#10 Mac har et ting at byde, hvilket er robusthed kombineret med design og lækker skærm (ihvertfald deres laptops) Hvad angår hastighed osv, så er de ikke lysår foran, nok nærmere noget bagud :) Men hvis det er gamer pc du skal have, så skal det helt klart være en stationær.. selvom folk påstår det modsatte, kan man ikke bruge en laptop til at spille de nyere spil på.
Ifølge DR, Danmarks 8.-største filmnørd! ;P The next sentence is fake, The previous sentence is true.
Deres laptops er helt sikkert rendyrket lækkerhed. Skulle jeg have en ny bærbar i dag, ville jeg helt sikkert overveje en af de små Macbooks.. Det er helt umuligt at finde en bærbar PC der er så lille og let til samme lave pris. :)
#11 nu er det ikke så meget hardware jeg tænke på lige her. Men jeg mener at deres software er lysår forud. (...og jeg ved godt at der delte meninger!!! ;-)). Men jeg har arbejdet med Mac i tre år nu, og aldrig fortrudt det. Det er bare bedre!
Om MacOS er bedre eller værre end Windows, kommer jo helt an på opgaven der skal løses. Og softwaren generelt.. lysår forud hvad? Der er der en del OS'er og software derude som er MacOS overlegen og som samtidig man køre på Mac.
Husk på at MacOS er baseret på en unix-variant, så det er ikke ligefrem et stykke unikt software.
Sjovt at du linker til en pc'er der tydeligvis er et ripoff af en Mac Mini. :-) Og de pc'er i det link er tydeligt svagere end de nye iMacs... og så indeholder de færre komponenter. Så hvis du nu endelig vil sammenligne et design, bør du finde noget der kan matche maskinkraften og de komponenter der sidder i en iMac.... ellers kan du jo lige så godt sammenligne med en palm-pilot, eller noget i den stil. ;-) Pc'er har svært ved at proppe så meget sammen i et kompakt design, som Mac har formået. Derfor sælger Mac stort.
Nu har jeg ikke lige prøvet det, men hvorfor skulle jeg ikke kunne gå ind på Nvidia's hjemmeside og hente de nyeste drivers til min iMac? Jeg kører jo Windows på den... og det er et GeForce kort der sidder i dyret.
Desuden så vil jeg næsten mene at man skal være hardcore nørd-gamer for at tweak'e sin computer mere end blot ved at hente nye grafikkort drivere. Det er vel de færreste der gør mere end at opdatere driverne til grafikkortet.
Nu nævner du en masse freeware programmer... disse findes selvfølgelig også i andre former til alle andre operativsystem som f.eks. til Mac's OsX. De programmer jeg mener er selvfølgelig ikke bare en browser eller en dvd player, men derimod mere advancerede programmer til redigering af video, lyd, hjemmeside o.s.v. Man kan sikkert finde nogle fine alternativer på nettet, hvis altså man gider at lede længe nok... men ofte fås disse kun i en trial-udgave, som man så skal betale for.
Ang. udskiftning af komponenter: Det er som jeg skrev længere oppe i tråden, den pris Mac må betale for det lækre design. Apple har valgt at satse stort på design som står i kontrast til de millioner af pc producenter der mener at vi kommer til at bruge en masse tid på at customize sin computer. Personligt købte jeg sjældent nye komponenter til min pc'er. Der gik faktisk et par år før jeg smed noget ekstra ram i den... og yderligere et par år før jeg udskiftede grafikkortet (da de nye spil ikke understøttede mit gamle grafikkort). Så personligt har jeg ikke haft det store behov for at skifte komponenter... selvom jeg spiller computer fra tid til anden. Hvis man derimod ønsker at køre i full res på alle de nye spil, kommer man hurtigt til at skulle betale store summer for at være up-to-date.
Du får det desuden til at lyde lidt som om iMac'en er en svag computer idet du skriver: "Hvis man selvfølgelig ikke spiller og hvis man køber en computer for ikke at udskifte hardwaren og bare benytte den som den er i de år som den nu kører, så er iMac et ganske ok bud på en sådan computer" Man kan da sagtens bruge iMac'en som spillecomputer... og der går jo ikke blot en måned før iMac'ens hardware bliver for svag til at køre de nye spil. Der kommer jo til at gå langt længere tid.
