Gravatar

#41 neran 14 år siden

Nu er det jo blevet tid til næste film, så lad os bare få den på bordet, siden det jo er 3. december.

28. Lad den rette komme ind
Så tager vi et lille genreskift over til den svenske socialrealistiske film Lad den rette komme ind, krydret med en af nyere tids bedste vampyrhistorie. Den 12-årige Oskar bor i et betonkvarter i Stockholm i en lejlighed med sin mor. I skolen har han det utrolig svært, da han er alene og tre af hans klassekammerater mobber ham så slemt, det snart grænser sig til psykologisk terror. Faren bor et stykke væk fra byen, og han og Oskar har et godt forhold, indtil den dag, faren får besøg af en ven og der kommer sprut på bordet (alt imens Oskar er på besøg ved faren). Oskar har simpelthen ingen at gå til, lige indtil den dag, Eli dukker op på legepladsen i den svenske vinterkulde iført blot en tynd trøje og bukser. Et forunderligt venskab dannes, et venskab Oskar knap selv kan forstå, og et venskab, der vil for altid ændre både Oskars og Elis liv.
Det er John Ajvide Lindqvist selv, der har stået for manuskriptet, baseret på hans egen, yderst populære bog af samme navn. Thomas Alfredson er instruktøren, der på mesterlig vis, har pustet liv i manuskriptet og giver os en sælsom filmoplevelse, man kun oplever med års mellemrum. Hvad der får denne film til at fremstå så stærk som den gør, skyldes flere elementer. Først og fremmest er de to børneskuespillere perfekt castet og de spiller filmen igennem uden nogen som helst problemer. Og så finder jeg det beundringsværdigt, hvor godt vampyrtemaet går i spænd med den socialrealistiske stemning. Man sidder og vitterligt føler, der kan eksistere vampyrer i den virkelig verden. Så vidt jeg husker, bliver der aldrig på noget tidspunkt sagt ordet ”vampyr” i filmen (jeg kan dog huske forkert, ret mig gerne). Men alligevel er vi som publikum aldrig et øjeblik det mindste i tvivl, at det virkelig er en vampyr vi har med at gøre i filmen. Yderligere, er ingen af personerne decideret gode eller onde. De to hovedrolleindehavere er dem, vi får sympati for. Men i en scene, hvor Oskar hævner sig på sine undertrykkere, går det op for os, han ikke er meget bedre selv.
Meget kan siges om denne film og meget er allerede blevet sagt. Og jeg tror der er en nogenlunde bred enighed i, Lad den rette komme ind er en af nyere tids vigtigste vampyrfilm. Noget jeg dog ikke forstår, og nok aldrig vil komme til, er, hvorfor svenskerne ikke sendte den ind til Oscar akademiet. Den var minimum blevet nomineret, hvis ikke vundet som bedste udenlandske film. Hvad skal vi bruge Twilight til, når vi har denne lille perle af et mesterværk?
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
Gravatar

#42 MOVIE1000 14 år siden

'jeg må ærlig inrømme at den ikke gjorde det helt vilde indtryk, havde regnet med en helt anden film, da jeg satte den på.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#43 filmz-Myrepip 14 år siden

#42 Putter du da ikke film i deres originale covers?
"Know what the plural of pussy is? Puss-aiiii"
Gravatar

#44 MOVIE1000 14 år siden

#43 ikke forstå??
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#45 Collateral 14 år siden

#44: Jeg tror myrepip forsøgte at være morsom ved at antyde at du havde byttet rundt på dine covers, og derfor "havde regnet med en helt anden film, da jeg [du] satte den på."
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#46 filmz-Myrepip 14 år siden

#45 ;)
"Know what the plural of pussy is? Puss-aiiii"
Gravatar

#47 Kruse 14 år siden

Dejligt at se "Lad den rette komme ind" få en placering på din top liste. Jeg blev selv blæst væk af denne fantastiske film, som jeg ikke tøver med at kalde et mesterværk, og en af de bedste film fra det forrige årti.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#48 neran 14 år siden

Jeg havde også læst godt om den, og da jeg endelig fik smidt den i afspilleren, overgik den virkelig mine forventninger, og den vinder mere og mere ved mig, i takt med, min filmsmag bevæger sig væk fra teenageårenes mainstream forbrug. Så om et år, vil den muligvis være inden for en top 15.
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
Gravatar

#49 Lord Beef Jerky 14 år siden

Igen en helt fantastisk film... muligvis til topkarakter hos mig, men det ville nok kræve et gensyn for at vurdere.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#50 Åkepool 14 år siden

Myrepip (43) skrev:
#42 Putter du da ikke film i deres originale covers?

Bada bing! :)
So, at last we meet for the first time for the last time.

Skriv ny kommentar: