Gravatar

#101 mr gaijin 19 år siden

#99 - Det ser jo ganske interessant ud. Nu bliver jeg jo helt sikkert nød til at se nærmere på "Hoshi no Koe" :) Utroligt at det kan lade sig gøre at lave en anime-film ene mand. Så er man jo som filmskaber sikker på, at ens originale ide bliver udført, som man forventer.

Jeg tænkte for nylig det samme med at puste nyt liv i denne tråd, og jeg har for nylig set en fremragende Greenaway klassiker.

The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover (1989)
Peter Greenaways drama er som hans andre film ganske usædvanligt og særegent. I virkeligheden er filmen ganske enkelt bygget op rent dramatisk som et trekantsdrama, men filmen rummer så meget mere end et typisk melodrama.

Dramaet udspiller sig i en fornem fransk restaurant, hvor den vulgære og tyranniserende lokale gangster (tyven i titlen) Albert Spica (Michael Gambon) holder hof med sine håndlangere og sin kone. Albert styrer restauranten diktatorisk og sadistisk som en gal køter. Hans sind er blottet for sympati, medmenneskelighed, moral, for alt andet end hans selvcentrerede verdensorden. Han står for alt det beskidte ved mennesket, eller snarere manden. Hans største offer er den underdanige kone Georgina (Helen Mirren), som han offentligt ydmyger og nedgører og tæsker. Han har ladet sit eget mindreværdskompleks gå ud over hende, så nu hungrer hun efter ægte omsorg og lidenskab. Den finder hun hos bogormen Michael (Alan Howard), der er en fast kunde ved samme restaurant. Georgina og Michael indleder et hedt og saftigt elskovsforhold mellem retterne i restaurantens spisekammer, køkken og toilet, mens Albert underholder og belærer sit hof af alfonser, ludere og lommetyve i spisesalen. Det kan selvfølgelig ikke blive ved at gå godt med Georgina og Michaels forhold under snuden på Albert. I en grotesk og modbydelig slutning, der involverer kokken Richard (Richard Bohringer), må kongen konfrontere dronningens revolution i en scene, der ikke er for sarte sjæle.

Det meste af filmen udspiller sig i restauranten, der hele tiden forandrer sig og skifter udseende scene for scene. Skuespillerne har også forskellige kostumer på ved hvert sceneskift. Derfor bliver stemningen ganske absurd, hvilket falder godt i tråd med Alberts dekadente, perverterede og groteske sind. Opvaskedrengens sopran-sang som baggrundsmusik sammen med den konstant forandrende kulisse af restauranten giver filmen en surrealistisk smag.

Men universet gøres troværdigt af det uhyggeligt overbevisende skuespil. Specielt Michael Gambon (der nu spiller den hyggelige Dumbledore i "Harry Potter") gør den ovenud ubehagelige og modbydelige tyran Albert så overbevisende, at det løber koldt ned af ryggen. Det er et af filmhistoriens flotteste skurkeportrætter i mine øjne. Også Hellen Mirren vækker så stor sympati for Georgina, at vi accepterer den så groteske handling, der afslutter filmen. En film der samtidig er smuk og ulækker, og samtidig viser menneskets behagelige og ubehagelige sider. En film som ingen anden. Der findes jo kun én Greenaway.

Min rating: På en skala fra en mariehøne til en blåhval, hvor småt er godt, og hvor stort er noget lort, giver jeg karakteren en sød lille spidsmus.

Rottentomatoes rating på 96 %
IMDB rating på 7,1
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#102 Scherlund 19 år siden

#101 Hvis du har iCard så køb Hoshi no Koe hos dvdsoon da den lige kommer under told grænsen ellers har Axelmusic den på tilbud til 109,95.

Jeg undskylder lige for det link katastrofe det blev til i mine posts.

Jeg ikke om admins kigger herinde, men kan der ikke gøres noget ved den fejl der gør at ikke alle end links bliver taget med? Det har vist været oppe at vende før men jeg kan ikke lige finde tråden hvor i det er.
Gravatar

#103 elwood 19 år siden

Once upon a time in mexico xtra stuff, kan godt være filmen ikke er den beste, men for satan xtra matrialet er sku sjovt,

især Rodriguez 10 min. school's både med hans Flick (hvor han fortæller om hvo'en de overkom de forskellige problemer i filmen) og hans cooking school (hvor han som en anden Claus Meyer bare 10x mere cool, viser hvo'en den ret som Sands karakter spiser, laves)

A evening with Rodriguez er også jeg godt, hvor han især snakker meget om fordelen ved at skyde emd HD cam's, jeg er ikke kommet til kommentar sporet endnu, men måske jeg når det i aften.

Hans gennemgang af TroubleMaker Studios, er også ret intressant, hvor han fortæller om hvo'en det hele fungere.

flere dvd'er lavet på den måde tak 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#104 filmz-Bruce 19 år siden

24 timer, sæson 2
Gode gamle Jack Bauer for fuld udblæsning. Høj kvalitet, men kommer ikke helt op på niveauet fra sæson 1. Hovedplottet er godt gennemtænkt og de politiske forretningsgange og Bauers trængsler får man aldrig nok af.

Desværre er der et gennemgående subplot, med Bauers datter, som er helt hen i skoven. Fra 5 afsnit, brugte jeg simpelthen fast forward, hver gang datteren var involveret og det blev historien sådan set kun bedre af. Uanset hvor god krop og bryster hun har i Girl Next Door, så er hun en pain in the ass at følge her. De sidste 2 afsnit fadede idiotien dog ud og hendes rolle blev igen seriøs, hvorfor hun fandt nåde for min remotekontrol.

Lyden i sæson 2 er DD5.1 mod sæson 1's DD surround og det kan høres på effekterne. Desværre er der et gennemgående problem med dialogen ifht. sæson 1. Der er adskillige steder, hvor tale lyder skingert eller metallisk, især i de tidligere episoder. Ellers top dvd kvalitet.

Film: 7.5/10
DVD: 8.0/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#105 El vez 19 år siden

Django
R1 DVD (Blue Underground)
Denne spaghetti har samlet støv på min hylde længe nok, her til aften var det på høje tid at jeg fik kigget nærmere på den.
"Django" foregår efter den amerikanske borgerkrig. Den handler om en mand der ankommer til en lille flække tæt på den mexicanske grænse. Der går ikke lang tid før Django roder sig ud i et opgør med de lokale, tidligere sydstatsfolk, hvis kamp med mexi'erne har lagt byen øde.. Her er der kun en smule liv i det lokale horehus, hvor Al Swareng.. hov vent. Nej, det er dog ikke Al Swearengen man ser bag disken, men grunden til at tankerne let falder hen på Deadwood, er fordi filmen viser en rå og brutal verden. En beskidt by, hvor mudderet står til anklerne og hvor den ene mand er ondere end den næste. Django er fra 1966 og det er tydeligt at se at Sergio Corbucci hentede inspiration hos navnebroderen, der to år inden havde stor succes med "A Fistful Of Dollars". Django spilles af Franco Nero. Han har både med sit udseende og sit skuespil en vis lighed med Clinten, men det er ikke kopiarbejde fra Corbuccis hånd. Han har istedet skævet til landsmanden og tydeligvis fået inspiration til opbygning af billedsiden men blot gjort den endnu mere beskidt, tilsølet og ond. Her viger "Django" fra mange af de øvrige spaghettiwesterns, hvor ånden ellers ofte er opstemt og med falden på halen-indslag. Ideen til hovedpersonen, der slæber rundt på en kiste (!) med ukendt indhold, fik Corbucci fra en tegneserie, og der er flere andre elementer i filmen der er 'over the top' og tydeligvis hentet fra tegneserieuniverset.

Alt i alt en glimrende western der skiller sig ud fra mængden ikke pga substans men pga stilen. "Django" er hård, beskidt og der er gode grunde til at der skulle gå 25 år fra udgivelsen, før det blev tilladt at vise den i England. Efter man har set den ved man måske hvordan Tarantino fik lyst til at blive "Stuck In The Middle With You".
Django: 8/10

Video
Det er et nyligt fundet original-negativ der ligger til grund for billedsiden på Blue Undergrounds udgivelse. Et par gange i løbet af filmen forstyrres billedet af artefakter i højre side af billedet. Det ville ikke kræve meget arbejde at digitalt restaurere de par minutter det drejer sig om i alt, men desværre har Blue Undergrounds 'Two years of extensive restoration' som bagsidecoveret nævner, altså ikke klare den del af arbejdet. Udover dette kan man dog glæde sig over et habilt billede. Det er tydeligvis ikke Technicolor der er brugt, og filmtypen her giver filmen et meget gråt look, hvilket klæder den rå atmosfære glimrende. Det drejer sig om et 1.66:1 Anamorphic billede og filmens alder taget i betragtning, må man sige at den står ganske flot.

7/10

Audio
På lydsiden står den på mono, uanset om man vælger originalsproget eller det engelske dub. På begge lydspor er talen klar, men de mange skuddueller lider lidt under den høje diskant der giver lyden et skingert præg der er meget normalt på ældre mono lydspor. Det ville have været rart med et upmix af lydsporet for at give det lidt mere dybde. Så snart man kommer tilbage til dvd menuen efter filmen lægger man mærke til temasangen som her tydeligvis gengives i en meget bedre kvalitet - det havde været rart hvis hele filmen lød sådan, men mono har bestemt også sin charme.

5/10

Ekstramateriale
Et kort interview med Franco Nero og filmens Assistant Director Ruggero Deodato giver et kort indblik i filmens historie og giver også et ganske lille billede af nu afdøde Sergio Carpucci.
Med til denne udgivelse, hvis man er heldig at få fat i 'limited edition', hører der en ekstra mini-DVD skive med, indeholdende kortfilmen "Ultimo Pistolero" eller "The Last Pistolier" også med Franco Nero. Det er en meget smuk lille film der, hvis man er glad for genren, virkelig viser hvor meget man kan få ud af meget lidt.
Last Pistolero: 9/10 (Sort-hvid, non-anamorphic 16/9)

Ekstramaterialet er langt fra prangende, men Pistolero'en redder en ellers skrabet udgivelse.

6/10

Overall
En western der er usædvanlig og unik på mange måder. En dvd udgivelse der ikke kan hamle op med disse dages genudgivelser af Leones klassiske film, men nok til at vise at der var andre end ham der lykkedes med at lave meget underholdende lowbudget westerns!

7/10

http://www.axelmusic.dk/productDetails/82705810359...
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#106 filmz-ataris 19 år siden

Take care of my cat
Koreansk 2-disc.
Take care of my cat er debut-filmen fra den kvindelige instruktør Jeong Jae-eun. Den har forholdsvis nye talenter som Bae Doo-na og Lee Yo-won i hovedrollerne. Filmen handler om 5 unge kvinder der er færdig med high school og alle står overfor udfordringer og forskellige problemer. Hvordan de takler udfordringerne er meget forskelligt. De var meget tætte venner i high school og prøver så vidt som muligt at holde kontakten med hinanden. Der fremstår dog noget ensomt over især de 3 af kvinderne vi følger mest. Et vigtigt tema i filmen at forlade eller at forblive. Tae-hie, der spilles af bae Doo-na, siger på et tidspunkt at det, at man forlader en person ikke nødvendigvis betyder at man ikke kan lide personen.

Filmen er i mine øjne endnu en perle i det koreanske filmunivers jeg prøver at udforske. Filmen har fået opmærksom ved udenlandske festivaller, men det er sjældent en af de første film der kommer på omtale, når koreanske film bliver diskuteret i vesten. Ikke destro mindre blev jeg berørt af filmen. Den er ærlig overfor sit publikum. De situationer hovedpersonerne er i og den måde de behandler dem på er meget naturlige. Filmen tager sin tid og behandler sit publikum som intelligente tænkende mennesker. Jeg synes egentlig det er svært at skrive mere om filmen, jeg kan kun sige at den har et afslappende og forfriskende flow. Man venter ikke den store forløsning og man behøver den egentlig heller ikke. Jeg elsker film der tager sin tid og behandler hverdagsproblemmer og denne film er helt sikkert en jeg vil vende tilbage til mere end en gang.

Video
Jeg skal ikke gøre mig til ekspert på området - for det er jeg ikke, men jeg synes billedet generelt er ret flot. Nuancer er flotte - den sorte er måske lidt for lys, men sagtens noget man kan overleve med.

Alt i alt en dvd-udgivelse jeg vil anbefale. Den kan fås hos yesasia for $25

Yderligere anmeldelser kan findes hos:
Koreanfilm Weekly #4
Koreanfilm

Det her er min første filmanmeldelse, så bær over med mig :)

Hvis folk er interesserede kan jeg smide en kommentar op om to, i mine øjne, andre koreanske filmperler, flower island og christmas in august.
still cuckoo for cocoa puffs
Gravatar

#107 El vez 19 år siden

#106 Cool, tak for anmeldelsen, ataris. Jeg ser frem til dit review af Failan :)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#108 filmz-ataris 19 år siden

Det kommer her :)

Failan
Koreansk 2-disc.
Cecilia Cheung fra Hong Kong og Choi Min-sik spiller hovedrollerne i dette koreanske drama fra 2001. Cecilia Cheung spiller en kinesisk pige ved navn Failan, der har taget til Korea efter sine forældres død for at finde sin Tante, der er hendes eneste familie. Tanten er dog flyttet til Canada og Failan beslutter sig at blive i Korea. For at få en opholdstilladelse betaler hun sig til at blive gift på papiret med Kang-jae, der spilles af Choi Min-sik. Hun arbejder så hun kan tjene pengene hjem til dem der har sat ægteskabet op og kan komme fri af gælden. Hun bor ikke sammen med Kan-jae – de bor i to forskellige byer og lever to forskellige liv. Kang-Jae er en gangster uden nogen form for succes. Han startede for lang tid siden gangsterorganisationen sammen med sin ven Kyung-Su, der dog er blevet boss for organisationen, der har groet sig større. De unge gangstere har ingen respekt for ham og det har Kyung-Su tilsyneladende heller ikke, da Kang-Jae får tildelt ydmygende jobs. Han lever et helt igennem ynkeligt liv. I en scene ser vi ham urinere i sin egen køkkenvask. Han indgår i ægteskab med Failan og er kun interesseret i pengene, mens han ikke skænker sin ægtefælde en tanke.

Man kan hurtigt komme til at skrive for meget om Failan - det er en film, der i mine øjne bør ses. begge hovedroller spiller med indlevelse. Choi Min-sik er en menneskelig kamæleon. Det lykkes ham i alle de film han er med i mestre de roller han spiller, selvom de ofte er vidt forskellige. Selvom jeg har set ham i en del film efterhånden er hans rolle som Kang-jae efter min mening hans glansrolle – hvis man lige ser bort fra Oh Da-sue i Oldboy. Han spiller med en sådan indlevelse at han meget muligt kan betragtes som den bedste skuespiller i Korea. Cecilia Cheung spiller også sin rolle godt og man er bevæget er hendes hengivenhed til en Kan-jae, der tilsyneladende ikke skænker sin kone en tanke.

Filmen starter ud med Kang-jae historie og Failan er nærmest hverken set eller nævnt i det lange første stykke tid. Jeg sad og blev lidt utålmodig da historien tilsyneladende ikke kom nogle vegne og begyndte at betvivle positive anmeldelser jeg har set. Filmen vokser sig dog langsomt til at blive en rigtig god film hvor vi kommer ind under huden på vores hovedpersoner – man skal bare give filmen tid, da den har sit eget tempo. Jeg vil ikke komme alt for meget ind på hvordan den udvikler sig, da jeg synes at det bør ses. Jeg kan kun sige, at jeg sidder tilbage og er taknemlig over at have fået en rigtig god filmoplevelse. Jeg kan identificere mig med personerne i filmen og jeg føler at instruktøren har ramt en nerve. Filmen er vedkommende og den får helt sikkert også mig til at reflektere over mit eget liv. Jeg kan ikke anbefale denne her film nok. Hvis man kan lide koreansk drama er denne film en must-see. Og selv hvis man endnu ikke har udforsket den koreanske filmverden vil jeg stærkt anbefale denne film.

Video
Transferet er rigtigt flot og underteksterne er på trods af diverse stavefejl udmærkede. Når der tales kinesisk er der burned-in koreanske bogstaver på skærmen, der ikke overlapper de engelske. Det er meget rart da jeg endnu ikke ligefrem er ekspert i at høre forskel på koreansk og kinesisk.

Lyden kan jeg ikke rigtigt kommentere, da jeg ikke har surroundsound :)

OBS: I forlængelse af mit review af Take care of my cat, vil jeg gøre opmærksom på at der skulle være to kortfilm med undertekster af instruktøren blandt ekstramaterialet. Jeg har dog ikke selv fået tjekket det endnu
Gravatar

#109 filmz-ataris 19 år siden

The Quiet Family
Hong Kong, 1 disc, single layer.
The quiet family er debutfilmen fra 1998 af Kim Ji-woon, instruktøren af A tale of two sisters. Filmen, der kan karakteriseres som en slags gyserkomedie, handler om en familie der har købt et afsides hotel som de bor i og bestyrer. I det lange første stykke tid kommer der dog ingen kunder og familien bliver mere og mere frustreret og hysterisk. Da de endelig for en gæst findes han død om morgenen, tilsyneladende selvmord. Hans tegnebog er dog væk og de beslutter sig for at begrave ham, da det udover at de ville blive mistænkeliggjort heller ikke ville virke særligt tiltrækkende for gæster at bo på at hotel, hvor der er en person død.

Rollerne i The quiet family er blandt andet besat af Choi Min-sik, der spiller onkel og Song Kang-ho, der spiller bror. Begge spiller godt og især Song Kang-ho er meget skæg i rollen. Humoren opstår i ellers normalt uhumoristiske situationer, der ellers er portræteret forholdsvist realistisk. Filmen tager sig selv alvorligt og bliver aldrig en parodi på sig selv. Filmens humor bliver ikke til på bekostning af filmens troværdighed. Historien er velskrevet og hænger godt sammen. Mange af scenerne er interessant filmet. Der er flere gange lidt dogmeagtigte optagelser hvor kameraet bevæger sig hen af de mange gange i hotellet. Musikken virker optimalt. Den skifter fra at være dyster til at være humoristisk. Humoren opstår til tider i helt uventede situationer og man er lidt i tvivl om det er meningen man skal grine eller ej. Filmen er en ganske god film, dog ikke blandt de allerbedste koreanske jeg har set. Den blev lavet i 1998 inden Shiri startede hele bølgen af koreanske film.

Video
Transferet bærer præg af at det er en Hong Kong-dvd. Farverne er en smule matte og den sorte farve er ikke helt sort. Det er dog udemærket og sagtens noget man kan leve med. Jeg fik dvd'en gratis fra yesasia i en del af et tilbud. Det kan sagtens være at jeg opgraderer til den koreanske dvd-udgivelse en gang i fremtiden. Jeg ved ikke hvordan billedet er på den koreanske udgivelse, men det er allerhøjst sandsynligt bedre end hong kong dvd'ens, og jeg vil anbefale at man prøver den i stedet. Jeg køber altid de koreanske dvd-udgivelser af koreanske film frem for hong kong-udgivelserne, da jeg synes de ekstra penge man smider i udgivelserne pengene værd. De engelske undertekster på The quiet family mangler flere gange ord i enden af sætningen, men man kan som oftest regne ud hvad meningen er.
Gravatar

#110 filmz-ataris 19 år siden

Memento Mori
Koreansk Ultimate Edition, 5 disc plus OST cd
Memento Mori er anden del af Whispering Corridors-serien. Det er dog en ret uafhængig fortsættelse, idet der er nye instruktører og nyt cast. Det skulle eftersigende også i mindre grad være en decideret gyserfilm. Det har jeg hørt, men jeg har ikke selv set Whispering Corridors, hvilket heller ikke er nødvendigt for at se Memento Mori. Filmen åbner på interessant vis med følgende ord:

The first day a girl dies with her head emptied out.
Perhaps she had remembered the truth.
The second day a girl dies with her legs hacked off.
Perhaps she had come near the truth.
The third day a girl dies with her ears cut off.
Perhaps she had heard the truth.
The fourth day a girl dies with her eyes gouged out.
Perhaps she had seen the truth.
The fifth day a girl dies with her tongue pulled out.
Perhaps she had spoken the truth.
The sixth day a girl dies with her hands chopped off.
Perhaps she had written the truth.
The seventh day a girl is going to die…

Allerede der har jeg på fornemmelsen af at det ville være en interessant film, hvilket det i sandhed er. Handlingen finder sted på en koreansk pigeskole. Min-ah (Min-sun Kim) finder en fælles dagbog af elskerne Hyo-shin (Yeh-jin Park) og Shi-eun (Young-jin LeeDen, der både er interessant og skræmmende på samme tid. De fleste anmeldelser går længere handlingsmæssigt, men jeg synes det er at afsløre lidt for meget.

Memento Mori er blevet hyldet af nogle og kritiseret af andre. Ser man udelukkende Memento Mori som en gyserfilm fejler den sandsynligvis i at levere de gys man forventer. Men den er så meget mere end en gyser. Det er en i ligeså høj grad, hvis ikke højere, en kærlighedsfilm, og Hyo-shin og Shi-eun’s forbudte forhold er i høj grad det der holder filmen oppe. Darcy Paquet, som jeg for det meste er enig med, roser på koreanfilm filmen meget og har endda smidt den på listen over top ti koreanske film fra 90’erne. Det synes jeg er fuldt fortjent. Den berører på fornem vis flere tabu-emner. Til dels hvor svært det er for dem at have et forhold og også på mindre vis hvor hårdt det er at gå på skolen. En lærer har et forhold med flere af pigerne, en anden bruger lettere fysisk vold og en lærerinde mobber en pige fra klassen. Der hersker en meget fjendtlig stemning.

Der er meget få scener hvor man decideret ser at Hyo-shin og Shi-eun er lesbiske (så hvis det er den del af filmen man er interesseret i burde man hellere L word istedet). Man er dog på ingen måde i tvivl om at deres forhold går ud over bare at være venner. De to instruktører var nødsaget til at redigere end masse af de mere tydelige homoseksuelle sekvenser ud for at opnå en 12+ rating i Korea. Den unratede og unseen version, som den er kaldet, er 88 minutter længere end originalen og kan findes på anden disc i dette boxset. Der er dog ingen undertekster. Yderligere er billedet meget skuffende og det lader til musikken også er klippet ud. Jeg havde forberedt mig på at se den lange version uden undertekster, men da billedet var så skuffende har jeg endnu ikke taget mig sammen til det. Jeg håber på de udgiver det lange cut ordentligt præsenteret, men eftersom det er Ultimate Edition jeg sidder med skal jeg nok ikke forvente for meget. Filmen lider dog på ingen måde under at den er blevet klippet – det er stadig en rigtig god film.

Der er ikke så meget at sige om musikken i filmen bortset fra at klaversangene til den uhyggelige baggrundsmusik virker optimalt.

”Memento Mori” betyder noget ala "husk at du skal dø". Det bliver dog i filmen oversat med "remember the dead”, hvilket jeg står lidt uforstående overfor, da det er to vidt forskellige ting. Udover det virker underteksterne meget fine, ikke de store grammatiske fejl så vidt jeg husker

Video
Billedet er rigtigt flot og der er ikke noget at klage over. Udover det dårlige billede på det forlængede cut selvfølgelig.

Ultimate boka
Jeg har endnu ikke set ekstramaterialet men der ser ud til at være ret meget af det, da det er delt over to discs. Den 5. disc i bokaen er til computeren, men jeg har dog heller ikke fået kigget på den. Jeg har hørt lidt af soundtracket hvilket er rigtigt godt. De har lagt en kopi af dagbogen med, som er meget flot og seværdig, selvom man ikke kan koreansk. Den er ikke så dyr – den koster kun $35 eksl. fragt ved dvdfromkorea, hvor man dog også kan få den normale udgave til blot $16. Jeg kan dog anbefale Ultimate Edition

Jeg kan også kun anbefale filmen. Jeg har set den 2 gange og føler endnu ikke jeg har fået det fulde udbytte. Jeg elsker stemningen i filmen og glæder mig allerede til at gense den.

Skriv ny kommentar: