Som en lille tilføjelse til #10 kan man i grove træk sige at:
Jo hurtigere motivet bevæger sig og du står mindre end 5 meter derfra skal du have en høj lukketid. Fx 1/500.
Til sammenligning kan man sige at hvis motivet bevæger sig langsomt og du ligeledes står tæt på motivet skal lukketiden være på omkring 1/60. Det er dog kun vejledende tal. Dog skal man passe på med at lukketiden ikke bliver FOR langsom da det her kan være svært at holde kameraet stille i lang nok tid til at billedet kan blive skarpt. Det har dog ingen indflydelse på en lukketid på omkring 1/60. Der skal brændeåbningen være åbnet i betydeligt længere tid.
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Nu blev der nævnt nogle fotosites i den forrige tråd, og jeg er helt enig med af fotokritik er for "kedelig" så derfor vil jeg da lige anbefale http://flickr.com/ (min flickr profil) til dem af jer der ikke allerede skulle kende den. Jeg bruger den selv meget til inspirations kilde og syntes det er et rigtig godt fotosite, hvor man kan møde en masse foto entusiaster fra hele verden.
Med hensyn til fotobehandling, så bruger jeg for det meste kontrast, beskæring og sharpen på mine digital billeder, og disse tre værktøjer syntes jeg er "legale" nok at bruge. Nogle gang cloner jeg også ting væk, så som affald eller andet skidt der ødelægger mit billede, eller leger lidt med farve mætningen hvis jeg syntes det bidrager til mit billede.
Men jeg er da helt klart gladest for de af mine billeder hvor jeg har gjort mindst i efterbehandlingen.
Al den her snak med Fotobehandling, jeg kan sige at mit bedste billede blev taget med et ganske normal point and shoot, analog kamerar.
Jeg havde ikke sat motivet særligt op, det var et øjebliks billedet, men hver gang jeg ser på det er jeg overbevist om at jeg aldrig vil kunne tage et billede der overgår det, lyset ind af vinduet på personerne og stemningen i billedet er perfekt.
Så nu forsøger jeg kun at fange motiver der kommer i nærheden af det hehe.
Btw. ku da være sjovt lige at høre hvad folk har af udstyr.
Jeg har et Nikon D80 med 18-135 mm. objektiv.
J. J: "This is one of my Favorite shots." Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#13 Jeg har en del billeder jeg syntes er gode på hver sin måde, jeg tror ikke jeg kan vælge et farvorit billede, altså et der er det bedste jeg nogensinde har taget.
Der er mange der roser 18-200 mm. VR Objektivet er det lidt hen af det samme som 70-200 mm. ?
ok jeg googlede den lige og fandt lidt svar, den er pæn stor!, hvorimod 18-200 er lidt mere kompakt lige umiddelbart.
Men VR ku bestemt være en dejlig ting, men jeg ved ikke rigtig hvad mit næste linsekøb bliver, men det bliver dog ikke lige med det samme, der vejer et HDTV lidt højere på listen 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots." Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#11 Bony 18 år siden
Jo hurtigere motivet bevæger sig og du står mindre end 5 meter derfra skal du have en høj lukketid. Fx 1/500.
Til sammenligning kan man sige at hvis motivet bevæger sig langsomt og du ligeledes står tæt på motivet skal lukketiden være på omkring 1/60. Det er dog kun vejledende tal. Dog skal man passe på med at lukketiden ikke bliver FOR langsom da det her kan være svært at holde kameraet stille i lang nok tid til at billedet kan blive skarpt. Det har dog ingen indflydelse på en lukketid på omkring 1/60. Der skal brændeåbningen være åbnet i betydeligt længere tid.
#12 aknot 18 år siden
Nu blev der nævnt nogle fotosites i den forrige tråd, og jeg er helt enig med af fotokritik er for "kedelig" så derfor vil jeg da lige anbefale http://flickr.com/ (min flickr profil) til dem af jer der ikke allerede skulle kende den. Jeg bruger den selv meget til inspirations kilde og syntes det er et rigtig godt fotosite, hvor man kan møde en masse foto entusiaster fra hele verden.
Med hensyn til fotobehandling, så bruger jeg for det meste kontrast, beskæring og sharpen på mine digital billeder, og disse tre værktøjer syntes jeg er "legale" nok at bruge.
Nogle gang cloner jeg også ting væk, så som affald eller andet skidt der ødelægger mit billede, eller leger lidt med farve mætningen hvis jeg syntes det bidrager til mit billede.
Men jeg er da helt klart gladest for de af mine billeder hvor jeg har gjort mindst i efterbehandlingen.
God ide med denne tråd.
#13 elwood 18 år siden
Jeg havde ikke sat motivet særligt op, det var et øjebliks billedet, men hver gang jeg ser på det er jeg overbevist om at jeg aldrig vil kunne tage et billede der overgår det, lyset ind af vinduet på personerne og stemningen i billedet er perfekt.
Så nu forsøger jeg kun at fange motiver der kommer i nærheden af det hehe.
Btw. ku da være sjovt lige at høre hvad folk har af udstyr.
Jeg har et Nikon D80 med 18-135 mm. objektiv.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#14 aknot 18 år siden
Men vis os dit!
Her nogle af mine "top of the bunch"
#15 dyg 18 år siden
Derudover har jeg et Velbon CX-640 tripod, og en Lowepro Nova 4AW skuldertaske.
#16 cyberzed 18 år siden
Nikon D70s med std. 18-70mm
Ønskelisten siger dog:
70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor
Gitzo Basalt stativ :)
#17 elwood 18 år siden
ok jeg googlede den lige og fandt lidt svar, den er pæn stor!, hvorimod 18-200 er lidt mere kompakt lige umiddelbart.
Men VR ku bestemt være en dejlig ting, men jeg ved ikke rigtig hvad mit næste linsekøb bliver, men det bliver dog ikke lige med det samme, der vejer et HDTV lidt højere på listen 8-)
#18 elwood 18 år siden
og av hvor en pris, men hey kvalitet koster.
#19 cyberzed 18 år siden
Deres udstyr er:
Nikon D80 med 70-200 f/2.8G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor
Nikon D200 med 300mm f/2.8 ED-IF AF-S VR Nikkor
Så når vi er på tur er vi rimelig dækket :D 18->200mm + 300mm :D
#20 elwood 18 år siden
Jeg tror jeg starter lidt mindrer dog, men igen jeg aner intet om objektiverne, så det skal jeg først sætte mig ind i.
Men det ser da bestemt ikke dårligt ud 8-)