Den burde have heddet "Khat" og være blevet vist i folkeskolerne som led i en skræmmekampagne, der handler om, hvad der sker, når man tygger for meget af det.
Problemet er at det ville være politisk ukorrekt.
Politiet: Ja, børn... Alle junkierne på istedgade... dem har I set på og grint af sammen med jeres forældre ikk? Jamen de startede altså med at ryge HASH! Ergo fører hash til videre stofmisbrug. Det kan man godt konkludere (her tænker børnene så også om mon alle junkierne drak mælk da de gik i skole-hvis de da nogensinde havde gjort det?
Politiet: Glem hash børn!! Vi har et nyt og mere farligt stof der hedder Khat på gaderne... Hvis I spiser det bliver I til en neger. Det er beviseligt! For alle negrene tygger det
2001: A Space Odyssey er også en af hans bedste værker. Men jeg vil råde dig til at se den, når du bliver lidt ældre, da du vil få større udbytte af den ;)
HAHAHAHAHAHA! Den her tråd er godt nok ved at blive en smule syret :D
Nicki52: Jeg glæder mig godt nok til at se din filmatisering af Ondskabens Hotel, det skal nok blive spas. Held og lykke med det knægt, for du får godt nok brug for det. :D
"Jeg kan instruere Ondskabens hotel hvis der er en som vil skrive manuskrift og producere den." BWAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHA... du er satme herlig!
ikke for at sige noget ondt om Nicki da jeg er på samme alder som ham:) men tror at han ser Ondskabens hotel sådan som man ville se filmen idag men dengang var den joh et hit og for mig er det den stadig men den er ikke god heller ikke dårlig men gir for det meste Nicki ret undtagen det med at den ikke var uhyggelig
kan bare ikke tage folk der griner af gysere
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Det er jo ikke så udsædvanligt. Gyserfilm er en af de genrer, der ældes hurtigst. Nu er film i det hele taget underlagt mode og tendenser lige så meget som alt muligt andet. Jeg tænker her ikke på skuespillernes tøj og frisurer, som ofte er med til at placere en film i et givent årti (tænk fx Star Wars), men mere om teknisk udvikling og tendens, fx ændringer i klipperytme og struktur, mode indenfor belysning (fx hældede farveskemaet i 1980'erne ofte mod det blå, hvor det i 1990'erne ændrede sig over mod en mere grønlig tone). Men gyseren arbejder også med det, man kalder for "pressure points", hvilket helt basalt kan udlægges som en kulturs fortrængninger: det vi undertrykker og helst ikke vil tale om, eller det vi er bange for. Og selvom der altid vil være konstanter blandt det, vi frygter - fx mørket - så er der også meget, som er bundet til den tid, vi lever i.
Én teori siger, at film som kulturprodukt altid afspejler den kultur og tid, filmen er produceret i - dvs. kulturen/ tidens værdisæt, normer og - i gyserens tilfælde - "pressure points". Dermed har en ældre gyser også det imod sig i forhold til et moderne publikum, at man som tilskuer ikke bare skal overvinde den barriere, der hedder "teknisk mode", altså at den gamle gyserfilm har et helt andet udseende end en ny konkurrent, formentligt er klippet helt anderledes, er langsommere i sin historiefortælling, lægger vægt på andre ting end nyere film osv. osv., men også (måske) at den på et mere grundlæggende plan behandler emner, som bare ikke er særligt relevante længere for nutidens tilskuere og derfor kræver en større indlevelsesevne for at virke.
Der er næppe mange, der i dag vil synes, at King Kong (1931) eller for den sags skyld Psycho (1960) er uhyggelige. Hvis man har et erfaringsgrundlag med ældre film, og derfor ikke afskrækkes (høhø) af den tekniske side, så kan man sagtens nyde dem som gode film. Men skræmmende bliver de formodentligt aldrig, dels fordi de måske berører emner, der ikke længere virker relevante, dels fordi den rene chokeffekt, den indbyggede væmmelse, for længst er overhalet er udviklingen, så selv tv-avisen er langt mere hardcore, end det de præsenterer.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
#89 der er en jeg kender som jeg fandt ud af igår at han har en bruger her inde og hans bruger navn var vidst noget med thompsen eller havde jeg hørt forkert:)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
#81 evermind 15 år siden
Ja, det er rigtigt, glemte helt Dr. Strangelove.
#82 PredatorX 15 år siden
Problemet er at det ville være politisk ukorrekt.
Politiet: Ja, børn... Alle junkierne på istedgade... dem har I set på og grint af sammen med jeres forældre ikk? Jamen de startede altså med at ryge HASH! Ergo fører hash til videre stofmisbrug. Det kan man godt konkludere (her tænker børnene så også om mon alle junkierne drak mælk da de gik i skole-hvis de da nogensinde havde gjort det?
Politiet: Glem hash børn!! Vi har et nyt og mere farligt stof der hedder Khat på gaderne... Hvis I spiser det bliver I til en neger. Det er beviseligt! For alle negrene tygger det
#83 database 15 år siden
#84 Bobby Singer 15 år siden
Nicki52: Jeg glæder mig godt nok til at se din filmatisering af Ondskabens Hotel, det skal nok blive spas. Held og lykke med det knægt, for du får godt nok brug for det. :D
"Jeg kan instruere Ondskabens hotel hvis der er en som vil skrive manuskrift og producere den." BWAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHA... du er satme herlig!
#85 MOVIE1000 15 år siden
kan bare ikke tage folk der griner af gysere
#86 Nicki52 15 år siden
#87 Thomsen 15 år siden
Én teori siger, at film som kulturprodukt altid afspejler den kultur og tid, filmen er produceret i - dvs. kulturen/ tidens værdisæt, normer og - i gyserens tilfælde - "pressure points". Dermed har en ældre gyser også det imod sig i forhold til et moderne publikum, at man som tilskuer ikke bare skal overvinde den barriere, der hedder "teknisk mode", altså at den gamle gyserfilm har et helt andet udseende end en ny konkurrent, formentligt er klippet helt anderledes, er langsommere i sin historiefortælling, lægger vægt på andre ting end nyere film osv. osv., men også (måske) at den på et mere grundlæggende plan behandler emner, som bare ikke er særligt relevante længere for nutidens tilskuere og derfor kræver en større indlevelsesevne for at virke.
Der er næppe mange, der i dag vil synes, at King Kong (1931) eller for den sags skyld Psycho (1960) er uhyggelige. Hvis man har et erfaringsgrundlag med ældre film, og derfor ikke afskrækkes (høhø) af den tekniske side, så kan man sagtens nyde dem som gode film. Men skræmmende bliver de formodentligt aldrig, dels fordi de måske berører emner, der ikke længere virker relevante, dels fordi den rene chokeffekt, den indbyggede væmmelse, for længst er overhalet er udviklingen, så selv tv-avisen er langt mere hardcore, end det de præsenterer.
#88 MOVIE1000 15 år siden
#89 Thomsen 15 år siden
#90 MOVIE1000 15 år siden