Følelsen af at blive opfattet som kriminel er ikke fremmed for de unge indvandrere: “Når fru Olsen kommer gående på gaden og vi står nogle stykker og snakker, kan jeg mærke, hun er bange for os. Det er ikke nogen rar fornemmelse.”
Og at denne følelse kan udmønte sig i kriminalitet synes heller ikke at være utænkelig. En nydansker formulerer her, hvilke konsekvenser, han mener, det ville få, hvis drengene fra Blågårds Plads fandt ud af, at nogle betragter dem som en “bande”: "Det værste kunne være, at drengene (fra Blågårds Plads, red.) fandt ud af, at folk synes, at de er en bande - så de begyndte at kalde sig et eller andet - så er det, de bliver farlige. Prøv at forestil dig 400 unger dernede fra gjorde sig til en bande - København ville blive et brændende lokum...."
Hm, egentlig ret interessant ... min kæreste og jeg gik en aften rundt inde ved en cykelsti i Hundige og havde svært ved at finde ved til stationen, da en bande unge såkaldte 2G'ere kom kørende, et par stykker på hver cykel. Jeg råbte så "undskyld!" efter dem (ligesom "undskyld mig", forstået, da jeg ikke havde noget at undskylde for) for at fange deres opmærksomhed med henblik på at spørge om vej. Da de standsede blev jeg et øjeblik usikker på, om det var en helt god idé sådan en mørknende aften på et fremmed sted. Flokken viste sig imidlertid at være både høflige og hjælpsomme over for vores forespørgsel og kørte videre, så snart de havde forklaret os vejen. Når jeg tænker over det, har jeg vist aldrig haft dårlige oplevelser med at henvende mig til 2G'ere om hjælp med vej, klokken, togafgange el. lign. - de negative oplevelser har snarere været, hvis jeg er kommet gående og måske har trykket mig lidt ved at passere dem.
Måske savner en del af dem i virkeligheden at blive tilgået positivt og mærke, at man ikke er bleg for at henvende sig til dem på fod med alle andre? Måske er jeg naiv? Ja, jeg har da også oplevet alle de smarte bemærkninger, de kan komme med i flok, men når alt kommer til alt, er det sgu det samme, jeg oplever fra dumme Brian-fyre (jeg undskylder på forhånd til folk med navnet Brian!), når jeg møder dem. Dengang jeg havde langt hår, var de fleste eksempelvis dumme at høre på - og måske faktisk oftere de lyse danskere end de mørke. Nu, hvor jeg bor i den lokale ghetto, kan jeg da også mærke, hvordan hverdagen nogle gange tager på ens tålmodighed i forhold til nydanskere.
Overvejende har jeg det dog stadig sådan, at jeg bare generelt ikke kan lide røvhuller - af nogen farve! :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Det ændrer jo stadig ikke på det faktum, at en lille del af danmarks befolkning laver en meget meget stor del af den hårde kriminalitet i dette land.
Og ja, der er masser af personer med anden etnik baggrund som er flinke.
Men, at de føler folk er bange for dem er da på ingen måde nogen undskyldning? Du skal heller ikke tage fejl af, at mange af dem iøvrigt gode kan lide det...
Da jeg havde langt hår og var heavy dreng, hvor mange gamle damer tror du synes jeg var skide cool når jeg kom ind i bussen? Ingen. De kiggede nøjagtig ligeså skævt til mig, som de ville gøre med så mange andre. De kan jo ikke så forskel på om man er autonom eller bare hører meget Slayer. Men det betød heller ikke, at jeg så blev voldelig og slog dem ned. Eller voldtog dem. Ellers stjal deres stok, eller hvad helvede man nu måtte kunne finde på. Nu er der selvfølgelig forskel på om man selv har valgt en stil, eller man kommer fra en baggrund man ikke selv har kontrol med. Men måske skulle man være mere imødekommende fra 2. og 3. generationernes side. Ikke lave så meget pis hele tiden. Du skal se, man ville nok se lysere på dem med danske øjne.
#78 Jeg er da ikke et øjeblik i tvivl om, at en vis andel sikkert også nyder at blive betragtet med den frygt, der i mange (også danske) unges kredse fejlagtigt forveksles med respekt. Tilhører man en gruppe, der betragtes med mistro og frygt, tror jeg desværre, at det er uhyre nemt at omfavne denne følelse, når man er flere sammen - og så vende det imod omverdenen. Det er ikke nogen undskyldning for dem, men det gør sig nok gældende for nogles vedkommende. And then some are just plain dicks ... :)
Mit indlæg var mest af alt ment som et positivt eksempel på, hvordan det også kan være - og en overvejelse om, hvorfor ...
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Da jeg havde langt haar i 80erne var netop de aeldre flinke ved mig, fordi de troede nok det var moderne endnu med langt haar ligesom i 70erne, det var netop den saakaldte kerne famillie der saa skaevt til mig. En gang blev jeg hamret ned af en eller anden bonde roev,blot fordi jeg havde langt haar. bang saa kom panserne,og anholdt ham, saa sagde jeg at jeg fik en paa kassen blot fordi jeg havde langt haar, og den flinke politi mand sagde -jamen, du har da langt haar! En lille off topic historie, men nu blev der lige snakket om langt haar.
#71 filmz-JON 17 år siden
#72 HonoDelLoce 17 år siden
Oh yes ;) Ku godt være det er det, der skal til.. Det, eller ham her
#73 keitel 17 år siden
#74 filmz-ZOPTIKEREN 17 år siden
#75 filmz-Annabel 17 år siden
#76 PredatorX 17 år siden
#77 evermind 17 år siden
Hm, egentlig ret interessant ... min kæreste og jeg gik en aften rundt inde ved en cykelsti i Hundige og havde svært ved at finde ved til stationen, da en bande unge såkaldte 2G'ere kom kørende, et par stykker på hver cykel. Jeg råbte så "undskyld!" efter dem (ligesom "undskyld mig", forstået, da jeg ikke havde noget at undskylde for) for at fange deres opmærksomhed med henblik på at spørge om vej. Da de standsede blev jeg et øjeblik usikker på, om det var en helt god idé sådan en mørknende aften på et fremmed sted. Flokken viste sig imidlertid at være både høflige og hjælpsomme over for vores forespørgsel og kørte videre, så snart de havde forklaret os vejen. Når jeg tænker over det, har jeg vist aldrig haft dårlige oplevelser med at henvende mig til 2G'ere om hjælp med vej, klokken, togafgange el. lign. - de negative oplevelser har snarere været, hvis jeg er kommet gående og måske har trykket mig lidt ved at passere dem.
Måske savner en del af dem i virkeligheden at blive tilgået positivt og mærke, at man ikke er bleg for at henvende sig til dem på fod med alle andre? Måske er jeg naiv? Ja, jeg har da også oplevet alle de smarte bemærkninger, de kan komme med i flok, men når alt kommer til alt, er det sgu det samme, jeg oplever fra dumme Brian-fyre (jeg undskylder på forhånd til folk med navnet Brian!), når jeg møder dem. Dengang jeg havde langt hår, var de fleste eksempelvis dumme at høre på - og måske faktisk oftere de lyse danskere end de mørke. Nu, hvor jeg bor i den lokale ghetto, kan jeg da også mærke, hvordan hverdagen nogle gange tager på ens tålmodighed i forhold til nydanskere.
Overvejende har jeg det dog stadig sådan, at jeg bare generelt ikke kan lide røvhuller - af nogen farve! :)
#78 PredatorX 17 år siden
Det ændrer jo stadig ikke på det faktum, at en lille del af danmarks befolkning laver en meget meget stor del af den hårde kriminalitet i dette land.
Og ja, der er masser af personer med anden etnik baggrund som er flinke.
Men, at de føler folk er bange for dem er da på ingen måde nogen undskyldning? Du skal heller ikke tage fejl af, at mange af dem iøvrigt gode kan lide det...
Da jeg havde langt hår og var heavy dreng, hvor mange gamle damer tror du synes jeg var skide cool når jeg kom ind i bussen? Ingen. De kiggede nøjagtig ligeså skævt til mig, som de ville gøre med så mange andre. De kan jo ikke så forskel på om man er autonom eller bare hører meget Slayer. Men det betød heller ikke, at jeg så blev voldelig og slog dem ned. Eller voldtog dem. Ellers stjal deres stok, eller hvad helvede man nu måtte kunne finde på. Nu er der selvfølgelig forskel på om man selv har valgt en stil, eller man kommer fra en baggrund man ikke selv har kontrol med. Men måske skulle man være mere imødekommende fra 2. og 3. generationernes side. Ikke lave så meget pis hele tiden. Du skal se, man ville nok se lysere på dem med danske øjne.
#79 evermind 17 år siden
Jeg er da ikke et øjeblik i tvivl om, at en vis andel sikkert også nyder at blive betragtet med den frygt, der i mange (også danske) unges kredse fejlagtigt forveksles med respekt. Tilhører man en gruppe, der betragtes med mistro og frygt, tror jeg desværre, at det er uhyre nemt at omfavne denne følelse, når man er flere sammen - og så vende det imod omverdenen. Det er ikke nogen undskyldning for dem, men det gør sig nok gældende for nogles vedkommende. And then some are just plain dicks ... :)
Mit indlæg var mest af alt ment som et positivt eksempel på, hvordan det også kan være - og en overvejelse om, hvorfor ...
#80 keitel 17 år siden
En gang blev jeg hamret ned af en eller anden bonde roev,blot fordi jeg havde langt haar. bang saa kom panserne,og anholdt ham, saa sagde jeg at jeg fik en paa kassen blot fordi jeg havde langt haar, og den flinke politi mand sagde -jamen, du har da langt haar!
En lille off topic historie, men nu blev der lige snakket om langt haar.