#210 Den reele ulempe er vel begrænset frihed til at vælge? Alle ved at sundhed er godt både for krop og sind objektivt, men livskvalitet er immervæk stadig målt individuelt. Hvis en så stor begrænsning af individet finder sted, flygter jeg med min nyfødte søn til et andet land! Heldigvis er der stadig "kun" tale om 1 times tvungen motion som reelt set vel ikke kan lade sig gøre.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#210 Hatten af for forskning, men du kan få forskning til at påpege adskillige elementer i menneskers dagligdag, som kunne gøre vores liv sundere, deriblandt at lade være og drikke alkohol, cola og spise slik og chips. Spørgsmålet er blot, om alle muligheder skal aktiveres via det offentliges indblanding og formynderi, eller der også ligger noget ansvar hos forældrene.
Hvis nu forskning viser, at alle børn under 14 har det bedst med mindst 10 timers søvn, skal det så også implementeres og bureaukratiseres? Min datter er træt indimellem, fordi vi har nydt en god film sammen og hygget. Sådan er det. Det vil hun måske huske med mere fryd, når hun bliver ældre, end at far smed hende i seng kl. 20.00 hver aften. Livskvalitet!
Al ære og respekt for bekymringer for min og mit barns sundhed, men jeg stejler, når nogle vil bestemme over min livsstil, en livsstil som det efterhånden vil koste mange ressourcer på at opretholde, hvis jeg skulle overkomme alle gode råd.
Ville Europa have haft bedre af en sund, slank Churchill, eller kan det være, at nogle mennesker i et usundt legeme, kan have nogle andre fænomenale indre livskvaliteter, som måske er kommet til på bekostning af det ydres forfald? Jeg tror vi på den konto vil gå glip af mange spændende personligheder og deres dygtighed, hvis alt efterhånden skal bedømmes på fysisk helbred.
TÆNK, hvis man var ligeså formynderiske overfor folks indre. At folk skulle være mere oplyste og vidende og man gjorde tiltag for at mætte sjælen. Men nej, vi lever i den narcissistiske legemlige tidsalder, hvor krop og fysik er alt.
Jeg hader ensretning og formynderi. Det er derfor jeg er liberal.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Desværre virker R ligeså blanke som Johanne når de peger på en statsminister og partier der IKKE vil gennemføre den økonomiske politik de selv vil. Det giver jo ingen mening.
Men der er jo ingen andre partier, der vil gennemføre den radikale økonomiske politik. De radikale mener jo, ligesom en del økonomer, at ingen af de to planer er 100% i øjet, men at der skal laves en blanding af de to. Løkkes historie for smalle forlig gør, at de radikale sandsynligvis kan få mest indflydelse på en Thorning plan fremfor en Løkke plan og derfor støtter de Thorning. Desuden er der jo også en del andre politik områder end økonomien og her er de radikale grundlæggende mere enige med Thorning end med Løkke.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Hatten af for forskning, men du kan få forskning til at påpege adskillige elementer i menneskers dagligdag, som kunne gøre vores liv sundere, deriblandt at lade være og drikke alkohol, cola og spise slik og chips. Spørgsmålet er blot, om alle muligheder skal aktiveres via det offentliges indblanding og formynderi, eller der også ligger noget ansvar hos forældrene.
Man kan sige at hvis formynderiet foregår i skolen så er det ikke så problematisk. Fx synes jeg uden tvivl at en skole skal kunne blande sig i om et barn får madpakke med, eller om denne består af en Snickers og en pose chips.
At gøre motion til en del af den måde folkeskolen fungerer på at ja - sund fornuft. Der er kun ufaglige ideologiske argumenter imod.
Interessant artikel. Jeg synes at den bekræfte to ting vi egentlig godt ved i forvejen: 1) vi skal gøre det lettere og mere attraktivt at få udenlandsk arbejdskraft til Danmark og her kan de høje danske lønninger daktisk vise sig at være en fordel. Dog bør vi nok omlægge skatten en smule. 2) Vi bliver nødt til at satse endnu mere på forskning og uddannelse, da det er det vi skal leve af.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
#215 Ufaglige ideologiske argumenter? Jamen det er da svært at argumentere med en så forudindtaget påstand så. Jeg er 100% på Bruce, og jeg er ikke liberal. Ensretningen og begrænsningen af frihed i samfundet er ved at nå et punkt, hvor jeg synes, at fremtiden peger i retning mod, at vi alle ender med at se ens ud og agerer på samme måde. Det er i mine øjne fuldstændigt absurd og umenneskeligt, at presse tiltag som disse ned over sin befolkning. Mennesket må og skal have lov til at vælge selv. At opfordre og oplyse om sundhed er en helt anden sag, men at kræve det og lave love omkring det, viser vejen for en fremtid, hvor det frie valg indskrænkes mere og mere, for hvem ved hvad det næste skridt vil være?
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#218 Dine værdier lyder nu ret liberale, så man kan undre sig lidt over, hvorfor du støtter en ny regering med SF og Ø, som i høj grad vil lade staten formynde ud i ekstremer?! Din pointe med miljøpolitikken er forståelig, men det burde ikke overskygge dine grundlæggende værdier og livsholdning?
Ufaglige ideologiske argumenter? Jamen det er da svært at argumentere med en så forudindtaget påstand så.
