Gang på gang har vi set, hvorledes musik stykker i film har medvirket til at gøre en scene specielt stærk og mindeværdig. Mange vil argumentere (inkl. mig)for, at musik, og professionielt brug af dette, i den grad spiller en afgørende rolle når det kommer til at gøre film levende og realistisk troværdige. Hvad er jeres mening ? Har i det på samme måde som mig, eller føler i at musikken måske bare er fyld. Nævn gerne nogle eksempler, jeg kan f.eks. rigtig godt lide klassisk musik i film som Se7en eller stykker som Beck - Everybody's gotta learn sometime fra Eternal Sunshine of a spotless mind og Aimee Mann - Wise up fra Magnolia.
_______________________________________ How much does life weigh?
Musik eller underlægningslyder a la Psycho, kan i den grad være med til at skabe den ønskede atmosfære/stemning i en scene i en film.
Modsat er den koreanske gyser "Tale of two sisters", efter hvad jeg husker, næsten hel fri for underlægning af nogen art og det gav en suveræn feel. Det var simpelthen ikke nødvendigt for at frembringe gåsehuden, at addere oveni.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Musik er helt sikkert en afgørende faktor, eller i hvert fald en vigtig faktor. Nu nævner du selv Magnolia - hvor der stort set er musik gennem hele filmen. Jeg tror det er med til at give den, i forvejen 'specielle' film, et ekstra virkemiddel, som gør den mere 'mindeværdig' og medrivende.
Musik er helt sikkert en vigtig del af mange film.
Braveheart havde ikke været det samme uden Horners tematiske score og The Last of the Mohicans havde været en tam omgang uden Trevor Jones og Randy Edelmans musik til at drive især slutscenen.
Indiana Jones havde også været toast, hvis han ikke havde sin fanfare, og uden Binary Sunset i A New Hope var Luke Skywalker havde Luke aldrig mandet sig op til at tage afsted fra Tatooine
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666 "Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#6, kunne ikke være mere enig, hvad angår "Raiders March" of "Binary Sunset".
Derudover havde den fantastiske afslutning på "Schindler's List" (både selve slutningen og nutidsoptagelserne) ikke været nær så fantastiske uden John Williams følelsesvækkende score.
...og forestil jer lige "Lion King" uden Hans Zimmers "afrikanske" score.
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
Enig, musik kan gøre meget for en film. Et godt eksempel er for mig"Requiem for a Dream". En fantastisk film med fantastisk musik der kryber godt inder under huden og skræmmer. Meget stemningsfuldt. Filmen i sig selv er god, men musikken understreger virkelig personernes tilstand.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Betydningen af musik kan slet ikke overvurderes. Et soundtrack er ofte hvad der giver mig lyst til at se en bestemt film. Jeg lytter personligt altid meget efter musikken i film, og ofte hænger filmens stemning for mig uløseligt sammen med filmen.
Musik synes også at spille en temmelig fremtrædende rolle for en mand som Tarantino - tænk eksempelvis Pulp Fiction og Kill Bill Vol. 1 og 2. Jeg synes dog, der er forskel på den effekt man opnår ved at bruge "populærmusik" (jvf. Magnolia og Kill Bill) og det, man fremmaner ved hjælp af "klassisk" musik (som i Braveheart og LoTR). I bund i grund er det vel forskellen på et soundtrack og et score. Endnu en interessant effekt opnår man ved brug af anakronistisk musik som i A Knight's Tale, hvor man bruger moderne musik i en middelalder setting (om end det efter min mening fungerer mindre godt i Prince of Thieves, hvor Bryan Adams bræger løs i den obligatoriske touchy-feely-scene).
Men hvordan har I det med at høre scores løsrevet fra filmen? Jeg køber så godt som aldrig en films score, da jeg i de tilfælde, hvor jeg har gjort det, altid er blevet skuffet over at genhøre underlægningsmusikken uden at se filmen. Til gengæld nyder jeg at høre soundtracks fra eksempelvis Pulp Fiction, Singles og Freddy vs Jason, men det er jo også "rigtig" musik (og misforstå mig nu ikke, for jeg hører også masser af klassisk musik af f.eks. Dvorâk og Smetana, så det er ikke, fordi jeg kan lide klassisk musik, men altså ...) Dog kunne jeg ikke modstå fristelsen for at købe scoret til Bloodsport, da jeg fandt det til en tyver, men det var mest, fordi jeg syntes, det var mega kitsch :oD
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
#1 filmz-Daedalos 21 år siden
Hvad er jeres mening ? Har i det på samme måde som mig, eller føler i at musikken måske bare er fyld. Nævn gerne nogle eksempler, jeg kan f.eks. rigtig godt lide klassisk musik i film som Se7en eller stykker som Beck - Everybody's gotta learn sometime fra Eternal Sunshine of a spotless mind og Aimee Mann - Wise up fra Magnolia.
How much does life weigh?
#2 filmz-Bruce 21 år siden
#3 filmz-Bruce 21 år siden
Modsat er den koreanske gyser "Tale of two sisters", efter hvad jeg husker, næsten hel fri for underlægning af nogen art og det gav en suveræn feel. Det var simpelthen ikke nødvendigt for at frembringe gåsehuden, at addere oveni.
#4 filmz-bullseye 21 år siden
#5 filmz-propagandapanda 21 år siden
#6 Spanner 21 år siden
Braveheart havde ikke været det samme uden Horners tematiske score og The Last of the Mohicans havde været en tam omgang uden Trevor Jones og Randy Edelmans musik til at drive især slutscenen.
Indiana Jones havde også været toast, hvis han ikke havde sin fanfare, og uden Binary Sunset i A New Hope var Luke Skywalker havde Luke aldrig mandet sig op til at tage afsted fra Tatooine
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#7 filt 21 år siden
Derudover havde den fantastiske afslutning på "Schindler's List" (både selve slutningen og nutidsoptagelserne) ikke været nær så fantastiske uden John Williams følelsesvækkende score.
...og forestil jer lige "Lion King" uden Hans Zimmers "afrikanske" score.
#8 lagoni 21 år siden
#9 Patriarch 21 år siden
#10 filmz-yoshimura 21 år siden
Men hvordan har I det med at høre scores løsrevet fra filmen? Jeg køber så godt som aldrig en films score, da jeg i de tilfælde, hvor jeg har gjort det, altid er blevet skuffet over at genhøre underlægningsmusikken uden at se filmen. Til gengæld nyder jeg at høre soundtracks fra eksempelvis Pulp Fiction, Singles og Freddy vs Jason, men det er jo også "rigtig" musik (og misforstå mig nu ikke, for jeg hører også masser af klassisk musik af f.eks. Dvorâk og Smetana, så det er ikke, fordi jeg kan lide klassisk musik, men altså ...) Dog kunne jeg ikke modstå fristelsen for at købe scoret til Bloodsport, da jeg fandt det til en tyver, men det var mest, fordi jeg syntes, det var mega kitsch :oD