Selvfølgelig (og det kan jeg høre at du lægger meget vægt på) skal man ikke vælge Mac, hvis man planlægger at skifte komponenter hver anden måned. Man bør dog købe en Mac hvis man ønsker stabilitet, lækkert design, brugervenlighed samt logisk og smart styresystem. Hvis man tilmed ønsker at spille spil, kan man gøre det på Windows partitionen af sin Mac's HDD.
Der skal siges at jeg var die-hard pc-bruger i 9 år inden jeg blev nødt til at skifte til Mac. Jeg prøvede sågar at undgå at skifte til Mac ved at skifte til Linux.... men Linux er jo endnu værre end Windows (hvis man altså ikke er en kode-haj). Men det er en anden historie.
De små PC'ere var blot et eksempel på at PC ikke behøver at være hverken stort eller grimt - jeg skriver intet om at den kan slå i iMac og foretog ingen sammenligning. Om designet så ligner en Mac Mini, kan ikke hidse mig op, fordi alle hugger fra alle i den verden og Apple er ikke anderledes på det punkt, de er bare bedre til at markedsføre sig. :)
Min udtalelse om driverne, er baseret på det jeg har læst omkring Bootcamp - da jeg ikke har prøvet det i praksis, skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige om det er 100% korrekt.
Det er muligt at du mener at man skal være hardcore gamernørd for at gøre det - jeg betragter mig ikke som en hardcore gamernørd og begrænser mit spilleri en hel del, men kan generelt godt lide at få det maksimale ud af min maskine.
Redigering af video hører med i Windows XP, så vidt jeg husker - lyd har jeg aldrig kigget på, men jeg er sikker på at man ville kunne finde noget der kan bruges, hvis man kan finde ud af at benytte Google og hjemmesideredigering, tja.. der er jeg jo af den overbevisning at Notepad eller en tilsvarende teksteditor er mere end rigeligt, men skal man bruge peg og klik, så findes der nu bunkevis af gode og gratis programmer derude til den slags.
I sidste ende kommer det jo an på hvad jobbet er og om man kan bruge det stykke værktøj - blot fordi der følger en HTML-editor med til en Mac, er det jo bestemt ikke ensbetydende med at det er noget man kan bruge til noget fornuftigt og det samme gælder jo på andre systemer.
Med hensyn til udskiftning af komponenter, så er du jo blot en af dem jeg omtalte, som netop kan bruge en iMac, da du sjældent udskifter noget i maskinen, som skrevet.. så er det jo så en fin computer til dig.
Min udtalelse skal selvfølgelig ses i forhold til hvad man kan få for de samme penge i PC-verden, hvis man vil spille, igen.. som McPeter jo giver udtryk for at han vil. Faktum er, at et x1600 grafikkort i bedste fald er et middelklassekort og det samme er Geforce-kortet som er i de store iMacs og ikke engang er et specielt imponerende middelklassekort, selv mit gamle 1½-år gamle grafikkort kan spille lige op med det i performance, altså bestemt ikke et optimalt valg hvis man, som McPeter, gerne vil ofre en del penge og gerne vil spille.
Og ja, selvfølgelig lægger jeg vægt på udskiftning, igen ud fra gamer-synspunktet, da det alle dage er billigere at opgradere de rette komponenter, end at købe en ny computer. Desuden giver det også andre fordele mht. udvidelser - personligt kan jeg f.eks. ikke se det smarte i, at hvis man vil tilføje et bedre lydkort eller et tv-kort, så skal man have det hele stående og flyde på bordet, fordi det skal være eksternt.
Til sidst, stabilitet kan man sagtens få på PC også, til en langt lavere pris for samme performance. Rent faktisk har der jo været en del problemer ang. netop stabilitet på de nye bærbare fra Apple, fordi man har fyldt så meget kølepasta i maskinen, at varmen ikke kan slippe væk og så er der jo lige det der med batterierne. Design, brugervenlighed og logisk/smart OS er jo en ret subjektivt, så det kan man også få på PC, igen til en lavere pris. :)
Med hensyn til Linux, har jeg lige installeret Kubuntu, den første Linux jeg har rodet med i 6-7 år og efter en halv times pilleri, havde jeg da fundet ud af at installere programmer og ændre indstillinger, uden at kunne kode andet end Basic på en Commodore 64. :)
#17 Tro mig, der er sket meget mht Linuxs brugerflade de seneste par år. Jeg kører som Kadann også med Kubuntu, hvilket er ganske lækkert. Særligt sammenlignet Windows. :)
#11 filmz-Kadann 19 år siden
Kan du lige forklare mig hvordan hardware der stort set er identisk med hvad der sidder i en del PC'er derude kan være lysår foran alt andet? :)
#12 filmz-herskegut 19 år siden
Mac har et ting at byde, hvilket er robusthed kombineret med design og lækker skærm (ihvertfald deres laptops)
Hvad angår hastighed osv, så er de ikke lysår foran, nok nærmere noget bagud :)
Men hvis det er gamer pc du skal have, så skal det helt klart være en stationær.. selvom folk påstår det modsatte, kan man ikke bruge en laptop til at spille de nyere spil på.
The next sentence is fake,
The previous sentence is true.
#13 filmz-Kadann 19 år siden
Deres laptops er helt sikkert rendyrket lækkerhed. Skulle jeg have en ny bærbar i dag, ville jeg helt sikkert overveje en af de små Macbooks.. Det er helt umuligt at finde en bærbar PC der er så lille og let til samme lave pris. :)
#14 McPeter 19 år siden
#15 danschier.dk 19 år siden
#16 filmz-Kadann 19 år siden
Om MacOS er bedre eller værre end Windows, kommer jo helt an på opgaven der skal løses. Og softwaren generelt.. lysår forud hvad? Der er der en del OS'er og software derude som er MacOS overlegen og som samtidig man køre på Mac.
Husk på at MacOS er baseret på en unix-variant, så det er ikke ligefrem et stykke unikt software.
#17 Corgan 19 år siden
#9:
Sjovt at du linker til en pc'er der tydeligvis er et ripoff af en Mac Mini. :-)
Og de pc'er i det link er tydeligt svagere end de nye iMacs... og så indeholder de færre komponenter. Så hvis du nu endelig vil sammenligne et design, bør du finde noget der kan matche maskinkraften og de komponenter der sidder i en iMac.... ellers kan du jo lige så godt sammenligne med en palm-pilot, eller noget i den stil. ;-)
Pc'er har svært ved at proppe så meget sammen i et kompakt design, som Mac har formået. Derfor sælger Mac stort.
Nu har jeg ikke lige prøvet det, men hvorfor skulle jeg ikke kunne gå ind på Nvidia's hjemmeside og hente de nyeste drivers til min iMac? Jeg kører jo Windows på den... og det er et GeForce kort der sidder i dyret.
Desuden så vil jeg næsten mene at man skal være hardcore nørd-gamer for at tweak'e sin computer mere end blot ved at hente nye grafikkort drivere. Det er vel de færreste der gør mere end at opdatere driverne til grafikkortet.
Nu nævner du en masse freeware programmer... disse findes selvfølgelig også i andre former til alle andre operativsystem som f.eks. til Mac's OsX. De programmer jeg mener er selvfølgelig ikke bare en browser eller en dvd player, men derimod mere advancerede programmer til redigering af video, lyd, hjemmeside o.s.v. Man kan sikkert finde nogle fine alternativer på nettet, hvis altså man gider at lede længe nok... men ofte fås disse kun i en trial-udgave, som man så skal betale for.
Ang. udskiftning af komponenter:
Det er som jeg skrev længere oppe i tråden, den pris Mac må betale for det lækre design. Apple har valgt at satse stort på design som står i kontrast til de millioner af pc producenter der mener at vi kommer til at bruge en masse tid på at customize sin computer. Personligt købte jeg sjældent nye komponenter til min pc'er. Der gik faktisk et par år før jeg smed noget ekstra ram i den... og yderligere et par år før jeg udskiftede grafikkortet (da de nye spil ikke understøttede mit gamle grafikkort). Så personligt har jeg ikke haft det store behov for at skifte komponenter... selvom jeg spiller computer fra tid til anden. Hvis man derimod ønsker at køre i full res på alle de nye spil, kommer man hurtigt til at skulle betale store summer for at være up-to-date.
Du får det desuden til at lyde lidt som om iMac'en er en svag computer idet du skriver: "Hvis man selvfølgelig ikke spiller og hvis man køber en computer for ikke at udskifte hardwaren og bare benytte den som den er i de år som den nu kører, så er iMac et ganske ok bud på en sådan computer"
Man kan da sagtens bruge iMac'en som spillecomputer... og der går jo ikke blot en måned før iMac'ens hardware bliver for svag til at køre de nye spil. Der kommer jo til at gå langt længere tid.
Selvfølgelig (og det kan jeg høre at du lægger meget vægt på) skal man ikke vælge Mac, hvis man planlægger at skifte komponenter hver anden måned.
Man bør dog købe en Mac hvis man ønsker stabilitet, lækkert design, brugervenlighed samt logisk og smart styresystem. Hvis man tilmed ønsker at spille spil, kan man gøre det på Windows partitionen af sin Mac's HDD.
Der skal siges at jeg var die-hard pc-bruger i 9 år inden jeg blev nødt til at skifte til Mac. Jeg prøvede sågar at undgå at skifte til Mac ved at skifte til Linux.... men Linux er jo endnu værre end Windows (hvis man altså ikke er en kode-haj). Men det er en anden historie.
#18 filmz-Kadann 19 år siden
De små PC'ere var blot et eksempel på at PC ikke behøver at være hverken stort eller grimt - jeg skriver intet om at den kan slå i iMac og foretog ingen sammenligning. Om designet så ligner en Mac Mini, kan ikke hidse mig op, fordi alle hugger fra alle i den verden og Apple er ikke anderledes på det punkt, de er bare bedre til at markedsføre sig. :)
Min udtalelse om driverne, er baseret på det jeg har læst omkring Bootcamp - da jeg ikke har prøvet det i praksis, skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige om det er 100% korrekt.
Det er muligt at du mener at man skal være hardcore gamernørd for at gøre det - jeg betragter mig ikke som en hardcore gamernørd og begrænser mit spilleri en hel del, men kan generelt godt lide at få det maksimale ud af min maskine.
Redigering af video hører med i Windows XP, så vidt jeg husker - lyd har jeg aldrig kigget på, men jeg er sikker på at man ville kunne finde noget der kan bruges, hvis man kan finde ud af at benytte Google og hjemmesideredigering, tja.. der er jeg jo af den overbevisning at Notepad eller en tilsvarende teksteditor er mere end rigeligt, men skal man bruge peg og klik, så findes der nu bunkevis af gode og gratis programmer derude til den slags.
I sidste ende kommer det jo an på hvad jobbet er og om man kan bruge det stykke værktøj - blot fordi der følger en HTML-editor med til en Mac, er det jo bestemt ikke ensbetydende med at det er noget man kan bruge til noget fornuftigt og det samme gælder jo på andre systemer.
Med hensyn til udskiftning af komponenter, så er du jo blot en af dem jeg omtalte, som netop kan bruge en iMac, da du sjældent udskifter noget i maskinen, som skrevet.. så er det jo så en fin computer til dig.
Min udtalelse skal selvfølgelig ses i forhold til hvad man kan få for de samme penge i PC-verden, hvis man vil spille, igen.. som McPeter jo giver udtryk for at han vil. Faktum er, at et x1600 grafikkort i bedste fald er et middelklassekort og det samme er Geforce-kortet som er i de store iMacs og ikke engang er et specielt imponerende middelklassekort, selv mit gamle 1½-år gamle grafikkort kan spille lige op med det i performance, altså bestemt ikke et optimalt valg hvis man, som McPeter, gerne vil ofre en del penge og gerne vil spille.
Og ja, selvfølgelig lægger jeg vægt på udskiftning, igen ud fra gamer-synspunktet, da det alle dage er billigere at opgradere de rette komponenter, end at købe en ny computer. Desuden giver det også andre fordele mht. udvidelser - personligt kan jeg f.eks. ikke se det smarte i, at hvis man vil tilføje et bedre lydkort eller et tv-kort, så skal man have det hele stående og flyde på bordet, fordi det skal være eksternt.
Til sidst, stabilitet kan man sagtens få på PC også, til en langt lavere pris for samme performance. Rent faktisk har der jo været en del problemer ang. netop stabilitet på de nye bærbare fra Apple, fordi man har fyldt så meget kølepasta i maskinen, at varmen ikke kan slippe væk og så er der jo lige det der med batterierne. Design, brugervenlighed og logisk/smart OS er jo en ret subjektivt, så det kan man også få på PC, igen til en lavere pris. :)
Med hensyn til Linux, har jeg lige installeret Kubuntu, den første Linux jeg har rodet med i 6-7 år og efter en halv times pilleri, havde jeg da fundet ud af at installere programmer og ændre indstillinger, uden at kunne kode andet end Basic på en Commodore 64. :)
#19 dolphinfriendly 19 år siden
#20 filmz-Kadann 19 år siden
Det skal så siges, at jeg blot afprøver det min reserve-PC, det er ikke noget jeg kører med til daglig. :)