# - 157 Super gode billeder. Kunne især godt lide det billede af elevatoren.
Har lige fået nyt SLR-kamera for et par uger siden: Olympus E-510. Super dejligt endelig at få fingrene i noget godt håndværk. Hvordan var det, var der en tråd inde på flickr for Filmzbrugerne?
Olympus E-510 har jeg også leget lidt med, det er superfedt at den har den der Liveview funktion, det burde både Canon og Nikkon kigge lidt nærmere på.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Har et lille spørgsmål Gi-jones forsøgte at forklare mig lidt omkring at tage billeder i mørke, men da vi var igang med film optagelser var der lidt stress og linien. Så jeg tænkte jeg ville da lige høre med jer herinde, er natfoto hel umulig uden stativ? hvis ikke og det måske er lykkes for jer, hvad anbefales så af indstillinger, ordet ISO synes jeg blev lagt meget vægt på.
Ville bare lige høre jeres erfaringer med dette, en Blizt virker ret ødelæggene for motivet lige umiddelbart, så det ikke den vej man skal, er jeg overbevist om.
J. J: "This is one of my Favorite shots." Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#165 - ISO tallet er lysfølsomheden. Jo højere tallet er desto mere lysstærk er kameraet. Så selv ved meget mørke billeder kan du "oplyse" billedet og fange motivet ved hjælp af et højt ISO tal, uden blitz. Som udgangspunkt vil jeg sige at du ikke kan tage ordentlige natbilleder uden brug af stativ da det kræver at du har en lang lukketid. MINDST 5-10 sekunder for at være mere præcis. Det er selvfølgelig en umulighed at holde kameraet stille så lang tid. Ved en længere eksponering (lukketid) skal du dog samtidig have et lavere ISO-tal (Ca. 100).
Men ellers kan man jo bruge hvad der lige er ved hånden. Stakit, bord, stol eller lignende. Bare kameraet holdes stille mens billedet bliver taget. En godt tip kunne også være at bruge en selvudløser (evt. 2 sekunders) så kameraet ikke ryster når du trykker.
Sig lige til hvis det er helt volapyk. :)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
#165 unden stativ er der kun en måde at gøre det på og det er ved at ligge kameraet på et eller andet, for din lukketid bliver for lang til at det er muligt at holde stille i hånden.
Jeg plejer at sætte kameraet på selvudløser funktionen, så jeg ikke røre ved det når billedet tages, for at undgå rystelser.
ISO indstillinen er en smagssag, jo højre ISO tal, desto flere "korn" i billedet, men tilgengæld får du så også en hurtigere lukketid.
Men ellers er det bare at komme igang med et digital kamera kan du jo se resultatet med det samme og blive klogere, det er jo det fede ved digital fotografering :)
Jep, som aknot siger, så prøv dig frem. Jeg tog selv på en nat-fotografering, hvor jeg rigtigt fik leget med alle instillinger. Jeg fik også noteret hvilke indstillinger jeg brugte til hvilke billeder.
Det kan klart anbefales. Og ja: Stativ, stativ, stativ! (samt selvudløser) - Det er noget der holder til nat-fotografering.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
#161 filmz-Godzilla 18 år siden
Har lige fået nyt SLR-kamera for et par uger siden: Olympus E-510. Super dejligt endelig at få fingrene i noget godt håndværk.
Hvordan var det, var der en tråd inde på flickr for Filmzbrugerne?
Her er min konto: http://www.flickr.com/photos/9968693@N04/
Disse billeder er dog taget med mit gamle kamera, et Sony der ikke var SLR.
#162 Bony 18 år siden
Her er mine billeder og profil: http://www.flickr.com/photos/kingbony/
Gruppen kan du finde derinde. Jeg adder dig lige. Håber det er iorden. :)
#163 filmz-vassago 18 år siden
#164 aknot 18 år siden
Velkommen til og tillykke med det nye kamera.
#165 elwood 18 år siden
Har et lille spørgsmål Gi-jones forsøgte at forklare mig lidt omkring at tage billeder i mørke, men da vi var igang med film optagelser var der lidt stress og linien. Så jeg tænkte jeg ville da lige høre med jer herinde, er natfoto hel umulig uden stativ? hvis ikke og det måske er lykkes for jer, hvad anbefales så af indstillinger, ordet ISO synes jeg blev lagt meget vægt på.
Ville bare lige høre jeres erfaringer med dette, en Blizt virker ret ødelæggene for motivet lige umiddelbart, så det ikke den vej man skal, er jeg overbevist om.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#166 Bony 18 år siden
Men ellers kan man jo bruge hvad der lige er ved hånden. Stakit, bord, stol eller lignende. Bare kameraet holdes stille mens billedet bliver taget. En godt tip kunne også være at bruge en selvudløser (evt. 2 sekunders) så kameraet ikke ryster når du trykker.
Sig lige til hvis det er helt volapyk. :)
#167 elwood 18 år siden
bortset fra "Ved en længere eksponering (lukketid) skal du dog samtidig have et lavere ISO-tal (Ca. 100)."
hvordan hænger det lige sammen med det øverst du skrev, lød lidt som om du modsagde dig selv, eller også er det bare mig 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#168 aknot 18 år siden
Jeg plejer at sætte kameraet på selvudløser funktionen, så jeg ikke røre ved det når billedet tages, for at undgå rystelser.
ISO indstillinen er en smagssag, jo højre ISO tal, desto flere "korn" i billedet, men tilgengæld får du så også en hurtigere lukketid.
Men ellers er det bare at komme igang med et digital kamera kan du jo se resultatet med det samme og blive klogere, det er jo det fede ved digital fotografering :)
edit:: Enig med bony ;)
#169 dyg 18 år siden
Det kan klart anbefales. Og ja: Stativ, stativ, stativ! (samt selvudløser) - Det er noget der holder til nat-fotografering.
#170 aknot 18 år siden