Gravatar

#1 Patriarch 18 år siden

Er her nogen i reklamefilmsbranchen? I så fald har jeg har lige nogle forretningsorienteret spørgsmål hvis du måtte have tid :)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#2 filmz-vassago 18 år siden

Det skulle vel ikke være noget omkring muzak :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#3 Corgan 18 år siden

#1:

He he... jeg tror du kender mindst én. :-) Hvad er spørgsmålet? Det kan være jeg kan svare.
Gravatar

#4 Patriarch 18 år siden

Jo da :)

Nej, vi har vidst talt om det en del - det er ikke helt dit felt :). Men måske kan du tale med nogen der ved det.

Men kort sagt er jeg nysgærrig efter hvad raterne er for musik i reklamebranchen, samt i hvad led man involveres. Her tænker jeg på - er det klipperen der finder noget musik/musikker der passer, eller er det instruktøren eller produceren der hyrer en. Hertil kommer så spørgsmålet om musikkere typisk er ansat i en fast stilling, eller om man i højere grad brugere freelancere. Med andre ord er jeg helt grøn omkring hvordan den branche hænger sammen.
Gravatar

#5 filmz-vassago 18 år siden

#4: Der er så mange måder at gribe tingene an på, så det vil være svært at give et konkret svar. Reklamefilmsbranchen består jo alt fra grafiske bureauer der sidder med opgaven til talentfulde unge fotografer (video), klippere og folk med vanvittige ideer, og alle gør tingene på deres helt egen måde.

Raterne er jo hvad man forhandler sig frem til, så det er jo igen et spørgsmål om hvad man vil have og hvad man er værd.

I de konkrete sager jeg kender til, har man fundet musikken før man begynder at klippe og endda før man begynder at skyde. Sangen skal jo repræsentere firmaet, stilen, underbygge historien samt skabe den helt rette stemning. Men igen, så kan det jo ikke udelukkes, at man på nogle bureauer har så frie hænder, at klipperen f.eks har en stor del at skulle have sagt.

De selskaber jeg kender har ingen fastansatte musikere. Det er simpelthen for dyrt. Ofte er der ikke engang ansat fotografer, klippere, instruktører m.fl, men en masse folk tilknyttet stederne - "fastlancere". Hvis du har bevist dit værd et par gange, så står man ofte øverst på telefonlisten.

Men det er så forskelligt fra sted til sted hvordan det fungerer.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#6 Patriarch 18 år siden

Tak. Hvis du har adgang til nogle konkrete musikbudgetter ville det være kanon (optimalt set nogen hvor musikken er komponeret til reklamen).

Jeg er vandt til at blive aflønnet per minuts musik, men jeg kan godt regne ud at det næppe er sådan det fungere i reklame branchen, da reklamerne er af så kot varrighed. Any info would be great. Jeg vil gerne rustes så odt på som muligt til forhandling :)
Gravatar

#7 Corgan 18 år siden

#4:

Tjaa... jeg kan godt lige undersøge det nærmere. Jeg har indtryk af at musikken ofte bliver valgt ved gennemgangen af ideen og skabelsen af storyboardet. Ved klipningen bliver der så brugt musik der passer ind i stemningen. Denne musik er blot temp og består f.eks. af originale filmscores eller originale sange.
Da budgettet på reklamefilm ikke altid er lige store, er det så billigere at få musikere til at lave en ny sang i samme stil som den brugte temp, end at skaffe rettigheder til sangen.
Man laver derfor en ny sang som minder meget om den originale i stil og tempo.
Mange af de steder der laver post produktion har ansat folk til at tage sig af hele processen (klipning, musik, grafik o.s.v.) så jeg ved faktisk ikke hvor stort markedet er for freelance musikere.
Gravatar

#8 Patriarch 18 år siden

Tak :)

Ja mht. temp - det er sjovt at høre reklamer og tænke "nå, der var Edward Skasehånd temp" :D
Gravatar

#9 Corgan 18 år siden

#8:

Jeps. Det er dog sjældent at danske reklamer bruger filmscores i deres færdige udgaver. Det er simpelthen for dyrt.
Gravatar

#10 Patriarch 18 år siden

Jeps. Og der er så der jeg kommer ind i billedet - til at kopiere temp musik :D

Skriv ny kommentar: