Den Olympiske ild er slukket i Paris, efter et stort opbud af demonstranter, som var imod Kinas overgreb i Kina.
Sammenblandingen mellem politik og sport giver altid grund til en masse debat. Forstår godt dem, som mener de inten skal have med hinanden at gøre og at historien viser man arbejder mere for menneskerettigheder ved at adskille det ad og sørge for pres på andre områder.
Men skulle man have afholdt OL i Berlin i 1936? Personligt siger jeg, luk lortet og øg presset på Kina. Man har jo intet gjort for at stoppe med uhyrlighederne de sidste 10 år. Kapitalisme udadtil, terror indadtil. Også kan man også se flere film til sommer!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Jeg synes det var et sjov gimmick/statement at forsøge at slukke flammen, men jeg synes ikke at man skal "lukke" for OL i Kina, hvilket formål skulle det tjene - udover at gøre Kina ret så bitter på resten af verden. Jeg kan også godt forstå, at man valgte at holde OL tilbage i ´36 - der skulle ligesom gå lidt længere før Hitler for alvor begyndte at vise sit sande ansigt - hvis det er fordi man tænker grusomheder.
Der kommer masser af fokus på landet nu, og OL har jo skabt mere politisk røre end nogensinde omkring Kina. Hvis folk vil have verdens øjne rettet med landet, hvorfor så stoppe inden medierne for alvor kommer igang.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
#4 Gode pointer. Hvis man kunne opretholde den store protestmængde også under OL, kunne det blive endnu mere pinligt og besværligt for Kina, blot at afvikle det. Den kan jeg godt æde :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Jeg tror ikke at det bliver et problem for Kina at afvikle det, altså de forskellige konkurrence, det er ret gode til det med crowd-control (der har kun været en enkelt svipser, noget med en mand og en kampvogn...), så sikkert ingen streakers eller store problemer med demonstranter - men forhåbentligt får de svært ved at kontrollere de godt 6000 journalister der er dernede. Man kunne jo håbe på, at de bevægede sig andre steder hen end bare frem og tilbage mellem de forskellige venues.
Ingen tvivl om at det questionable at afholde OL i Kina, men syntes at det er en forkert måde at vise sin vrede på at "gå til angreb på" ilden og prøve at slukke den eller i det hele taget at demonstrere når ilden kommer forbi.
Den tur den tager og ilden selv, er vel netop symbol på et samarbejde verden over uanset religion osv. og står for en masse godt. Peace?
Still China sucks... Men boykot legene eller åbningsceremonien i stedet.
#6: Tjae, jeg har ikke de store forhåbninger. Jeg synes sgu det er sjældent at journalister æder andet end hvad de får serveret. Og samtidig er der vel næppe mange der er i tvivl om hvad slags ting der foregår i Kina. Sålænge alverdens regeringer ikke har lyst til at stramme økonomiskruen så har jeg svært ved at se hvad der skal ændre noget.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
#8: Nu er det jo ikke alverdens regeringer der skal stramme økonomi-skruen, men forbrugere der skal stille sig kritisk overfor de varer de køber. Det er dem der skal vurdere hvad "prisen" egentligt skal være for, at de kan spare et par kroner hver gang de shopper.
Talsmænd og politikere kan banke nok så hårdt i bordet, og true med regler og stramninger - men så længe de er folkevalgte, og befolkningen, især i vesten, går helt i selvsving hver gang de hører, at man skal gå ned i løn for at konkurrere med østen, og at man skal betale mere for varer man nærmest er vant til at få foræret, går der nok lang tid før der sker noget drastisk :)
Der er da journalister der fortæller historierne som de er, BBC er et glimrende eksempel. Men klart er vinklen primært sport under OL - men forhåbentlig spiller Kina også en central rolle i de historier.
Og mht til: Jeg synes sgu det er sjældent at journalister æder andet end hvad de får serveret.
Så er det nok nærmere: Journalister serverer det du gider at æde ;) Hvor meget fylder f.eks katastrofer, død, elendighed osv i forhold X faktor da det rullede? Folk er ligeglade, vi gider ikke belemre os med andre folks problemer - først når de direkte bliver vores problem. Sørgeligt men sandt. Så journalister gør bare deres arbejde, de skal jo have brød på bordet, og havde det været muligt, så gerne et 5 kroner billigere kinesisk produceret brød...
Jeg er på mange måder enig. Det er bare ikke en nem sag at undgå kinesiske varer. Fx. bliver det sgu svært at samle en almindelig pc uden. Eller købe en bil.
Jeg siger ikke jeg har svaret på noget som helst. I virkeligheden er jeg bare frustreret over en ensidig mediedækning generelt set.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
#1 filmz-Bruce 17 år siden
Sammenblandingen mellem politik og sport giver altid grund til en masse debat. Forstår godt dem, som mener de inten skal have med hinanden at gøre og at historien viser man arbejder mere for menneskerettigheder ved at adskille det ad og sørge for pres på andre områder.
Men skulle man have afholdt OL i Berlin i 1936? Personligt siger jeg, luk lortet og øg presset på Kina. Man har jo intet gjort for at stoppe med uhyrlighederne de sidste 10 år. Kapitalisme udadtil, terror indadtil. Også kan man også se flere film til sommer!
#2 davenport 17 år siden
#3 tiany 17 år siden
Man kan ikke skille politik og sport fra hinanden lige meget hvor hårdt man prøver.
#4 filmz-vassago 17 år siden
Der kommer masser af fokus på landet nu, og OL har jo skabt mere politisk røre end nogensinde omkring Kina. Hvis folk vil have verdens øjne rettet med landet, hvorfor så stoppe inden medierne for alvor kommer igang.
#5 filmz-Bruce 17 år siden
#6 filmz-vassago 17 år siden
#7 Wrangque 17 år siden
Den tur den tager og ilden selv, er vel netop symbol på et samarbejde verden over uanset religion osv. og står for en masse godt. Peace?
Still China sucks... Men boykot legene eller åbningsceremonien i stedet.
#8 gi-jones 17 år siden
#9 filmz-vassago 17 år siden
Talsmænd og politikere kan banke nok så hårdt i bordet, og true med regler og stramninger - men så længe de er folkevalgte, og befolkningen, især i vesten, går helt i selvsving hver gang de hører, at man skal gå ned i løn for at konkurrere med østen, og at man skal betale mere for varer man nærmest er vant til at få foræret, går der nok lang tid før der sker noget drastisk :)
Der er da journalister der fortæller historierne som de er, BBC er et glimrende eksempel. Men klart er vinklen primært sport under OL - men forhåbentlig spiller Kina også en central rolle i de historier.
Og mht til: Jeg synes sgu det er sjældent at journalister æder andet end hvad de får serveret.
Så er det nok nærmere: Journalister serverer det du gider at æde ;) Hvor meget fylder f.eks katastrofer, død, elendighed osv i forhold X faktor da det rullede? Folk er ligeglade, vi gider ikke belemre os med andre folks problemer - først når de direkte bliver vores problem. Sørgeligt men sandt. Så journalister gør bare deres arbejde, de skal jo have brød på bordet, og havde det været muligt, så gerne et 5 kroner billigere kinesisk produceret brød...
#10 gi-jones 17 år siden
Jeg siger ikke jeg har svaret på noget som helst. I virkeligheden er jeg bare frustreret over en ensidig mediedækning generelt set.