Shakespeare in Love er vel ikke en decideret dårlig film, men jeg vidste ikke det var en komedie da jeg så den, jeg troede bare den var ufrivillig latterlig :) At den rent faktisk har vundet Oscars, forstår jeg ikke.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Det er tragisk, at "The Terminal" (efter MIN mening årets bedste film til dato) ikke har fået den medgang, som den fortjener hos hverken publikum eller anmeldere - havde verden været retfærdig, blev Tom Hanks nomineret til en Oscar for denne film. Han fortjener sågar (indtil videre) at vinde... Men it ain't gonna happen - desværre...
Chris Rock som Oscar-vært!!! Oh my God - celebrities, watch out. Hvis bare Rock sviner de tilstedeværende HALVT så meget til, som han har gjort ved de MTV-show, som han har hostet, så må Hollywood hellere forberede sig på det værste...
Glæder mig!! Og uh, to af storfavoritterne er lige blevet udskudt til næste år pga. alle problemerne og nedskæringerne i Miramax ("Proof" og "An Unfinished Life") - men alting er stadig helt åbent! ALLE kan blive nomineret eller overset i år...
Et par Oscar-nomineringer (i de store kategorier) er hermed sikre (egentlig burde vi være oppe på i hvert fald 15 sikre nu, men dette år er jo som sagt det mest åbne i mands minde). De 100% sikre er:
Bedste mandlige hovedrolle: Jamie Foxx (Ray) Liam Neeson (Kinsey)
Bedste kvindelige hovedrolle: Imelda Staunton (Vera Drake)
Bedste kvindelige birolle: Natalie Portman (Closer) Laura Linney (Kinsey)
Bedste mandlige birolle: Clive Owen (Closer)
Og så er der de 99,9% sikre:
Bedste film: The Aviator
Bedste instruktør: Martin Scorsese (The Aviator)
Bedste mandlige hovedrolle: Javier Bardem (The Sea Inside) Johnny Depp (Finding Neverland)
Bedste kvindelige hovedrolle: Annette Bening (Being Julia)
Bedste original-manuskript: Eternal Sunshine of the Spotless Mind Kinsey Ray The Aviator Vera Drake
Bedste adapterede manuskript: Closer Finding Neverland The Motorcycle Diaries Sideways
Men kun de 100% sikre er HELT sikre. De 99,9% sikre skal højst sandsynligt også til at gøre sig klar til en nominering - men derudover er alt stadig up for graps!
Som I kan se er der stadig INGEN sikre bud i bedste film. "The Aviator" er så sikker som man næsten kan være, men det er ikke 100% uhørt, at den skulle kunne bukke under (Cold Mountain var sikker sidste år, og hvad skete der...?). Ud over "The Aviator" har alle (ALLE!!!) følgende film en stor chance for at ende blandt de fem nominerede for bedste film:
Closer Alexander The Phantom of the Opera Ray Kinsey Finding Neverland Un Long Dimanche de Fiançailles - A Very Long Engagement The Passion of the Christ Eternal Sunshine of the Spotless Mind Spanglish Vera Drake Fahrenheit 9/11 The Motorcycle Diaries - Motorcykel dagbog Hotel Rwanda Sideways Million Dollar Baby
Men det er så også dét. Årets fem nominerede for bedste film er blandt de førnævnte. Ingen andre kan klare den - men der er så stadig også RIGELIGT at tage af. Normalt burde vi være nede på 6-8 mulige nu, men efter "independent" blev stort, og efter "Ringenes Herre" udgik, og efter de fleste store Hollywood-instruktører gør comeback i år, og efter udenlandske film blev en dille i USA, og efter musicals fik revival, og efter bio-pics gik amok (næsten 10 Oscar-håbefulde storfilm i år er bio-pics) er det blevet umuligt at sige, hvad der sker... Mange værdige film ryger fra i år, dét er sikkert. Der er ganske enkelt ikke plads!! Både Spielberg, Michael Mann, Quentin Tarantino og Almodóvars chancer i bedste film/instruktør ER røget i år - de klarede ikke mosten... Hvem bliver den næste film/instruktør-kandidat, der ryger...? Scorsese? Leigh? Stone? Hacford? Gibson? Moore? Nichols? Brooks? Eastwood? Vi ved det så snart de sidste film er kommet op og anmelderne har givet deres dom...
Nu er der jo naturligvis ingen film, som er 100% sikre. Uanset om Oscarfesten til tider er særdeles forudsigelig, så skal man da aldrig taget nogle nomineringer for givet. Specielt ikke af de film, som ikke engang har haft premiere endnu.
Who died and made you the Oscar-expert :) - al respekt til den store interesse, men det lyder altså en lille smule som om du overhovedet ikke kan tage fejl. Måske er det også derfor at det endt med stort set at blive en monolog.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
#57: I Oscar-sammenhæng: Jo. For det handler ikke om at lave de bedste varer. Det handler om den bedste markedsføring.
#58: Undskyld mig, hvis jeg ved noget om det! Undskyld at jeg har fået ret de sidste par år. Undskyld at jeg bare ville nævne det, hvis der var nogen, der var interesserede, eller hvis der var nogle, der gik og ventede med længsel (forgæves) på, at "Kill Bill" eller "Collateral" skulle blive nomineret til årets film...
Hvis du ved så meget om det, så undrer det mig at du synes det er det mest åbne i mands minde... - og hvis det er så åbent, hvorfor kan du så forudsige så mange som du har gjort? Så er det da netop ikke specielt åbent.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
#51 lagoni 21 år siden
#52 filmz-irréversible 21 år siden
#53 filmz-irréversible 21 år siden
www.hjernekrigen.dk/oscar.php
#54 filmz-irréversible 21 år siden
Glæder mig!!
Og uh, to af storfavoritterne er lige blevet udskudt til næste år pga. alle problemerne og nedskæringerne i Miramax ("Proof" og "An Unfinished Life") - men alting er stadig helt åbent! ALLE kan blive nomineret eller overset i år...
#55 filmz-irréversible 21 år siden
Et par Oscar-nomineringer (i de store kategorier) er hermed sikre (egentlig burde vi være oppe på i hvert fald 15 sikre nu, men dette år er jo som sagt det mest åbne i mands minde). De 100% sikre er:
Bedste mandlige hovedrolle:
Jamie Foxx (Ray)
Liam Neeson (Kinsey)
Bedste kvindelige hovedrolle:
Imelda Staunton (Vera Drake)
Bedste kvindelige birolle:
Natalie Portman (Closer)
Laura Linney (Kinsey)
Bedste mandlige birolle:
Clive Owen (Closer)
Og så er der de 99,9% sikre:
Bedste film:
The Aviator
Bedste instruktør:
Martin Scorsese (The Aviator)
Bedste mandlige hovedrolle:
Javier Bardem (The Sea Inside)
Johnny Depp (Finding Neverland)
Bedste kvindelige hovedrolle:
Annette Bening (Being Julia)
Bedste original-manuskript:
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Kinsey
Ray
The Aviator
Vera Drake
Bedste adapterede manuskript:
Closer
Finding Neverland
The Motorcycle Diaries
Sideways
Men kun de 100% sikre er HELT sikre. De 99,9% sikre skal højst sandsynligt også til at gøre sig klar til en nominering - men derudover er alt stadig up for graps!
#56 filmz-irréversible 21 år siden
Som I kan se er der stadig INGEN sikre bud i bedste film. "The Aviator" er så sikker som man næsten kan være, men det er ikke 100% uhørt, at den skulle kunne bukke under (Cold Mountain var sikker sidste år, og hvad skete der...?). Ud over "The Aviator" har alle (ALLE!!!) følgende film en stor chance for at ende blandt de fem nominerede for bedste film:
Closer
Alexander
The Phantom of the Opera
Ray
Kinsey
Finding Neverland
Un Long Dimanche de Fiançailles - A Very Long Engagement
The Passion of the Christ
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Spanglish
Vera Drake
Fahrenheit 9/11
The Motorcycle Diaries - Motorcykel dagbog
Hotel Rwanda
Sideways
Million Dollar Baby
Men det er så også dét. Årets fem nominerede for bedste film er blandt de førnævnte. Ingen andre kan klare den - men der er så stadig også RIGELIGT at tage af. Normalt burde vi være nede på 6-8 mulige nu, men efter "independent" blev stort, og efter "Ringenes Herre" udgik, og efter de fleste store Hollywood-instruktører gør comeback i år, og efter udenlandske film blev en dille i USA, og efter musicals fik revival, og efter bio-pics gik amok (næsten 10 Oscar-håbefulde storfilm i år er bio-pics) er det blevet umuligt at sige, hvad der sker... Mange værdige film ryger fra i år, dét er sikkert. Der er ganske enkelt ikke plads!! Både Spielberg, Michael Mann, Quentin Tarantino og Almodóvars chancer i bedste film/instruktør ER røget i år - de klarede ikke mosten... Hvem bliver den næste film/instruktør-kandidat, der ryger...? Scorsese? Leigh? Stone? Hacford? Gibson? Moore? Nichols? Brooks? Eastwood? Vi ved det så snart de sidste film er kommet op og anmelderne har givet deres dom...
#57 ks 21 år siden
#58 filmz-vassago 21 år siden
#59 filmz-irréversible 21 år siden
#58: Undskyld mig, hvis jeg ved noget om det! Undskyld at jeg har fået ret de sidste par år. Undskyld at jeg bare ville nævne det, hvis der var nogen, der var interesserede, eller hvis der var nogle, der gik og ventede med længsel (forgæves) på, at "Kill Bill" eller "Collateral" skulle blive nomineret til årets film...
#60 filmz-vassago 21 år siden