Gravatar

#31 McPeter 19 år siden

#29 - ifølge denne side så skiftes de lidt til at vinde over hinanden:
http://edb-tidende.dk/hard/artikel.php?id=20060402...

Og her taler jeg altså om
Nvidia 7900GT 256MB
og
ATI X1900 XT 512MB

Desuden så fylder X1900 jo også mega meget. Hos shg.dk står der at den fylder to slots pga. en kæmpe aktiv køler. Derfor ender det nok med 7900GT med passiv køling istedet.

Men mange tak for input. :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#32 Corgan 19 år siden

#26:

Det er der så delte meninger om: Link

#18:

Jeg må lige skrive en forsinket followup på dit indlæg:
Selvom du får det til at lyde som om du er den almindelige pc-bruger (mht til opdatering af drivere), så kan du ikke snyde mig. ;-) Du har arbejdet med IT-support i flere år og har lige fået tilbudt et job hos et stort computerspil-firma.... så du repræsenterer formentlig ikke den almindelige bruger.

Du nævner igen nogle freeware programmer. Hertil kan jeg blot gentage mig selv: "Nu nævner du en masse freeware programmer... disse findes selvfølgelig også i andre former til alle andre operativsystem som f.eks. til Mac's OsX". Og nej... Notepad er ikke et af de "advancerede" programmer jeg snakkede om. Det er nok mere et program til de advancerede hjemmeside-kodere.

Det er rigtigt at det er billigere at udskifte komponenter end at købe en helt ny computer... men selvfølgelig kun til det punkt hvor den samlede sum af komponenternes pris overstiger den af en ny computer. Men som sagt bliver en computer ikke bare outdated fra den ene dag til den næste. Jeg har haft den samme pc'er i 6 år nu... og kan stadig køre spil og gøre alle mulige andre programmer.... selvom det selvfølgelig ikke er i højste opløsning. Min pointe er at man ikke nødvendigvis behøver at udskifte komponenter hele tiden. Medmindre man, som jeg skrev tidligere, insisterer på at køre alle sine spil i højste opløsning.

Ang. grafikkortet, og her tænker jeg på det der sidder i den store iMac, så er det i Pc World blevet udnævnt som værende "..one of the Best Products of the Year...", hvilket lyder lidt besynderligt for et ikke "specielt imponerende middelklassekort" (som du skriver).

Du skriver godt nok at "stabilitet kan man sagtens få på PC også, til en langt lavere pris for samme performance". Jeg kan ikke være mere uenig. Har du prøvet at arbejde med resourcekrævende projektet i længere tid på både Pc og Mac? Og med lænngere tid mener jeg ikke bare en uge eller en måned. Og at lave hjemmeside vil jeg selvfølgelig ikke betegne som værende resourcekrævende.
Nå man først har prøvet dette på både Pc og Mac, kan man tydeligt mærke forskellen.

Det er tydeligt at du har nogle andre behov end mig, men du prøver at sammenligne 2 forskellige systemer ud fra kun det ene symstems muligheder (pc'ens). Det virker på mig som om du aldrig rigtigt har prøvet at arbejde med det andet system. Det du nok har gjort er at gå ind på Mac'en og tænkt "på pc'eren kan jeg gøre dette... hvordan gør jeg det på mac?" i stedet for at tænke "hvilke muligheder har jeg på mac?".
Dette er blot en formodning, men har man ikke prøvet at arbejdet med en mac over længere tid, ved man ikke hvilke muligheder man har.

Det er muligt at du efter en halv times tid har kunnet finde ud af at installere noget på Linux... men vi er jo ikke alle tidligere it-supportere. :-)
Da jeg skulle prøve Linux fandt jeg ud af at Linux ikke bare er et operativsystem som Windows eller OsX.... det er blot fællesnævneren for en masse operativsystemer der er bygget op på samme grund-kode (kan man sige det?). Der findes jo et utal af forskellige Linux operativsystemer... og man skal først finde ud af hvilket Linux-oprativsystem der passer til de ting man skal bruge systemet til. Jeg skulle bruge det i forbindelse med mit job og fik anbefalet Red Hat eller Centrio (eller hvad det nu hedder), som jeg så installerede. Operativsystemet crashede KONSTANT. Linux-nørden på mit arbejde mente at det hang sammen med at der ikke var lavet nogle drivere til det nvidia grafikkort der sad i maskinen. Mit andet problem var at Linux ikke kunne finde ud af at afspille simple mediefiler uden at man skulle installere en milliard programmer, der aldrig rigtigt fungerede optimalt.
Jeg kan godt se at Linux er smart til hvis man gider at sidde og rode med forskellig kode og sådan noget.... men personligt er det ikke noget jeg kan bruge rent produktivt. Som sagt er det en helt anden historie... men nu fik du den alligevel. :-)
Gravatar

#33 filmz-Kadann 19 år siden

#32 -

Jeg påstår bestemt ikke at jeg er den almindelige bruger, jeg siger blot at jeg ikke er hardcore gamer - man kan sagtens være hardcore gamer og ikke ane hvordan man samler en PC og kun have forstand på at få det bedste ud af sin software, jeg har mødt adskellige af den slags, da jeg arbejdede på netcafé i sin tid. Desuden har jeg ikke arbejdet med IT-support, men med internetsupport og det er bestemt ikke det samme. :)

Ja, jeg nævner freeware og OSS-programmer, men skal et program koste penge for at være godt? :) Og igen, du misfortolker hvad jeg skriver. Jeg skriver IKKE at notepad er et avanceret program, jeg skriver min personlige holdning til et værktøj til udvikling i HTML.

