Det er måske lidt underlig at poste et emne som dette her men da jeg ved at der er en del Computer og eller Konsol spillere på filmz vælger jeg at gøre det.
Jeg undrer mig over hvorfor mange Elder Scrolls og RPG fans synes bedre om Morrowind end Oblivion. Det var Oblivion der fik mig ind i genren så min holdning er måske lidt præget af det men jeg undrer mig aligevel efter at have prøvet Morrowind.
Det skal siges at jeg slet ikke har spillet ligeså meget Morrowind som Oblivion og at jeg spillede Morrowind på en PC istedet for en Spillekonsol der er mit fortrukne. Spillet kørte også på en Vista PC der konstant lavede vrøvl.
Men efter at have prøvet Morrowind er jeg nået frem til følgene...
- Oblivion har langt bedre grafik men dette er naturligvis ikke et rimmelig grundlag at bedømme dem på da Morrowind er 4 år yngre
- Landet Cyrodiil er langt mere realistisk og tiltalende end Morrowind. Jeg kan langt bedre lide Cyrodiils arkitektur og natur end Morrowinds fuldkommen urealistiske eventyr look. Europærisk middelalder er mere tiltalende.
- Kampene i Oblivion er mere action prægede og føles rent faktisk også langt langt bedre end det der er præcenteret i Morrowind
- Oblivion er nemmere at gå til... du behøver ikke at være en ekspert i genren for at have det sjovt i Cyrodiil.
Jeg medgiver dog at Morrowind vinder på andre områder. Oblivions auto leveling system er tåbelig og spolere noget af glæden ved at blive bedre. Oblivion har heler ikke ligeså mange unikke items som Morrowind og ingen mulighed for at blive Varulv.
Alt i alt synes jeg dog at Oblivion er et bedre spil.
det der trækker mest ned ved morrowind for mig er at der ikke er nogen fast travel mulighed... på en af de første missioner i the mages guild fik jeg ikke besøgt en person i en hule in the middle of nowhere (ingen transport muligheder i miles omkreds) og med det latterlige langsome tempo løb er på de lave niveauer, tog det nok 15 minutter at komme tilbage. når jeg spiller er det altså ikke for at gå ture i regn og blæst. det er bare mega frustrerende at man bruger mere tid på at se på de samme lokationer igen og igen, frem for at komme fremad i historien.
og så kan jeg langt bedre lide brugen af ens journal i oblivion end i morrowind, om end den ikke er lige så realistisk. det er rart at man kan se hvor langt man er i de enkelte quests.
Fast travel muligheden er jeg også glad for. Jeg bruger den ikke selv da jeg skam ikke har noget imod at gå den lange tur i den vilde natur men jeg synes det er helt fint den er der da der ligesom dig er mange der ikke gider. Oblivion er jo også fantastisk fordi den er en fantastisk måde at lære at elske RPG universet på og derfor er det nødvendig at give de forskelige spillere muligheder for at spille spillet som de vil. Jeg har hørt folk klage over fast travel systemet og forstår ikke kritiken... de kan jo bare lade være med at bruge den... den samme kritik går på at man kan sætte sværheds graden ned... så lad dog være med at sætte den ned din tumpe lol
altså de amerikanere... i det sammenhæng er det ikke svært at forstå hvordan en mand som Bush kunne blive præsident.
Jeg fortrækker også Oblivions Journal om end jeg faktisk synes at Morrowinds var ganske hæderlig.
Level scaling ødelægger fuldstændig spillet. Det er for åndssvagt, at man som level 1 kan blive champion i Arenaen, men når man åbner en kiste med en level 5 lås bliver man belønnet med 2 Septims og et stykke ost.
Der er ingen rolle at spille. Man får serveret hovedquesten og så må man ellers bare følge den. Der er ingen valg undervejs, så man kan sige at de kommer let hen over det med konsekvenser, da der ikke er nogen.
AIen er komplet til grin. Radiant blev overhypet fra starten og kan stort set intet af det, de lovede optil spillet udkom.
"Landet Cyrodiil er langt mere realistisk og tiltalende end Morrowind. Jeg kan langt bedre lide Cyrodiils arkitektur og natur end Morrowinds fuldkommen urealistiske eventyr look. Europærisk middelalder er mere tiltalende."
Det må stå for din egen regning. Personligt er jeg møgtræt af at fantasy automatisk skal være lige en slags kvasi-middelalder setting. I Morrowind er der skabt noget anderledes, der ikke ligner noget andet.
Jeg medgiver dig at auto leveling og scaling var temmelig uheldig... som en grøn RPG spiller tog jeg mig ikke af det men efter at have set andre RPG spil medgiver jeg at Oblivion havde været bedre uden.
Ingen rolle at spille? det kommer da vidst an på hvordan man oplever det. Der er der frihed til at gøre præcis hvad du vil og opbygge den karakter du vil. og værd af de 4 mest populære roller har deres ejen Guild... Atlså Magers Guild, Fighters Guild, Thieves Guild og Dark Brotherhood. Konsekvenser er der ikke mange af nej men i mine øjne valgte de den bedste løsning ved at gøre det let tilgængelig.
AIen er da af hvad jeg har oplevet bedre end Morrowind så det grundlag giver jeg dig ikke ret i.
Jeg fortrækker en realistisk natur og du fortrækker en urealistisk... sådan er det bare.
Iøvrigt ændrer naturen i Morrowind sig også meget pluselig... du kan gå på en råkold landevej som minder om noget du kan finde i Sønderjylland og plusselig befinder du dig i et stenskræd med Vulkansk aktivitet... det giver ingen mening.
Hvis de skal bringe noget med fra Morrowind til Elder Scrolls V håber jeg det bliver deres auto leveling system og muligheden for at være Varulv. En Varulve vs vampyr Quest hvor du afhænglig af hvad du er kan opleve det fra begges sider ville være kærkommen.
Du har ingen identitet i spillet. Det er en komplet tom skal, der bliver fyldt ud med nogen tal og får noget udstyr på. Hvis der ikke er nogen valg ud over at vælge at acceptere questen, så er der ikke nogen udvikling i karakteren.
Ingen i Cyrodil aner hvem du er. Du kan have reddet 10 byer fra Oblivion Gates og ingen - selv i de 10 byer - behandler dig anderledes end de gjorde før. Folk vandrer blot rundt og taler om mudcrabs.
Ja der er mages guild og fighters guild osv, men hvad er pointen når man kan komme til tops i dem allesammen uden at der er nogen konflikt? Desuden er der ikke meget at komme efter selv når man er blevet boss. Ingen steder har det nogen indflydelse på noget som helst.
I Morrowind var der masser af guilds man kunne joine, og de havde indbyrdes politik og skænderier, så dit medlemskab af én guild havde indflydelse på hvordan medlemmer af andre quilds behandler dig
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666 "Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Jeg er uenig... jeg mener i høj grad du har en identitet i spillet og jeg mener på ingen måde Oblivion er en tom skal men det er nok et spørgsmål om hvordan man ser på det.
Jo folk i Cyrodiil ved hvem du er når du har klaret hovedquesten osv. Jeg har flere gange stødt på en fyr efter min titel kamp i The Arena som fortalte mig at han så min kamp og at ingen troede den Ork kunne blive slået. jeg behøver vel ikke at nævne min ulidelige men meget meget entusiastiske fan som ville ofre sit liv for min skyld? Du bliver også omtalt som The Hero Kvatch osv. det giver god mening at ikke alle kender dig på trods af dine bedrifter... det afspejler virkeligheden.
Man kan selvfølgelig diskutere rigtigheden af at der ikke sker mere efter dine bedrifter men enlig synes jeg at de klarede det ok og noget sker der jo også. Du bliver Gran Champion of the Arena, Champion of Kvatch, Lederen af the... du kan godt se hvor jeg vil hend ikke?
Mener du at der stadig skal være en konflikt når du har klaret samtlige quest i en Guild? Der er da konflikter i alle guilds mens du stille bevæger dig mere og mere frem i hirekiet. Magers Guild har konflikten med Necromancerne, Fighters Guild har The Blackwood Company osv
Det er klart at dit medlemskab af Dark Brotherhood og Thieves Guild ikke påvirker andre medlemmer af Magers og Fighters Guild da dit arbejde af begge guilds ikke ligefrem er noget Magers og Fighters Guild har kendskab til, Hvis de havde ville du blive smidt ud.
Problemet er, at du ikke kan blive smidt ud. Du bliver ikke nødt til at vælge noget fra, men får det hele serveret på en fin tallerken skåret ud i små bidder, så du ikke får noget galt i halsen.
Hvor er det du mener, at du har en identitet? Hvis du spiller spillet igennem to gange og gennemfører alle de quests du kan, er der ikke nogen forskel på andet end rækkefølgen du løser dem i.
Det lader ikke til at vi bliver enige, så lad os lade det ligge. Jeg siger ikke at Morrowind nødvendigvis er bedre end Oblivion, men, at Oblivion er en gang opreklameret varm luft uden egentligt rollespilsindhold.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666 "Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#1 filmz-Liou 17 år siden
Jeg undrer mig over hvorfor mange Elder Scrolls og RPG fans synes bedre om Morrowind end Oblivion. Det var Oblivion der fik mig ind i genren så min holdning er måske lidt præget af det men jeg undrer mig aligevel efter at have prøvet Morrowind.
Det skal siges at jeg slet ikke har spillet ligeså meget Morrowind som Oblivion og at jeg spillede Morrowind på en PC istedet for en Spillekonsol der er mit fortrukne. Spillet kørte også på en Vista PC der konstant lavede vrøvl.
Men efter at have prøvet Morrowind er jeg nået frem til følgene...
- Oblivion har langt bedre grafik men dette er naturligvis ikke et rimmelig grundlag at bedømme dem på da Morrowind er 4 år yngre
- Landet Cyrodiil er langt mere realistisk og tiltalende end Morrowind. Jeg kan langt bedre lide Cyrodiils arkitektur og natur end Morrowinds fuldkommen urealistiske eventyr look. Europærisk middelalder er mere tiltalende.
- Kampene i Oblivion er mere action prægede og føles rent faktisk også langt langt bedre end det der er præcenteret i Morrowind
- Oblivion er nemmere at gå til... du behøver ikke at være en ekspert i genren for at have det sjovt i Cyrodiil.
Jeg medgiver dog at Morrowind vinder på andre områder. Oblivions auto leveling system er tåbelig og spolere noget af glæden ved at blive bedre. Oblivion har heler ikke ligeså mange unikke items som Morrowind og ingen mulighed for at blive Varulv.
Alt i alt synes jeg dog at Oblivion er et bedre spil.
Er jeg virkelig alene om det?
#2 filmz-olearmsved 17 år siden
Btw... Tror du skulle tage at komme lidt mere ud...
#3 filmz-Liou 17 år siden
Hvis du havde læst det igenem nævner jeg også at der er 4 åres forskel.
btw... den komentar giver meget lidt mening da du ikke kender mig privat.
#4 caks 17 år siden
det der trækker mest ned ved morrowind for mig er at der ikke er nogen fast travel mulighed... på en af de første missioner i the mages guild fik jeg ikke besøgt en person i en hule in the middle of nowhere (ingen transport muligheder i miles omkreds) og med det latterlige langsome tempo løb er på de lave niveauer, tog det nok 15 minutter at komme tilbage. når jeg spiller er det altså ikke for at gå ture i regn og blæst. det er bare mega frustrerende at man bruger mere tid på at se på de samme lokationer igen og igen, frem for at komme fremad i historien.
og så kan jeg langt bedre lide brugen af ens journal i oblivion end i morrowind, om end den ikke er lige så realistisk. det er rart at man kan se hvor langt man er i de enkelte quests.
#5 filmz-Liou 17 år siden
Fast travel muligheden er jeg også glad for. Jeg bruger den ikke selv da jeg skam ikke har noget imod at gå den lange tur i den vilde natur men jeg synes det er helt fint den er der da der ligesom dig er mange der ikke gider. Oblivion er jo også fantastisk fordi den er en fantastisk måde at lære at elske RPG universet på og derfor er det nødvendig at give de forskelige spillere muligheder for at spille spillet som de vil. Jeg har hørt folk klage over fast travel systemet og forstår ikke kritiken... de kan jo bare lade være med at bruge den... den samme kritik går på at man kan sætte sværheds graden ned... så lad dog være med at sætte den ned din tumpe lol
altså de amerikanere... i det sammenhæng er det ikke svært at forstå hvordan en mand som Bush kunne blive præsident.
Jeg fortrækker også Oblivions Journal om end jeg faktisk synes at Morrowinds var ganske hæderlig.
#6 Spanner 17 år siden
Level scaling ødelægger fuldstændig spillet. Det er for åndssvagt, at man som level 1 kan blive champion i Arenaen, men når man åbner en kiste med en level 5 lås bliver man belønnet med 2 Septims og et stykke ost.
Der er ingen rolle at spille. Man får serveret hovedquesten og så må man ellers bare følge den. Der er ingen valg undervejs, så man kan sige at de kommer let hen over det med konsekvenser, da der ikke er nogen.
AIen er komplet til grin. Radiant blev overhypet fra starten og kan stort set intet af det, de lovede optil spillet udkom.
"Landet Cyrodiil er langt mere realistisk og tiltalende end Morrowind. Jeg kan langt bedre lide Cyrodiils arkitektur og natur end Morrowinds fuldkommen urealistiske eventyr look. Europærisk middelalder er mere tiltalende."
Det må stå for din egen regning. Personligt er jeg møgtræt af at fantasy automatisk skal være lige en slags kvasi-middelalder setting. I Morrowind er der skabt noget anderledes, der ikke ligner noget andet.
Her er det mest sigende review jeg har læst af Oblivion:
SA Anmelder Oblivion
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#7 filmz-Liou 17 år siden
Jeg medgiver dig at auto leveling og scaling var temmelig uheldig... som en grøn RPG spiller tog jeg mig ikke af det men efter at have set andre RPG spil medgiver jeg at Oblivion havde været bedre uden.
Ingen rolle at spille? det kommer da vidst an på hvordan man oplever det. Der er der frihed til at gøre præcis hvad du vil og opbygge den karakter du vil. og værd af de 4 mest populære roller har deres ejen Guild... Atlså Magers Guild, Fighters Guild, Thieves Guild og Dark Brotherhood. Konsekvenser er der ikke mange af nej men i mine øjne valgte de den bedste løsning ved at gøre det let tilgængelig.
AIen er da af hvad jeg har oplevet bedre end Morrowind så det grundlag giver jeg dig ikke ret i.
Jeg fortrækker en realistisk natur og du fortrækker en urealistisk... sådan er det bare.
Iøvrigt ændrer naturen i Morrowind sig også meget pluselig... du kan gå på en råkold landevej som minder om noget du kan finde i Sønderjylland og plusselig befinder du dig i et stenskræd med Vulkansk aktivitet... det giver ingen mening.
Hvis de skal bringe noget med fra Morrowind til Elder Scrolls V håber jeg det bliver deres auto leveling system og muligheden for at være Varulv. En Varulve vs vampyr Quest hvor du afhænglig af hvad du er kan opleve det fra begges sider ville være kærkommen.
#8 Spanner 17 år siden
Ingen i Cyrodil aner hvem du er. Du kan have reddet 10 byer fra Oblivion Gates og ingen - selv i de 10 byer - behandler dig anderledes end de gjorde før. Folk vandrer blot rundt og taler om mudcrabs.
Ja der er mages guild og fighters guild osv, men hvad er pointen når man kan komme til tops i dem allesammen uden at der er nogen konflikt? Desuden er der ikke meget at komme efter selv når man er blevet boss. Ingen steder har det nogen indflydelse på noget som helst.
I Morrowind var der masser af guilds man kunne joine, og de havde indbyrdes politik og skænderier, så dit medlemskab af én guild havde indflydelse på hvordan medlemmer af andre quilds behandler dig
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#9 filmz-Liou 17 år siden
Jeg er uenig... jeg mener i høj grad du har en identitet i spillet og jeg mener på ingen måde Oblivion er en tom skal men det er nok et spørgsmål om hvordan man ser på det.
Jo folk i Cyrodiil ved hvem du er når du har klaret hovedquesten osv. Jeg har flere gange stødt på en fyr efter min titel kamp i The Arena som fortalte mig at han så min kamp og at ingen troede den Ork kunne blive slået. jeg behøver vel ikke at nævne min ulidelige men meget meget entusiastiske fan som ville ofre sit liv for min skyld? Du bliver også omtalt som The Hero Kvatch osv. det giver god mening at ikke alle kender dig på trods af dine bedrifter... det afspejler virkeligheden.
Man kan selvfølgelig diskutere rigtigheden af at der ikke sker mere efter dine bedrifter men enlig synes jeg at de klarede det ok og noget sker der jo også. Du bliver Gran Champion of the Arena, Champion of Kvatch, Lederen af the... du kan godt se hvor jeg vil hend ikke?
Mener du at der stadig skal være en konflikt når du har klaret samtlige quest i en Guild? Der er da konflikter i alle guilds mens du stille bevæger dig mere og mere frem i hirekiet. Magers Guild har konflikten med Necromancerne, Fighters Guild har The Blackwood Company osv
Det er klart at dit medlemskab af Dark Brotherhood og Thieves Guild ikke påvirker andre medlemmer af Magers og Fighters Guild da dit arbejde af begge guilds ikke ligefrem er noget Magers og Fighters Guild har kendskab til, Hvis de havde ville du blive smidt ud.
#10 Spanner 17 år siden
Hvor er det du mener, at du har en identitet? Hvis du spiller spillet igennem to gange og gennemfører alle de quests du kan, er der ikke nogen forskel på andet end rækkefølgen du løser dem i.
Det lader ikke til at vi bliver enige, så lad os lade det ligge. Jeg siger ikke at Morrowind nødvendigvis er bedre end Oblivion, men, at Oblivion er en gang opreklameret varm luft uden egentligt rollespilsindhold.
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem