#37 Jeg er skam enig med dig et godt stykke hen ad vejen. Jeg synes nu blot, at Ungdomshuset er overdæmoniseret og personificeret som stedet hvor alle autonome holder til og så er der ellers lukket for det varme vand, når det handler om positive karaktertræk dét sted. Folk glemmer der også er tale et blomsterende kulturliv for unge. Det er for så vidt ret sjældent der sker kriminalitet i forbindelse med "Ungeren", når der endeligt sker noget blæses det op til noget larger than life. Som nu, hvor den bygning som de i forvejen er blevet lovet af kommunen, bliver taget fra dem - deres reaktion er da til at forstå.
Du lægger ord i munden på mig mht. ligehedstegn mellem Ungdomshuset/besøgende i Ungdomshuset og kriminalitet. De fleste unge har blot et behov for at være anderledes eller hvad de mener er individualistisk og i det indentitetsskabende, for i det hele tage at "finde sig selv". Sådan er det jo, du har vel også prøvet at være teenager? At det muligvis betyder selvlysende hanekamme, piercinger i hele fjæset, alternative politiske holdninger og punk kan jeg ærligt talt ikke se den store forbrydelse i. Det er bare så nemt at rynke på næsen over alt der ikke lige passer ind i en normaliseret konstruktion, der går helt bondsk jantelov i den. Vi taler altså om ikke en tjavskastende terrorbevægelse, der rykker rundt i midtbyen og BZ'er folk ud af deres hjem. Det er rigtigt at der er sket nogle ting, men København er altså ikke London i 70-80'erne - hvilket kan virke lidt som de billeder folk per automatik får i den forbindelse. Hvis det var så vidt, ville det naturligvis også være noget der skulle slås ned på.
Den med at "de" skal rydde op i egne rækker er et underligt udsagn. Jeg mener der i alle implicerede instanser trænger til at blive ryddet godt og grund op, sjovt nok er det jo kun Ungdomshuset der placeres i skudlinjen. Problematikken ville ikke være opstået hvis de fik lov til at være i fred og deres fond fik lov til at købe den skide bygning til en iøvrigt helt fair pris. Om Faderhuset sælger er naturligvis deres sag, de bør egentlig bare vise den hensyn overfor de unge og købe et andet. Så ville de fleste være glade, istedet for at fastholde konflikten.
#41 Du opfatter det tydeligvist på en helt anden måde end det var ment. Jeg har ikke noget ønske om at trække en direkte parallel mellem folkene i ungdomshuset og kriminielle, dog vil jeg ikke benægte at jeg mener nogen er der af den grund. Hvad jeg mener med at ryde op i egne rækker er at man må sgu se lidt på sin egen organisation og fjerne de brodne kar. Ja der er også mange andre brodne kar i verden men dem jeg møder forsøger jeg at fjerne fra min omgangskreds om du kan lide min indstilling til det eller ej. Jeg kender også mange andre steder hvor folk har selvjustits og formår at opretholde den, der i blandt i mange misbrugssamfund hvor man ellers ikke vil tro de kan opretholde sådan noget overfor mennesker der ikke omgås dem dagligt på deres præmisser. For de snart 7 år siden da jeg sluttede med at være teenager var der nu stadig ikke noget galt med at trodse verden lidt, men stadig holdt vi os inden for rammerne, og var der nogen der havde lovens ord for det de gjorde var rigtigt kunne vi ikke gøre andet end at bukke os for det. Ikke at vi var enige men det vil aldrig være værdifuldt at begå en kriminel handling om så man mener det er mere rigtigt end lovens ord. Jeg mindes den dag idag stadig de tre personer der kastede verdens dårligst producerede molotov cocktail mod et asylcenter fyldt med bosniske flygtninge, de slap ikke for at snakke med politiet. Bar jeg nag overfor dem der valgt at opsige min mors velfungerende restaurant fordi dansk røde kors ville give mere i husleje, blev vi på hotellet nej, efterspillet var i retten istedet for en barnlig handling. Var jeg glad da de tre personer senere kastede cocktailen mod asylcentret, nej. Tog jeg flere år efter til Bosnien for at gøre min del for at de kunne vende tilbage til deres gamle liv og deres familie, ja jeg gjorde.
Jeg har ikke i sinde at fremtræde som nogen sur person eller pege fingre af nogen, men du må huske på at det er altid ham der råber højest og skaber sig mest folk ser, i det her tilfælde er det så dem der ender en tur forbi politiet.
#42 Jeg er ikke helt sikker på, om jeg har forstået dig helt korrekt eller omvendt hehe. Det har måske lidt at gøre med at du bor i Holstebro og har været eller er ansat i militæret og bl.a. været udstationeret i Bosnien og jeg er en kulturradikal universitetsstuderende på det humanistiske universitet i København og iøvrigt er tæt på begivenhederne. Måske meget logisk hvis vi ikke lige forstår hverandre, mere demintrale modsætninger kan man vist ikke finde! :)
Umiddelbart ser det ud til at vi fokuserer på to forskellige sider i denne sag og ikke nødvendigvis er helt uenige: Du ser på at loven skal opretholdes for enhver pris, ellers vil samfundet ikke fungere indenfor de rammer vi lever efter. Jeg ser på at en vigtig og nødvendig kulturel oase for de unge i København bliver udslukt, fordi systemet fucker up og lader det gå ud over dem. Loven er til for at den skal blive fulgt, ganske rigtigt, hvilket i bund og grund betyder at det er tough shit for Ungdomshuset. Forskellen på vores holdninger, selvom vi sikkert dybest set er ret enige, er at jeg ikke mener systemet har ret for enhver pris. Derfor må løse det løses på bedst tænkelig måde for alle parter. Jeg kan egentlig godt forstå at de vil ruste sig til kamp, for de har deres sag at kæmpe for selvom måden er pisse dum - hvad er deres alternativ, hvis ikke de får et sted de kan samles? Ikke at jeg respektere det eller mener det er løsningen, da vi bor ikke i en banan republik, men måden sagen her er behandlet på er i den grad på samme niveau og derfor er deres reaktion på gensidigt lavt niveau.
Bureaukrati kan nemlig være brutalt, hvilket du selv har erfaret. Derfor bør du også kunne forstå dem. Derudover har dine hårde oplevelser ikke noget at gøre med Ungdomshuset, selvom din baggrund i militæret har betydet kritiske valg - det handler om at være objektiv i denne sag.
Du har ganske ret mht. mediebevågenheden, for medierne foreskriver hvad folk skal mene. Derfor mener jeg også at folk skal huske på at der er mere i denne sag, end punkere der kaster ting efter politiet og bliver fængslet - og sætte spørgsmåls hvem der iøvrigt egentlig skaber konflikten, for det er ikke så sort/hvidt og enkelt, som man gerne vil gøre det til.
Og du fremstår ikke som en sur person, hvilket jeg heller ikke regner med at jeg gør. ;)
Ja, konflikten er jo bestemt ikke sort/hvid, hvis man skal tro på de billeder der var på tv, af en betjent der slog en siddende demontrant under den store omgang ballade.
Uden at være sikker, så mener jeg at Københavns kommune stod for den økonomiske del, da der var brugskontrakt på huset - det var jo kommunen der ejede huset.
Jeg syntes det vil være synd hvis den subkultur bliver hjemløs. Ligesom christiania. Vi har så lidt rigtig subkultur i Danmark, så lidt diversitet. Så som sagt ville jeg begræde det.
#41 dolphinfriendly 19 år siden
Du lægger ord i munden på mig mht. ligehedstegn mellem Ungdomshuset/besøgende i Ungdomshuset og kriminalitet. De fleste unge har blot et behov for at være anderledes eller hvad de mener er individualistisk og i det indentitetsskabende, for i det hele tage at "finde sig selv". Sådan er det jo, du har vel også prøvet at være teenager? At det muligvis betyder selvlysende hanekamme, piercinger i hele fjæset, alternative politiske holdninger og punk kan jeg ærligt talt ikke se den store forbrydelse i. Det er bare så nemt at rynke på næsen over alt der ikke lige passer ind i en normaliseret konstruktion, der går helt bondsk jantelov i den. Vi taler altså om ikke en tjavskastende terrorbevægelse, der rykker rundt i midtbyen og BZ'er folk ud af deres hjem. Det er rigtigt at der er sket nogle ting, men København er altså ikke London i 70-80'erne - hvilket kan virke lidt som de billeder folk per automatik får i den forbindelse. Hvis det var så vidt, ville det naturligvis også være noget der skulle slås ned på.
Den med at "de" skal rydde op i egne rækker er et underligt udsagn. Jeg mener der i alle implicerede instanser trænger til at blive ryddet godt og grund op, sjovt nok er det jo kun Ungdomshuset der placeres i skudlinjen. Problematikken ville ikke være opstået hvis de fik lov til at være i fred og deres fond fik lov til at købe den skide bygning til en iøvrigt helt fair pris. Om Faderhuset sælger er naturligvis deres sag, de bør egentlig bare vise den hensyn overfor de unge og købe et andet. Så ville de fleste være glade, istedet for at fastholde konflikten.
#42 cyberzed 19 år siden
Jeg har ikke noget ønske om at trække en direkte parallel mellem folkene i ungdomshuset og kriminielle, dog vil jeg ikke benægte at jeg mener nogen er der af den grund. Hvad jeg mener med at ryde op i egne rækker er at man må sgu se lidt på sin egen organisation og fjerne de brodne kar. Ja der er også mange andre brodne kar i verden men dem jeg møder forsøger jeg at fjerne fra min omgangskreds om du kan lide min indstilling til det eller ej. Jeg kender også mange andre steder hvor folk har selvjustits og formår at opretholde den, der i blandt i mange misbrugssamfund hvor man ellers ikke vil tro de kan opretholde sådan noget overfor mennesker der ikke omgås dem dagligt på deres præmisser.
For de snart 7 år siden da jeg sluttede med at være teenager var der nu stadig ikke noget galt med at trodse verden lidt, men stadig holdt vi os inden for rammerne, og var der nogen der havde lovens ord for det de gjorde var rigtigt kunne vi ikke gøre andet end at bukke os for det. Ikke at vi var enige men det vil aldrig være værdifuldt at begå en kriminel handling om så man mener det er mere rigtigt end lovens ord.
Jeg mindes den dag idag stadig de tre personer der kastede verdens dårligst producerede molotov cocktail mod et asylcenter fyldt med bosniske flygtninge, de slap ikke for at snakke med politiet. Bar jeg nag overfor dem der valgt at opsige min mors velfungerende restaurant fordi dansk røde kors ville give mere i husleje, blev vi på hotellet nej, efterspillet var i retten istedet for en barnlig handling. Var jeg glad da de tre personer senere kastede cocktailen mod asylcentret, nej. Tog jeg flere år efter til Bosnien for at gøre min del for at de kunne vende tilbage til deres gamle liv og deres familie, ja jeg gjorde.
Jeg har ikke i sinde at fremtræde som nogen sur person eller pege fingre af nogen, men du må huske på at det er altid ham der råber højest og skaber sig mest folk ser, i det her tilfælde er det så dem der ender en tur forbi politiet.
#43 dolphinfriendly 19 år siden
Umiddelbart ser det ud til at vi fokuserer på to forskellige sider i denne sag og ikke nødvendigvis er helt uenige: Du ser på at loven skal opretholdes for enhver pris, ellers vil samfundet ikke fungere indenfor de rammer vi lever efter. Jeg ser på at en vigtig og nødvendig kulturel oase for de unge i København bliver udslukt, fordi systemet fucker up og lader det gå ud over dem. Loven er til for at den skal blive fulgt, ganske rigtigt, hvilket i bund og grund betyder at det er tough shit for Ungdomshuset. Forskellen på vores holdninger, selvom vi sikkert dybest set er ret enige, er at jeg ikke mener systemet har ret for enhver pris. Derfor må løse det løses på bedst tænkelig måde for alle parter. Jeg kan egentlig godt forstå at de vil ruste sig til kamp, for de har deres sag at kæmpe for selvom måden er pisse dum - hvad er deres alternativ, hvis ikke de får et sted de kan samles? Ikke at jeg respektere det eller mener det er løsningen, da vi bor ikke i en banan republik, men måden sagen her er behandlet på er i den grad på samme niveau og derfor er deres reaktion på gensidigt lavt niveau.
Bureaukrati kan nemlig være brutalt, hvilket du selv har erfaret. Derfor bør du også kunne forstå dem. Derudover har dine hårde oplevelser ikke noget at gøre med Ungdomshuset, selvom din baggrund i militæret har betydet kritiske valg - det handler om at være objektiv i denne sag.
Du har ganske ret mht. mediebevågenheden, for medierne foreskriver hvad folk skal mene. Derfor mener jeg også at folk skal huske på at der er mere i denne sag, end punkere der kaster ting efter politiet og bliver fængslet - og sætte spørgsmåls hvem der iøvrigt egentlig skaber konflikten, for det er ikke så sort/hvidt og enkelt, som man gerne vil gøre det til.
Og du fremstår ikke som en sur person, hvilket jeg heller ikke regner med at jeg gør. ;)
#44 lagoni 19 år siden
#45 filmz-Kadann 19 år siden
Ja, konflikten er jo bestemt ikke sort/hvid, hvis man skal tro på de billeder der var på tv, af en betjent der slog en siddende demontrant under den store omgang ballade.
#44 -
Uden at være sikker, så mener jeg at Københavns kommune stod for den økonomiske del, da der var brugskontrakt på huset - det var jo kommunen der ejede huset.
#46 thomas040 19 år siden
Jeg syntes det vil være synd hvis den subkultur bliver hjemløs. Ligesom christiania. Vi har så lidt rigtig subkultur i Danmark, så lidt diversitet. Så som sagt ville jeg begræde det.
#47 filmz-maxhh 19 år siden
Os der jævnligt går til fodbold blev nu ikke overrasket over den del af politiets grundtræning... ;o(
Mvh
MaxHH
#48 thomas040 19 år siden
#49 evermind 19 år siden
John Schmidt! :)
Og på den mere seriøse side... er jeg endnu uafklaret.
#50 chandler75 19 år siden
Er der nogle ejendomsmæglere her, der ved, om det er en fair pris, hvis man tager alt det andet ud af betragtningen?