Har lige set Highwaymen med Jim Caviezel: overraskende kort men effektiv film om hævn. Er man til Road-movies skal denne tjekkes..ikke noget mesterværk...men go' underholdning.
Har man et surround-sound sæt..så skru op for det. Der er virkelig ræs på lyden 5.1 surround.
Rating 3.5 af 6
Sometimes when you want to win the war, you have to burn the village
Der 14. oktober 1962 overfløj et amerikansk U2 spionfly Cuba. Ikke noget nyt i det, men denne dag skulle vise sig at være skelsættende for både international politik, og forholdet mellem de kæmpende stormagter. På overvågningsfotos viste det sig nemlig, at USSR havde opstillet mellemdistancemissiler på Cuba, og så tæt på USA betød det, at næsten hele landet kunne rammes af potentielle atombomber. I præsidentstolen sad dengang John F. Kennedy. Han havde omkring sig sin bror Robert og deres fælles barndomsven Kenny, der fungerede som JFKs personlige rådgiver. Over den kommende tid eskalerede striden til det vi i dag kender som The Cuban Missile Crisis – den cubanske missilkrise.
I filmen ”13 Days” følger vi de dage, hvor striden var på sit højeste. De beslutninger der blev truffet, kunne udvikle sig til en atomkrig – en 3. Verdenskrig. Det ville næsten med sikkerhed have betydet enden på Verden som vi kender den, og det gjaldt i høj grad om at fastholde diplomatien, ligegyldigt hvor svært det måtte synes.
Kevin Costner spiller Kenny O´Donnell, JFKs speciale rådgiver, og er filmens egentlige hovedperson. Vi kender Costner fra mange solide roller, en som regel meget ydende skuespiller, og denne film er ingen undtagelse.
Som John og Robert Kennedy var karakteren Costner spiller fra Massachusetts, hvilket krævede at tillægge sig en noget speciel accent, som fuldføres flot og til tider næsten lidt for gennemført. Man føler til tider at accenten trækker fokus væk fra hvad samtalen drejer sig om. Hvis man kan holde sin koncentration, er det dog en flot præstation der bliver leveret. Man ledes automatisk til at tænke på Costners rolle I JFK, nok fordi emnet har så tætte forbindelser.
En anden præstation, som undertegnede fandt yderst solid, leveres af Michael Fairman i rollen som Adlai Stevenson, USA's FN ambassadør. Adlai Stevenson påtog sig jobbet, at gå op imod USSR og deres påstand om, at der ikke var opstillet missiler på Cuba. Der var tvivl om hvor vidt Stevenson var stærk nok til dette, og han viste sig at være spydig nok til at gennemtrumfe sine argumenter i FN.
13 Days blander dialogbasering og action i en skøn forening, og leverer en spændende og interessant film
En ting der dog irriterede undertegnede filmen igennem, var skiftet melle sort/hvid og farve. Det forekommer aldeles unødvendigt i denne film, og fornemmelsen af Oliver Stone-plagiat kunne ikke rystes af mig.
Da filmen som sagt er meget dialogbaseret, er der dog gode steder, hvor der kommer smæk på lyden. Blandt andet scenerne med U2 flyets nedskydning, der er ved at starte en egentlig invasion af Cuba, og scenen med overflyvningen af samme. DD5.1 er her virkelig godt skruet sammen, og kan sagtens bruges til test af 5 kanalers lyd.
Finder man ”lange” film med meget historie kedelige, er dette nok en film man skal gå udenom, men hvis man holder af at få indsigt i politikken omkring den kolde krig, er dette et godt udgangspunkt.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Havde en absolut vidunderlig filmaften, så her et kort resumé.
Lagde ud med et gensyn af Hitchcocks Notorious, fra 1946 Det er uvist hvorfor denne ikke inkluderes i Hitchcocks 15 disc masterpiece collection den 4. oktober, for det er i mine øjne i Alfreds top-5, et uomtvisteligt mesterværk og hør godt efter, i film noir genren endda. Hvis en mand nogensinde har haft skovlen under en kvinde, så må det være Cary Grant i denne. Der er ild mellem Ingrid Bergman og Cary og de hårde one liners flyver fra begges mund i ustyrligt tempo, som får een lyst til at spole tilbage konstant, for at udenadslære dem, til næste gang der skal scores. Læg dertil Claude Rains (Casablanca, Robin Hood, Lawrence of Arabia, Mr. Smith Goes to Washington), een af sidste århundredes bedste birolle skuespillere og intet kan gå galt. Og intet gør det. Der er adskillige udødelige Hitchcock kompositioner i denne. Fra Grants rygpositur i skygge (med i Steve Martins "Dead men don't wear plaids") til hvorledes Ingrid Bergmans "hangover" tager sig ud på film. Wow.
Film: 9/10
Hvad kan man sætte på efter et sådant udlæg? Well. Citizen Kane. Den film forbliver seværdig og en nydelse alene pga. sine teknologiske landvindinger i 1941 og brud med alle konventioner for hvad der kunne og ikke kunne lade sig gøre på film for 65 år siden. Hvad der lykkes i denne film, får een til at tænke på hvad Orson Welles kunne have fået ud af nutidens teknologi. Een ting er sikkert. Han ville ikke have stået tilbage for noget Spielberg, Jackson eller Cameron har lavet. Men må sige gensynet ikke nåede op i den himmelhøjde af lovprisning, jeg egentlig havde forventet. Ovenpå Notorious var det nemmere at se mangler på andre områder. Orson Welles og Joseph Cotton er gode skuespillere, men ovenpå tre stjernepræstationer og en dialog som får Tarantino til at lyde som Niarn, så er der ingen tvivl om, hvilken film der for mig var den største filmoplevelse.
Film: 8.7/10
Til slut måtte vi have mere med Cary Grant, han er simpelthen indbegrebet af alletiders mand med stort M. Og da super lækre spitze top snack Grace Kelly stod klar på hylden i Hitchcocks romantiske "To Catch A Thief" fra 1955, så var valget klart. Filmen når ikke op på vanlig Hitchcock niveau, men det er stadig et stykke over middel for de fleste. Igen er det skuespil og skærm tække, som hiver points hjem. Cary er mit reinkarnationsoffer nummer 1 og Grace Kelly er i min top-3 over dejligste filmduller. Tilgengæld kunne dvd'en godt være restaureret lidt bedre.
Film: 7.3/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#118 Cool beans, mit gæt mht. Notorious er fordi Anchor Bay / Criterion der har rettighederne til dvd udgivelsen. Og når vi nu snakker om den, hvilken udgivelse har du af filmen, den lader ikke umiddelbart til at være til at støve op.. :/
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
#111 ks 19 år siden
I øvrigt en rigtig god anmeldelse ataris, den gav blod på tanden! :)
#112 filmz-ataris 19 år siden
Jeg må hellere kigge på det memento mori-link lidt senere. Det ser ganske interessant ud.
#113 filmz-sparrowed 19 år siden
Har man et surround-sound sæt..så skru op for det.
Der er virkelig ræs på lyden 5.1 surround.
Rating 3.5 af 6
#114 davenport 19 år siden
13 Days:
Der 14. oktober 1962 overfløj et amerikansk U2 spionfly Cuba. Ikke noget nyt i det, men denne dag skulle vise sig at være skelsættende for både international politik, og forholdet mellem de kæmpende stormagter.
På overvågningsfotos viste det sig nemlig, at USSR havde opstillet mellemdistancemissiler på Cuba, og så tæt på USA betød det, at næsten hele landet kunne rammes af potentielle atombomber.
I præsidentstolen sad dengang John F. Kennedy. Han havde omkring sig sin bror Robert og deres fælles barndomsven Kenny, der fungerede som JFKs personlige rådgiver.
Over den kommende tid eskalerede striden til det vi i dag kender som The Cuban Missile Crisis – den cubanske missilkrise.
I filmen ”13 Days” følger vi de dage, hvor striden var på sit højeste. De beslutninger der blev truffet, kunne udvikle sig til en atomkrig – en 3. Verdenskrig. Det ville næsten med sikkerhed have betydet enden på Verden som vi kender den, og det gjaldt i høj grad om at fastholde diplomatien, ligegyldigt hvor svært det måtte synes.
Kevin Costner spiller Kenny O´Donnell, JFKs speciale rådgiver, og er filmens egentlige hovedperson. Vi kender Costner fra mange solide roller, en som regel meget ydende skuespiller, og denne film er ingen undtagelse.
Som John og Robert Kennedy var karakteren Costner spiller fra Massachusetts, hvilket krævede at tillægge sig en noget speciel accent, som fuldføres flot og til tider næsten lidt for gennemført. Man føler til tider at accenten trækker fokus væk fra hvad samtalen drejer sig om. Hvis man kan holde sin koncentration, er det dog en flot præstation der bliver leveret.
Man ledes automatisk til at tænke på Costners rolle I JFK, nok fordi emnet har så tætte forbindelser.
En anden præstation, som undertegnede fandt yderst solid, leveres af Michael Fairman i rollen som Adlai Stevenson, USA's FN ambassadør. Adlai Stevenson påtog sig jobbet, at gå op imod USSR og deres påstand om, at der ikke var opstillet missiler på Cuba.
Der var tvivl om hvor vidt Stevenson var stærk nok til dette, og han viste sig at være spydig nok til at gennemtrumfe sine argumenter i FN.
13 Days blander dialogbasering og action i en skøn forening, og leverer en spændende og interessant film
En ting der dog irriterede undertegnede filmen igennem, var skiftet melle sort/hvid og farve. Det forekommer aldeles unødvendigt i denne film, og fornemmelsen af Oliver Stone-plagiat kunne ikke rystes af mig.
Da filmen som sagt er meget dialogbaseret, er der dog gode steder, hvor der kommer smæk på lyden. Blandt andet scenerne med U2 flyets nedskydning, der er ved at starte en egentlig invasion af Cuba, og scenen med overflyvningen af samme. DD5.1 er her virkelig godt skruet sammen, og kan sagtens bruges til test af 5 kanalers lyd.
Finder man ”lange” film med meget historie kedelige, er dette nok en film man skal gå udenom, men hvis man holder af at få indsigt i politikken omkring den kolde krig, er dette et godt udgangspunkt.
#115 filmz-Crystalstar1200 19 år siden
# 114 Keep up the good work ;)
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#116 elwood 19 år siden
og så har jeg den faktisk ikke engang på dvd endnu hehe.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#117 chronaden 19 år siden
#118 filmz-Bruce 19 år siden
Lagde ud med et gensyn af Hitchcocks Notorious, fra 1946 Det er uvist hvorfor denne ikke inkluderes i Hitchcocks 15 disc masterpiece collection den 4. oktober, for det er i mine øjne i Alfreds top-5, et uomtvisteligt mesterværk og hør godt efter, i film noir genren endda. Hvis en mand nogensinde har haft skovlen under en kvinde, så må det være Cary Grant i denne. Der er ild mellem Ingrid Bergman og Cary og de hårde one liners flyver fra begges mund i ustyrligt tempo, som får een lyst til at spole tilbage konstant, for at udenadslære dem, til næste gang der skal scores. Læg dertil Claude Rains (Casablanca, Robin Hood, Lawrence of Arabia, Mr. Smith Goes to Washington), een af sidste århundredes bedste birolle skuespillere og intet kan gå galt. Og intet gør det. Der er adskillige udødelige Hitchcock kompositioner i denne. Fra Grants rygpositur i skygge (med i Steve Martins "Dead men don't wear plaids") til hvorledes Ingrid Bergmans "hangover" tager sig ud på film. Wow.
Film: 9/10
Hvad kan man sætte på efter et sådant udlæg? Well. Citizen Kane. Den film forbliver seværdig og en nydelse alene pga. sine teknologiske landvindinger i 1941 og brud med alle konventioner for hvad der kunne og ikke kunne lade sig gøre på film for 65 år siden. Hvad der lykkes i denne film, får een til at tænke på hvad Orson Welles kunne have fået ud af nutidens teknologi. Een ting er sikkert. Han ville ikke have stået tilbage for noget Spielberg, Jackson eller Cameron har lavet. Men må sige gensynet ikke nåede op i den himmelhøjde af lovprisning, jeg egentlig havde forventet. Ovenpå Notorious var det nemmere at se mangler på andre områder. Orson Welles og Joseph Cotton er gode skuespillere, men ovenpå tre stjernepræstationer og en dialog som får Tarantino til at lyde som Niarn, så er der ingen tvivl om, hvilken film der for mig var den største filmoplevelse.
Film: 8.7/10
Til slut måtte vi have mere med Cary Grant, han er simpelthen indbegrebet af alletiders mand med stort M. Og da super lækre spitze top snack Grace Kelly stod klar på hylden i Hitchcocks romantiske "To Catch A Thief" fra 1955, så var valget klart. Filmen når ikke op på vanlig Hitchcock niveau, men det er stadig et stykke over middel for de fleste. Igen er det skuespil og skærm tække, som hiver points hjem. Cary er mit reinkarnationsoffer nummer 1 og Grace Kelly er i min top-3 over dejligste filmduller. Tilgengæld kunne dvd'en godt være restaureret lidt bedre.
Film: 7.3/10
#119 El vez 19 år siden
#120 filmz-Bruce 19 år siden