Jeg benægter ikke at der ER argumenter. Blot at de er ufaglige - altså de har intet at gøre med skole, læring, pædagogik osv.
Jeg er heller ikke liberal hvis liberal betyder at man har retten til at give sit barn en pose chips til frokost i skolen (noget jeg ved sker). Det er ikke en ret jeg mener man bør have som forældre. Heldigvis foreskriver liberalismen også at frihed skal begrænses i det omfang det kan skade andre mennesker, og det er den vinkel jeg kommer fra. Nok er det dine børn, men der er grænser.
Vi driver offentlige skoler og offentlig sundhed. I den henseende giver det fin mening at gøre motion obligatorisk i skolerne, på lige fod med andre fag som vi mener er vigtige. Det giver sundere, klogere og gladere børn. Det er der intet absurd eller umenneskeligt i.
#211 Lord Beef Jerky 13 år siden
#212 Bruce 13 år siden
Hvis nu forskning viser, at alle børn under 14 har det bedst med mindst 10 timers søvn, skal det så også implementeres og bureaukratiseres? Min datter er træt indimellem, fordi vi har nydt en god film sammen og hygget. Sådan er det. Det vil hun måske huske med mere fryd, når hun bliver ældre, end at far smed hende i seng kl. 20.00 hver aften. Livskvalitet!
Al ære og respekt for bekymringer for min og mit barns sundhed, men jeg stejler, når nogle vil bestemme over min livsstil, en livsstil som det efterhånden vil koste mange ressourcer på at opretholde, hvis jeg skulle overkomme alle gode råd.
Ville Europa have haft bedre af en sund, slank Churchill, eller kan det være, at nogle mennesker i et usundt legeme, kan have nogle andre fænomenale indre livskvaliteter, som måske er kommet til på bekostning af det ydres forfald? Jeg tror vi på den konto vil gå glip af mange spændende personligheder og deres dygtighed, hvis alt efterhånden skal bedømmes på fysisk helbred.
TÆNK, hvis man var ligeså formynderiske overfor folks indre. At folk skulle være mere oplyste og vidende og man gjorde tiltag for at mætte sjælen. Men nej, vi lever i den narcissistiske legemlige tidsalder, hvor krop og fysik er alt.
Jeg hader ensretning og formynderi. Det er derfor jeg er liberal.
#213 Notional 13 år siden
Videnskaben der forklarer det:
Samme projekt er blevet udført på Johannes gymnasiet på frederiksberg:
http://www.dr.dk/nu/player/#/chris-paa-skolebaenke...
Udvikling i elevernes karakterer:
http://www.dr.dk/nu/player/#/chris-paa-skolebaenke...
Tilføjelse: Venstres forslag er jo muligvis kommet på baggrund af bl.a. Chris og skolebænken.
Altså ligesom den begrænsning at dit barn skal gå i skole i 9 år? SKal have matematik, dansk, fysik osv?
#214 frahm-2 13 år siden
Men der er jo ingen andre partier, der vil gennemføre den radikale økonomiske politik. De radikale mener jo, ligesom en del økonomer, at ingen af de to planer er 100% i øjet, men at der skal laves en blanding af de to. Løkkes historie for smalle forlig gør, at de radikale sandsynligvis kan få mest indflydelse på en Thorning plan fremfor en Løkke plan og derfor støtter de Thorning.
Desuden er der jo også en del andre politik områder end økonomien og her er de radikale grundlæggende mere enige med Thorning end med Løkke.
#215 Patriarch 13 år siden
Man kan sige at hvis formynderiet foregår i skolen så er det ikke så problematisk. Fx synes jeg uden tvivl at en skole skal kunne blande sig i om et barn får madpakke med, eller om denne består af en Snickers og en pose chips.
At gøre motion til en del af den måde folkeskolen fungerer på at ja - sund fornuft. Der er kun ufaglige ideologiske argumenter imod.
#216 frahm-2 13 år siden
Interessant artikel. Jeg synes at den bekræfte to ting vi egentlig godt ved i forvejen:
1) vi skal gøre det lettere og mere attraktivt at få udenlandsk arbejdskraft til Danmark og her kan de høje danske lønninger daktisk vise sig at være en fordel. Dog bør vi nok omlægge skatten en smule.
2) Vi bliver nødt til at satse endnu mere på forskning og uddannelse, da det er det vi skal leve af.
#217 Lord Beef Jerky 13 år siden
#218 Lord Beef Jerky 13 år siden
#219 Djarnis 13 år siden
#220 Patriarch 13 år siden
Jeg benægter ikke at der ER argumenter. Blot at de er ufaglige - altså de har intet at gøre med skole, læring, pædagogik osv.
Jeg er heller ikke liberal hvis liberal betyder at man har retten til at give sit barn en pose chips til frokost i skolen (noget jeg ved sker). Det er ikke en ret jeg mener man bør have som forældre. Heldigvis foreskriver liberalismen også at frihed skal begrænses i det omfang det kan skade andre mennesker, og det er den vinkel jeg kommer fra. Nok er det dine børn, men der er grænser.
Vi driver offentlige skoler og offentlig sundhed. I den henseende giver det fin mening at gøre motion obligatorisk i skolerne, på lige fod med andre fag som vi mener er vigtige. Det giver sundere, klogere og gladere børn. Det er der intet absurd eller umenneskeligt i.