Jeg står og mangler en ny computer. Har ikke været på udkig efter sådan en i utroligt lang tid så ved ikke lige så meget om markedet for tiden.
Har først tænkt mig at købe den til januar, da jeg for det første lige skal spare op og for det andet lige skal være færdig med mit afgangsprojekt inden der går for meget spil i den. :-)
De krav som jeg har til computeren er: * Minimum 2GB ram * Et anstændigt grafikkort (hvad det så dækker over i 2006?) - gerne Nvidia og gerne med VGA/DVI udgang * Min. 17" fladskærm - gerne 19-20" * Skal koste ca. max. 13.000kr inkl. skærm * Behøver ikke være den hurtigste processor, da jeg ikke tror at de par 1000kr det koster at få det sidste 0,2 GHz er det værd - så tror jeg mere på at få ekstra ram i svinet.
Går pt. og kigger på følgende muligheder:
Option 1) Apple iMac 20" apple.com 2.16GHz Intel Core 2 Duo 2GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1GB ATI Radeon X1600 with 256MB VRAM 250GB Serial ATA drive Keyboard & Mighty Mouse + Mac OS X 20-inch TFT display 8x double-layer SuperDrive (DVD±RW, CD-RW) AirPort Extreme Bluetooth 2.0
Inkl. studierabat bliver det 13.131kr
Har dog aldrig haft en Mac før, så er lidt spændt på om det vil gå?
Option 2) Intel 775 PCI-E Game-X PC fra foeniks-computer.dk Konfigureret med Intel Pentium Dual Core 3.2Ghz 4MB S-775 2GB Kingston Ram 512MB Inno3D GeF 7950GT Flobby-drev Lidt forskellig køling etc. 19" LG 1932P-SN TFT (4ms) monitor Combo-drev og CD/DVD brænder Logitech Cordless Desktop LX710 Laser
Dette løber op i 12.166kr
Option 3) Intel Core 2 Duo Game-X PC også fra foeniks-computer.dk dog med: Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz 2MB S-775 og ellers magen til ovenstående...
Dette blier ialt: 12.336kr
Option 4) Fra mm-vision.dk 8.395,00 - Vision Intel Game - Core 2 Duo E6400 2MB 2,13GHz 2.995,00 - TFT Viewsonic 19'', 2 ms! VX922 1.250,00 - GeForce FX7600GS -> GeForce FX7900GT 512MB 350,00 - Silent upgrade (køler, PSU m.v.) Få en stille PC
Total: 12.990,00
Specs: Motherboard: Biostar I945PE motherboard Core 2 Duo Support (PCI-E, FSB1066MHz, Intel I945 chipset) CPU køler: Xtreme Socket 775 køler Ram: Original 2048MB DDRII RAM DualChannel Harddisk: Maxtor 250GB harddisk S-ATAII 3Gb/s Fluid Grafik: Nvidia GeForce FX7600GS 512MB PCI-E Grafikkort Kabinet: Bogart Miditower Deluxe LowNoise med håndtag Strømforsyning Bogart 400W ATX strømforsyning Silent med 80mm køler Lyd: 6 kanals audio codec RealTek (SoundBlaster komp.) Drev: NEC 4570 DVD-brænder +/- Dual layer Netkort: 10/100 Mb/s Realtek 8100C, Supports ACPI Power Management Keyboard: Logitech Internet Deluxe Tastatur Black Mus: Xtreme Optical Mouse Scroll Black Højtalere Media-Tech højt+sub 600W højtalere black Stik/forbindelser: 1 x Parallel, 1 x Serial 1 x PS/2 Mouse, 1 x PS/2 Keyboard 10 x USB 2.0 Port (4 x Rear USB 2.0, 2 x Front USB 2.0, 4 x internal) 1 x Speak-out, 1 x Line-in, 1 x Mic-in 1 x RJ-45 LAN Jack 1 x Floppy 2 x IDE Connector(Ultra DMA 100/133) 1 x Front Audio 4 x SATA Connector 1 x DVI 1 x VGA 1 x TV-out
Er der nogen der har andre gode lignende bud eller som kan råde mig på den ene eller anden måde vil det være særdeles velkomment!
Aner iøvrigt ikke hvor vigtigt det er at få Dual-Core processor? Kan man bruge det til noget endnu eller bør man bare købe det fordi det vil komme med Vista etc? Hvad er forskellen på Dual-Core og Core 2 Duo etc? Fx de to føniks-computere - hvad er forskellen? Den ene har lavere frekvens men er dyrere?!
Jeg ville vælge SHG eller Midtdata frem mm-vision og fønix, især sidstnævnte hvor en af mine venner havde en rigtig ubehagelig oplevelse ved et computerkøb.
SHG: Specifikationer
Model: shg DeZen|NG
Grafik kort: nVidia GeForce 7900GT - Fabriks overclocket CPU Type: Core 2 Duo E6400 Antal GB: 400 GB Antal MB Ram: 1024 MB (2x512MB Dual Channel) Disk Drev: Ja CD/DVD Drev: Kombineret CD Brænder/DVD Brænder 48xCD/48xCD-R/32xCD-RW, 16xDVD/16xDVD±R/6xDVD-RW/8xDVD+RW/ 6xDVD-R9/8xDVD+R9 - Brænder software er inkluderet - Brænderen har desuden LightScribe funktion
Pris: 10.000kr, så skulle man nok kunne finde en fladskærm og noget ekstra ram til 3000kr
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Flere i min familie har gentagne gange brugt Føniks, og kun haft gode oplevelser ved dem - også med bytning og reperationer - men man kan naturligvis også være uheldig.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Afhængigt af hvad du vil spille, så er Mac ikke en optimal spillecomputer, da udvalget er begrænset. Godt nok kan man installere Windows XP på de nye Macs, men selvom Apple udvikler værktøjet der bruges til formålet, så er det stadig ret begrænset hvor meget man kan optimere performance i det hele taget, da man ikke kan regne med at driversupporten er optimal. Desuden vil der være begrænsede udvidelsesmuligheder i en iMac, hvis man senere vil tilføje ekstra hardware. ATi x1600 er i øvrigt også NOGET langsommere end de grafikkort du har fundet til PC'erne.
Core 2 Duo er at foretrække som CPU, ligemeget hvad. Selvom selve GHz-tallet er lavere, så er den hurtigere, den bruger mindre strøm og den bliver ikke så varm som tidligere Intel CPU'er. I dag kan man ganske enkelt ikke regne med GHz-tallet, da det ikke kan sammenlignes på tværs af modellerne, f.eks. tæver Core 2 Duo til hver en tid en Pentium 4, også selvom P4'eren måske ligger 2 GHz over Core 2 Duo.
Udover ovenstående fordele, så vil næste udgave af Windows også have en bedre understøttelse af flere kerner og dermed give et performanceboost - det som man sikkert allerede kan opleve nu på MacOS.
Personligt ville jeg gå efter en af PC'erne, da de giver dig bedst performance for pengene, specielt hvis du gerne vil spille og vil have flere muligheder på det punkt end i en Mac.
Skal IKKE handle hos midtdata. Købte min første egen computer hos dem og deres kundeservice stinker når der er problemer. Aldrig, aldrig mere dem... :-)
Har selv haft gode erfaringer med Føniks, men kun ved køb af løs hardware. Har ikke prøvet at købe pc hos dem.
Kender ikke SHG, men det lyder da til at jeg skal kigge mere efter dem.
Fandt iøvrigt en god monitor på flatpanels.dk - tror det ender med at blive en ViewSonic VX922 til omkring 24-2500kr. Den har en responstid på 2ms. :-)
Vil helst både kunne bruge computeren til billedbehandling (Photoshop, etc), samt spil. Tror jeg tøver lidt mere med at købe en Mac nu. Især pga. det langsomme grafikkort.
Kadann - tak for forklaring vedr. CPUerne. :-)
Overvejer at købe en byg-selv pc hos SHG nu så jeg kan få den helt som jeg vil have den (og med Seagate harddisk fx), men har bare ikke så meget forstand på hvilke motherboards der passer med hvilke processorer eller ram, etc. Nogen der har forstand på at sætte en ca. 2,16 GHz Core 2 Duo processor sammen med et motherboard og 2GB ram? Hvad skal jeg vælge?
Core 2 Duo benytter socket 775, hvis du kigger under bundkort på SHG's side, så står der om det understøtter den CPU. Intel, MSI, Abit og Asus er gode mærker at gå efter.
Med hensyn til RAM, skal du benytte DDR2-533 RAM og opefter. Hvor meget forskel der er på de forskellige hastigheder i reel performance, ved jeg desværre ikke, men det er jo ikke umuligt at SHG kan hjælpe dig på det punkt.. ellers prøv at spørge på newz.dk - der burde være et par supernørder der kan hjælpe dig. :)
Normalt kan det bedste betale sig at købe pakkerne med Dual Channel, da man sparer lidt i forhold til at købe to løse RAM-klodser.. og køb endelig 2x1GB, så du har mulighed for at opgradere senere.
Driver-supporten til Mac er god... har jeg erfaret. Når man skal lave bootcamp-installationen for at installere WinXP på sin Mac, skal man samtidig brænde en cd med Mac-computerens specifikke drivers til WinXP. Når man så har installeret WinXP, skal man blot sætte den brændte cd i, og alle drivers til alle komponenterne bliver derefter installeret. Alle spil til pc, kan nu installeres på Mac'ens WinXP. Mac'ens Windows fungerer altså som en helt normal pc's Windows.... på godt og ondt.
Al ting kommer selvfølgelig med en pris... og iMac'en er ikke nogen undtagelse. Det er rigtigt at det er sværere at udskifte komponenter på sin iMac end på en pc'er (det vil det også være i en hvilken som helst anden tæt-pakket computer.. som f.eks. en bærbar)... men det er jo heller ikke ideen i en iMac. Ideen er jo netop at man skal kunne have en lydløs computer stående, der ikke blot er pæn at kigge på, men også er pladsbesparende. Man slipper for at skulle have et grimt tower stående ved siden af sin skærm. Ydermere betaler man jo også for operativsystemet, de ekstra programmer og små design-mæssige features, når man køber en Mac. Det er også med til at hæve prisen. Så en direkte sammenligning på prisen af en Mac og en pc med omtrent samme komponenter, vil alligevel ikke give megen mening.
Når jeg skriver at driverunderstøttelsen ikke er optimal, er det ud fra et gamersynspunkt, da McPeter netop skriver at det er en af de ting han gerne vil kunne - de drivere der bliver leveret på den måde, er aldrig 100% opdaterede og vil aldrig give den optimale performance i forhold til de nyeste drivere man kan hente direkte fra f.eks. nvidia.com og ati.com, samt fra de tweak-sider der findes derude.
Jeg kender udmærket til iMac og har pillet ved de forskellige udgaver af den, dog ikke den seneste, i forbindelse med jobbet. Hvis de stadig fungerer som tidligere modeller, er det kun RAM og harddisk man kan udskifte, hvilket ikke er optimalt fra et gamer-synspunkt.
Hvis man selvfølgelig ikke spiller og hvis man køber en computer for ikke at udskifte hardwaren og bare benytte den som den er i de år som den nu kører, så er iMac et ganske ok bud på en sådan computer, selvom det stadig kan lade sig gøre at lave en støjsvag/lydløs og pladsbesparende PC til en lavere pris, der performer ligeså godt eller bedre, hvis man blot planlægger at køre Windows XP på den.
Og jo, selvfølgelig skal man tage softwaren med i regnestykket - dog kan man købe en Windows XP Home for omkring 600 kr. og sandsynligvis finde enten billige-, freeware- eller OSS-programmer som kan løse samme opgaver som det der følger med til en Mac, så man måske skal lægge 1000 kr. oveni prisen på en PC for at få tilsvarende software.
Lad mig give dig et eksempel:
Windows XP Home: 600 kr. - Internet browser og mailprogram includeret, samt mulighed for at brænde cd/dvd og firewall. Officepakke: gratis - OpenOffice, findes på dansk, næste udgave vil endda inkludere mailklienten og kalenderdelen fra Mozilla. Anti-virus: gratis - Desværre nødvendigt på Windows, Antivir, Avast eller AVG kan klare opgaven og får fine anmeldelser. DVD-afspilning - PowerDVD, kan købes for 49 kr. når man køber DVD-brænder, hvis det ikke følger med ganske gratis.
Ønsker man en alternativ browser, så er der mulighed for f.eks. Mozilla, som har indbygget mailfunktion også, igen ganske gratis.
o.s.v. o.s.v.
Design og udseende er selvfølgelig ret individuelt, men jeg vil da mene at man sagtens kan finde kabinetter i en habil størrelse som samtidig er flotte at se på. Selvfølgelig kan det ikke komme til at fylde så lidt som en iMac, men lidt mere plads kan man jo nok finde på skrivebordet. Her er et eksempel på en meget lille PC:
Pop-up blocker skal være deaktiveret for at se den.
Og jeg kan sagtens finde flere eksempler, som ikke er "grimme towers". :)
Det er helt fint at folk er glade for deres Macs og personligt synes jeg at f.eks. Mac Mini er en glimrende maskine til prisen, men mange gange lyder det som om at folk stadig tror at en PC bliver nødt til at være en grim beige kasse, hvor tingene ikke helt passer sammen og det er altså noget vrøvl. :)
Man kan sagtens få en meget lille og diskret maskine, som stadig giver habile udvidelsesmuligheder og samme eller bedre performance til mindre eller samme pris som en iMac/Mac Pro, selv hvis man regner software med i prisen.
#1 McPeter 19 år siden
Har først tænkt mig at købe den til januar, da jeg for det første lige skal spare op og for det andet lige skal være færdig med mit afgangsprojekt inden der går for meget spil i den. :-)
De krav som jeg har til computeren er:
* Minimum 2GB ram
* Et anstændigt grafikkort (hvad det så dækker over i 2006?) - gerne Nvidia og gerne med VGA/DVI udgang
* Min. 17" fladskærm - gerne 19-20"
* Skal koste ca. max. 13.000kr inkl. skærm
* Behøver ikke være den hurtigste processor, da jeg ikke tror at de par 1000kr det koster at få det sidste 0,2 GHz er det værd - så tror jeg mere på at få ekstra ram i svinet.
Går pt. og kigger på følgende muligheder:
Option 1)
Apple iMac 20"
apple.com
2.16GHz Intel Core 2 Duo
2GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1GB
ATI Radeon X1600 with 256MB VRAM
250GB Serial ATA drive
Keyboard & Mighty Mouse + Mac OS X
20-inch TFT display
8x double-layer SuperDrive (DVD±RW, CD-RW)
AirPort Extreme
Bluetooth 2.0
Inkl. studierabat bliver det 13.131kr
Har dog aldrig haft en Mac før, så er lidt spændt på om det vil gå?
Option 2)
Intel 775 PCI-E Game-X PC
fra
foeniks-computer.dk
Konfigureret med
Intel Pentium Dual Core 3.2Ghz 4MB S-775
2GB Kingston Ram
512MB Inno3D GeF 7950GT
Flobby-drev
Lidt forskellig køling etc.
19" LG 1932P-SN TFT (4ms) monitor
Combo-drev og CD/DVD brænder
Logitech Cordless Desktop LX710 Laser
Dette løber op i 12.166kr
Option 3)
Intel Core 2 Duo Game-X PC
også fra foeniks-computer.dk
dog med:
Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz 2MB S-775
og ellers magen til ovenstående...
Dette blier ialt: 12.336kr
Option 4)
Fra mm-vision.dk
8.395,00 - Vision Intel Game - Core 2 Duo E6400 2MB 2,13GHz
2.995,00 - TFT Viewsonic 19'', 2 ms! VX922
1.250,00 - GeForce FX7600GS -> GeForce FX7900GT 512MB
350,00 - Silent upgrade (køler, PSU m.v.) Få en stille PC
Total: 12.990,00
Specs:
Motherboard: Biostar I945PE motherboard Core 2 Duo Support
(PCI-E, FSB1066MHz, Intel I945 chipset)
CPU køler: Xtreme Socket 775 køler
Ram: Original 2048MB DDRII RAM DualChannel
Harddisk: Maxtor 250GB harddisk S-ATAII 3Gb/s Fluid
Grafik: Nvidia GeForce FX7600GS 512MB PCI-E Grafikkort
Kabinet: Bogart Miditower Deluxe LowNoise med håndtag
Strømforsyning Bogart 400W ATX strømforsyning Silent med 80mm køler
Lyd: 6 kanals audio codec RealTek (SoundBlaster komp.)
Drev: NEC 4570 DVD-brænder +/- Dual layer
Netkort: 10/100 Mb/s Realtek 8100C, Supports ACPI Power Management
Keyboard: Logitech Internet Deluxe Tastatur Black
Mus: Xtreme Optical Mouse Scroll Black
Højtalere Media-Tech højt+sub 600W højtalere black
Stik/forbindelser:
1 x Parallel, 1 x Serial
1 x PS/2 Mouse, 1 x PS/2 Keyboard
10 x USB 2.0 Port (4 x Rear USB 2.0, 2 x Front USB 2.0, 4 x internal)
1 x Speak-out, 1 x Line-in, 1 x Mic-in
1 x RJ-45 LAN Jack
1 x Floppy
2 x IDE Connector(Ultra DMA 100/133)
1 x Front Audio
4 x SATA Connector
1 x DVI
1 x VGA
1 x TV-out
Er der nogen der har andre gode lignende bud eller som kan råde mig på den ene eller anden måde vil det være særdeles velkomment!
Aner iøvrigt ikke hvor vigtigt det er at få Dual-Core processor? Kan man bruge det til noget endnu eller bør man bare købe det fordi det vil komme med Vista etc?
Hvad er forskellen på Dual-Core og Core 2 Duo etc? Fx de to føniks-computere - hvad er forskellen? Den ene har lavere frekvens men er dyrere?!
På forhånd mange tak for hjælpen!
Mvh.
Peter
#2 filmz-vassago 19 år siden
SHG:
Specifikationer
Model: shg DeZen|NG
Grafik kort: nVidia GeForce 7900GT - Fabriks overclocket
CPU Type: Core 2 Duo E6400
Antal GB: 400 GB
Antal MB Ram: 1024 MB (2x512MB Dual Channel)
Disk Drev: Ja
CD/DVD Drev: Kombineret CD Brænder/DVD Brænder
48xCD/48xCD-R/32xCD-RW, 16xDVD/16xDVD±R/6xDVD-RW/8xDVD+RW/
6xDVD-R9/8xDVD+R9
- Brænder software er inkluderet
- Brænderen har desuden LightScribe funktion
Pris: 10.000kr, så skulle man nok kunne finde en fladskærm og noget ekstra ram til 3000kr
#3 dyg 19 år siden
#4 filmz-Kadann 19 år siden
Core 2 Duo er at foretrække som CPU, ligemeget hvad. Selvom selve GHz-tallet er lavere, så er den hurtigere, den bruger mindre strøm og den bliver ikke så varm som tidligere Intel CPU'er. I dag kan man ganske enkelt ikke regne med GHz-tallet, da det ikke kan sammenlignes på tværs af modellerne, f.eks. tæver Core 2 Duo til hver en tid en Pentium 4, også selvom P4'eren måske ligger 2 GHz over Core 2 Duo.
Udover ovenstående fordele, så vil næste udgave af Windows også have en bedre understøttelse af flere kerner og dermed give et performanceboost - det som man sikkert allerede kan opleve nu på MacOS.
Personligt ville jeg gå efter en af PC'erne, da de giver dig bedst performance for pengene, specielt hvis du gerne vil spille og vil have flere muligheder på det punkt end i en Mac.
Her er et par links der måske kan hjælpe dig.
Sammenligning af hastighed på grafikkort
flatpanels.dk, dansk site med bunkevis af test af TFT-skærme og lign. - det er jo vigtigt at du får fat i den rette TFT-skærm. :)
Føniks har jeg personligt haft gode erfaringer med, min fætter har brokket sig over dem, så det er lidt blandede følelser.
Til gengæld har jeg handlet hos SHG i årevis og har altid fået en super betjening derfra.
#5 McPeter 19 år siden
Skal IKKE handle hos midtdata. Købte min første egen computer hos dem og deres kundeservice stinker når der er problemer. Aldrig, aldrig mere dem... :-)
Har selv haft gode erfaringer med Føniks, men kun ved køb af løs hardware. Har ikke prøvet at købe pc hos dem.
Kender ikke SHG, men det lyder da til at jeg skal kigge mere efter dem.
Fandt iøvrigt en god monitor på flatpanels.dk - tror det ender med at blive en ViewSonic VX922 til omkring 24-2500kr. Den har en responstid på 2ms. :-)
Vil helst både kunne bruge computeren til billedbehandling (Photoshop, etc), samt spil. Tror jeg tøver lidt mere med at købe en Mac nu. Især pga. det langsomme grafikkort.
Kadann - tak for forklaring vedr. CPUerne. :-)
Overvejer at købe en byg-selv pc hos SHG nu så jeg kan få den helt som jeg vil have den (og med Seagate harddisk fx), men har bare ikke så meget forstand på hvilke motherboards der passer med hvilke processorer eller ram, etc. Nogen der har forstand på at sætte en ca. 2,16 GHz Core 2 Duo processor sammen med et motherboard og 2GB ram? Hvad skal jeg vælge?
Endnu engang tak.
#6 filmz-Kadann 19 år siden
Core 2 Duo benytter socket 775, hvis du kigger under bundkort på SHG's side, så står der om det understøtter den CPU. Intel, MSI, Abit og Asus er gode mærker at gå efter.
Med hensyn til RAM, skal du benytte DDR2-533 RAM og opefter. Hvor meget forskel der er på de forskellige hastigheder i reel performance, ved jeg desværre ikke, men det er jo ikke umuligt at SHG kan hjælpe dig på det punkt.. ellers prøv at spørge på newz.dk - der burde være et par supernørder der kan hjælpe dig. :)
Normalt kan det bedste betale sig at købe pakkerne med Dual Channel, da man sparer lidt i forhold til at købe to løse RAM-klodser.. og køb endelig 2x1GB, så du har mulighed for at opgradere senere.
#7 McPeter 19 år siden
#8 Corgan 19 år siden
#1:
Der er kun én ting at sige: "Once you go Mac... you never go back!" ... eller noget i den stil.
#4:
Driver-supporten til Mac er god... har jeg erfaret. Når man skal lave bootcamp-installationen for at installere WinXP på sin Mac, skal man samtidig brænde en cd med Mac-computerens specifikke drivers til WinXP. Når man så har installeret WinXP, skal man blot sætte den brændte cd i, og alle drivers til alle komponenterne bliver derefter installeret. Alle spil til pc, kan nu installeres på Mac'ens WinXP.
Mac'ens Windows fungerer altså som en helt normal pc's Windows.... på godt og ondt.
Al ting kommer selvfølgelig med en pris... og iMac'en er ikke nogen undtagelse. Det er rigtigt at det er sværere at udskifte komponenter på sin iMac end på en pc'er (det vil det også være i en hvilken som helst anden tæt-pakket computer.. som f.eks. en bærbar)... men det er jo heller ikke ideen i en iMac. Ideen er jo netop at man skal kunne have en lydløs computer stående, der ikke blot er pæn at kigge på, men også er pladsbesparende. Man slipper for at skulle have et grimt tower stående ved siden af sin skærm.
Ydermere betaler man jo også for operativsystemet, de ekstra programmer og små design-mæssige features, når man køber en Mac. Det er også med til at hæve prisen. Så en direkte sammenligning på prisen af en Mac og en pc med omtrent samme komponenter, vil alligevel ikke give megen mening.
#9 filmz-Kadann 19 år siden
Når jeg skriver at driverunderstøttelsen ikke er optimal, er det ud fra et gamersynspunkt, da McPeter netop skriver at det er en af de ting han gerne vil kunne - de drivere der bliver leveret på den måde, er aldrig 100% opdaterede og vil aldrig give den optimale performance i forhold til de nyeste drivere man kan hente direkte fra f.eks. nvidia.com og ati.com, samt fra de tweak-sider der findes derude.
Jeg kender udmærket til iMac og har pillet ved de forskellige udgaver af den, dog ikke den seneste, i forbindelse med jobbet. Hvis de stadig fungerer som tidligere modeller, er det kun RAM og harddisk man kan udskifte, hvilket ikke er optimalt fra et gamer-synspunkt.
Hvis man selvfølgelig ikke spiller og hvis man køber en computer for ikke at udskifte hardwaren og bare benytte den som den er i de år som den nu kører, så er iMac et ganske ok bud på en sådan computer, selvom det stadig kan lade sig gøre at lave en støjsvag/lydløs og pladsbesparende PC til en lavere pris, der performer ligeså godt eller bedre, hvis man blot planlægger at køre Windows XP på den.
Og jo, selvfølgelig skal man tage softwaren med i regnestykket - dog kan man købe en Windows XP Home for omkring 600 kr. og sandsynligvis finde enten billige-, freeware- eller OSS-programmer som kan løse samme opgaver som det der følger med til en Mac, så man måske skal lægge 1000 kr. oveni prisen på en PC for at få tilsvarende software.
Lad mig give dig et eksempel:
Windows XP Home: 600 kr.
- Internet browser og mailprogram includeret, samt mulighed for at brænde cd/dvd og firewall.
Officepakke: gratis
- OpenOffice, findes på dansk, næste udgave vil endda inkludere mailklienten og kalenderdelen fra Mozilla.
Anti-virus: gratis
- Desværre nødvendigt på Windows, Antivir, Avast eller AVG kan klare opgaven og får fine anmeldelser.
DVD-afspilning
- PowerDVD, kan købes for 49 kr. når man køber DVD-brænder, hvis det ikke følger med ganske gratis.
Ønsker man en alternativ browser, så er der mulighed for f.eks. Mozilla, som har indbygget mailfunktion også, igen ganske gratis.
o.s.v. o.s.v.
Design og udseende er selvfølgelig ret individuelt, men jeg vil da mene at man sagtens kan finde kabinetter i en habil størrelse som samtidig er flotte at se på. Selvfølgelig kan det ikke komme til at fylde så lidt som en iMac, men lidt mere plads kan man jo nok finde på skrivebordet. Her er et eksempel på en meget lille PC:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr...
Pop-up blocker skal være deaktiveret for at se den.
Og jeg kan sagtens finde flere eksempler, som ikke er "grimme towers". :)
Det er helt fint at folk er glade for deres Macs og personligt synes jeg at f.eks. Mac Mini er en glimrende maskine til prisen, men mange gange lyder det som om at folk stadig tror at en PC bliver nødt til at være en grim beige kasse, hvor tingene ikke helt passer sammen og det er altså noget vrøvl. :)
Man kan sagtens få en meget lille og diskret maskine, som stadig giver habile udvidelsesmuligheder og samme eller bedre performance til mindre eller samme pris som en iMac/Mac Pro, selv hvis man regner software med i prisen.
#10 danschier.dk 19 år siden