Nå, så var jeg en af de heldige med billet til gallapremieren på "War of the Worlds" i Imperial her til aften, og jeg kan ligeså godt bryde isen på forhånd: Den levede ikke op til, mine i hvert fald, forventningerne!
Nu har jeg hverken set den gamle version eller læst bogen, men uanset hvad, så synes jeg denne nye film først og fremmest er fyldt med plothuller (som jeg vil undgå at nævne) og det andet simpelthen er alt for patriotisk (læs: amerikaniseret) og forudsigelig. For hvis der er noget filmen lugter af, så er det Hollywood (de bander fandme ik' engang), og det synes jeg egentlig er utrolig trist, for filmen kunne sagtens være langt mere stemningsfuld og brutal, hvilket helt sikkert ville have givet den et mere menneskeligt ansigt.
Derudover synes jeg simpelthen filmen bygger sig selv skrækkeligt op, der går lige ca. 10 minutter, så er der allerede fare på færde, og det simpelthen for hurtigt, da forholdet mellem personerne stilles op, men hele vejen igennem er temmelig utroværdigt og vakkelvornt.
Der er dog også positive ting, selvom det naturligvis er let at remse de negative op når man er skuffet over filmens fundamentale kvalitet. Effekterne er rigtig godt lavet, det var også hvad man kunne forvente kan man så sige, men det ser rigtig godt ud (selvom jeg ikke helt forstår hvordan effekten af "rumvæsernes" våben fungerer som den gør!), så rent visuelt er filmen en oplevelse, og det er også klart der den gør det bedste. Det skal så også lige siges, at filmen er meget hæsblæsende og man bliver bombarderet af effekter allerede efter 10 minutter, og så stort set frem til slutningen. Derudover, med menneskelige øjne, er der nogle rigtig stærke scener, hvor Spielberg på mesterlig vis viser os hvor skammeligt mennesket i bund og grund er. Det handler naturligvis om massehysteri, og hvordan folk, eventuelt, reagerer hvis dommedag er nær, der er specielt en scene med bilen (dem af jer der ser den ved hvad jeg snakker om), som jeg synes virker rigtig godt, og det er også en af de scener, hvor den ikke virker så fandens konstrueret (læs: Hollywood-iseret).
Det er fremragende underholdning hvis man ønsker at blive blændet af effekter og action i 2 timer, men hvis kigger efter mere, så tror jeg simpelthen man er nød til at vente på en anden film, eller sætte gamle klassikere på! Jeg synes i hvert fald filmen fejler, hvor den måske burde have trukket sin topkarakterer. Hollywood lærer åbenbart aldrig, selv med Spielberg i spidsen, at effekter og action ikke altid skaber et mesterværk. Jeg har givet filmen 5/10 på imdb, og taget plothuller osv i betragtning, så synes jeg simpelthen ikke den fortjener mere.
#94 Enig et langt stykke henad vejen. Desværre skuffende. Noget af det bedste var dog:
Køreturen væk fra byen på motorvejen, hvor man ser Cruise diskutere med sønnen og derefter zoomer man ud af forruden, bevæger sig ovenover bilen og ser på bilen køre derudaf. Måske nemt at lave i dag, men det var en delikatesse, som en Hitchcock ville ha' sat pris på.
#96.Heller ikke her. Jeg synes bare mange af passagerne i din anmeldelse kunne have været brugt på SWIII.
For hvis der er noget filmen lugter af, så er det Hollywood (de bander fandme ik' engang)
Det skal så også lige siges, at filmen er meget hæsblæsende og man bliver bombarderet af effekter allerede efter 10 minutter, og så stort set frem til slutningen
Det er fremragende underholdning hvis man ønsker at blive blændet af effekter og action i 2 timer
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
I anledning af DVD release af "The Place Promised In Our Early Days" vil jeg da lige komme med et par ord om denne. Først vil jeg dog lige skrive lidt om "Voices of a Distant Star.” Da manglende entusiasme for dansk stil og et kronisk writers block er nogle af kendetegnene i mit liv, vil jeg ikke engang forsøge at lave noget der ligner de mange gode reviews der er lavet tidligere i disse tråde. I stedet vil jeg blot komme med et kort resumé samt relevante links.
Voices of a Distant Star Året er 2046 da en hær af de mystiske Tarsians angriber Mars. Med hjælp fra efterladenskaber udvikler menneskerne et sæt rumskibe der kan forfølge angriberne og dermed sikre at der ikke kommer endnu et angreb. Besætningen til disse rumskibe er specielt udvalgte og det er her vores ene hovedperson kommer ind i billedet. Mikako er valgt til at være pilot i en af angrebs robotterne på et af rumskibene. Mikako og Noburo er skolekammerater og måske lidt mere end det. Vi følger en af deres sidste dage sammen inden Mikako skal rejse. Efterfølgende foregår alt kommunikation mellem de to over e-mail på deres mobiltelefon. Jo længere væk de er fra hinanden jo længere tager det for beskederne at nå frem til deres modtager. Endnu en hindring mellem vores to hovedpersoner er det faktum at jo hurtigere du bevæger dig jo langsommer går tiden i forhold til ting der står stille. Kan Mikato og Noboru overkomme disse forhindringer?
Voices of a Distant Star faldt jeg over ved en tilfældighed. Jeg havde lige set en anden anime serie lavet af en person og resultatet var ikke ligefrem noget der bragte smil frem hos mig. Mens jeg sad og læste lidt om førnævnte serie faldt jeg over en lille kommentar der lød nogen lunde sådan her: ”Det er skammeligt at folk sender sådan en gang lort på gaden. Det er ingen undskyldning at det kun er en mand der står bag, når der er kommet en titel på Voices of a Distant Star.”. ”Nådada” tænkte jeg for mig selv og straks blev DVD lånt fra en ven. Skuffet blev jeg bestemt ikke. Det er helt utroligt at denne korte OAV er blevet lavet af blot en mand. Det er helt utroligt så meget det er lykkedes at presse sammen på ca. 25 minutter uden at det vel at mærke virker forhastet på nogle måder. Jeg kan kun anbefale alle at få denne perle set. Det sker tit at den ryger en tur i afspilleren når der lige er tid.
En lille bonus på DVDen er Makoto Shinkais første lille film ”She and Her cat”. Jeg anbefaler at se alle tre versioner der er med fra den korteste til den længste version. Det er ufattelig så meget historie der kan pakkes ind i 5 minutters kort film.
Rating: 9/10
The Place Promised In Our Early Days Historien foregår i en verden hvor Japan er blevet delt efter 2. Verdenskrig. Honshu og de resterende sydlige øer er under amerikansk kontrol, hvorimod Hokkaido styres af ”The Union”. Et kæmpe mystisk tårn bliver opført ved den sydlige kyst af Hokkaido. Sommeren 1996 lover tre 9. klasse elver at de en dag vil bygge et fly og afsløre tårnet mystik. Deres projekt løber dog ud i vandet da den ene, Sawatari Sayuri, begynder at lide af søvnforstyrrelser og flytter til Tokyo for bedre behandling. Tre år senere finder Fujisawa Hiroki ved en tilfældighed ud af at Sayuri har ligget i koma siden deres sidste møde. Han spørger den sidste i af vennerne, Shirakawa Takuya om hjælp til at finde en måde at vække sayuri på. Hvad de ikke ved er at Sayuris koma er forbundet med tårnets hemmeligheder og verdenen.
Efter succesen af Voices of a Distant Star skulle Makoto Shinkai ikke lede længe efter nogen der ville være med til at producerer hans første ikke-kort film. Med et ordentligt budget og masser af arbejdskraft kunne Makoto Shinkai nu endelig lade sine evner som instruktør og forfatter slå sine komme til udtryk. Det er der er kommet ud af det er et visuelt mester stykke, der sagtens tåler sammenligning med den stort opslåede Ghost in the Shell Innocence. Dog kommer det samme kritik punkt frem, om end af en lidt anden grund. Hvor Oshii Mamoru gerne ville gøre Innocence til en filosofisk parade med citater fra nogen af de største igennem tiderne, er det det lige modsat med Makoto Shinkai. Det er nemt at se at han ikke er vant til at lave film i denne længde. Der er simpelthen for mange gange at scener og dialoger er med for at få tiden til at gå. Det er desværre med til at gøre historien forvirrende på nogle punkter. Dog betyder det også at man kan sætte sig ned nyde exceptionelle scenerier man bliver præsenteret for. Alt i alt er dette en film man skal se hvis man kunne lide Voices of a Distant Star.
Rating: 8/10
Links til Voices of a Distant Star aka Hoshie no Koe: Officiel Side: ADV Films
Indkøbssteder: DVDSoon ~ 77kr. + fragt! Kun for folk med iCard og folk der tør tage chancen. AxelMusik - 109,95kr. For alle andre :)
hmm aner ikke hvorfor filmz.dk skaber sig lige nu men det vil ikke lade halvdelen af linksne bliver i posten! Så er man jo nød til at lave en dobbelt post med resten.
Resterende links: Links til The Place Promised In Our Early Days aka Kumo no Mukou, Yakusoku no Basho Officiel Side (biograf release): ADV Films
Indkøbssteder: DVDSoon ~ 122kr. + Fragt! Hvis man tør tage chancen. DVDBoxOffice ~ 128kr. inkl. Fragt og ingen risiko for told.
#91 evermind 19 år siden
Jo, det er den.
#92 jessup 19 år siden
#93 evermind 19 år siden
Det kunne jeg nu også... :)
#94 ks 19 år siden
Nu har jeg hverken set den gamle version eller læst bogen, men uanset hvad, så synes jeg denne nye film først og fremmest er fyldt med plothuller (som jeg vil undgå at nævne) og det andet simpelthen er alt for patriotisk (læs: amerikaniseret) og forudsigelig. For hvis der er noget filmen lugter af, så er det Hollywood (de bander fandme ik' engang), og det synes jeg egentlig er utrolig trist, for filmen kunne sagtens være langt mere stemningsfuld og brutal, hvilket helt sikkert ville have givet den et mere menneskeligt ansigt.
Derudover synes jeg simpelthen filmen bygger sig selv skrækkeligt op, der går lige ca. 10 minutter, så er der allerede fare på færde, og det simpelthen for hurtigt, da forholdet mellem personerne stilles op, men hele vejen igennem er temmelig utroværdigt og vakkelvornt.
Der er dog også positive ting, selvom det naturligvis er let at remse de negative op når man er skuffet over filmens fundamentale kvalitet. Effekterne er rigtig godt lavet, det var også hvad man kunne forvente kan man så sige, men det ser rigtig godt ud (selvom jeg ikke helt forstår hvordan effekten af "rumvæsernes" våben fungerer som den gør!), så rent visuelt er filmen en oplevelse, og det er også klart der den gør det bedste. Det skal så også lige siges, at filmen er meget hæsblæsende og man bliver bombarderet af effekter allerede efter 10 minutter, og så stort set frem til slutningen. Derudover, med menneskelige øjne, er der nogle rigtig stærke scener, hvor Spielberg på mesterlig vis viser os hvor skammeligt mennesket i bund og grund er. Det handler naturligvis om massehysteri, og hvordan folk, eventuelt, reagerer hvis dommedag er nær, der er specielt en scene med bilen (dem af jer der ser den ved hvad jeg snakker om), som jeg synes virker rigtig godt, og det er også en af de scener, hvor den ikke virker så fandens konstrueret (læs: Hollywood-iseret).
Det er fremragende underholdning hvis man ønsker at blive blændet af effekter og action i 2 timer, men hvis kigger efter mere, så tror jeg simpelthen man er nød til at vente på en anden film, eller sætte gamle klassikere på! Jeg synes i hvert fald filmen fejler, hvor den måske burde have trukket sin topkarakterer. Hollywood lærer åbenbart aldrig, selv med Spielberg i spidsen, at effekter og action ikke altid skaber et mesterværk. Jeg har givet filmen 5/10 på imdb, og taget plothuller osv i betragtning, så synes jeg simpelthen ikke den fortjener mere.
#95 lyspunkt 19 år siden
#96 ks 19 år siden
#97 filmz-Bruce 19 år siden
#95 Vil mene SW3 går sejrrigt ud af den dyst.
#98 lyspunkt 19 år siden
#99 Scherlund 19 år siden
I anledning af DVD release af "The Place Promised In Our Early Days" vil jeg da lige komme med et par ord om denne. Først vil jeg dog lige skrive lidt om "Voices of a Distant Star.” Da manglende entusiasme for dansk stil og et kronisk writers block er nogle af kendetegnene i mit liv, vil jeg ikke engang forsøge at lave noget der ligner de mange gode reviews der er lavet tidligere i disse tråde. I stedet vil jeg blot komme med et kort resumé samt relevante links.
Voices of a Distant Star
Året er 2046 da en hær af de mystiske Tarsians angriber Mars. Med hjælp fra efterladenskaber udvikler menneskerne et sæt rumskibe der kan forfølge angriberne og dermed sikre at der ikke kommer endnu et angreb. Besætningen til disse rumskibe er specielt udvalgte og det er her vores ene hovedperson kommer ind i billedet. Mikako er valgt til at være pilot i en af angrebs robotterne på et af rumskibene.
Mikako og Noburo er skolekammerater og måske lidt mere end det. Vi følger en af deres sidste dage sammen inden Mikako skal rejse. Efterfølgende foregår alt kommunikation mellem de to over e-mail på deres mobiltelefon. Jo længere væk de er fra hinanden jo længere tager det for beskederne at nå frem til deres modtager. Endnu en hindring mellem vores to hovedpersoner er det faktum at jo hurtigere du bevæger dig jo langsommer går tiden i forhold til ting der står stille. Kan Mikato og Noboru overkomme disse forhindringer?
Voices of a Distant Star faldt jeg over ved en tilfældighed. Jeg havde lige set en anden anime serie lavet af en person og resultatet var ikke ligefrem noget der bragte smil frem hos mig. Mens jeg sad og læste lidt om førnævnte serie faldt jeg over en lille kommentar der lød nogen lunde sådan her: ”Det er skammeligt at folk sender sådan en gang lort på gaden. Det er ingen undskyldning at det kun er en mand der står bag, når der er kommet en titel på Voices of a Distant Star.”. ”Nådada” tænkte jeg for mig selv og straks blev DVD lånt fra en ven. Skuffet blev jeg bestemt ikke. Det er helt utroligt at denne korte OAV er blevet lavet af blot en mand. Det er helt utroligt så meget det er lykkedes at presse sammen på ca. 25 minutter uden at det vel at mærke virker forhastet på nogle måder. Jeg kan kun anbefale alle at få denne perle set. Det sker tit at den ryger en tur i afspilleren når der lige er tid.
En lille bonus på DVDen er Makoto Shinkais første lille film ”She and Her cat”. Jeg anbefaler at se alle tre versioner der er med fra den korteste til den længste version. Det er ufattelig så meget historie der kan pakkes ind i 5 minutters kort film.
Rating: 9/10
The Place Promised In Our Early Days
Historien foregår i en verden hvor Japan er blevet delt efter 2. Verdenskrig. Honshu og de resterende sydlige øer er under amerikansk kontrol, hvorimod Hokkaido styres af ”The Union”. Et kæmpe mystisk tårn bliver opført ved den sydlige kyst af Hokkaido.
Sommeren 1996 lover tre 9. klasse elver at de en dag vil bygge et fly og afsløre tårnet mystik. Deres projekt løber dog ud i vandet da den ene, Sawatari Sayuri, begynder at lide af søvnforstyrrelser og flytter til Tokyo for bedre behandling.
Tre år senere finder Fujisawa Hiroki ved en tilfældighed ud af at Sayuri har ligget i koma siden deres sidste møde. Han spørger den sidste i af vennerne, Shirakawa Takuya om hjælp til at finde en måde at vække sayuri på. Hvad de ikke ved er at Sayuris koma er forbundet med tårnets hemmeligheder og verdenen.
Efter succesen af Voices of a Distant Star skulle Makoto Shinkai ikke lede længe efter nogen der ville være med til at producerer hans første ikke-kort film. Med et ordentligt budget og masser af arbejdskraft kunne Makoto Shinkai nu endelig lade sine evner som instruktør og forfatter slå sine komme til udtryk. Det er der er kommet ud af det er et visuelt mester stykke, der sagtens tåler sammenligning med den stort opslåede Ghost in the Shell Innocence. Dog kommer det samme kritik punkt frem, om end af en lidt anden grund. Hvor Oshii Mamoru gerne ville gøre Innocence til en filosofisk parade med citater fra nogen af de største igennem tiderne, er det det lige modsat med Makoto Shinkai. Det er nemt at se at han ikke er vant til at lave film i denne længde. Der er simpelthen for mange gange at scener og dialoger er med for at få tiden til at gå. Det er desværre med til at gøre historien forvirrende på nogle punkter. Dog betyder det også at man kan sætte sig ned nyde exceptionelle scenerier man bliver præsenteret for. Alt i alt er dette en film man skal se hvis man kunne lide Voices of a Distant Star.
Rating: 8/10
Links til Voices of a Distant Star aka Hoshie no Koe:
Officiel Side:
ADV Films
Indkøbssteder:
DVDSoon ~ 77kr. + fragt! Kun for folk med iCard og folk der tør tage chancen.
AxelMusik - 109,95kr. For alle andre :)
Reviews:
Animeondvd
AnimeNewsNetwork
Links til The Place Promised In Our Early Days aka Kumo no Mukou, Yakusoku no Basho
Officiel Side (biograf release):
ADV Films
Indkøbssteder:
DVDSoon ~ 122kr. + Fragt! Hvis man tør tage chancen.
DVDBoxOffice ~ 128kr. inkl. Fragt og ingen risiko for told.
Reviews:
AnimeNewsNetwork (Shelf life)
#100 Scherlund 19 år siden
Resterende links:
Links til The Place Promised In Our Early Days aka Kumo no Mukou, Yakusoku no Basho
Officiel Side (biograf release):
ADV Films
Indkøbssteder:
DVDSoon ~ 122kr. + Fragt! Hvis man tør tage chancen.
DVDBoxOffice ~ 128kr. inkl. Fragt og ingen risiko for told.
Reviews:
AnimeNewsNetwork (Shelf life)