The Last of the Mohicans (Directors Expanded Edition) I dag gælder det storslået drama for alle pengene, når Michael Mann folder sig ud i Nordamerika anno 1757. Daniel Day-Lewis spiller Nathaniel, en forældreløs kolonist, der i sin barndom blev adopteret af en Mohikaner og dennes søn. På vej til et fort, hvor deres far befinder sig, bliver de to søstre Cora og Alice Munro overfaldet af indianere under fransk ledelse, men heldigvis er Nathaniel på sporet af disse Huron indianere og redder de to søstre, samt den engelske officer Duncan. Ved ankomst til fortet, der i øvrigt er under belejring af en fransk hær, falder Cora og Nathaniel for hinanden, men må skilles, da Nathaniel arresteres af Coras far. Handlingen er dog langt fra foldet helt ud, når vi når dette punkt i filmen. Det vil dog være kedeligt for dem, der endnu ikke har set den, hvis jeg forklarer hele filmen. Som jeg sagde i min indledende bemærkning i anmeldelsen, så er der virkelig dømt drama for alle pengene og mere til. Først og fremmest er Last of the Mohicans en kærlighedshistorie, hvor de to parter, Nathaniel og Cora for alvor må kæmpe for hinanden. Dette indebærer en række kampscener, der virkelig er særpræget i deres realisme for tiden og våbnene taget i brug. Ingen dueller på tyve minutter eller mere. Næh nej, her er de skam overstået på få sekunder, måske lige et halvt minut. Filmen er fra 1992, og havde den været fra i dag, var over halvdelen af den garanteret CGI. Og gudskelov den ikke er fra de sidste par år. Michael Mann formår virkelig at få udnyttet den nordamerikanske natur på ypperligste vis, hvilket resulterer i en umådelig smuk film. Godt og vel mere end 80 procent af filmen finder sted i naturen, og alle scenerne derfra er skudt on location, bortset fra en enkelt (dette er dog ikke noget jeg ved med sikkerhed, men ser man filmen, er man tilbøjelig til at tro, det ikke er meget forkert). Med Last of the Mohicans, viser Mann han kan andet end politi og forbrydere.
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
Du nåede det lige :) Har aldrig set The Last of the Mohicans selvom jeg tit har set den til 25 kr i Steroe Studios så fandt jeg altid noget der mere interesserede mig, men har kun hørt godt om den, og hørt den theme på youtube ret godt.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
#141 MMB 14 år siden
Blade Runner 8/10
#142 Lord Beef Jerky 14 år siden
#143 Kruse 14 år siden
The Departed - 5/6
Blade Runner - 6/6
#144 MOVIE1000 14 år siden
#145 neran 14 år siden
The Last of the Mohicans (Directors Expanded Edition)
I dag gælder det storslået drama for alle pengene, når Michael Mann folder sig ud i Nordamerika anno 1757. Daniel Day-Lewis spiller Nathaniel, en forældreløs kolonist, der i sin barndom blev adopteret af en Mohikaner og dennes søn. På vej til et fort, hvor deres far befinder sig, bliver de to søstre Cora og Alice Munro overfaldet af indianere under fransk ledelse, men heldigvis er Nathaniel på sporet af disse Huron indianere og redder de to søstre, samt den engelske officer Duncan. Ved ankomst til fortet, der i øvrigt er under belejring af en fransk hær, falder Cora og Nathaniel for hinanden, men må skilles, da Nathaniel arresteres af Coras far. Handlingen er dog langt fra foldet helt ud, når vi når dette punkt i filmen. Det vil dog være kedeligt for dem, der endnu ikke har set den, hvis jeg forklarer hele filmen.
Som jeg sagde i min indledende bemærkning i anmeldelsen, så er der virkelig dømt drama for alle pengene og mere til. Først og fremmest er Last of the Mohicans en kærlighedshistorie, hvor de to parter, Nathaniel og Cora for alvor må kæmpe for hinanden. Dette indebærer en række kampscener, der virkelig er særpræget i deres realisme for tiden og våbnene taget i brug. Ingen dueller på tyve minutter eller mere. Næh nej, her er de skam overstået på få sekunder, måske lige et halvt minut. Filmen er fra 1992, og havde den været fra i dag, var over halvdelen af den garanteret CGI. Og gudskelov den ikke er fra de sidste par år. Michael Mann formår virkelig at få udnyttet den nordamerikanske natur på ypperligste vis, hvilket resulterer i en umådelig smuk film. Godt og vel mere end 80 procent af filmen finder sted i naturen, og alle scenerne derfra er skudt on location, bortset fra en enkelt (dette er dog ikke noget jeg ved med sikkerhed, men ser man filmen, er man tilbøjelig til at tro, det ikke er meget forkert). Med Last of the Mohicans, viser Mann han kan andet end politi og forbrydere.
#146 Åkepool 14 år siden
#147 MOVIE1000 14 år siden
Har aldrig set The Last of the Mohicans selvom jeg tit har set den til 25 kr i Steroe Studios så fandt jeg altid noget der mere interesserede mig, men har kun hørt godt om den, og hørt den theme på youtube ret godt.
#148 neran 14 år siden
#149 filmz-Myrepip 14 år siden
#150 Skeloboy 14 år siden