Nogen der kender et godt sted i Århus hvor man kan købe brugt udstyr - eller måske bare DK generelt? Har været forbi Bingo, Japan, Photocare og Sct. Pauls, men det er ikke lige det de gør mest i.
Jeg leder efter en vidvinkel, gerne en fastoptik i området 15mm til 30mm.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Jeg er helt rundt på gulvet, jeg vil gerne have en rimelig wided optik, og har nu læst mig igennem det ene og det andet review - vil skyde på 30-40 optikker - og jeg synes ikke at jeg er blevet meget klogere. Kun er det koster en bondegård hvis man vil have en vidvinkel :)
Jeg er dog lidt usikker på hvad jeg vil have, da jeg jo ikke har tidligere erfaring med det. Umiddelbart er det en vidvinkel jeg søger, da jeg har en 70-300, som jeg er tilfreds med - men skal det være en fast eller en zoom optik?
Er der en af jer der har lidt praktisk erfaring med det - og hvad er nok? Dem jeg kigger på nu er i området 10 til 28mm for de faste, og zoomoptiker på 18-55mm, 17-55mm, 17-70mm. Jeg vil gerne have noget der er mere wided end en standardoptik, hvilket jo må være over 30mm hvis man skal gange det med 1.5
Tanken var at bruge den til landskab, bybilleder og stemning for at "indfange" mere.
Så hvis I har nogle tips eller gode/dårlige erfaringer - så fyr endelig løs :)
Tusind tak. Det var simpelthen så ligetil med billeder og tekst. Lige noget for en rookie. Jeg takker mange gange, og ved nu hvor jeg skal hen med mine amatøregenskaber en anden gang.
#195 En fast optik er bedst og vil helt sikkert stå skarpest, men det fede ved en zoom er jo selv sagt at man kan "variere" sin vidvinkel, men det kan også godt tage lidt af skarpheden.
Jeg har selv en 18-200mm til mit Nikon kamera, som jeg er rigtig glad for (ville dog gerne have den i original Nikon i stedet for min Sigma), men jeg syntes ikke de 18mm (ca 30mm efter de 1,5) er særlig wided. På mit gamle F70 SLR kamera har jeg en 20mm fast optik, og den er super fed, desværre tager jeg ikke billeder med mit gamle kamera mere, så den erlige som ude af billedet :)
Men jeg savner en vidvinkel rigtig meget, så derfor køber jeg denne her denne her når jeg kommer til USA, så håber jeg bare den ikke har alt for meget fiskeøje effekt :|
Mit råd er at du skal ned omkring de 20mm (altså en ca 12mm inden de 1,5) for at få en rigtig fornemmelse af vidvinkel, men pas på ikke at komme for langt ned, da billedet så begynder at blive "deformt" (fiskeøje effekt).
Og som du skriver er en vidvinkel rigtig god til landskabs og den slags billeder IMO.
Har smidt 2 billeder jeg har taget med min 20mm, ud i Filmz Fotoz gruppen på flickr (dog ikke landskabs billeder).
Jeg har en standard 18-70 Nikon, som jeg er megaglad for. Den er vist også ret dyr i løskøb, men det er den slags der skal til. Og hvis man er vant til 70mm så er 18 altså meget wide :) Er godt klar over at den ikke er fiskeøje, men til alt hvad hedder landskaber og almindelige personbilleder er den perfekt. Jeg ville ikke bruge en kortere linse til andet end noget hvor man bevidst går efter en effekt i form at det forvrængede perspektiv. Så min anbefaling er klart at finde en zoom linse, der starter ved 18mm. Mest anvendeligt i alle situationer. Men sørg for at den er i en ordentlig kvalitet.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Problemet med fokusoptiker der har så stort "spillerum" er desværre at der er meget forvrægning. Barrel distortion i den ene og pincushion i den anden - og f.eks en Sigma AF 17-70mm - er først neutral et sted imellem 24 og 40mm.
Hvor en fastoptik der er wided er meget pænere - og ikke nødvendigvis har en fisheye effekt. Men desværre ikke så alsidige.
En af de fokusoptiker jeg har kigget på er en 10-22mm, der kun koster en smule mere end f.eks Sigmas 17-70mm, den har også lidt forvrængning ved 10mm, men opfører sig helt normalt ved 14mm og op. Så kan man jo altid købe en fastoptik på 40 eller 50mm til portræt og andet. De koster jo ikke alverden mere.
Jeg tror nu bare at jeg ville savne de mellemliggende områder. Du kommer til at have et hul fra 22-70. Jeg bruger ofte zoom på mit Nikon, specielt til portrætbilleder.
I øvrigt har jeg nu ikke lagt mærke til nogen ubehagelig distortion på mit, men så igen er det som sagt heller ikke den billige model. (det er også muligt at jeg tager fejl af de 70mm, måske går den ikke helt så langt).
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
#191 filmz-vassago 18 år siden
Så håber jeg så at det er en ramme som den du mener, ellers må du lige uddybe det :)
#192 filmz-vassago 18 år siden
Jeg leder efter en vidvinkel, gerne en fastoptik i området 15mm til 30mm.
#193 aknot 18 år siden
Er ikke vider billig, men de har en del brugt udstyr.
ellers
Fotobørsen
Jeg kender ikke rigtig siden, det er privat personer der slæger ud af deres udstyr, så det kan være du er heldig :)
Hvilket kamera har du?
#194 filmz-vassago 18 år siden
#195 filmz-vassago 18 år siden
Jeg er dog lidt usikker på hvad jeg vil have, da jeg jo ikke har tidligere erfaring med det. Umiddelbart er det en vidvinkel jeg søger, da jeg har en 70-300, som jeg er tilfreds med - men skal det være en fast eller en zoom optik?
Er der en af jer der har lidt praktisk erfaring med det - og hvad er nok? Dem jeg kigger på nu er i området 10 til 28mm for de faste, og zoomoptiker på 18-55mm, 17-55mm, 17-70mm. Jeg vil gerne have noget der er mere wided end en standardoptik, hvilket jo må være over 30mm hvis man skal gange det med 1.5
Tanken var at bruge den til landskab, bybilleder og stemning for at "indfange" mere.
Så hvis I har nogle tips eller gode/dårlige erfaringer - så fyr endelig løs :)
#196 filmz-Godzilla 18 år siden
Tusind tak. Det var simpelthen så ligetil med billeder og tekst. Lige noget for en rookie. Jeg takker mange gange, og ved nu hvor jeg skal hen med mine amatøregenskaber en anden gang.
#197 aknot 18 år siden
En fast optik er bedst og vil helt sikkert stå skarpest, men det fede ved en zoom er jo selv sagt at man kan "variere" sin vidvinkel, men det kan også godt tage lidt af skarpheden.
Jeg har selv en 18-200mm til mit Nikon kamera, som jeg er rigtig glad for (ville dog gerne have den i original Nikon i stedet for min Sigma), men jeg syntes ikke de 18mm (ca 30mm efter de 1,5) er særlig wided.
På mit gamle F70 SLR kamera har jeg en 20mm fast optik, og den er super fed, desværre tager jeg ikke billeder med mit gamle kamera mere, så den erlige som ude af billedet :)
Men jeg savner en vidvinkel rigtig meget, så derfor køber jeg denne her denne her når jeg kommer til USA, så håber jeg bare den ikke har alt for meget fiskeøje effekt :|
Mit råd er at du skal ned omkring de 20mm (altså en ca 12mm inden de 1,5) for at få en rigtig fornemmelse af vidvinkel, men pas på ikke at komme for langt ned, da billedet så begynder at blive "deformt" (fiskeøje effekt).
Og som du skriver er en vidvinkel rigtig god til landskabs og den slags billeder IMO.
Har smidt 2 billeder jeg har taget med min 20mm, ud i Filmz Fotoz gruppen på flickr (dog ikke landskabs billeder).
#198 gi-jones 18 år siden
#199 filmz-vassago 18 år siden
Hvor en fastoptik der er wided er meget pænere - og ikke nødvendigvis har en fisheye effekt. Men desværre ikke så alsidige.
En af de fokusoptiker jeg har kigget på er en 10-22mm, der kun koster en smule mere end f.eks Sigmas 17-70mm, den har også lidt forvrængning ved 10mm, men opfører sig helt normalt ved 14mm og op. Så kan man jo altid købe en fastoptik på 40 eller 50mm til portræt og andet. De koster jo ikke alverden mere.
#200 gi-jones 18 år siden
I øvrigt har jeg nu ikke lagt mærke til nogen ubehagelig distortion på mit, men så igen er det som sagt heller ikke den billige model. (det er også muligt at jeg tager fejl af de 70mm, måske går den ikke helt så langt).