helt seriøst...hvilke instruktører skal man være opmærksomme på her? Jeg vil nemlig gerne følge lidt med i det hele. Så kom gerne med forslag til dem, der skal tjekkes ud. Og bare for at indsmævre lidt, så behøver det ikke være danske eller engelske
Dem, jeg selv er opmærksomme på:
Bela Tarr, Theo Angelopoulos, Michael Haneke, Dardenne-brødrene, Kieslowski, Herzog, Jean-Jacques Annaud, Emir Kusturica, Jean-Pierre Jeunet, Kassovitz, Gasper Noe,
Alejandro Amenabar
Favoritten af dem er nok Kusturica eller Bela Tarr...
Men inspiration søges:)
#2 filmz-Bruce 16 år siden
Trailer til download Consequences of Love
#3 Skeloboy 16 år siden
#4 Benway 16 år siden
Jeg ville også have sagt Carlos Reygadas pga. den sindssygt smukke "Stille lys", men jeg har opdaget på imdb, at han er mexicaner. Jeg havde ellers overbevist mig selv om, at han var spansk af en eller anden grund.
#5 Skeloboy 16 år siden
Og troede sgu Carlos Reygades var fra Holland...hehe...men ja, den er god, Stille Lys...
#6 filmz-Bruce 16 år siden
#7 Skeloboy 16 år siden
Nu tager jeg lige hele Europa først...ville egentlig helst koncentrere mig om iranske og afrikanske film lige nu, men de er enten ikke udgivet på DVD eller utrolig dyre...
#8 filmz-Bruce 16 år siden
#9 Herrguth 16 år siden
Har dog ikke set andre af hans film.
#10 RFriis 16 år siden
For et par dage siden valfartede jeg til hovedstaden for at opleve Guldpalmevinderen Laurent Cantets Human Resources i Cinemateket, og det har jeg mildest talt ikke fortrudt. Trods en handling, der på papiret så lidet indbydende ud, og et ensemble bestående af ukendte skuespillere, er Human Resources en aldeles fremragende film. Cantet formår at opbygge en inciterende stemning ud af uspændende dialog og monotont støjende maskiner, og tematikken rammer i mine øjne hovedet på sømmet. Det handler om sønnen, der med imponerende hast stiger op ad den lokale fabriks hierarki, mens faren på 30. år bestyrer en af fabrikkens maskiner. I takt med at sønnens sociale mønsterbrud kommer mere og mere til udtryk, begynder kærligheden mellem far og søn at knirke og deres interne forståelse at smuldre. Det fører en række ubarmhjertigt hjerteskærende scener med sig.
I går stod den så på endnu et fransk familiedrama, Et juleeventyr af Arnaud Depleschin, og heller ikke i dette tilfælde var moneterne givet forgæves ud. Selvom handlingen sine steder er mere springende, end hvad godt er, og behandlingen af de mange temaer forekom mig en anelse ufokuseret, er filmen bestemt en biografbillet værd. Specielt skuespil og fotografi imponerer.
Det hører givetvis under What We Saw-tråden, det her, men det korte af det lange er, at Depleschin og Cantet begge er filmmagere, der efter min bedste overbevisning bør holdes øje med fremover. :)