Italien: Marco Tullio Giordana (Best of Youth, stor personlig favorit) Daniele Luchetti (My Brother is an Only Child) Sorrentino (Consequences) Kim Rossi Stuart (Libero) Matteo Garrone (Gomorra)
Af Bruno Dumont kan jeg især anbefale L'humanité (1999). Jeg har også set La Vie de Jésus (1997), som er ude på fin disk fra Masters of Cinema, og Twentynine Palms (2003). Hans film kan godt være overraskende (måske endda chokerende?) eksplicitte rent seksuelt, men jeg kan lide deres stille og langsomme minimalisme, hvor der ikke sker meget. Det trøstesløse og triste nordfranske landskab, man ser i disse film, bidrager til oplevelsen (Twentynine Palms skiller sig dog ud ved at foregå i USA. Den er samtidig den svageste, synes jeg).
I øvrigt synes jeg, at alle instruktører nævnt i tråden er fremragende, selv om jeg selvfølgelig ikke har set lige meget med alle. Skulle jeg nævne en instruktør, som ikke har været nævnt, må det blive Claire Denis. Hun har lavet virkelig fine film som Chocolat (1988), J'ai pas sommeil (1994), Beau travail (1999), Trouble Every Day (2001), Vendredi soir (2002) og L'intrus (2004), som alle findes på dvd med engelske tekster (som regel ugivet med engelske titler som 'Friday Night' osv.).
Claire Denis' film er selvfølgelig ikke så kendte som Almodovars eller Wim Wenders', hvilket et blik på IMDB hurtigt vil afsløre, da næsten alle hendes film har under 1000 'user votes'. Til sammenligning har 3 af Almodovars film over 25.000 stemmer! Men Claire Denis er nok i højere grad art cinema. Hendes film er meget lækre. Specielt billedsiden bør fremhæves med sine flotte billeder filmet af fotografen Agnes Godard. Bedst er Vendredi soir, men de øvrige følger lige efter...
Så en irsk film fra 2007 i nat, Garage, der overraskede særdeles positivt. Den har blandt andet modtaget en pris på Cannes-festivalen, men ellers ved jeg ikke om instruktøren har lavet noget bemærkelsesværdigt.
#11 Skeloboy 16 år siden
#12 jessup 16 år siden
#13 filmz-Narniabæver 16 år siden
#14 mr gaijin 16 år siden
Ulrich Seidl (Import/Export)
Haneke (Cache)
Italien:
Marco Tullio Giordana (Best of Youth, stor personlig favorit)
Daniele Luchetti (My Brother is an Only Child)
Sorrentino (Consequences)
Kim Rossi Stuart (Libero)
Matteo Garrone (Gomorra)
Indtil videre... Vender tilbage.
#15 mr gaijin 16 år siden
Bruno Dumont (Flandres)
http://www.imdb.com/name/nm0241622/
#16 rubkick 16 år siden
I øvrigt synes jeg, at alle instruktører nævnt i tråden er fremragende, selv om jeg selvfølgelig ikke har set lige meget med alle. Skulle jeg nævne en instruktør, som ikke har været nævnt, må det blive Claire Denis. Hun har lavet virkelig fine film som Chocolat (1988), J'ai pas sommeil (1994), Beau travail (1999), Trouble Every Day (2001), Vendredi soir (2002) og L'intrus (2004), som alle findes på dvd med engelske tekster (som regel ugivet med engelske titler som 'Friday Night' osv.).
Claire Denis' film er selvfølgelig ikke så kendte som Almodovars eller Wim Wenders', hvilket et blik på IMDB hurtigt vil afsløre, da næsten alle hendes film har under 1000 'user votes'. Til sammenligning har 3 af Almodovars film over 25.000 stemmer! Men Claire Denis er nok i højere grad art cinema. Hendes film er meget lækre. Specielt billedsiden bør fremhæves med sine flotte billeder filmet af fotografen Agnes Godard. Bedst er Vendredi soir, men de øvrige følger lige efter...
#17 Fable 16 år siden
imdb