De to kort man kan vælge mellem i 24" iMac, er enten et Geforce 7300GT som et lowend kort, eller et Geforce 7600GT som igen er et midrangekort - priserne taler for sig selv, hvis man kigger på dem i løs vægt. Det billigste Geforce 7300GT koster 600 kr. og det billigste Geforce 7600GT koster lige under 1200 kr.

Ingen tvivl om at Geforce 7600GT er et godt kort til prisen, men det gør det altså ikke til hverken et highendkort eller et kort der kan trække et 3D-spil i 1900x1200, med mindre spillet er 3-4 år gammelt. Selvfølgelig kan mindre opløsning gøre det, men personligt ville jeg ikke sidde med en 24" skærm og spille et spil i 800x600 eller 1024x768.

Og som jeg skrev klart og tydeligt, så kommenterede jeg x1600 med "specielt imponerende middelklassekort", ikke Geforce 7600GT, som ikke er nævnt en eneste gang i mit indlæg. Citér mig nu rigtig, ikke? :)

Jeg har haft en selvbygget PC stående, som klarede webserver, FTP-server og gameserver på én og samme maskine, kørende Windows NT, som kørte i 6-7 måneder, uden på noget tidspunkt at blive hverken rebootet eller slukket - er det krævende nok? :)

Den eneste grund til at jeg slukker min nuværende PC, er fordi jeg ikke gider at betale unødigt meget i strøm. Min gamle PC har før været oppe på 2-3 mdr. kørsel træk under Windows 2000 og blev først rebootet efter de måneder, fordi der var kommet en sikkerhedsopdatering til Windows og var i mellemtiden blevet brugt til alt hvad jeg normalt bruger en PC til.. er det stabilitet, eller..? :)

Selvfølgelig har jeg andre behov end dig og jeg har aldrig påstået det modsatte. Jeg prøver ikke at overbevise dig om at gå væk fra Mac og snakken om Mac vs. PC kom sig jo af McPeters behov, ikke dine eller mine, hvor det ser ud for mig som om at du projekterer dine behov på andre. :) Hvis du er glad for din Mac og den opfylder dine krav, så er det jo helt fint.. men nu hæfter jeg mig ved et budget som McPeter har lagt for dagen og vurderer at han kan få MEGET mere for pengene hvis han køber en PC, i forhold til at købe en 20" iMac som han nævnte som en mulighed i #1.. og jeg står stadig ved at iMac ikke er en optimal spillecomputer, selvom man kan installere Windows på og selvom driverunderstøttelsen måske er glimrende, simpelthen fordi man kan få så meget mere for pengene ved at købe en PC.

Som jeg har nævnt før, så har jeg rent faktisk rodet med Mac, både MacOS 8, 9 og diverse udgaver af MacOS X, da jeg har ydet internetsupport på disse.. Og MacOS X er et helt fint system, hvis det kom til PC og fik en bedre understøttelse af spil, så kunne det afgjort være en seriøs konkurrent til Windows, men eftersom at det er fastlåst til en bestemt type hardware og fordi jeg skulle gå på kompromis på en del punkter, så er det ikke et system for mig.. og kigger man bort fra spil, så er der ikke de store forskelle på MacOS, Windows, desktop-Linux og andre operativsystemer, uanset hvad Steve Jobs' PR-afdeling prøver at bilde folk ind. :)

Med hensyn til Linux, jeg er stadig ikke IT-supporter og har i øvrigt heller ikke en uddannelse indenfor det og IT-support indvolverer ikke programmering. ;) Og det er iøvrigt noget af en antagelse, at blot fordi jeg har mange års erfaring med support på WINDOWS og brug af WINDOWS, så kan jeg automatisk finde ud af et system som Kubuntu - grunden til jeg kan finde ud af det, er fordi det er let at gå til, præcis ligesom MacOS, ikke fordi jeg automatisk ved alt om alle programmer, fordi jeg har noget erfaring indenfor et OS som er så fjernt fra Linux som man overhovedet kan forestille sig.

Men det kan da bestemt være svært at skifte fra ét system til et andet, men det er jo også derfor der er så meget hjælp at hente, både online og i virkelighedens verden.. en af de største Linux-brugergrupper ligger f.eks. her i danmark, SSLUG, som med jævne mellemrum holder installationsparties, hvor man kan kigge forbi med sin computer og i øvrigt har bunkevis af litteratur liggende på deres hjemmeside som man kan kigge igennem.

Og man behøver bestemt ikke at rode med kode eller kunne programmere for at bruge det, igen et spørgsmål om behov, da Kubuntu og lignende distributioner af Linux sagtens ville kunne opfylde de behov en almindelig bruger ville have, altså tekstbehandling, mail, internet og programmer i den dur - og sikkert derfor at der sælges computere i bl.a. Electric City med Linux. ;)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#34 filmz-vassago 19 år siden

#32: læs lige mit indlæg igen ;)

Der står jo, såvidt jeg lige har skimmet mig igennem, intet i den i test der modargumenerer hvad jeg skriver i mit indlæg. Den test du henviser til er jo specs mod specs, eller mere præcist deres testmaskine vs reference maskine

"The result was almost three times faster than the reference Pentium D-based computer that PC Pro's labs test scores are based on.

Der står jo intet om hvad det er for en reference maskine? Den kunne jo sagtens være langsommere... Men det er slet ikke der jeg vil hen. Mac'en du linker til koster 55.000 i UK ;) (sikkert endnu mere i DK) - og den artikel jeg referede til, viste at man kunne få mere power for de penge hvis man købte PC.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock

Skriv ny kommentar: