Gravatar

#31 MOVIE1000 14 år siden

Når jeg også læser Nerans julekalender lyder det som Negerns julekalender, men nu er ejg jo også jyde.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#32 neran 14 år siden

#31 Æ e sel synnjye, så ingen undskyldning der. ;) Selv udtaler jeg det som Ne-ran og ikke som Ner-an. :) Men eftersom vi kommer længere i listen, kunne det være sjovt at se, om I kan gætte mine top film eller næste "låge".
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
Gravatar

#33 MOVIE1000 14 år siden

Så må det vel være "Kunsten at græde i kor" :D
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#34 neran 14 år siden

Uden undertekster ja. ;) Skal selv lige se, hvilken film I får smidt i hovedet i morgen. Kan ikke huske det. XD.
Gravatar

#35 neran 14 år siden

I dag er det den 2. december, og det betyder jo I skal have endnu en film fra min liste. I dag er det vigtigt, Collateral læser med. Her er filmen:

29. Ponyo
Så tager vi hul på endnu en Ghibli film. Ligesom Pixar, har Miyazaki en egenskab til at skabe skæve og vidunderlige bifigurer og dette gør sig også gældende i Ponyo. Her er den mest mindeværdige Ponyos far, Fujimoto. Ponyo lever i filmens begyndelse sammen med hendes far og søskende under havet, men hun har en uslukkelig tørst på livet og eventyr. Dette resulterer selvfølgelig i, hun bryder ud og møder den lille dreng Sousuke, der går i børnehave. En dag finder han Ponyo, skyllet op på stranden og samler hende op i sin spand. Det varer dog ikke længe før Fujimoto finder hende og tager hende fra Sousuke. Tilbage i sit fangenskab, forsøger Ponyo endnu engang at bryde ud, og det lykkedes skam også for hende. Men ikke uden konsekvenser.
Denne gang deres nyeste skud på stammen. Den mest rammende beskrivelse vil være en humørbombe af enorm glæde og lykke på speed. Med denne film, løst baseret på vores alle sammens kære eller knap så kære H.C. Andersens Den Lille Havfrue, har Hayao Miyazaki skabt en forunderlig fortælling der tryllebinder alle fra de helt små til de helt ældste. Især de voksne vil blive trukket ned i barndommens overvældende fantasi og mindes om da man selv var i den alder. Der er aldrig rigtig nogen stor og alvorlig fare på færde, men det gør ikke spor, idet man lader sig føre med af de barnlige løjer i en af de mest charmerende film jeg har set.
Gravatar

#36 Lord Beef Jerky 14 år siden

Også en rigtig god film... men sådan er det jo med Miyazaki... 5/6
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#37 Collateral 14 år siden

#35: Jamen Collateral læser skam med, og jeg er bestemt opsat på også at få set denne Ghibli film. At den er løst baseret på en HCA historie adder kun til min interesse, da jeg er meget fascineret af HCA, og syntes det er synd han er blevet så misrepræsenteret de seneste år (mislykkede fødselsdagsshows etc.)
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#38 Skeloboy 14 år siden

Jeg tror aldrig, jeg har fået tårer i øjnene af glæde, men da kunne slet ikke stå for scenen, hvor
Ponyo endelig finder frem til Sosuke igen. Det er fandeme smukt!
Gravatar

#39 Skeloboy 14 år siden

#37 - men så kan det vel glæde dig, at HCA er grunden til, at både Danmarks pavillion ved EXPO 2010 i Shanghai og Odenses pavillion samme sted har fået kæmpesucces på netop at have meget med HCA :)
Gravatar

#40 Collateral 14 år siden

#39: Det gør det bestemt, men tror der er mange danskere der går glip af forfatterens genialitet fordi de kun læser de mest populære eventyr, som langt fra dækker HCAs karriere, og det er fordi vi bliver proppet så fuld af de klassiske historier, at vi kommer til at forbinde ham direkte med dem, og måske kan have svært ved at se ud over dem.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone

Skriv ny kommentar: