Gravatar

#11 ks 21 år siden

Musik er i høj grad en vigtig del af filmoplevelsen! Det er også filmen der omvendt gør musikken god, der har jeg det på samme måde som yoshimura, nogle gange bliver man lidt skuffet bagefter, netop fordi at musikken ikke har samme virkning, som da man så filmen.

Elephant er et godt eksempel i mine øjne på flot spil mellem billed og lyd. Som lagoni også nævnte tidligere så er musikken i Requim For A Dream også med til virkelig at sømme personernes sindstilstand fast. Samme teknik er egentlig brugt i 21 Grams, hvor det triste musik også giver filmen en unik stemning.
Gravatar

#12 El vez 21 år siden

#10 Et eksempel på hvor det fungerer, må være Moulin Rouge, hvor en masse nyklassikere tages op, med stor succes!
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#13 rimmer 21 år siden

Musikken er klart vigtig. Der findes jo ligefrem musikstykker som man kender så godt at man kan identificere scener ud fra den (eksempelvis musikken fra badeforhængsscenen i psycho, og hajens tema i Jaws). Det at man mennesker kender musikken og ved hvad den hentyder til ofte uden at kende scenen så meget viser i høj grad hvor stor indflydelse musikken har.
Hvad angår de løsrevne scores, så findes der en del som jeg har købt og kan høre for sig selv, alene p.g.a stemningen i dem. Blandt mine absolutte favoritter er "Jurassic Park" "Army Of Darkness" og "Batman Returns".
Noget der undre mig er tilgengæld, at jeg kender mange ældre der kan synes at et John Williams score er noget underligt noget at høre, mens de selv elsker Mozart og andet klassisk?.. Instrumenterne er de samme, opbygningen den samme, men derudover har man hvis man kender filmen lige den ekstra stemning at associere med. Jeg synes klart at film scores er de nye generationers klassiske musik. Og det holder.
Ichy-Boo... It's my happy noice

Skriv ny kommentar: