Præcis. Værst er næsten den kvinde, der insisterer på, at en plakat kan tolkes som/ ligner en minotaur - udelukkende fordi hun kun har set en dårlig videokopi, der gør det umuligt at se skiløberen på plakaten ordentligt. :-)
og en anden mener at da vi ser en nøgle, hvorpå der står "Room No.", så kan man bytte rundt på bogstaverne og få det til at mene "Moon room"(også selvom at det ikke giver mening med bogstaverne!), hvilket er Kubricks reference til at han fakede månelandingen.
Det er faktisk noget af det mest underholdende ved konspirationsteorier - der er åbenbart nogle ret tilfældige regler for hvornår og hvor mange bogstaver/tal, man kan tilføje og fjerne. Alle opfører sig dog, som om, at det jo bare er en universel sandhed, selvom de ofte ikke kan forklare hvad årsagen er.
Jeg havde en kollega i en kort periode, som i dén grad var til konspirationsteorier og han prøvede at overbevise mig om, at kongefamilierne stadig giftede sig med andre kongefamilier, fordi det stod i biblen og at Mary i virkeligheden er af en kongelig familie, det er bare kun en håndfuld mennesker på internettet, der har opdaget det.
Det værste ved skøre konspirationsteorier er, at de ofte tager fokus fra dem, der faktisk er noget om. Man skal være mere end ualmindeligt naiv for ikke at tro på, at der foregår en masse, som vi (læs: almindelige borgere) ikke får en døjt at vide om. Men de 99% af konspirationsteorierne, der er grebet ud af den blå luft, overskygger dem, der faktisk er hold i (ja, 99% er et tal taget ud af den blå luft ;) ).
Det er vel i virkeligheden de, der står bag de reelle konspirationer, der er mest glade for, at der findes så mange "skøre" konspirationsteoretikere :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Og når vi er ved luft, så kan man evt. Google "chemtrails", men være opmærksom på, at man muligvis får en kæmpe hovedpine, efter at have læst om det. :D
Hovedparten konspirationsteorierne er løgn og manipulation. Det har altid været der, men internettet har gjort det nemt at komme ud med den slags til et bredere publikum. Tilhængerene er for en dels vedkommende naive mennesker, men der er også en del der godt ved at det er forkert, men ofte bevidst lyver af politiske årsager. De har det med at gentage de samme løgne igen og igen, selvom de er blevet modbevist utallige gange før.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Der er også det element, der tjener styrtende med penge på konspirationsteorier.
Det er derfor, det er så sjovt, når konspirationstosserne beskylder en for at være ukritisk. De sluger selv al information råt fra folk som Alex Jones, der er blevet rig på at sælge sit ordgejl.
Jeg gad egentligt godt vide, om Niels Harrit tager penge for sine foredrag, eller om han gør det gratis?
Nå, jeg trængte vist mere til søvn end til at se Homeland s2... Satser på DR3 får den online snart, så må den ses der. Så må dagen gå med Veronica Mars på flixen :)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Jeg kan desværre ikke linke direkte til den, men der ligger en ret god artikel på NY Times, hvor Kubricks gamle assistent (og skuespiller) Leon Vitali kommenterer nogle af teorierne i Room 237...
#1261 Thomsen 11 år siden
#1262 Slettet Bruger [3238584619] 11 år siden
Det er faktisk noget af det mest underholdende ved konspirationsteorier - der er åbenbart nogle ret tilfældige regler for hvornår og hvor mange bogstaver/tal, man kan tilføje og fjerne. Alle opfører sig dog, som om, at det jo bare er en universel sandhed, selvom de ofte ikke kan forklare hvad årsagen er.
Jeg havde en kollega i en kort periode, som i dén grad var til konspirationsteorier og han prøvede at overbevise mig om, at kongefamilierne stadig giftede sig med andre kongefamilier, fordi det stod i biblen og at Mary i virkeligheden er af en kongelig familie, det er bare kun en håndfuld mennesker på internettet, der har opdaget det.
#1263 Thomsen 11 år siden
Jeg kender også et par stykker, og man lærer hurtigt ikke at diskutere med dem. De lytter alligevel ikke til modargumenterne.
Jeg må hellere få genset Room 237 snart.
#1264 HonoDelLoce 11 år siden
Man skal være mere end ualmindeligt naiv for ikke at tro på, at der foregår en masse, som vi (læs: almindelige borgere) ikke får en døjt at vide om. Men de 99% af konspirationsteorierne, der er grebet ud af den blå luft, overskygger dem, der faktisk er hold i (ja, 99% er et tal taget ud af den blå luft ;) ).
Det er vel i virkeligheden de, der står bag de reelle konspirationer, der er mest glade for, at der findes så mange "skøre" konspirationsteoretikere :)
#1265 Slettet Bruger [3238584619] 11 år siden
#1266 Snaden 11 år siden
#1267 Kisbye 11 år siden
Det har altid været der, men internettet har gjort det nemt at komme ud med den slags til et bredere publikum.
Tilhængerene er for en dels vedkommende naive mennesker, men der er også en del der godt ved at det er forkert, men ofte bevidst lyver af politiske årsager.
De har det med at gentage de samme løgne igen og igen, selvom de er blevet modbevist utallige gange før.
#1268 Thomsen 11 år siden
Det er derfor, det er så sjovt, når konspirationstosserne beskylder en for at være ukritisk. De sluger selv al information råt fra folk som Alex Jones, der er blevet rig på at sælge sit ordgejl.
Jeg gad egentligt godt vide, om Niels Harrit tager penge for sine foredrag, eller om han gør det gratis?
#1269 lagoni 11 år siden
#1270 Highland Park 11 år siden
Det sker næppe.
DR1 tager hul på 3. sæson den 2. oktober klokken 22.30.