Hejsa... Jeg er interesset i at høre hvad for store politiske, sociale eller teknologiske landvinger i ser som sansynlige inden for de næste par generationer år.
Hvorfor? Ja som nogen af jer ved så laver jeg lidt brætspil og arbejder pt. på et spil om stor politik!. Udover påvirkning af mindre stater, militær magt og den slags skal jeg bruge nogle af den her slags begivenheder som ting der kan forekomme i spillet og som spillerne skal forholde sig til eller reagere på.
Her er nogle eksembler fra fortiden.
- 11 september - 2. Verdenskrig - Månelandling - GPS - Stealth Teknologi - Klima krisen - Atombomben - AIDS - Tsunamien for et par år siden
Her er et par som jeg har i tankerne so far:
- Irans bestræbekser på Atomvåben - Fortsættelsen af Klima debatten/krisen - Nanoteknologi - Børs krak - Olie reservernes endeligt - Kur mod cancer - Nucleart terrorangreb
Disse ting kan så komme i spil. Nogen vil have en omgående effekt mens andre vil blive i spillet og tillade at spilleren kan handle derpå. F.eks hvis Klima krisen er en af de begivenheder der forekommer vil denne give mulighed for spilleren at gøre noget ved problemet. F.eks. kunne man forestille sig at det ville give point hvis man ved spillets slutning har invisteret mere i klima end olie.
So to recap: Hvilke skelsættende begivenheder de næste generationer tror i man vil tænke tilbage på?
Økonomi! Hvordan vil Kinas position på verdensmarkedet være om 20 år? Er de eller vil de inden for en overskuelig fremtid blive en økonomisk stormagt med tilsvarende forsvar? Dette kan skabe en bipolar verden med USA og Kina som stormagter. Vil en ny bipolar verden også betyde våbenoprustning og en ny kold krig?
Hvad med EU's økonomi? Nogle forskere uden for EU regner ikke med at EU vil være en gunstig konkurrent på verdensmarkedet i fremtiden. Man regner kun med at USA og Kina vil dominere verdensmarkedet og EU's økonomi vil få et stort tilbagefald.
EU i det hele taget. Hvor mange lande vil være med i EU om 20 år. Vil Tyrkiet for eksempel blive medlem? Hvordan vil EU's forsvarspolitik se ud om 20 år? Vil EU deltage i militære konfrontationer som en samlet enhed, og i så fald hvor stor en enhed, eller vil det fortsat være, som det er i dag?
Nordkorea. Kunne man forestille sig, at Nordkorea vil droppe atomvåbnene og åbne sig for omverden, som de langsomt vil blive en større del af.
Kloning.
Det var umiddelbart det, jeg lige kunne komme i tanke om. Håber det kan bruges. Lyder i øvrigt som et særdeles spændende spil du er i gang med at skabe.
Civilisationernes sammenstød - Vesten mod Islamisme Vestlige byer bliver a-bombet. Rusland bliver fascistisk diktatur - igen Menneskers vandring pga. klodens forandring Den vestlige civilisations undergang som vi kender den. Vi vinder teknologisk og taber kulturelt. Der udkommer et 5-disc Blu-ray bokssæt med Springsteen live, lossless lydspor.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
# 5 Bushs plan er jo, at en ny type rumskib skal sende mennesker tilbage til månen allerede i 2015 - 2020, og at der så skal bygges baser, der kan sende folk til Mars og videre ud. Jeg mener, han har nævnt 2050 som udgangspunktet. Hvis USA kan samarbejde med Kina om et rumprogram (og de ikke ryger i totterne på hinanden i stedet) er det vist ikke utænkeligt, at det kan lade sig gøre tidligere.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Men ja, oliereserverne tror jeg bliver en af de helt store ting. Så er spørgsmålet om man kan nå at udvikle alternative energikilder som kan erstatte olie tilfredsstillende, fordi ellers bliver det jo skræmmende dyrt at køre bil :(. Bare tænk hvis alle folk i Kina pludselig begynder at købe biler istedet for at cykle på arbejde som rigtig mange gør pt. Så kommer det til at koster over 20 kr. for 1 liter benzin eller det der er værre :(.
