Another offering from South Korea — and the best film I've seen to date at this year's festival — is "The Host," which for some reason is screening outside the main festival program in a parallel section called the Directors' Fortnight. Directed by Bong Joon-ho, who made the policier "Memories of Murder," this terrific hybrid-genre fantasy about a mutant creature with a lotuslike mouth and a steady appetite has been alternately described as a monster movie and a science fiction thriller, but is also a comedy, a family drama, a political critique and, at times, a seriously scary freak-out. Mr. Bong can shift moods and tones on a dime, and when the loudly appreciative audience wasn't laughing at the witty dialogue it was shrieking at tensely wound scenes as effective as any in Steven Spielberg's "War of the Worlds." MANOHLA DARGIS
Antonionis mesterværk "The Passenger" med Jack Nicholson har endelig fundet sin vej på DVD-markedet. Så mangler vi bare "Zabriskie Point"...
Beineix' postmodernistiske thriller "Diva" er også en meget overset film.
Det samme kan jeg sige om stort set alt, den russiske instruktør Alexandr Sokurov har lavet.
Min yndlingsfilm, Godards "Masculin, féminin", er uden tvivl verdens mest oversete film (mener 68 mennesker så den i de danske biografer). Nu har Criterion dog udgivet den...
Har kun nævnt den hyppigt, ikke skrevet en decideret anmeldelse. Har du set noget Godard? Husker du var ret vild efter at få set "À Bout de Souffle"...
# 88 ang. Diva - Måske i slut 90'erne, men ikke i 80'erne hvor den kom frem, og blev hurtig Kult.
Godard er en af de spændende instruktører, som man pt. kan opleve på svensk TV 2 eller 1 hver tirsdag aften, hvor de kører en minikavalkade af hans film.
Hvis man kan se Svensk TV, skal man holde øje med det de kalder Filmklubben, som vises sent tirsdag aften, hvor de viser masser af perler fra før og nu.
#65 - Du har sikkert ret, er ikke så bekendt med dens baggrund. Men jeg stoler da på dig, når du nu siger det, du plejer jo at have ret godt styr på art house :)
#66 Tsk, tsk. Stolede på dig, bruce :) Under alle omstændigheder synes jeg "Masculin, féminin" er Godards fineste værk. Den er bestemt ikke fejlfri, men den er stilfuld og har en vanvitig arrogant og ironisk tilgang til mediet. Og så er min yndlingsskuespiller Jean-Pierre Léaud i topform. Jeg så filmen første gang for to år siden i Cinemateket med foredrag af verdens førende Godard-ekspert Colin MacCabe. Fantastisk oplevelse...
#61 - Lyder fantastisk! Lyder lidt som en film ala. Save The Green Planet hvad angår blandingen af mange forskellige genrer. The Host er også uden tvivl den film jeg har set mest frem til siden Sympathy for Lady Vengeance. Med Song Kang-ho og Bae Doo-na foran kameraet og Bong Joon-ho bag det, kan det kun blive meget interessant!
Bong Joon-ho er klart en af de mest interessante instruktører i Sydkorea idag. Memories of Murder, som de fleste nok kender ham fra, er en fremragende thriller som man klart bør se, hvis man er til koreanske film. Personligt er jeg dog endnu mere glad for Barking Dogs Never Bite (imdb: 7,1), der nok er den sjoveste koreanske film jeg har set.
# 67 Heldige asen ;) ... det må have været en spændende aften :)
Jean-Pierre Léaud er en fremragende skuespiller, har du set nogen af de film han har lavet sammen med Olivier Assayas - "Irma Vep" eller "Paris s'éveille" ???
Nu vi snakker "Diva" ... Den er jo fra samme tid som fx "Subway", "Nikita", "Betty Blue", der blev efterfulgt af film som "Monsieur Hire", "One Deadly Summer" "Hairdressers Husband", "Et Hjerte af Sten", "For Smuk Til Dig" og masser af andre gode film fra den Anden Nye Bølge i Fransk film.
#61 mr gaijin 19 år siden
#62 JannikAnd 19 år siden
Så mangler vi bare "Zabriskie Point"...
Beineix' postmodernistiske thriller "Diva" er også en meget overset film.
Det samme kan jeg sige om stort set alt, den russiske instruktør Alexandr Sokurov har lavet.
Min yndlingsfilm, Godards "Masculin, féminin", er uden tvivl verdens mest oversete film (mener 68 mennesker så den i de danske biografer). Nu har Criterion dog udgivet den...
#63 filmz-Bruce 19 år siden
#64 JannikAnd 19 år siden
#65 filmz-Crystalstar1200 19 år siden
Godard er en af de spændende instruktører, som man pt. kan opleve på svensk TV 2 eller 1 hver tirsdag aften, hvor de kører en minikavalkade af hans film.
Hvis man kan se Svensk TV, skal man holde øje med det de kalder Filmklubben, som vises sent tirsdag aften, hvor de viser masser af perler fra før og nu.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#66 filmz-Bruce 19 år siden
#67 JannikAnd 19 år siden
#66 Tsk, tsk. Stolede på dig, bruce :) Under alle omstændigheder synes jeg "Masculin, féminin" er Godards fineste værk. Den er bestemt ikke fejlfri, men den er stilfuld og har en vanvitig arrogant og ironisk tilgang til mediet. Og så er min yndlingsskuespiller Jean-Pierre Léaud i topform. Jeg så filmen første gang for to år siden i Cinemateket med foredrag af verdens førende Godard-ekspert Colin MacCabe. Fantastisk oplevelse...
#68 filmz-ataris 19 år siden
Bong Joon-ho er klart en af de mest interessante instruktører i Sydkorea idag. Memories of Murder, som de fleste nok kender ham fra, er en fremragende thriller som man klart bør se, hvis man er til koreanske film. Personligt er jeg dog endnu mere glad for Barking Dogs Never Bite (imdb: 7,1), der nok er den sjoveste koreanske film jeg har set.
#69 filmz-Crystalstar1200 19 år siden
Jean-Pierre Léaud er en fremragende skuespiller, har du set nogen af de film han har lavet sammen med Olivier Assayas - "Irma Vep" eller "Paris s'éveille" ???
Nu vi snakker "Diva" ... Den er jo fra samme tid som fx "Subway", "Nikita", "Betty Blue", der blev efterfulgt af film som "Monsieur Hire", "One Deadly Summer" "Hairdressers Husband", "Et Hjerte af Sten", "For Smuk Til Dig" og masser af andre gode film fra den Anden Nye Bølge i Fransk film.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#70 JannikAnd 19 år siden