#1 Patriarch 18 år siden
Hvorfor? Ja som nogen af jer ved så laver jeg lidt brætspil og arbejder pt. på et spil om stor politik!. Udover påvirkning af mindre stater, militær magt og den slags skal jeg bruge nogle af den her slags begivenheder som ting der kan forekomme i spillet og som spillerne skal forholde sig til eller reagere på.
Her er nogle eksembler fra fortiden.
- 11 september
- 2. Verdenskrig
- Månelandling
- GPS
- Stealth Teknologi
- Klima krisen
- Atombomben
- AIDS
- Tsunamien for et par år siden
Her er et par som jeg har i tankerne so far:
- Irans bestræbekser på Atomvåben
- Fortsættelsen af Klima debatten/krisen
- Nanoteknologi
- Børs krak
- Olie reservernes endeligt
- Kur mod cancer
- Nucleart terrorangreb
Disse ting kan så komme i spil. Nogen vil have en omgående effekt mens andre vil blive i spillet og tillade at spilleren kan handle derpå. F.eks hvis Klima krisen er en af de begivenheder der forekommer vil denne give mulighed for spilleren at gøre noget ved problemet. F.eks. kunne man forestille sig at det ville give point hvis man ved spillets slutning har invisteret mere i klima end olie.
So to recap: Hvilke skelsættende begivenheder de næste generationer tror i man vil tænke tilbage på?
#2 jessup 18 år siden
#3 Verbal 18 år siden
Hvad med EU's økonomi? Nogle forskere uden for EU regner ikke med at EU vil være en gunstig konkurrent på verdensmarkedet i fremtiden. Man regner kun med at USA og Kina vil dominere verdensmarkedet og EU's økonomi vil få et stort tilbagefald.
EU i det hele taget. Hvor mange lande vil være med i EU om 20 år. Vil Tyrkiet for eksempel blive medlem? Hvordan vil EU's forsvarspolitik se ud om 20 år? Vil EU deltage i militære konfrontationer som en samlet enhed, og i så fald hvor stor en enhed, eller vil det fortsat være, som det er i dag?
Nordkorea. Kunne man forestille sig, at Nordkorea vil droppe atomvåbnene og åbne sig for omverden, som de langsomt vil blive en større del af.
Kloning.
Det var umiddelbart det, jeg lige kunne komme i tanke om. Håber det kan bruges. Lyder i øvrigt som et særdeles spændende spil du er i gang med at skabe.
#4 chandler75 18 år siden
- Bemandet rumreje til Mars
#5 lagoni 18 år siden
Selv tror jeg vi er på vej til det totale overvågningssamfund - ikke helt '1984', men tæt på.
edit: hov, der mendes skelsættende begivenheder. Det er overvågning nok ikke direkte, det er mere end skræmmende tendens.
#6 filmz-Bruce 18 år siden
Vestlige byer bliver a-bombet.
Rusland bliver fascistisk diktatur - igen
Menneskers vandring pga. klodens forandring
Den vestlige civilisations undergang som vi kender den. Vi vinder teknologisk og taber kulturelt.
Der udkommer et 5-disc Blu-ray bokssæt med Springsteen live, lossless lydspor.
#7 chandler75 18 år siden
#8 dyg 18 år siden
#9 mr gaijin 18 år siden
#10 icetea 18 år siden
Men ja, oliereserverne tror jeg bliver en af de helt store ting. Så er spørgsmålet om man kan nå at udvikle alternative energikilder som kan erstatte olie tilfredsstillende, fordi ellers bliver det jo skræmmende dyrt at køre bil :(. Bare tænk hvis alle folk i Kina pludselig begynder at købe biler istedet for at cykle på arbejde som rigtig mange gør pt. Så kommer det til at koster over 20 kr. for 1 liter benzin eller det der er værre :(.